Урок 6 клас "Узагальнення матеріалу з теми «Іменник»

Про матеріал
Тема : Узагальнення матеріалу з теми «Іменник» (6 клас) Мета: систематизувати знання, уміння і навички з теми «Іменник»; удосконалювати вміння знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх; закріпити навички морфологічного розбору іменника; формувати вправність при виконанні тестових завдань; розвивати орфографічну зіркість, пам’ять, творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес до предмету; виховувати мовленнєву культуру учнів, повагу до історичних та культурних надбань народу. Цілі уроку: Учні мають знати: - основні відомості про іменник як частину мови; - граматичні категорії іменників; - особливості правопису власних іменників та закінчень іменників у Р.в.; - порядок морфологічного розбору іменника. Учні мають уміти: - розпізнавати і знаходити іменники у тексті; - визначати граматичні категорії іменників; - робити морфологічний розбір іменника; - правильно використовувати іменники в усному й писемному мовленні. Тип уроку: урок – подорож (узагальнення і систематизації матеріалу) Обладнання: схема – план зіркової подорожі, костюм зіркаря, асоціативне гроно «Імен- ник» у вигляді зірки, кросворд, завдання бліц-тесту на аркушах, таблиця «Закінчення іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини», зірки 4-х кольорів, ілюстрації зірок до творчого проекту учнів «Бути зір- кою», яблуко.
Перегляд файлу

 

Тема   :  Узагальнення матеріалу з теми «Іменник» (6 клас)

 

Мета: систематизувати знання, уміння  і  навички  з теми «Іменник»; удосконалювати

           вміння знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх; закріпити навички

           морфологічного  розбору іменника;  формувати вправність при виконанні

           тестових завдань; розвивати орфографічну зіркість, пам’ять, творчі здібності

           учнів, пізнавальний інтерес до предмету; виховувати мовленнєву культуру учнів,

           повагу до історичних та культурних надбань народу.

Цілі уроку:

 

 Учні мають знати:

  • основні відомості про іменник як частину мови;
  • граматичні категорії іменників;
  • особливості правопису власних іменників та закінчень іменників у Р.в.;
  • порядок морфологічного розбору іменника.

Учні мають уміти:

  • розпізнавати і знаходити іменники у тексті;
  • визначати граматичні категорії іменників;
  • робити морфологічний розбір іменника;
  • правильно використовувати іменники в усному й писемному мовленні.

 

Тип уроку: урок – подорож (узагальнення і систематизації матеріалу)

Обладнання: схема – план зіркової подорожі, костюм зіркаря, асоціативне гроно «Імен-

                         ник» у вигляді зірки, кросворд, завдання бліц-тесту на аркушах, таблиця

                         «Закінчення іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини»,

                         зірки 4-х кольорів, ілюстрації зірок до творчого проекту учнів «Бути зір-

                         кою», яблуко.

 

Х І Д     У Р О К У:

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ

 

ІІ  МОТИВАЦІЯ    НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ

 

Учитель:

  • Як багато чудових, яскравих зірок

На вечірньому небі палає.

Й кожна – світ нескінчених думок,

Що замріятись нас надихає.

Десь чекатимуть нас загадкові світи,

Й не страшні перешкоди суворі!

Із зірками разом досягнемо мети,

Ви готові до мандрів?

 Учні:   -  Готові!

 

Учитель: - Отже сьогодні, діти, ми на уроці вирушимо у загадкову космічну подорож країною надзвичайно важливої частини мови. А яка це частина мови – здогадайтеся з розповіді нашого гостя – зіркаря.

 

Зіркар: - Я взяв собі на плечі велике діло – визначати речі,

                 Ім’я, найменування і наймення: робота, біль,

                 І радість, і натхнення.

 

ІІІ  ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  ТА  МЕТИ  УРОКУ

 

 

ІУ  АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  УЧНІВ

 

Учитель: - І перша наша космічна зупинка називається « Комета лінгвістичних повідомлень»

 

1. Лінгвістичне повідомлення Зіркаря « Іменник як самостійна частина мови»

    ( метод «Асоціативне гроно») у формі діалогу з учнями

 

  • До якої групи частин мови Ви відноситесь?
  • До самостійних  і змінних частин мови
  • На які питання відповідаєте?
  • На питання хто? Що?
  • Що Ви означаєте?
  • Називаю особи, предмети, явища, дії чи стани
  • Які граматичні категорії маєте?
  • Роду, числа, відмінка і відміни
  • Які групи іменників бувають за лексичним значенням?
  • Конкретні й абстрактні
  • Які є групи іменників в залежності
  • Істоти і неістоти
  • Яка Ваша синтаксична роль?
  • У реченні найчастіше я виступаю в ролі підмета чи додатка, проте можу бути будь-яким членом речення.

