Мета: актуалізувати вміння розв'язувати складені задачі на обчислення різниці, що містять просту задачу на обчислення суми; ознайомити учнів із задачами, що містять чотири ключових слова; формувати обчислювальні навички, уміння перетворювати іменовані числа, подані в одиницях довжини; розвивати логічне варіативне мислення; формувати прийоми розумових дій аналізу, порівняння; виховувати старанність, товариськість. Обладнання: картки для парної та групової роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: уявна морська подорож. Освітні галузі: математична, соціальна.
Каліграфічна хвилинка— Скільки звуків у слові «море»? А букв?— Сьогодні ми будемо подорожувати морем. Наша подорож починається з підготовки до плавання. Нам потрібно написати всі двоцифрові числа, у складі яких є 4 десятки.40 41 42 43 44 45 46 47 48 49— Числа якого десятка ви записали?
Мотивація навчальної діяльності— Сьогодні на уроці ми вирушаємо у подорож Математичним морем. На чому ми попливемо? На кораблі. (Кожному учневі видають малюнок корабля з маршрутним листом.)На цьому кораблику під вітрилами. Ми в далекі далі вирушимо з вами. Ми всіх, хто захоче,З собою позвемо. Ну що ж? Чи згодні? Вирішили?Пливемо!— Щоб знати, чий кораблик пливе в море, нам слід бачити його назву. (Діти підписують кораблик своїм ім'ям.)
Усні обчислення. Робота в групах— У морі команда повинна діяти злагоджено, знати, як їй діяти у будь-якій складній ситуації. Зараз капітани кораблів перевірять готовність команд до відплиття. Робота в групах: перевірка вміння обчислювати вирази з додаванням та відніманням у межах 20. (Таблиця прикладів.) Капітан задає орієнтир. Учень (член команди) знаходить приклад та розв'язує його. Наприклад, орієнтир — 11-В (верблюд), учень розв'язує приклад 16 - 9 + 2.
АБВГД113 - 6 + 515 - 7 + 511 - 2 + 517 - 9 + 79 + 2 - 625 + 8 - 614 - 9 + 1019 - 7 - 916 - 3 - 43 + 9 - 5316 - 8 + 517 - 8 + 33 + 8 - 411 - 3 + 69 + 5 - 8412 - 9 + 124 + 8 - 517 - 5 - 313 - 5 - 711 - 5 - 6518 - 9 + 312 - 9 + 1012 - 3 + 514 - 7 - 512 - 5 - 665 + 9 - 718 - 9 + 616 - 8 + 411 - 5 + 75 + 8 - 774 + 9 - 35 + 7 - 94 + 9 - 512 - 5 + 715 - 8 + 5815 - 9 + 94 + 9 - 63 + 8 - 24 + 9 - 73 + 8 - 295 + 6 - 29 + 5 - 108 + 3 - 98 + 4 - 1111 - 5 + 8104 + 8 - 615 - 6 - 211 - 7 + 97 + 4 - 615 - 9 + 71115 - 4 - 85 + 9 - 816 - 9 + 215 - 9 - 38 + 6 - 9128 + 4 - 712 - 8 + 159 + 4 - 812 - 5 + 611 - 8 + 9137 + 5 - 611 - 7 + 147 + 9 - 514 - 7 + 59 + 4 - 12145 + 6 - 416 - 9 + 88 + 3 - 59 + 2 + 29 + 3 - 7
Відплиття з порту. Якір. Запис та обчислення значення виразів. Робота в групах.— Для того щоб відчалити від пристані нашого причалу, потрібно отримати дозвіл начальника порту. Начальник порту може випустити тільки той корабель, капітан якого зібрав усі дозвільні документи на відплиття (вміє записувати та обчислювати значення виразів). І це ми зараз перевіримо. Сума числа 6 та суми чисел 2 і 7.(6 + (2 + 7))Різниця різниці чисел 13 і 4 та числа 8.((13 - 4) - 8)Суму чисел 6 і 5 зменшити на 3.((6 + 5) - 3)Збільшити різницю чисел 14 і 8 на 9.((14 - 8) + 9)
Усна фронтальна робота над завданням № 1— Перекажіть задачу. Назвіть умову. Повторіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим? Про що йдеться в задачі? Виділіть ключові слова. Розгляньте поданий короткий запис. За коротким записом поясніть числа задачі. Яке число є шуканим?— Поясніть перший схематичний рисунок. Відповідно до нього розбийте задачу на прості. Сформулюйте кожну просту задачу, покажіть опорну схему до кожної з них. Визначте порядок розв'язування простих задач. Складіть план розв'язування задачі першим способом.— Поясніть другий схематичний рисунок. Відповідно до нього розбийте задачу на прості. Сформулюйте кожну просту задачу, покажіть опорну схему до кожної з них. Визначте порядок розв'язування простих задач. Складіть план розв'язування задачі другим способом.— Чим відрізняється другий спосіб розв'язування від першого?
Ознайомлення зі складеними задачами, що містять чотири ключових слова (с. 58, № 2)Фронтальне виконання завдання № 2— Перекажіть задачу. Назвіть умову. Повторіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим? Про що йдеться в задачі? Виділіть ключові слова. Розгляньте поданий короткий запис. За коротким записом поясніть числа задачі. Яке число є шуканим?— Чим ця задача відрізняється від попередньої? Що змінилося? Як ця зміна вплине на розв'язання? Поясніть схематичний рисунок. Відповідно до схематичного рисунка розбийте задачу на прості. Сформулюйте кожну просту задачу. Покажіть опорні схеми кожної задачі. Визначте порядок їхнього розв'язування.— Складіть план розв'язування задачі. Запишіть розв'язання задачі.
Первинне закріплення. Робота в групах. Задача 1. Для участі у морській регаті до порту прибуло 25 учасників, у море вийшло 14 учасників, уже повернулося з першого етапу змагань 9 учасників. Скільки учасників морської регати у порту?Задача 2. Софійка на морському березі знайшла 23 мушлі, дорогою додому 3 мушлі загубила, а потім знайшла ще 6. Скільки мушель принесла Софійка додому?Задача 3. У стайці рибок-клоунів було 12. Відпливло в сторону 7 рибок. А потім до них припливло ще 14 рибок. Скільки рибок-клоунів у стайці?Задача 4. На хвилях гойдалося 8 бакланів. До них прилетіли 5 бакланів, а потім полетіли на берег шукати корм 9 бакланів. Скільки бакланів залишилося гойдатися на хвилях?Самооцінювання. Зафарбувати крапельку біля цифри 5.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНАПовернення додому— Ну ось ми і повернулися! Ніхто не постраждав у морі, усі благополучно витримали шторм.— А які знання і вміння допомогли нам у подорожі? (Знання вивчених випадків додавання і віднімання у межах 100, уміння розв'язувати задачі, уміння логічно міркувати, бути уважними.)Рефлексія— У порту ми повинні відзвітувати про своє плавання. Для цього розфарбуйте прапорець на кораблику у відповідний колір. Червоний — я задоволений своєю роботою. Жовтий — я відчував труднощі. Синій — я незадоволений своєю роботою. Учні здають маршрутні листи та отримують індивідуальне диференційоване домашнє завдання.