Конкурс "Грамотій" (завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з мови).

Про матеріал
Мова - засіб інтелектуального освоєння світу. Вона дістає відображення в мовленні - без нього вона не може існувати, здійснювати комунікативну функцію. Проте мовлення, а відтак і комунікативна діяльність неможливі без мови.
Перегляд файлу

Конкурс  «Грамотій»                                                                                                                                                                                                                                      5   клас                                                                                     1.              Спишіть  текст,  надпишіть  над  кожним  словом,  до  якої  частини  мови  вони  належать.  Підкресліть  головні  та  другорядні  члени  речення.                                         Море  дедалі  втрачало  спокій.  Чайки -  предвісники  бурі.  Вони  знімалися  з  одиноких  скель,  припадали   грудьми  до  хвилі  й  плакали  над  морем.  Брили  зеленуватої  води   непомітно  підкрадалися  до  берега,  падали  на  пісок  і  розбивалися.                                                                                                                                   7 балів.                                                                                                                             2.              Запишіть  у  кличному  відмінку    такі  слова:   тато,  бабуся,  друг,  подруга,  директор,  учитель,  козак,  колега.                                                               2 бали.                             3.              Запишіть  слова  з  малої  чи  великої  літери  та  поставте,  де  треба,  лапки.                  Ццукерки  Введмедик,  Вверховна   Ррада   Уукраїни,  Ззавод  Вверховина,  Ммайдан  Ннезалежності.                                                                                               2 бали.                        4.       Доберіть  до  кожного  слова  антонім  і  запишіть.                                                                     Благо,  велич,  світло,  холод,  продавець,  дозвіл,  безсмертя,  ненависть.                                                                                                                                                                            4 бали.                            5.              З  поданих  слів  складіть  і  запишіть  прислів'я.  Кількома  реченнями  поясніть                його  значення.                                                                                                                                    Говори,  слухай,  думай,  а,  мало,  багато,  ще,  більше.                                                                                                                                                                                                         4 бали.                    6.   Напишіть  твір  на  тему: “Маленькому  школярику  мандрівочка  пахне”.                                                                                                                                                                                              12 балів.                                                                                                     6  клас                                                                          1.  До  поданих  фразеологізмів   доберіть   антонімічні.                                                         Легкий  на  руку,  кидає  в  холод,  жити  чужим  розумом,  під  носом.                                2. Спишіть   загадки,   вставивши,  де потрібно,  пропущені  букви   чи  апостроф.  У  дужках   запишіть  відгадки.                                                                                                        Ішов  довгов...яз  і  в с...рій  з...млі  зав...яз.    Стоїть   в...рба    с...р...д     с...ла,  ро...пустила  гі...  у   кожне    подвір...я.   В...сною   з...являєт...ся,  на  зиму  ховаєт...ся.   Не   їст...,  не  п...є,  а  ходит...  і  б...є.  Ой,  за  полем,  за  горами  золота  нагайка  в...єт...ся.  Поля  склян...і,  дороги  д...р...в...н...і.                                         8 балів.                              3. Утворіть  і  запишіть  від  поданих   іменників  прикметники.                                            Сиваш,  словак,  Таганрог,  Вільнюс,  тунгус,  Чорнухи, Прага,  Калуш,  Золотоноша, Париж.                                                                                                               5 балів.                        4. Подані  словосполучення   запишіть  у  формі  орудного  відмінка  однини.  Словосполучення,  що  є  фразеологізмом,  введіть  до  самостійно   складеного  речення.                                                                                                                                         Темна  ніч,  свіжа  паша,  гаряча  каша,  шлунковий   біль,  наша  молодь,  осінній  місяць,  порожня  душа,   найпомітніша   вежа.                                                5 балів.                        5. Від  поданих  іменників  утворіть  утворіть  і  запишіть  іменники    жіночого  роду.         Киянин,  вінничанин,  львів'янин,  чернігівець,  німець,  англієць,  індієць,  ткач,  кравець,  лев,  індик,   перепел.                                                                           4 бали.               6. Напишіть  твір  на  тему: “Де  найкраще   місце   на   землі? “.                    12 балів.                                                                                                 7  клас                                                                                     1. Замініть   подані   речення  на  словосполучення   іменника  з  дієприкметником.                 Визначте, які  з  дієприкметників  -  активні,  а   які  -  пасивні.  Надпишіть  над  кожним   дієприкметником  його   вид     і     час.                                                                 Людина,  яка  мислить.  Голос,  який  тремтить.  Дерево,  яке  зрубали.  Сонце,  що  сяє.  Скарб,  який  викопали.  Заява,  яку  підписали.                                                            2.  До  поданих    слів   доберіть  синоніми.                          6  балів.                                                                    Яскравий,   змерзлий,  занепокоєний,  дозрілий,  веселий.                                                                                                                                                                                            За кожний  синонім- 0,5 б.                           3.  Розкрийте  значення  фразеологізмів.                                                                                   Геркулесові     стовпи.                Авгієві     стайні.                  Танталові    муки.                                              У  рожевих  фарбах.                                 Ні   за    цапову       душу.    5 балів.                                             4. Спишіть,  знявши  риску  або  вставивши,  де  треба,  пропущені   букви.  