 

 

 

 

ІУ  УЗАГАЛЬНЕННЯ  І  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ

 

Учитель: - Наша подорож продовжується і ми наближаємося до «Сузір’я власних назв»

 

1. Бліц – тест «Правопис власних назв»

 

  1. Знайдіть варіант з правильним правописом іменника

А) мати Божа

Б) Святий Дух

В) Село Воронівка

                  2. В якому варіанті тільки друге слово пишеться з великої літери

                        А) (В,в)улиця (Л,л) еніна

                        Б) (Ч,ч)ервона (Ш,ш)апочка

                        В) (Д,д)ід  (М,м)ороз

                  3. Знайдіть варіант з неправильним правописом іменника

                       А) Верховна Рада України

                       Б) Велика Вітчизняна Війна

                       В) Кабінет Міністрів України

                  4. В якому варіанті слід писати слово у лапках

                       А) шахта (імені Капустина)

                       Б) площа (Перемоги)

                       В) дитсадок ( Півник )

                  5. В якому варіанті з великої букви пишеться тільки 1-е слово

                        А) (Р,р)осійська (Ф.ф)федерація

                        Б) (Н,н)аціональний (Б,б)анк

                        В) (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях

                  6. В якому варіанті усі слова пишуться з великої літери

                        А) (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій

                        Б) (С,с)узір’я (М,м)алої (В,в)ведмедиці

                        В) (В,в)улиця (Я,я)рослава (М,м)мудрого

                   7. У правописі іменника немає лапок

                       А) мис (Доброї надії)

                       Б) картина (Перед грозою)

                       В) готель (Золотий колос)

                   8. Встановіть відповідність у написанні  іменників

                       А) (В,в)еликий (П,п)іст                                     1)2 слово з великої літери

                       Б) ( М,м)айдан (Н,н)езалежності                      2) всі слова з великої літери

                       В) ( К,к)онституційний (С,с)уд                         3)1 слово з великої літери

                       ( 1-Б, 2- В, 3-А)

 

2.Дослідження – зіставлення ( пояснити різницю у правописі багатозначних слів )

 

День незалежності – короткий день, президент фірми – Президент України, останній тиждень – Тиждень правознавства, шлях до школи – Чумацький шлях, закон тяжіння – Закон України «Про освіту»., престиж професії – магазин «Престиж», досвідчений гончар – Олесь Гончар

3. Розгадування кросворду

 

Учитель: - Наш космічний корабель зупиняється біля «Планети відмінкових закінчень»

 

 

1) Як називають людей, що побували у космосі?

    (Космонавт)

2)Яке прізвище першого радянського космонавта?

            (Гагарін)

3)Як називається місце, де  готують та запускають космічні ракети і супутники?

     (Космодром)

4)Як називається команда космонавтів на космічному кораблі?

     (Екіпаж)

      5)Назва спорядження, що дозволяє людині виходити у відкритий космос

            (Скафандр)

 6)Яка з 9 планет сонячної системи найбільша?

            (Юпітер)

7)На якому літальному апараті космонавти  здійснюють політ?(Космічний корабель)

 

4. Коментоване  письмо (поставити слова-відповіді кросворду у Р.в. однини)

 

Космонавта, корабля, космодрому, скафандра,  екіпажу, Гагаріна,  Юпітера.

 

 

5. Творча робота в групах( дібрати іменники до певного кольору зірки, визначити відміну)

 

Учитель: - Наступна зупинка нашого корабля буде біля «Сузір’я відмін»

 

             – небо( ІІ), море ( ІІ) , озеро(ІІ) , волошка ( І) , дзвіночок (ІІ), кит ( ІІ), виноград (ІІ),

               терен ( ІІ)

 

               – трава ( І), дерево ( ІІ), жабеня ( ІУ), кущ (ІІ), листя (ІІ), ялинка (І), барвінок ( ІІ),

                 крокодил (  ІІ) , лайм ( ІІ), огірок ( ІІ)

 

                зоря ( І), зірка ( І), прапор ( ІІ), кров ( ІІ), мак ( ІІ), малина (І), полуниця ( І),

                 калина ( І)

 

                – пісок ( ІІ), сонце ( ІІ), зірка ( І), Місяць ( ІІ), сир (ІІ), пшениця ( І), соняшник (ІІ)

                 свічка ( І), листя ( ІІ), золото ( ІІ), кульбаба (І)

 

 

6. Лексична і словотворча робота ( дібрати прикметники, дієслова, спільнокореневі слова  до слова «ЗІРКА»)

Учитель: - Наш космічний корабель прибуває до «Планети словотвору»

 

Зірка – сяюча, далека, червона, палаюча, космічна, падаюча, гаряча, вечірня

Зірка – миготить, світить, палає, блищить, сяє, мерехтить, гасне

Зірка – зірочка, зіронька, зірковий, зорепад, зореносний

Проблемне запитання: - Чому одні зірки ніби миготять, а інші мають рівне світло?

