Урок 6 клас "Використання числівників на позначення дат і часу"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку для 6 класу з українськоюмовою навчання. Компетентнісно зорієнтований урок.
Перегляд файлу

Урок №                                        клас 6-б                                     дата 22.04.2019

Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу.

Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити із правильним уживанням числівника на позначення дат, поглибити знання учнів про числівник  як частину  мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах; формувати вміння вживати у мовленні, зокрема діалогічному, числівники на позначення часу доби; розвивати логічне мислення, формувати навики діалогічного спілкування, розвивати творчу уяву, емоції; виховувати дбайливе ставлення до чистоти своєї мови.

Формувати ключові компетентності:

  • Спілкування державною мовою (уміння  володіти всіма рівнями мовленнєвої діяльності, усно й письмово тлумачити поняття);
  • Математична компетентність (уміння оперувати абстрактними поняттями, виокремлювати головну й другорядну інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки);
  • Інформаційно-цифрова (уміння діяти за алгоритмом);
  • Уміння вчитися впродовж життя (уміння організовувати власну навчальну діяльність, поповнювати власний словниковий запас, застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети спілкування);
  • Екологічна грамотність і здорове життя (уміння враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини, виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати)

Тип уроку: розвиток компетентностей.

Освітні ресурси: дидактичний матеріал, пам’ятки.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Час, втрачений з задоволенням,

 не вважається втраченим.

Джон Леннон

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація освітньої діяльності.

    Діти! Протягом декількох уроків ми з вами говорили про числівник. Ми знаходили числівник в тексті та усному мовленні, вчились правильно ставити наголос, відмінювати, будувати речення з числівниками. Пам’ятайте, що це надзвичайно важлива тема, її не можна вивчити і забути. Бо упродовж усього життя ви будете користуватись числівниками. Задумайтесь, чи може людина прожити без них. /Відповідь/. Звичайно, що ні. Адже вона щоденно дивиться на годинник, відкриває календар, гортає програму телебачення. Вживаєте числівники при розмові. Тому закликаю вас на уроці до творчої праці.

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Робота з епіграфом

ІV. Актуалізація компетентностей.

1.Кодоване письмо                                                                    

Знайди числівники, запиши у два стовпчики: кількісні та порядкові.

1.     Пять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.

2.     Розумна голова прогодує краще, ніж пятдесят лінивих рук.

3.     Живи, працюй до сьомого поту.

4.     Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.

5.     Ще треті півні не співали...

6.     Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!

7.     Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.

8.     Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.

9.     Хто ловить, той двох навчить.

Зразок перевірки роботи: кількісні (1, 2, 4, 6, 8, 9); порядкові (3, 5, 7).

V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу. 

1.    Пояснення вчителя.

Для позначення дат використовуються  порядкові  числівники у сполученні з іменниками, при  чому числівники у словосполученнях  відмінюються, а іменники — назви місяців — вживаються в Р.в. одн.:

  першого січня, по перше січня, до першого січня;

  друге лютого, другого лютого, до другого лютого.

2.     Проблемне питання.

Як правильно сказати :«Скільки зараз годин  чи  «Котра година?»

3.     Коментар  вчителя. 

Чуємо інколи: «Зараз година ночі», - замість – «Зараз перша година ночі» тощо.

Тут конче треба твердо стати на бік якоїсь одної форми вислову й брати  на означення часу доби або кількісні числівники «Я  устав у сім годин ранку», або порядкові «Я встав о сьомій годині ранку».

Наша мовна традиція стоїть за порядкові числівники: «О п’ ятій годині виїхали ми з монастиря», «Завтра об одинадцятій на мене чекатиме інженер».

У цих фразах порядкові числівники п’ятій, одинадцятій означають не проміжок часу між двома годинами – четвертою й п’ятою,  десятою й одинадцятою, як у російських висловах в п’ятому часу, в одинадцятому, а точно визначену годину що по - російському буде: в п’ять часов, в одинадцять часов.

4. Робота з картками

Правильне вживання числівників на позначення часу

Усвідомте і запам’ятайте, що  в українській мові годину завжди вказуємо порядковим числівником, тобто таким, що відповідає на питання котра? Перша година, одинадцята година…

А хвилини і секунди– уже кількісним, що відповідає на питання скільки? Двадцять хвилин, п’ять секунд…

5. Робота з підручником

Оголосіть час (письмово)

Завдання для трьох рядів

І ряд

ІІ ряд

ІІІ ряд

13. 10

14. 15

15. 25

16. 40

19. 50

20. 45

Фізкультхвилинка

6. Аналітичне читання (таблиця)

7. Робота за варіантами. Відредагувати речення. Гра «Я-редактор».

І варіант

Столова в нашій школі починає працювати з девяти годин. Без п’ятнадцяти десять можна уже купити вкусну булочку. А піца продається на протязі всього дня. Закривається столова в чотири години.

ІІ варіант

У нашій школі є басейн. У ньому постоянно займаються учні. Навчитися плавати можна після двох годин дня. А записуватися потрібно тільки у вісім годин ранку.

8.  Гра « Погляньте на циферблат».

        Ми повинні з вами правильно записати час. Використовуйте різні граматичні конструкції.

        Наприклад:

12 год.30 хв. Дванадцять годин тридцять хвилин. Пів на першу.

10год. 30хв; 10 год. 45хв; 18 год. 10хв; 20 год. 45 хв. 

VІ. Рефлексія.

Технологія незакінчених речень.

·        На уроці для мене цікавим було ...

·        Найбільше мені сподобалося...

·        Я іду з уроку із ...

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

1.     Скласти діалог, використовуючи числівники на позначення часу .

2.     Скласти кросворд ( високий рівень).

 

 

 

 

docx
Додано
22 травня 2019
Переглядів
5515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку