Урок 54Тема: Значення рослин для людини.
Мета
Освітня. Систематизувати уявлення учнів про рослини. Обгрунтувати біологічну доцільність існування рослин. Поглибити знання учнів про роль рослин для людини.
Розвиваюча. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів.
Виховна. Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до рослин як невід'ємної складової навколишнього середовища та окраси природи.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музичний супровід
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки: зоологія, екологія, медицина,географія.
Матеріали та обладнання: підручник, біологічний довідник, схеми, таблиці, м/м дошка.
Основні поняття та терміни: вітаміни,
Структура уроку
Організаційний момент
І.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ.Відтворення та коригування опорних знань
ІV.Вивчення нового матеріалу:
V.Закріплення, систематизація та узагальнення
VI.Контроль та корекція знань.
VII. Підсумки уроку
VIII.Домашнє завдання.
Хід уроку
Організаційний момент
І.Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності - постановка проблемного
запитання:
? «Яких змін зазнають екосистеми планети в результаті господарської діяльності людини ?»
ІІІ. Відтворення та коригування опорних знань:
Повторення основних понять теми - (фронтальна робота з класом)
ІV.Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя . 1. Значення рослин житті людини
У житті і практичній діяльності людини рослини відіграють важливу й різноманітну роль. Вони є джерелом харчування, з них виготовляють одяг і ліки, меблі, знаряддя праці, будують житло та інші споруди тощо. У різних країнах світу для цього широко використовують як місцеві дикорослі рослини, так і культурні. Всього використовується тепер близько 25 видів вищих (переважно квіткових) рослин.
2. Поняття про рослинні угрупування, їх характеристика і значення.
У культурі налічують понад 1500 і величезну кількість сортів. Найважливіші групи культурних рослин: хлібні (зернові), овочеві, баштанні, плодові, олійні, прядивні, лікарські, ефіроолійні, каучуконосні, медоносні, дубильні тощо. Із хлібних рослин найбільше значення мають зернові злаки, насамперед такі світові культури, як пшениця і рис, посіви яких займають величезні площі і дають основу кількість харчових продуктів для людей усіх компонентів. Рис якими харчується майже половина людства, культивують у країнах з тропічним і субтропічним кліматом, пшеницею – в поза тропічних регіонах.
Кормова база для тваринництва в багатьох країнах світу забезпечується
( поряд з використанням місцевих природних кормових угідь) вирощування таких широко відомих зернофуражних і кормових культур, як кукурудза, овес, ячмінь, горох, конюшина, горошок, люцерна, еспарцет, суданка тощо. Головними зернобобовими рослинами, що йдуть на харчування людини і частково на годівлю тварин, є горох, квасоля, соя, сочевиця, кінські боби, нут тощо.
Серед овочевих культур провідне місце в світовій продукції овочів займає картопля, яка водночас є і важливою технічною рослиною. Значне місце серед овочевих культур належить також столовій моркві і столовим бурякам, капусті, помідорам, огіркам, а з баштанних культур – кавунам і дітям.
Найважливішими цукроносами світу є цукрова тростина, яку вирощують на великих площах у тропічних країнах, і цукрові буряки, які культивують в регіонах з помірним кліматом.
Істотне значення для людини мають плодові й ягідні культури, які вирощують у різних країнах світу і які є надійним джерелом вітамінів. Провідною плодовою культурою в Україні є яблуня: далі йдуть груша, вишня, слива, абрикос, персик, черешня, алича, айва тощо. Здавна на півдні україни і в інших країнах світу вирощують виноград, з якого виготовляють вино і який споживають у свіжому вигляді.
З групи прядивних рослин найважливішим є бавовник, який також належить до світових культур. Цінні і досить міцні тканини виробляють з льону; в Україні його широко культивують на Поліссі. Інші прядивні рослини – коноплі, кенаф. Кендир, рамі, канатник – дають грубіше волокно, що йде на виготовлення тари, грубих тканин тощо.
