Урок 56. "Урок-екскурсія. Які ознаки літа вже помітнами чуття."

Про матеріал

Урок інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі, за типовою освітньою програмою НУШ-1, розробленою під керівництвом Савченко О.Я. Підручник Я досліджую світ (Грущинська, Хитра, Дробязко) 1 клас НУШ

Тема. Урок-екскурсія. Які ознаки літа вже помітні в природі?

Мета: Формувати уявлення про літні зміни в живій і неживій природі, прищеплювати вміння користуватися органами чуття під час спостережень за природними об'єктами, ознайомити з працею людей влітку; розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, вміння спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Перегляд файлу

Урок 56

Тема.  Урок­-екскурсія. Які ознаки літа вже помітні в природі?

Мета: Формувати уявлення про літні зміни в живій і неживій природі, прищеплювати вміння користуватися органами чуття під час спостережень за природними об’єктами, ознайомити з працею людей влітку; розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, вміння спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Маршрут. Шкільний сад.

Санітарно - гігієнічні  вимоги. Діти одягнені відповідно погодних умов.

Інструктаж з техніки безпеки. Інструкція з техніки безпеки під час проведення екскурсій (проводиться в класі перед виходом на екскурсію).

Підготовка вчителя до екскурсії. Учитель визначає місце проведення екскурсії, вибирає об’єкти  для дослідження, з’ясовує ознаки неживої і живої природи, які є на даному маршруті.

Підготовка учнів до екскурсії. Дібрати загадки про літо та літні явища.

Очікувані результати:

учні знатимуть:

  • ознаки настання літа в живій та неживій природі;
  • яку роботу  виконують люди влітку;

та вмітимуть:

  • проводити спостереження за неживою  природою влітку;
  • досліджувати стан рослин і поведінку птахів та звірів в літню пору;
  •  дотримуватися послідовності виконання роботи під керівництвом учителя  (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу);
  • дбайливо ставитися до природи свого краю;
  • спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань.

Обладнання і матеріали: лупи, термометр, аркуші паперу А3, кольорові олівці, картки для гри «Що я роблю».

Хід уроку

І. Ранкова зустріч

1. Вітання                                       

Ранок розпочавсь цікаво,

Світить сонечко яскраво,

В календариик заглядає

І від посмішки аж сяє.

Знає сонце гомінливе –

День сьогодні особливий!

2. Групове заняття

Екологічна гра «Вороняче полювання»

-  Діти, давайте  пограємо в гру «Вороняче полювання». Ви маєте знайти об’єкти з цього переліку на обраних нами ділянках.

Мисливський перелік

  •                 Пір’їнка.
  •                 Квітка кульбаби.
  •                 Колючка.
  •                 Щось кругле.
  •                 Щось пухнасте.
  •                 Щось гостре.
  •                 Щось красиве.
  •                 Щось, що може шуміти.
  •                 Молодий листочок.
  •                 Щось біле.
  •                 Щось м’яке.
  •                 Сонячна пастка. (Усе, що ловить сонячне тепло, - вода, камені, рослини).
  • Розподіліть ці об’єкти групами: об`єкти живої і неживої природи.

Діти доводять, чому саме так здійснили розподіл.

3. Щоденні  новин.

 - Яка  зараз пора року?                                                                          

 - А скільки  місяців  має  ця пора року? Назвіть  їх.                                                                - Зараз  який  місяць?                                                                                                                        - А  який  сьогодні  день  тижня? Число?                                                                                                                                                                                     -  Яка  сьогодні погода?                                                                                                                           - Який у неї сьогодні настрій?                                                                                           - А який настрій сьогодні у вас? Зобразіть його (Пантоміма: діти стають в позу, яка відображає їх настрій і завмирають).                                                                                                            4. Крісло автора 

- А зараз кожен з вас загадає загадки, які ви підібрали. В цьому нам допоможе «крісло автора». (Вчитель обирає невелике підвищення).


Розквітають в луках квіти,

зеленіють в лісі віти.

Все зелене, молоде.

За весною…(Літо йде)

 

В небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить,
Воду п’є лелека.
Сонце палить. Спека.
Дозріває жито.
Яка пора? (Літо)

 

Сонце дуже припікало,
Встигли ягоди дозріти.
Ми купались, загоряли,
Бо було чудове (Літо)

Сонце пече, липа цвіте,
Жито доспіває – коли це буває?
(Влітку)

Покупались, загоріли,
Наловили низку пліток.
В лісі ягоди дозріли –
Прилетіло в гості…(Літо)

Посмалилися носи,
Загоріли щічки.
Ми щодня тепер усі
Ходимо до річки.
Коли це буває? (Влітку)

Полунички й вишні
Зрілі у садку.
Бджоли раді цвіту -
Скрізь барвисті квіти.
Нам дарує щедре …(Літо) 

У садках — смачна малина,
Аґрус, яблука, ожина.
Фрукти й зелень соковита —
Це смачні дарунки... (Літа)
 

Хто це лісом зараз ходить? –
Розмаїття ягід родить,
Тепло. Раді всі звірята.
А в пташок – вже пташенята.
(Літо)
Сонечко яскраве
Цілий день палає,
На травичці в гаї
Цілий день ми граєм.

Раді всі малята
Цілий день купатись,
Веселиться й грати,
На сонці засмагати.

Як пора ця зветься,
Коли все сміється
І відпочиває?
Коли ж це буває? (Влітку)

Він у літа перший гість,
вишні пригорщами їсть,
а сунички — жменьками
з дітками маленькими. (Червень)

Він до липи сам не ходить,
за собою бджілок водить,
щоб із липових квіток
узяли нектар-медок. (Липень)

Вся пшениця у сніпках,
а солома — у стіжках.
Урожай в полях зібрав,
у комору заховав. (Серпень)

Тільки дощик прошумів
За лужком, за лісом,
Хтось у небі рушничок
Вишитий повісив.
Хто вгадає з діточок,
Що воно за рушничок? (Веселка)

Хтось відкрив на небі душ,
Повно на землі калюж.
І на нас водиця ллється.
Як це явище зоветься? (Дощ)

Відкривайте оченята,
Досить спати, досить спати –
Рано-рано у віконце
Заглядає літнє… (Сонце).

Вранці намисто заблищало,
Всю траву воно заткало.
А пішли шукать їх вдень,
І ніяк їх не знайдем. (Роса)

Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить.
Сильний дощ на землю л’ється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво –
Всі у дім тікайте жваво!

(Грім та блискавка)

 

Ой летіли з неба
Білі льодяники
Несолодкі, несмачні
Танули срібляники. (Град)

 


ІІ. Актуалізація знань учнів

Літо квітами сміється

Літо квітами сміється,
Пісню радості співає.
Теплим дощиком проллється
І веселкою заграє.
Пригостить у лісі, в полі
Ягідьми та ще грибками.
Вітерцем війне на волі,
Мов погратись хоче з нами.
То в покоси раптом ляже,
То росу розсипле рясно.
Дивину якусь покаже...
Літом завжди так прекрасно!
(Надія Красоткіна)


- Про яку пору року йдеться у вірші? Які ознаки літа ви помітили в рядках автора?


ІІІ. Оголошення теми та мети уроку  

- Діти, озирніться довкола, глибоко вдихніть повітря. Що ви відчуваєте? А чи помітили ви, як міняється довкілля і вже зовсім скоро настане літо? Сьогодні під час екскурсії ми з’ясуємо, які зміни відбуваються в неживій природі, знайдемо  рослини, які нам відомі, спробуємо помітити комах, пташок, знайти на деревах гнізда. Можливо вдасться навіть зустріти білок та поспостерігати за їх поведінкою.  Також обговоримо, які турботи з’являться  у людей навесні.

ІV. Формування  компетентностей учнів

1. Робота в групах

- Діти, станьте в коло, та назвіть усі по черзі літні місяці. Маємо три групи: червень, липень, серпень. Кожна група отримає завдання для спостережень. Прочитайте їх, розподіліть обов`язки та виконуйте. Робіть записи, та малюнки того, за чим спостерігаєте. Будьте дуже обережні, не ламайте, не рвіть рослин, не чіпайте тварин, навіть найдрібніших комах. Не забувайте, що в природі нема нічого зайвого.

І група. Червень. Спостереження за неживою природою.

  •                   Зверніть увагу на небо. Якого воно кольору?
  •                   Чи є на небі хмари?
  •                   Якого кольору хмари?
  •                   Чи рухаються вони?
  •                   Чи дме вітер?
  •                   Чи часто йдуть влітку дощі?
  •                   Чим відрізняється літній дощ від весняного?
  •                   Яка температура повітря?

ІІ група. Липень. Спостереження за рослиинами.

  •                   Знайдіть плодові дерева (яблуню, сливу, черешню).
  •                   Чи є на них листя? Яке воно.
  •                   Чи є на деревах цвіт?
  •                   Що з`явилося на місці цвіту?
  •                   Яка трава в саду?
  •                   Які квіти цвітуть?

ІІІ група. Серпень. Спостереження за тваринами.

  •                   Чи бачите ви комах? Знайдіть бджілок та метеликів.
  •                   Чому вони перелітають з квітки на квітку?
  •                   Спробуйте відшукати сонечко і попелицю.
  •                   Знайдіть мурашок.
  •                   Чи чути спів пташок? Чому?
  •                   Яких пташок ви впізнали? (синичок, повзиків, ластівок, зябликів).
  •                   Кому вдалося помітити білку?

2. Звіт про виконану роботу

3. Гра «Що я роблю?»

- Влітку люди доглядають за посівами на полях і городах. У цю пору року треба боротися з бур'янами, комахами-шкідниками, проводити поливання та підживлення рослин, спушувати грунт. На полях і в садах починається збирання врожаю. Дозрівають сливи, вишні, яблука, ягоди і овочі. Влітку люди зайняті заготівлею кормів для домашніх тварин.

(Діти отримують картки із зображенням різних видів робіт людей влітку, рухами намагаються їх відтворити. Решта учасників відгадують).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Чи буває таке влітку?»

Учитель називає різні явища. Якщо це буває улітку — учні плескають у долоні. (Випадає сніг; яскраво світить сонечко; розпускаються квіти; прилітають птахи з теплих країв; йдуть дощі з грозами; тане сніг; дозрівають ягоди; птахи виводять пташенят; діти йдуть на канікули; сонечко дозволяє людям засмагати...)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

- Молодці, діти, гарно потрудилися! Підсумовуючи нашу роботу,  давайте складемо план  спостережень за природою влітку, щоб ви могли побачити ще більше цікавого довкола. То за чим будемо спостерігати?

  • За  Сонцем на небосхилі;
  • за температурою повітря, вітром, станом неба, опадами;
  • за рослинами: які рослини цвітуть; на яких рослинах дозрівають   плоди; у яких рослин перед дощем закриваються квітки;
  • за тваринами: як поводяться перед дощем бджоли, мурашки, ластівки; які зміни відбуваються в житті тварин;
  • за працею людей: що роблять люди у садах, парках, на полях, селянських та фермерських господарствах.                                                                                            

 VІІІ. Організоване повернення до класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурнос Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 січня 2021
Переглядів
1625
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку