Урок 53Тема: Значення рослин для існування життя на планеті Земля.
МетаОсвітня. Систематизувати уявлення учнів про рослини. Обгрунтувати біологічну доцільність існування рослин. Поглибити знання учнів про роль рослин в біосфері як невід'ємного компоненту екосистем.
Розвиваюча. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів.
Виховна. Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до рослин як невід'ємної складової навколишнього середовища та окраси природи.
Тип уроку: комбінований
Урок-захист учнівських міні-проектів.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музичний супровід
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки: зоологія, екологія, медицина,географія.
Матеріали та обладнання: підручник, біологічний довідник, схеми, таблиці, м/м дошка.
Основні поняття та терміни: мікологія, сапротрофи, паразити, симбіонти, мікориза, їстівні та отруйні гриби, антибіотики, пеніцилін, біологічний метод боротьби.
Структура уроку
Організаційний момент
І.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ.Відтворення та коригування опорних знань
ІV.Вивчення нового матеріалу:
V.Закріплення, систематизація та узагальнення
VI.Контроль та корекція знань.
VII. Підсумки уроку
Домашнє завдання.
Хід уроку
Організаційний момент - перевірка готовності класу
до уроку.
І.Повідомлення теми та мети уроку -
ІІ. Мотивація навчальної діяльності - постановка проблемного
запитання:
? «Яких змін зазнають екосистеми планети та господарська діяльність людей у разі зникнення з біосфери таких живих організмів як рослини ?»
ІІІ. Відтворення та коригування опорних знань:
1.Повторення основних понять теми - прийом «Біологічний бій»
(фронтальна робота з класом)
2.Поаторення основних закономірностей
та логічних взаємозвязків - робота в групах:
ІV.Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя Зелені або автотрофні,рослини(як вищі,так і нижчі)мають велике значення в природі і в житі людини.В профотосинтезу,вивикористовуючи світлову (кінетичну)енергію сонця і засвоюючи зповітря вуглекислий газ та вбираючи грунтову воду знеорганічними речовинами,вони утворюютьвелечезну масу органічних речовин. Що йдуть на живлення тварин та харчування людини. Отже, зелені рослини, акумулюючи в створюваних ними органічних речовинах кінетичну енергію Сонця, забезпечкють життя всього живого на землі і разом з тим є важливим джерелом енергетичних ресурсів, котрі використовує людина для своїх потреб.
Найновіші дані свідчать про те, що в процесі фотосинтезу зелені (автотрофні) рослини щороку засвоюють з повітря і зв’зують у вигляді органічних сполук 174 млрд. тонн вуглецю. Разом з ним автотрофні рослини збагачують атмосферу киснем у кылькості, що дорівнює обсягу поглинутого ними вуглекислого газу. Кисень, як відомо, потрібен для дихання майже всім живим істотам, які існують на земній кулі.
З участю гетеротрофних рослин, тобто непігментних (до них належить різні сапрофіти і паразити, переважно з відділів Гриби та Бактерії), відбувається у величезних масштабах процес розкладу органічних решток рослин і тварин і перетворення цих решток на неорганічні сполуки. Ці сполуки знову йдуть для живлення автотрофних (зелених) рослин, а через них і для живлення тварин та харчування людини. Важливу роль відіграють зелені і незелені рослини вруйнуванні гірських порід та утворенні грунтів, у крогооббігу азоту, фосфору та інших неорганічних речовин, у формуванні клімату, ландшафтів тощо. Визначну роль відіграють деревні та інші вищі рослини в утворенні природних ландшафтів і краєвидів майжє всіх кліматичних зон світу – від тундр (низькорослі форми берез, верб, вересові, мохи тощо) до жарких пустель (саксаул, кандим, джузгун тощо), вологотропічних лісів, посушливих саван, степів, прерій, пампасів тощо
1. Захист учнівських міні - проектів «Рослини у біосфері та житті людини»
(кожен виступ повинен тривати не більше 5 хвилин)
2. Складання таблиці «Значення рослин» -- робота учнів з підручником, довідниками та іншими доступними джерелами інформації в групах.
Завдання:Використовуючи почуту на уроці інформацію, текст підручника та інші доступні джерела інформації заповніть запропоновану таблицю.
V. Закріплення, систематизація та узагальнення отриманих знань:
1.Складіть не менше двох харчових ланцюгів з 2-3 ланок обовязковими компонентами яких були б рослини .
2.Запропонуйте свою версію відповіді на проблемне запитання поставлене на початку уроку і сформулюйте її у вигляді висновку.
«Яких змін зазнають екосистеми планети у разі зникнення з біосфери таких живих організмів як рослини ?»
VI.Підсумки уроку. Оцінювання учнів.
V.Домашнє завдання:
1)повторити основні поняття теми;
2)знайти цікаву інформацію про представників Царства Рослини;
.
.
.