Урок ''Особливості будови грибів грибна клітина, грибниця, плодове тіло''

Про матеріал
Мета: Обгрунтувати біологічну доцільність існування грибів. Поглибити знання учнів про особливості будови грибів грибів. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів. Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до грибів як невід'ємної складової навколишнього середовища та окраси природи.
Перегляд файлу

Урок 58

Тема: Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.

Мета

Освітня. Обгрунтувати біологічну доцільність існування грибів. Поглибити знання учнів про особливості будови грибів грибів.

Розвиваюча. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів.

Виховна.  Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до грибів як  невід'ємної складової  навколишнього середовища та окраси природи.

Тип уроку: урок вичення нового матеріалу.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання:  виклад   інформації,   пояснення,   активізація  у  ваги  та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання:  подання  матеріалу  в  готовому  вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музичний супровід
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки:ботаніка, зоологія, екологія, медицина.

Матеріали та обладнання: підручник, біологічний довідник, схеми, таблиці, м/м дошка.

Основні поняття та терміни: мікологія, сапротрофи, паразити, симбіонти, мікориза,

Структура    уроку

   Організаційний момент

  І.Повідомлення теми та мети уроку.

  ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

 ІІІ.Відтворення та коригування опорних  знань

 ІV.Вивчення нового матеріалу:

 V.Закріплення, систематизація та узагальнення

 VI.Контроль та корекція знань.

 VII. Підсумки уроку

     Домашнє завдання.

Хід уроку

 

Організаційний момент                                    -     перевірка готовності класу  

                                                                                   до уроку.

  І.Повідомлення теми та мети уроку             

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності                -     постановка проблемного

                                                                                    запитання:

 «Що являє собою царство грибів (систематика) і в чому його унікальність. »

 

ІІІ. Відтворення та коригування опорних  знань

IV. Вивчення нового матеріалу.

Особливості будови грибів

      Вегетативне тіло гриба представлено міцелієм (або грибницею) - 
Системою тонких розгалужених ниток (гіф), що характеризуються верхівковим зростанням і вираженим боковим розгалуження. Частина грибниці розташована в грунті,носить назву грунтової (або субстратної грибниці), інша частина --зовнішньої або повітряної. На повітряній міцелії формуються органи розмноження. У грибів, умовно званих нижчими, грибниця не має перегородок між клітинами, так що тіло такого організму складається з однієї величезної багатоядерної клітини. Наприклад, Мукор, що розвивається на овочах,ягодах, плодах у вигляді білого гармата, і фітофтора, що викликає гниль бульб картоплі.

      У вищих грибів міцелій розділений перегородками на окремі клітини,містять одне або декілька ядер. У більшості грибів, що мають їстівнеплодове тіло (за винятком трюфелів, строчків і зморшків), плодове тіло утворене пеньком і капелюшком. Вони складаються з щільно прилеглих один до другу ниток грибниці. У пеньку всі нитки однакові, а в капелюшку вони утворюють два шари-верхній, покритий шкіркою, яка пофарбована різними пігментами і нижній. 
       В одних грибів нижній шар пронизаний численними трубочками (білийгриб, підберезник, маслянки)-це трубчасті гриби, а в інших-пластинками (рижики, сироїжки-це пластинчасті гриби).

       Клітини грибів покриті твердою оболонкою-клітинною стінкою, якаскладається з полісахаридів на 80-90% (у більшості це хітин). Ядер можебути одне або декілька. З органел грибної клітини слід назвати мітохондрії, лізосоми, вакуолі, що містять запаси поживних речовин. Роль запасного в-ва виконує глікоген. Крохмалю у грибів немає. Клітини немістять пластид і хлорофілу, тому гриби не здатні до фотосинтезу.

Клітина грибів.

1. Клітинна оболонка складається з целюлози, білків, ліпідів, хітину. А під нею цитоплазматична мембрана.

2. Цитоплазма з одним або декількома ядрами, мітохондріями, лізосомами, вакуолями (містить запасні речовини – глікоген, ліпіди, жири).

 

V. Закріплення, систематизація та узагальнення отриманих знань:                  

     Вегетативне тіло переважної більшості видів грибів - це міцелій, або грибниця, що складається з тонких безбарвних (іноді злегка забарвлених) ниток, або гіф, з необмеженим ростом і бічним галуженням. Міцелій зазвичай диференціюється на дві функціонально різні частини: субстратний, службовець для прикріплення до субстрату, поглинання та транспортування води і розчинених у ній речовин, і повітряний, що піднімається над субстратом і утворює органи розмноження. У процесі пристосування до різних наземним умов проживання у грибів виникають численні видозміни міцелію: це склероції, столони, ризоїди, різоморфи, гаусторії та ін. Наприклад, з допомогою столонів - повітряних дугоподібних гіф - гриб швидко поширюється по субстрату. Столони прикріплюються до субстрату ризоїдами.

 

VI.Контроль та корекція знань.

VII. Підсумки уроку

      Оцінювання учнів

     Домашнє завдання.

 

 


 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 серпня 2023
Переглядів
151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку