I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
яка зараз пора року?
який місяць?
яке число?
Тепло чи холодно надворі
який стан неба?
яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
Природознавство
Урок 58
Тема. Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Мета: розширювати знання про населений пункт, де проживають діти; ознайомити з пам'ятками рідного краю; формувати пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
яка зараз пора року?
який місяць?
яке число?
Тепло чи холодно надворі
який стан неба?
яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
МОЄ МІСТО
Для мене моє місто (село) - справжній рай, Хоча інколи його так і не назвеш. (Назва міста, села) - чарівний край, Гарнішого, напевно, не знайдеш.
Для кожного найкраще місто на Землі, Те місто, де пройшли його дитячі роки. Міста великі, і міста малі, Дарують нам цікаві перші кроки.
Як назвати одним словом місто і село? (Населені пункти)
Де ми живемо?
Як називається наше місто?
Що ви знаєте про свій населений пункт?
Коли він виник?
Чому має таке ім'я?
Чи немає в місті (селі, селищі) народних промислів, назва яких пов'язана з ім'ям населеного пункту?
Тема нашого уроку - «Чим славиться моє місто (село)».
III. Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Малюнки з виставки»
- Щоб підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу, проведемо гру «Малюнки з виставки».
\Зараз роздам фотографії, листівки з краєвидами, архітектурними спорудами, пам'ятниками міста (села), де живуть діти, а ви маєте відповісти на запитання.
Як називається наше місто (село)?
Чи подобається вам наше місто (село)? Чим саме?
Чим воно особливе? Що в ньому такого, чого немає ніде?
Що ви зробили б для того, щоб наше місто (село) стало ще кращим?
2. Розповідь учителя
— У кожного населеного пункту є своя назва. Історія появи цих назв часто пов'язана з іменами їх засновників. Місто Санкт-Петербург зобов'язане своїм ім'ям його засновникові — Петру I. Саме він вирішив закласти в гирлі Неви нове місто.
Іменами великих князів названі міста України. За легендою, засновником Києва був князь Кий, який прийшов сюди разом із братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю.
Львів заснував князь Данило Галицький і назвав його на честь свого сина Лева.
Харків названий іменем козака Харка. Чернігів, за легендою, отримав назву від князя Чорного і княжни Чорної, які героїчно загинули в битві з хозарами, але не далися до рук ворогів. Володимир-Волинський названий іменем князя Володимира Святославовича, який збудував його як фортецю на кордоні Київської Русі.
Якщо місто стояло на великій річці, то воно часто отримувало однойменну назву: Донецьк (річка Донець), Ужгород (річка Вже), Дніпропетровськ (річка Дніпро), Полтава — пов'язана з назвою річки Олтави (так раніше називалася Ворскла).
Багато назв пов'язано з географічним положенням населеного пункту або з природою краю: село Заріччя, село Високе, селище низьке, селище Сосновий Бір, місто Березняки.
У кожної назви населеного пункту є своя історія, і в цьому його цінність. Вона може про багато що розповісти: про творців, коли і як заселялася територія, чим займалися наші пращури, якою була природа.
3. Бесіда з елементами розповіді
Коли і ким було засновано місто?
Чому воно дістало таку назву?
Які місця є найулюбленішими для жителів міста? Чому?
Які навчальні заклади, пам'ятки, пам'ятники є в місті? Коли, ким і на честь якої події ці пам'ятники споруджені?
Пам'ятники встановлюють видатним громадянам, героям, ученим, мандрівникам, державним діячам, письменникам, художникам, композиторам. Пам'ятники — це славне минуле рідного краю і його прикраса.
Як необхідно охороняти пам'ятники?
Які люди жили на території міста у давнину? Чим вони займалися? Чим прославилися?
Які добрі традиції та звичаї мали жителі?
— Чим славиться населений пункт нині?
Бесіда супроводжується розгляданням фотографій.
4. Творча вправа «Розкажи про своє місто (село)»
Учні мають розповісти про своє місто або село за запитаннями:
Як називається річка, біля якої ти живеш?
Які є рослини у твоєму місті чи селі?
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Де ти живеш» (робота за малюнками)
- Де ти живеш? Розфарбуй відповідний малюнок.
— Допиши свою адресу.
— Розфарбуй визначні місця, які є там, де ти живеш. Розкажи про них.
Учні «мандрують» містом (селом), називають визначні місця, які є там, де вони живуть, розповідають про них.
Учитель має наголосити на негативному ставленні до людей, які руйнують або пошкоджують об'єкти природи, історичні пам'ятки свого краю.
2. Творча вправа «Чому так називається?»
— Назви селищ, міст, парків, вулиць, будинків можуть розповісти багато цікавого про життя наших пращурів, батьків, бабусь і дідусів.
Учні називають вулиці, на яких живуть, учитель пояснює, що означають ці назви.
3. Гра «Нові назви»
Запитайте у дітей, чому їх місто (село) так називається. Запропонуйте дати місту (селу) власні назви.
4. Гра «Хвости»
— Закінчіть речення.
Моє село називається...
Центральна вулиця села...
Я живу на вулиці...
У селі є такі парки...
У селі виготовляють...
5. Метод «Мікрофон»
Що потрібно робити кожному жителеві міста (села), щоб воно стало ще кращим?
6. Робота над прислів'ями
Та земля мила, де мати народила.
Кожному мила своя сторона.
Рідна домівка, рідна сім'я — тут виростає доля моя.
Де рідний край, там і рай.
Де не є добро, а вдома краще.
V. Підсумок у р о к у
Що нового дізналися про своє селище?
які навчальні заклади, пам'ятки, пам'ятники є в місті?
як називається вулиця, на якій стоїть школа?
Чим вулиця відрізняється від проспекту? провулка? площі?
які проспекти є в нашому місті?
як називається центральна площа нашого міста?
як називається ваше місто (село)?
на якій вулиці розташована ваша оселя?
Що вам відомо про походження назви рідного міста (села)?
Що цікавого (особливого) є у вашому місті (селі)?
Чим займаються люди у вашому місті (селі)?
1