Урок 58
Тема: Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.
Мета
Освітня. Обгрунтувати біологічну доцільність існування грибів. Поглибити знання учнів про особливості будови грибів грибів.
Розвиваюча. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів.
Виховна. Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до грибів як невід'ємної складової навколишнього середовища та окраси природи.
Тип уроку: урок вичення нового матеріалу.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація у ваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музичний супровід
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки:ботаніка, зоологія, екологія, медицина.
Матеріали та обладнання: підручник, біологічний довідник, схеми, таблиці, м/м дошка.
Основні поняття та терміни: мікологія, сапротрофи, паразити, симбіонти, мікориза,
Структура уроку
Організаційний момент
І.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ.Відтворення та коригування опорних знань
ІV.Вивчення нового матеріалу:
V.Закріплення, систематизація та узагальнення
VI.Контроль та корекція знань.
VII. Підсумки уроку
Домашнє завдання.
Хід уроку
Організаційний момент - перевірка готовності класу
до уроку.
І.Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності - постановка проблемного
запитання:
«Що являє собою царство грибів (систематика) і в чому його унікальність. »
ІІІ. Відтворення та коригування опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу.
Особливості будови грибів
Вегетативне тіло гриба представлено міцелієм (або грибницею) -
Системою тонких розгалужених ниток (гіф), що характеризуються верхівковим зростанням і вираженим боковим розгалуження. Частина грибниці розташована в грунті,носить назву грунтової (або субстратної грибниці), інша частина --зовнішньої або повітряної. На повітряній міцелії формуються органи розмноження. У грибів, умовно званих нижчими, грибниця не має перегородок між клітинами, так що тіло такого організму складається з однієї величезної багатоядерної клітини. Наприклад, Мукор, що розвивається на овочах,ягодах, плодах у вигляді білого гармата, і фітофтора, що викликає гниль бульб картоплі.
У вищих грибів міцелій розділений перегородками на окремі клітини,містять одне або декілька ядер. У більшості грибів, що мають їстівнеплодове тіло (за винятком трюфелів, строчків і зморшків), плодове тіло утворене пеньком і капелюшком. Вони складаються з щільно прилеглих один до другу ниток грибниці. У пеньку всі нитки однакові, а в капелюшку вони утворюють два шари-верхній, покритий шкіркою, яка пофарбована різними пігментами і нижній.
В одних грибів нижній шар пронизаний численними трубочками (білийгриб, підберезник, маслянки)-це трубчасті гриби, а в інших-пластинками (рижики, сироїжки-це пластинчасті гриби).
Клітини грибів покриті твердою оболонкою-клітинною стінкою, якаскладається з полісахаридів на 80-90% (у більшості це хітин). Ядер можебути одне або декілька. З органел грибної клітини слід назвати мітохондрії, лізосоми, вакуолі, що містять запаси поживних речовин. Роль запасного в-ва виконує глікоген. Крохмалю у грибів немає. Клітини немістять пластид і хлорофілу, тому гриби не здатні до фотосинтезу.
Клітина грибів.
1. Клітинна оболонка складається з целюлози, білків, ліпідів, хітину. А під нею цитоплазматична мембрана.
2. Цитоплазма з одним або декількома ядрами, мітохондріями, лізосомами, вакуолями (містить запасні речовини – глікоген, ліпіди, жири).
V. Закріплення, систематизація та узагальнення отриманих знань:
Вегетативне тіло переважної більшості видів грибів - це міцелій, або грибниця, що складається з тонких безбарвних (іноді злегка забарвлених) ниток, або гіф, з необмеженим ростом і бічним галуженням. Міцелій зазвичай диференціюється на дві функціонально різні частини: субстратний, службовець для прикріплення до субстрату, поглинання та транспортування води і розчинених у ній речовин, і повітряний, що піднімається над субстратом і утворює органи розмноження. У процесі пристосування до різних наземним умов проживання у грибів виникають численні видозміни міцелію: це склероції, столони, ризоїди, різоморфи, гаусторії та ін. Наприклад, з допомогою столонів - повітряних дугоподібних гіф - гриб швидко поширюється по субстрату. Столони прикріплюються до субстрату ризоїдами.
VI.Контроль та корекція знань.
VII. Підсумки уроку
Оцінювання учнів
Домашнє завдання.