Урок музичного мистецтва для 6 класу з використанням міжпредметних зв'язків. Тема. Хорова музика. За підручником Л. Г. Кондратової
Мета: розкрити шляхи реалізації міжпредметних зв'язків на уроках музичного мистецтва.
6 клас Урок 9
Тема уроку. Хорова музика.
Мета: пригадати різновиди хорових колективів, ознайомити з особливостями хорової музики та поняттям «хорова музика», історією її розвитку та характерними ознаками, ознайомити з творчістю дитячого колективу — хору хлопчиків «Libera» (Лондон). Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та знаходити на слух характерні її ознаки, знаходити взаємозв’язок між текстом та характерними засобами музичної виразності твору, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору. Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна система, мультимедійна презентація PowerPoint, роздатковий матеріал.
Основні поняття для засвоєння: поняття «хорова музика», «багатоголосний спів», «а капела».
Твори, що вивчаються на уроці:
• «Свят» («Sanctus») на основі канону Й. Пахельбеля «Завжди з тобою» (Always With You) у виконанні хору хлопчиків «Libera» (Лондон).
• «Тихо над річкою» (слова С. Черкасенка, музика П. Батюка).
Хід уроку
Вхід учнів під музику романсу «Черемши́на», музика Василя Михайлюка, слова Миколи Юрійчука. Слайд 1
У вчителя на столі лежить скринька з картками вокальних жанрів
Учитель. Діти, давайте пригадаємо, які жанри вокальної музики ми вивчили
Діти дістають по черзі картки і дають визначення терміну, який вибрали.
Учитель. Який жанр звучав, коли ви заходили до класу?
Діти. Вокальна музика – романс.
Учитель. Так, це звучав романс. Сьогодні ми перегортаємо нову сторінку музичного мистецтва, і познайомимось з новими жанрами. Тема нашого уроку: «Хорова музика». Слайд 2
3. Мотивація
Учитель. А що значить «співати хором»?
Діти. Співати разом…
Учитель: Які умови потрібні для співу разом?
Діти. Слухати один одного, співати не голосніше того хто поруч, прислухатися…
Учитель. Ми часто чуємо вислів: співати хором, і дійсно - це справжнє мистецтво.
Коли ж розпочалася історія хорового виконання? У Стародавній Греції музика звучала в театральних виставах, декламація змінювалася співом хору. Голоси співаків розрізняли за висотою звучання — регістрами.
За часів Раннього Середньовіччя в кожній церкві були співочі хори. Відомо, що до епохи Відродження професійне хорове виконавство було пов’язане тільки з церквою.
До XIV нот взагалі не було. Зараз в наших церквах є різні хори: є професійні, а є співаки без музичної освіти, вони співають на слух.
У ранній хоровій церковній музиці був поширений «знаменний розспів» (замість нот вокальні хорові твори записували знаками — «знаменами» або «крюками»). Слайд 3
У XIV—XV ст. почав активно розвиватися багатоголосний спів. Що ж таке багатоголосся? Зараз ми дізнаємось за допомогою гри.
Вчитель роздає картки з цифрами 1, 2 , 3, 4.
Ви повинні сказати фразу «Ми раді вас бачити» спочатку по одному, потім 1 і 2 голоси, 3 і 4, після того всі разом. У вас різні за тембрами голоси, тому і вийшло чотириголосся. А чи може бути шести, восьмиголосся?
Діти. Так може. Багатоголосся – спів в якому беруть участь декілька голосів. Слайд 4
Учитель. Крім того, що хоровий спів може може бути одноголосний та багатоголосний, він може звучати з музичним супроводом, або без нього – тобто а капела. Отже, робимо висновок. Слайд 5
Хорова музика — музичні твори, призначені для хорового виконання.
Хоровий спів буває одноголосний та багатоголосний.
а капела – спів без супроводу.
Учитель. - Де можна почути хоровий спів?
Діти. В театрі…
Учитель. - Як ви вважаєте, а чи популярна церковна хорова музика сьогодні? Чи можна її почути у концертних залах?
Діти. Так, вона популярна.
Учитель. Сьогодні ми послухаємо сучасні хорові композиції дитячого хору «Libera» «Libera» — це хор хлопчиків з англіканської парафії в південному Лондоні (церкви святого Філіпа). Назва хору походить від назви однієї з пісень, що перекладається з латини як «вільний». З 1988 р. колектив, склад якого періодично змінюється, випустив серію альбомів з аранжуваннями церковних класичних творів, а також власних композицій керівника колективу. Хормейстер співочої групи — Слайд 6 Роберт Прайзман. Хор налічує близько сорока хлопчиків у віці від семи до шістнадцяти років. Музика «Libera» має своє особливе звучання. У своїх композиціях «Libera» використовує цілий ряд музичних інструментів та електронний супровід.
Учитель. Послухайте сучасну хорову композицію «Sanctus» («Свят») на основі канону Й. Пахельбеля, у виконанні хору хлопчиків «Libera» і розкажіть про свої враження від музики.
- Підберіть слова, якими можна охарактеризувати цей музичний твір.
Учні слухають музичний твір
Після слухання музичного твору
Учитель. 1. Охарактеризуйте тембри голосів виконавців.
Діти. Це хорова музика. Тембри високі, дзвінкі.
Учитель. 2. Визначте характер мелодії творів та опишіть засоби музичної виразності: темп, динаміку.
Діти. Темп помірний, динаміка – помірно голосно, тихо.
Учитель. Ми прослухали сучасну композицію, але на релігійну тематику не тільки співали, а й створювали інші шедеври мистецтва, як у давнину так і зараз. Особливо з музичним тісно пов'язане образотворче.
Демонстрація картини Р. Санті «Сікстинська Мадонна» Слайд 7
Учитель. Подивіться на картину. Що ви на ній бачите?
Діти. Жінка з дитиною, чоловік, ангели.
Учитель. Так, правильно. Ця картина називається «Сікстинська Мадонна». Створив її італійський художник Рафаель Санті. Ми бачимо, що біля ніг Мадонни зліва сидить Святий Сікст і Свята Варвара – справа, внизу два янголи. Які кольори використав художник в картині?
Діти. Золоті, зелені, блакитні…
Учитель. Вершиною творчості Рафаеля Санті вважають найзнаменитішу картину «Сікстинську Мадонну». Вона є його візитною карткою, як «Джоконда» у Леонардо до Вінчі.
За своє коротке життя (1483-1520 роки життя, 37 років) Рафаель зумів зробити дуже багато як художник. В своїх творах він відтворив найтонші відтінки людських почуттів, духовну і фізичну красу персонажів. Ця картина особлива тим, що з якої б сторони ми на неї не дивилися Мадонна дивиться нам прямо в очі. Здалеку нам здається, що за спиною Мадонни зображені хмари, але якщо придивитися можна побачити обличчя ангелів. Це один з майстерних методів Рафаеля.
Учитель. Чи зможемо ми проілюструвати цією картиною музику, яку щойно прослухали?
Діти. Так, можемо.
Робота з картками Слайд 8
Учитель. Перед вами лежать картинки. Зараз ми прослухаємо ще один фрагмент твору хору «Libera» «Завжди з тобою». Підберіть зображення, яке відповідає настрою музики.
Після слухання
Учитель. Підніміть те зображення, яке на вашу думку підходить найбільше.
Діти показують зображення.
5. Хоровий спів.
Сьогодні ми слухали хоровий спів, який виконували не дорослі, а діти. Ви однолітки цих талановитих дітей, а ваш клас - маленький хор. Тож зараз ми теж поспіваємо, але спочатку прослухаємо пісню, яку будемо виконувати «Тихо над річкою». Музику до цієї пісні написав Порфирій Батюк (український композитор, хормейстер, та педагог), а слова – Спиридон Черкасенко (український письменник і педагог). Слайд 9
Учні слухають пісню
Учитель. Сподобалась вам пісня?
Діти. Так сподобалась
Учитель. Який характер вона має?
Діти. Спокійний, тихий….
Учитель. Як рухається мелодія?
Діти. Плавно, спокійно…
Розспівування (фрагмент пісні «Тихо над річкою»)
Розучування мелодії першого куплету та приспіву, підручник с.61.
Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.
Демонстрація картини С. Васильківський «Повінь на Дніпрі» Слайд 10
Учитель. Що ви бачите на картині?
Діти. Річку, човен, захід сонця…
Учитель. В яких кольорах виконана?
Діти. В теплих
Учитель. Який у неї настрій?
Діти. Спокійний...
Учитель. Як би ви її назвали?
Діти. Захід сонця…
Учитель. Ця картина називається «Повінь на Дніпрі». Створив її український художник Сергій Васильківський. Чи доповнюють пісня «Тихо над річкою» і картина «Повінь на Дніпрі» один одного?
Діти. Так, доповнюють.
Учитель. Що у них спільного?
Діти. Настрій, відтінки, характер.
Слайд 11
Учитель. Перед вами на парті лежать листочки, розфарбуйте їх, а колір виберіть в залежності від вашого настрою, який залишився після уроку.
Діти малюють
Учитель. - Молодці! А тепер продемонстуйте листочки з настроєм на дошці.
Діти прикрашають дошку
Учитель. Ваші листочки як хоровий спів всі разом і передають радісні емоції.
Метод «Мікрофон»
• Що вам найбільше запам’яталося з історії розвитку хорового мистецтва?
• Що таке а капела?
• З яким дитячим хоровим колективом познайомились?
• Ви чудові художники, але з картинами яких відомих художників ви сьогодні познайомились?
Оцінювання учнів
7. Домашнє завдання.
Слухаючи музику по радіо, телевізору, комп'ютеру, прислухайтеся, чи звучать хорові твори. В яких передачах, фільмах їх можна почути, і запишіть їх у зошит.
8. Вихід з класу під пісню «Тихо над річкою». Слайд 12
1