 

7. Словотвірний розбір

 

Зіронька – зірка ( суфіксальний), зорепад – зорі, падають (складання основ слів),

зореносний  - зірку носити ( складання основ слів)

 

8. Творчий проект «Бути зіркою» (усний звіт представників творчих груп)

 

  • Отже зірка – це багатозначне чи однозначне слово?
  • Зірка може бути небесною, морською, колядковою, новорічною, на пагонах,

естради тощо. Тож наступним місцем зупинки буде «Станція творчих проектів»

 

 

БІОЛОГИ:

 

  • Морські зірки мають величиною від 2 см до15, яскраво  окрашені
  • Вони  малорухомі , мають від 5 до 50 променів.  Шкіра вкрита шипами та іглами
  • Тривалість життя морської зірки — до 30 років
  • Дані тварини мають присоски. Живуть в океанах і морях  .
  • Більшість морських зірок — хижаки, що харчуються переважно молюсками,, Файл:Starfish 08 (paulshaffner).jpg 

 

 

 

 

 

НАРОДОЗНАВЦІ:

 

       На Різдво  колядники вибирають собі Зіркаря, який

      носить зірку й веде перемовини з господарями, й Міхоношу,    який збирає подарунки в мішок. Колядники всі разом співають колядки. - величальні пісні для всієї сім’ї .Колядники брали Зірку у вертепи як незмінний атрибут, носили від хати до хати, вітали сусідів.

 

Існує  традиція в прикрашанні верхівки ялинки новорічної: спочатку туди надівали тільки віфліємську восьми кінцеву зірку. П’ятикінцева зірка - радянське нововведення. Вона призвана була нагадувати про зірки, що горять на баштах  Московського Кремля. Адже саме звідти, від курантів Спаської башти, починав свою ходу Новий рік.

 

 

 

 

АСТРОНОМИ:

 

На зоряному небі часто виділяються зірки незвичайного кольору — червона Антарес, жовта - Капелла, жовтувато-помаранчевий - Альдебаран, “гранатова” зірка Цефея, біла  Вега, блакитний Денеб. Але на нічному небі чомусь не зустрічаються зелені  зірки.Це пояснюється будовою ока людини. Більш гарячі зірки здаються нам білими або блакитними, а більш холодні — помаранчевими й червоними.

 

 

ІСТОРИКИ:

Кремльовські зірки —світильники у формі зірок, виготовлені з рубінового скла й встановлені замість Гербових Орлів Російської імперії у 1930-х роках на п’яти баштах Московського Кремля

В основі кожної зірки встановлені спеціальні підшипники, щоб вони  змогли обертатися як флюгер. Під час війни зірки зачехлялися брезентом, проте були пошкоджені .

Центральний пульт контролю зірок знаходиться у Троїцькій башті Кремля. Миють зірки, як правило, кожні п’ять роки

 

МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ

 

Ані Лорак – Заслужена артистка України, срібний призер міжнародного музичного конкурсу «Евробачення – 2008».

Перший альбом її пісень має назву «Я повернусь»

Ані у 2004 році була Послом Доброї Волі в ООН з питань ВІЧ/СНІД

в Україні.

 

 

 

 

9. Практична робота (зробити синтаксичний розбір речення та морфологічний розбір іменників)

 

Учитель : - Лише один крок відділяє нас від поставленої мети : ми наблизилися до «Планети морфологічного розбору»

 

Морок гасив зірки і закрив шапкою місяць ( Р.Іванченко).

 

Зірки -  імен., п.ф. – зірка, загальна назва, неістоти, абстрактна, І відміна,

               тверда група, З.в., множина, синтаксична роль – додаток

Шапкою - імен., п.ф. – шапка, загальна назва, неістоти, конкретна, ж.р., І відміна, ,

               тверда група, О.в., однина синтаксична роль – присудок

Місяць - імен., п.ф. – місяць, загальна назва, неістоти, абстрактна, ч.р., ІІ відміна,

               м’яка група, З.в., однина, синтаксична роль – додаток

 

У. ПІДСУМОК УРОКУ

 

Легенда про зірку всередині яблука.

 

 

 

Самооцінка  учнів ( метод «Рефлексія»)

 

  • сьогоднішній урок мене навчив…
  • на уроці я закріпив вміння…
  • я працював над проектом і зрозумів…
  • я збагатив свій словниковий запас словами…
  • на уроці я навчився …
  • я узагальнив матеріал про…

 

Учитель:

  • Ми зірковим шляхом досягнули мети:

Про іменник знання закріпили.

Й кожен з вас у собі здатен зірку знайти,

Якщо здібності зможе розвити!

 

УІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  • Повторити теоретичний матеріал про самостійну частину мови «Іменник» і скласти твір на тему  «Бути зіркою» за матеріалами творчого проекту.

 

 

 

ДОДАТОК:

 

 

Видатний польський вчений – астроном Микола Копернік стверджував, що не Сонце обертається навколо Землі, а Земля рухається навколо Сонця. За свої думки він переслідувався. Його вчення підтримав італійський вчений Джордано Бруно, якого церковна інквізиція 8 років тримала за гратами, примушуючи відректися від думок. Проте Бруно був непохитний.

 

 

doc
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку