Тема : Узагальнення матеріалу з теми «Іменник» (6 клас)
Мета: систематизувати знання, уміння і навички з теми «Іменник»; удосконалювати
вміння знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх; закріпити навички
морфологічного розбору іменника; формувати вправність при виконанні
тестових завдань; розвивати орфографічну зіркість, пам’ять, творчі здібності
учнів, пізнавальний інтерес до предмету; виховувати мовленнєву культуру учнів,
повагу до історичних та культурних надбань народу.
Цілі уроку:
Учні мають знати:
Учні мають уміти:
Тип уроку: урок – подорож (узагальнення і систематизації матеріалу)
Обладнання: схема – план зіркової подорожі, костюм зіркаря, асоціативне гроно «Імен-
ник» у вигляді зірки, кросворд, завдання бліц-тесту на аркушах, таблиця
«Закінчення іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини»,
зірки 4-х кольорів, ілюстрації зірок до творчого проекту учнів «Бути зір-
кою», яблуко.
Х І Д У Р О К У:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель:
На вечірньому небі палає.
Й кожна – світ нескінчених думок,
Що замріятись нас надихає.
Десь чекатимуть нас загадкові світи,
Й не страшні перешкоди суворі!
Із зірками разом досягнемо мети,
Ви готові до мандрів?
Учні: - Готові!
Учитель: - Отже сьогодні, діти, ми на уроці вирушимо у загадкову космічну подорож країною надзвичайно важливої частини мови. А яка це частина мови – здогадайтеся з розповіді нашого гостя – зіркаря.
Зіркар: - Я взяв собі на плечі велике діло – визначати речі,
Ім’я, найменування і наймення: робота, біль,
І радість, і натхнення.
ІІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІУ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Учитель: - І перша наша космічна зупинка називається « Комета лінгвістичних повідомлень»
1. Лінгвістичне повідомлення Зіркаря « Іменник як самостійна частина мови»
( метод «Асоціативне гроно») у формі діалогу з учнями
ІУ УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель: - Наша подорож продовжується і ми наближаємося до «Сузір’я власних назв»
1. Бліц – тест «Правопис власних назв»
А) мати Божа
Б) Святий Дух
В) Село Воронівка
2. В якому варіанті тільки друге слово пишеться з великої літери
А) (В,в)улиця (Л,л) еніна
Б) (Ч,ч)ервона (Ш,ш)апочка
В) (Д,д)ід (М,м)ороз
3. Знайдіть варіант з неправильним правописом іменника
А) Верховна Рада України
Б) Велика Вітчизняна Війна
В) Кабінет Міністрів України
4. В якому варіанті слід писати слово у лапках
А) шахта (імені Капустина)
Б) площа (Перемоги)
В) дитсадок ( Півник )
5. В якому варіанті з великої букви пишеться тільки 1-е слово
А) (Р,р)осійська (Ф.ф)федерація
Б) (Н,н)аціональний (Б,б)анк
В) (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях
6. В якому варіанті усі слова пишуться з великої літери
А) (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій
Б) (С,с)узір’я (М,м)алої (В,в)ведмедиці
В) (В,в)улиця (Я,я)рослава (М,м)мудрого
7. У правописі іменника немає лапок
А) мис (Доброї надії)
Б) картина (Перед грозою)
В) готель (Золотий колос)
8. Встановіть відповідність у написанні іменників
А) (В,в)еликий (П,п)іст 1)2 слово з великої літери
Б) ( М,м)айдан (Н,н)езалежності 2) всі слова з великої літери
В) ( К,к)онституційний (С,с)уд 3)1 слово з великої літери
( 1-Б, 2- В, 3-А)
2.Дослідження – зіставлення ( пояснити різницю у правописі багатозначних слів )
День незалежності – короткий день, президент фірми – Президент України, останній тиждень – Тиждень правознавства, шлях до школи – Чумацький шлях, закон тяжіння – Закон України «Про освіту»., престиж професії – магазин «Престиж», досвідчений гончар – Олесь Гончар
3. Розгадування кросворду
Учитель: - Наш космічний корабель зупиняється біля «Планети відмінкових закінчень»
1) Як називають людей, що побували у космосі?
(Космонавт)
2)Яке прізвище першого радянського космонавта?
(Гагарін)
3)Як називається місце, де готують та запускають космічні ракети і супутники?
(Космодром)
4)Як називається команда космонавтів на космічному кораблі?
(Екіпаж)
5)Назва спорядження, що дозволяє людині виходити у відкритий космос
(Скафандр)
6)Яка з 9 планет сонячної системи найбільша?
(Юпітер)
7)На якому літальному апараті космонавти здійснюють політ?(Космічний корабель)
4. Коментоване письмо (поставити слова-відповіді кросворду у Р.в. однини)
Космонавта, корабля, космодрому, скафандра, екіпажу, Гагаріна, Юпітера.