Велику групу становлять лікарські рослини, котрі використовуються як у народній, так і в офіційній медицині. Відомі такі важливі тропічні й субтропічні рослини, як хінне дерево, з якого добувають алкалоїд хінін; камфорне дерево, що містить натуральну камфору; калган, з кореневища якого добувають важливі шлункові ліки; кокаїновий кущ, дерево кола, блювотний горіх, або чілібуха, що містить сильну отруту стрихнін; і іпекакуана. Корінь якої є сильним блювотним і відхаркувальним засобом, тощо. Лікарське значення мають і такі всесвітньовідомі тропічні культури, як кофейне і шоколадне дерево. У плодах і насінні їх містяться алкалоїди кофеїн і теобромін.
Відомими та давніми лікарськими рослинами помірного клімату є: валеріана, алтея, ромашка лікарська, шавлії лікарська і мускатна, м’ята, мак снотворний, материнка, чебрець, беладонна, конвалія, горицвіт. Наперстянка, оман, звіробій, золототисячник, череда та багато інших.
З ефіролійних рослин, що дають ціну ефірну олію, слід назвати казанлицьку троянду, герань рожеву, фенхель, коріандр тощо.
Відомими пряними тропічними рослинами, що дають широко вживані прянощі, є: гвоздичне дерево, коричне дерево, лавр благородний, мускатний горіх тощо.
Серед інших груп корисних рослин велике значення мають олійні культури
(в Україні провідною олійною культурою є соняшник), каучуконосні. Велике значення в народному господарстві різних країн світу мають деревні рослини, деревину яких широко застосовують у промисловості і сільському господарстві (вони використовуються як будівельні матеріали, паливо, з них виробляють залізничні вагони, шпали, кріплення для шахт, сільськогосподарські машини і знаряддя меблі, папір, штучний шовк тощо). Деревина є також цінною сировиною для хімічної промисловості. З неї виробляють такі продукти, як олію терпентирну (скипидар), метиловий і етиловий спирт, оцтову кислоту, дубильні речовини, камфору, ацетон, нітролаки, целулоїд, штучну шерсть, креозот, креолін тощо.
Визначну роль відіграють деревні та інші вищі рослини в утворенні природних ландшафтів і краєвидів майжє всіх кліматичних зон світу – від тундр (низькорослі форми берез, верб, вересові, мохи тощо) до жарких пустель (саксаул, кандим, джузгун тощо), вологотропічних лісів, посушливих саван, степів, прерій, пампасів тощо.
Повсюди на поверхні Землі ми зустрічаємося з вищими рослинами. Великі простори окультурених людиною земель також зайняті вищими рослинами. Їхня роль у житті людини надзвичайно велика. Ось чому докладне знання вищих рослин, їхньої будови, закономірностей їхнього росту і розвитку має не тільки теоретичне, а й величезне практичне значення. Не знаючи зовнішньої будови, систематика, екології. Географічного поширення вищих рослин, не можна глибоко опанувати такі суміжні науки, як лісівництво, садівництво, рільництво, луківництво.
2. Складання таблиці «Значення рослин» -- робота учнів з підручником, довідниками та іншими доступними джерелами інформації в групах.
Завдання:Використовуючи почуту на уроці інформацію, ткст підручника та інші доступні джерела інформації заповніть запропоновану таблицю.
V. Закріплення, систематизація та узагальнення отриманих знань:
VI.Контроль та корекція знань:
1.Назвати представників основних груп рослин .
2.Запропонуйте свою версію відповіді на проблемне запитання поставлене на початку уроку і сформулюйте її у вигляді висновку.
«Яких змін зазнають екосистеми планети в результаті господарської діяльності людини ?»
VI.Підсумки уроку. Оцінювання учнів.
V.Домашнє завдання:
1)повторити основні поняття теми;
2)знайти цікаву інформацію про основні групи рослин;
.
.
.