Урок № 16 Дата 07.11.2022
Тема: Фінікія в давнину
Мета: ознайомити учнів з історією фінікійських міст-держав, охарактеризувати природно-географічні умови та їх вплив на заняття жителів Фінікії; охарактеризувати досягнення фінікійців у писемності та в інших галузях культури, розкрити причини колонізації фінікійців, значення колонізації;
розвивати вміння самостійної роботи з різними джерелами інформації, аналізувати факти та явища, робити висновки, вміння висловлювати власну думку, аргументувати свою позицію, представляти дослідження аудиторії, вміння співпрацювати в групі для вирішення завдання. розуміти значення культурних досягнень інших народів); формувати ціннісне ставлення особистості до себе (розуміти власну значимість у сучасному світі, роль навчання у досягненні своїх цілей ), до людей (поважати думку оточуючих), до духовних надбань народів, виховувати інтерес до предмету та повагу до історії людства
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійна дошка, атлас, підручник «Всесвітня історія» 6 клас І.Щупак, Київ, «Оріон» 2019.
Основні терміни та поняття: колонія, колонізація, місто – держава
Основні дати: XII – VI ст. до н. е. – фінікійська колонізація узбережжя Середземного моря
Очікувальні результати: після цього учні зможуть: називати час коли припадає розквіт Фінікії, де розташовувалася ця держава, особливості господарювання; як було винайдено пурпур та фінікійський алфавіт.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Виконання тестів: https://naurok.com.ua/test/civilizaci-dvorichchya-prirodno-geografichni-umovi-rozvitku-shumeru-ta-vavilonu-povsyakdenne-i-gospodarske-zhittya-1778138.html
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Природно – географічні умови розвитку Фінікії
2.Повсякденне й господарське життя
3.Фінікійська колонізація. Карфаген
4. Алфавіт
1. Природно-географічні умови розвитку Фінікії
Заповнити таблицю, опрацювавши с.67 підручника та карту атласу
Географічні |
Вихід до моря (є чи ні, якщо є до якого) |
до Середземного моря |
Розташування (зручне чи ні, чому) |
Зручне, вздовж східного берега Середземного моря |
|
Торгівельні шляхи (з якими країнами) |
Єгипет, Дворіччя |
|
Природні умови |
Річки (якщо є, назвати) |
- |
Родючі грунти (є чи ні) |
родюча Саронська рівнина, зволожена вітрами з моря |
|
Пасовиська (є чи ні, скільки) |
мало |
|
Ліси і гаї (якщо є, назвати) |
кедри, сосни, оливкові дерева, виноград |
|
Гори |
Гірський хребет Ліван |
|
Заняття населення |
Природно – географічні умови сприятливі для занять, пов`язаних з морем: мореплавство, суднобудівництво, риболовля, морська торгівля |
2. Повсякдення й господарське життя
Географічне положення фінікійських міст мало сприяло розвитку господарства. Але фінікійці пристосувалися до складних умов свого існування. За географічним положенням Фінікію можна назвати приморською країною, її природно – географічні умови сприятливі для занять, пов`язаних з морем.
3. Фінікійська колонізація. Карфаген
Робота з картою та роздатковим матеріалом
Користуючись картою (підручник с. 67), назвіть міста на території Фінікії. (Бібл, Сідон, Тир). З’ясуйте походження та переклад назв
Місто |
Переклад назви |
Походження назви |
Бібл |
«Гора» |
Навколо була розташована родюча рівнина, захищена горами із густим кедровим лісом. |
Сідон |
«Скеля» |
стояв на острові неподалік від берега та був майже неприступним для ворогів. |
Тір |
«Місце рибної ловлі» |
Тір згадується як велике «місто на морі, яке багате рибою більше, ніж піском». |
Запитання. В яких словах збереглася назва фінікійського міста Бібл? (Біблія, бібліотека). Це невипадково, бо це місто уславилося тим, що в ньому продавали сувої папірусу для книг, а з грецької «Бібл» означає книга.
Формування понять. Робота з підручником( с. 69)
Колонія - країна, захоплена і гноблена іншою країною;
Колонія – поселення людей, що переселилися з іншої країни;
Колонізація - процес масового переселення громадян країни на нові землі з метою здійснення господарської діяльності.
Метрополія – місце, звідки вийшли жителі колонії
Однією з найбільших фінікійських колоній було місто Карфаген («нове місто»). За доби розквіту чисельність населення у ньому сягала 200 тис. чоловік. Зараз на місці колишнього Карфагену знаходиться Туніс. За переказом Карфаген заснувала цариця Дідона. Коли вона зі своїми супутниками висадилася на березі Північної Африки, то звернулася до місцевого правителя з проханням виділити їй землю для будівництва міста. Правитель дозволив їй узяти стільки землі, скільки вкриє одна бичача шкура. Тоді цариця наказала своїм людям розрізати шкуру на тонкі смужки, щоб у такий спосіб одержати більше землі.
Перегляд відео: 3-D реконструкція давнього Карфагена (с.69 підручника)
Завдання: перегляньте відео та укладіть титри до нього, за допомогою яких можна здійснити екскурсію.
4.Алфавіт
Фінікійський алфавіт складався з 22 знаків, кожний із яких відповідав окремому приголосному звуку. Голосні звуки на письмі пропускалися. Наприклад, слово «цар» записувалося літерами ШР. Той, хто це читав, мусив сам здогадатися за змістом, що треба читати «шарру» («цар»). Писали фінікійці справа наліво (у нас — зліва направо). Розташування літер у фінікійській абетці було суворо визначене. Літери нагадували зображення предметів чи тварин, назви яких починалися із цих літер.
Робота з візуальним джерелом (с. 70 підручника ).
Діти розглядають, як виглядав фінікійський алфавіт у порівнянні з грецьким і латинським.
Який висновок можна зробити із цієї порівняльної таблиці? (Майже всі алфавіти, що існують у наш час, створені на основі фінікійського. Від нього походить і українська абетка)
Користуючись фінікійським алфавітом запишіть слово (на власний вибір)
V. Узагальнення
Метод «ПРЕС»: який винахід фінікійців ви вважаєте особливо важливим для розвитку людства?
VІ. Підведення підсумків
VІІ. Домашнє завдання: прочитати §16 с. 67, виконати завдання ІІІ Мислю творчо №2 с.70 (письмово)