5. Творча робота в групах( дібрати іменники до певного кольору зірки, визначити відміну)
Учитель: - Наступна зупинка нашого корабля буде біля «Сузір’я відмін»
– небо( ІІ), море ( ІІ) , озеро(ІІ) , волошка ( І) , дзвіночок (ІІ), кит ( ІІ), виноград (ІІ),
терен ( ІІ)
– трава ( І), дерево ( ІІ), жабеня ( ІУ), кущ (ІІ), листя (ІІ), ялинка (І), барвінок ( ІІ),
крокодил ( ІІ) , лайм ( ІІ), огірок ( ІІ)
– зоря ( І), зірка ( І), прапор ( ІІ), кров ( ІІ), мак ( ІІ), малина (І), полуниця ( І),
калина ( І)
– пісок ( ІІ), сонце ( ІІ), зірка ( І), Місяць ( ІІ), сир (ІІ), пшениця ( І), соняшник (ІІ)
свічка ( І), листя ( ІІ), золото ( ІІ), кульбаба (І)
6. Лексична і словотворча робота ( дібрати прикметники, дієслова, спільнокореневі слова до слова «ЗІРКА»)
Учитель: - Наш космічний корабель прибуває до «Планети словотвору»
Зірка – сяюча, далека, червона, палаюча, космічна, падаюча, гаряча, вечірня
Зірка – миготить, світить, палає, блищить, сяє, мерехтить, гасне
Зірка – зірочка, зіронька, зірковий, зорепад, зореносний
Проблемне запитання: - Чому одні зірки ніби миготять, а інші мають рівне світло?
7. Словотвірний розбір
Зіронька – зірка ( суфіксальний), зорепад – зорі, падають (складання основ слів),
зореносний - зірку носити ( складання основ слів)
8. Творчий проект «Бути зіркою» (усний звіт представників творчих груп)
естради тощо. Тож наступним місцем зупинки буде «Станція творчих проектів»
БІОЛОГИ:
НАРОДОЗНАВЦІ:
На Різдво колядники вибирають собі Зіркаря, який
носить зірку й веде перемовини з господарями, й Міхоношу, який збирає подарунки в мішок. Колядники всі разом співають колядки. - величальні пісні для всієї сім’ї .Колядники брали Зірку у вертепи як незмінний атрибут, носили від хати до хати, вітали сусідів.
Існує традиція в прикрашанні верхівки ялинки новорічної: спочатку туди надівали тільки віфліємську восьми кінцеву зірку. П’ятикінцева зірка - радянське нововведення. Вона призвана була нагадувати про зірки, що горять на баштах Московського Кремля. Адже саме звідти, від курантів Спаської башти, починав свою ходу Новий рік.
АСТРОНОМИ:
На зоряному небі часто виділяються зірки незвичайного кольору — червона Антарес, жовта - Капелла, жовтувато-помаранчевий - Альдебаран, “гранатова” зірка Цефея, біла Вега, блакитний Денеб. Але на нічному небі чомусь не зустрічаються зелені зірки.Це пояснюється будовою ока людини. Більш гарячі зірки здаються нам білими або блакитними, а більш холодні — помаранчевими й червоними.
ІСТОРИКИ:
Кремльовські зірки —світильники у формі зірок, виготовлені з рубінового скла й встановлені замість Гербових Орлів Російської імперії у 1930-х роках на п’яти баштах Московського Кремля
В основі кожної зірки встановлені спеціальні підшипники, щоб вони змогли обертатися як флюгер. Під час війни зірки зачехлялися брезентом, проте були пошкоджені .
Центральний пульт контролю зірок знаходиться у Троїцькій башті Кремля. Миють зірки, як правило, кожні п’ять роки
МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ
Ані Лорак – Заслужена артистка України, срібний призер міжнародного музичного конкурсу «Евробачення – 2008».
Перший альбом її пісень має назву «Я повернусь»
Ані у 2004 році була Послом Доброї Волі в ООН з питань ВІЧ/СНІД
в Україні.
9. Практична робота (зробити синтаксичний розбір речення та морфологічний розбір іменників)
Учитель : - Лише один крок відділяє нас від поставленої мети : ми наблизилися до «Планети морфологічного розбору»
Морок гасив зірки і закрив шапкою місяць ( Р.Іванченко).
Зірки - імен., п.ф. – зірка, загальна назва, неістоти, абстрактна, І відміна,
тверда група, З.в., множина, синтаксична роль – додаток
Шапкою - імен., п.ф. – шапка, загальна назва, неістоти, конкретна, ж.р., І відміна, ,
тверда група, О.в., однина синтаксична роль – присудок
Місяць - імен., п.ф. – місяць, загальна назва, неістоти, абстрактна, ч.р., ІІ відміна,
м’яка група, З.в., однина, синтаксична роль – додаток
У. ПІДСУМОК УРОКУ
Легенда про зірку всередині яблука.
Самооцінка учнів ( метод «Рефлексія»)
Учитель:
Про іменник знання закріпили.
Й кожен з вас у собі здатен зірку знайти,
Якщо здібності зможе розвити!
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ДОДАТОК:
Видатний польський вчений – астроном Микола Копернік стверджував, що не Сонце обертається навколо Землі, а Земля рухається навколо Сонця. За свої думки він переслідувався. Його вчення підтримав італійський вчений Джордано Бруно, якого церковна інквізиція 8 років тримала за гратами, примушуючи відректися від думок. Проте Бруно був непохитний.