Урок № клас 6-б дата 22.04.2019
Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу.
Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити із правильним уживанням числівника на позначення дат, поглибити знання учнів про числівник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах; формувати вміння вживати у мовленні, зокрема діалогічному, числівники на позначення часу доби; розвивати логічне мислення, формувати навики діалогічного спілкування, розвивати творчу уяву, емоції; виховувати дбайливе ставлення до чистоти своєї мови.
Формувати ключові компетентності:
Тип уроку: розвиток компетентностей.
Освітні ресурси: дидактичний матеріал, пам’ятки.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Час, втрачений з задоволенням,
не вважається втраченим.
Джон Леннон
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація освітньої діяльності.
Діти! Протягом декількох уроків ми з вами говорили про числівник. Ми знаходили числівник в тексті та усному мовленні, вчились правильно ставити наголос, відмінювати, будувати речення з числівниками. Пам’ятайте, що це надзвичайно важлива тема, її не можна вивчити і забути. Бо упродовж усього життя ви будете користуватись числівниками. Задумайтесь, чи може людина прожити без них. /Відповідь/. Звичайно, що ні. Адже вона щоденно дивиться на годинник, відкриває календар, гортає програму телебачення. Вживаєте числівники при розмові. Тому закликаю вас на уроці до творчої праці.
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Робота з епіграфом
ІV. Актуалізація компетентностей.
1.Кодоване письмо
Знайди числівники, запиши у два стовпчики: кількісні та порядкові.
1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
3. Живи, працюй до сьомого поту.
4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
5. Ще треті півні не співали...
6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
9. Хто ловить, той двох навчить.
Зразок перевірки роботи: кількісні (1, 2, 4, 6, 8, 9); порядкові (3, 5, 7).
V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
Для позначення дат використовуються порядкові числівники у сполученні з іменниками, при чому числівники у словосполученнях відмінюються, а іменники — назви місяців — вживаються в Р.в. одн.:
• першого січня, по перше січня, до першого січня;
• друге лютого, другого лютого, до другого лютого.
2. Проблемне питання.
Як правильно сказати :«Скільки зараз годин?» чи «Котра година?»
3. Коментар вчителя.
Чуємо інколи: «Зараз година ночі», - замість – «Зараз перша година ночі» тощо.
Тут конче треба твердо стати на бік якоїсь одної форми вислову й брати на означення часу доби або кількісні числівники «Я устав у сім годин ранку», або порядкові «Я встав о сьомій годині ранку».
Наша мовна традиція стоїть за порядкові числівники: «О п’ ятій годині виїхали ми з монастиря», «Завтра об одинадцятій на мене чекатиме інженер».
У цих фразах порядкові числівники п’ятій, одинадцятій означають не проміжок часу між двома годинами – четвертою й п’ятою, десятою й одинадцятою, як у російських висловах в п’ятому часу, в одинадцятому, а точно визначену годину що по - російському буде: в п’ять часов, в одинадцять часов.
4. Робота з картками
Правильне вживання числівників на позначення часу
Усвідомте і запам’ятайте, що в українській мові годину завжди вказуємо порядковим числівником, тобто таким, що відповідає на питання котра? Перша година, одинадцята година…
А хвилини і секунди– уже кількісним, що відповідає на питання скільки? Двадцять хвилин, п’ять секунд…
5. Робота з підручником
Оголосіть час (письмово)
Завдання для трьох рядів
І ряд |
ІІ ряд |
ІІІ ряд |
13. 10 |
14. 15 |
15. 25 |
16. 40 |
19. 50 |
20. 45 |
Фізкультхвилинка
6. Аналітичне читання (таблиця)
7. Робота за варіантами. Відредагувати речення. Гра «Я-редактор».
І варіант
Столова в нашій школі починає працювати з дев’яти годин. Без п’ятнадцяти десять можна уже купити вкусну булочку. А піца продається на протязі всього дня. Закривається столова в чотири години.
ІІ варіант
У нашій школі є басейн. У ньому постоянно займаються учні. Навчитися плавати можна після двох годин дня. А записуватися потрібно тільки у вісім годин ранку.
8. Гра « Погляньте на циферблат».
Ми повинні з вами правильно записати час. Використовуйте різні граматичні конструкції.
Наприклад:
12 год.30 хв. Дванадцять годин тридцять хвилин. Пів на першу.
10год. 30хв; 10 год. 45хв; 18 год. 10хв; 20 год. 45 хв.
VІ. Рефлексія.
Технологія незакінчених речень.
· На уроці для мене цікавим було ...
· Найбільше мені сподобалося...
· Я іду з уроку із ...
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Скласти діалог, використовуючи числівники на позначення часу .
2. Скласти кросворд ( високий рівень).