З  двома  словами  складіть   речення.                                                                                                       Не/скошена  трава,  поле  не\зоране,  переоцін...ний,   випущ...ний,  звільн...ний,  не\широкий,  француз...кий,  мен...ший,  оранж...вий,  спарж...вий.                     7 балів.     5.  Напишіть  твір - роздум  на  тему: “Культура  мовлення  -  духовне  обличчя                      людини”.                                                                                                                     12 балів.     6. Напишіть  твір-роздум  на  тему: “ Хто  риє  яму, сам  упаде  до неї“.                                                                                                                                                                                                      12 балів.                                                                                            8 клас                                                                          1. Розставте  розділові  знаки. Визначте в  реченні   головні  та  другорядні   члени  речення,  над  кожним  укажіть, якою  частиною  мови  воно  є.                                            Данило  постукав  у  віконце  щоб  мати  відчинила  йому  двері  прислухався  доїї  ходи   та  не  почув  більше  материнських  кроків  і  ніхто  не  відчинив  йому  дверей.                                                                                                                                                                            8  балів.   2. Провідміняйте    числівники.                                                                                                                                             329,  3002.                                                                                                     8 балів.                      3. Утворіть    прикметники    від  поданих  іменників.                                                             Кременчук,  Золотоноша,  Бахмач,  Париж,  Острог, Дрогобич. Гаага,  Гамбург,  Рига.                                                                                                                                                                             8  балів.        4.  Визначте,  як  називаються  вирази  й  що  вони  означають.                                            Дати  на  горіхи.   Співати  лазаря.  Як  білка  у  колесі.   Мов  сіль  в  оці.                                                                                                                                                                                                    5 балів.     5. Відредагуйте  речення.                                                                                                            Іван  Федорович  дякую  Вас   за  зроблене.       Головуючий    зборами   об'явив    основні   питання   засідання.      Необхідно    довести   інформацію  до  відома  учнів  школи.     Відбувся   концерт  при  участі    маловідомих  композиторів.      Олексій   приймав    участь   в  обласному     міроприємстві.                                         8 балів.                     6. Які  з  поданих  слів   ніколи    не   можуть   бути   вставними   і  ніколи  не  виділяються   комами?                                                                                                                    Ніби, принаймні,  здається,   майже,  навіть,  можливо,  тим  часом,  мабуть,  мовбито,  у  кінцевому  підсумку,  певно,  справді.                                                           4 бали.              7.  Напишіть  твір  на  тему: “Проблема  волі   людини  й  можливостей   її  визволення   у  повісті   Михайла  Коцюбинського “ Дорогою   ціною”.                             12 балів.                                                                                                      9  клас                                                                           1. Запишіть,  розкривши     дужки.                                                                                             Підійшов  \у\  притул,    раз\по\раз,     узяв  \до\відома,    \попід\тинню,    на\самперед,   ішли   один \по\одному,  накинув  \на\опашки,  кінець\кінцем,   будь\що\будь,   по\вік\віків,   росте   \в\глиб,    виходили  \по\одинці,   день\у\день,   бачив  \уві\сні,   \з\ранку  \до\вечора,   хоч\не\хоч,   в\решті\решт.                                            4  бали.                           2.  Замініть   неузгоджені  означення      узгодженими.                                                            Квиток   для  проїзду,   навантаження  на  тиждень,   спорядження  для  альпіністів,  бібліотека  парламенту,   звіт  аспірантів,  діяльність  серця,   вулиці  Запоріжжя,  мандат  депутата,  розслідування  журналіста,  споруда  для  очищення,  погляд  дилетанта.                                                                                                        3  бали.                      3.   Відредагуйте   речення.                                                                                                           Триває  підписка  на  обласні   видання,  газети  та   журнали.         Довідки   з   любих  питань  можна  отримати   після   п'ятнадцяти    годин.       Біля  семидесяти  відсотків   учнів   користуються  нетом.   Студент  своїми   руками  відремонтував   свій   комп'ютер.      Софіївський   собор  - архітектурне   чудо ХІ  століття.          6 балів.         4.  Яку  синтаксичну  функцію   виконує   інфінітив   у  реченнях.                                         Місяць  пливе  оглядати   і  небо,  і  зорі,  і  землю,  і  море.         Наказ   наступати    надійшов  із  Києва.         А  дай    жити,  серцем  жити  і  людей  любити.      А   слова  дружнього   за   гроші   не    купити.                                                              4 бали.               5.  Спишіть    речення,   розставляючи  розділові  знаки.    Зробіть   синтаксичний   розбір,  накресліть   структурну   схему    речення.                                                                  Научи  нас   розуму  земле    рідна  ненько   бо   сліди    безбатченків  вітер  занесе.  5б.  6.    Позначте    рядок,  у  якому  правильно  відбулося  чергування   при   творенні   слів  із   суфіксами-ськ-,  -ств-.                                                                                                  А .Пражський,  боягузтво,   одеський.                                                                                        Б. Братський,  студенський,   казаський.                                                                                   В. Бугський,  острогський,  парижський.                                                                                   Г .Чеський,  запорізький,   ткацький.                                                                                            Д. Юнацький,  козацький,  туриський.                                                              1 бал.               7.Напишіть  твір  на  тему: ”Енеїда”  Івана  Котляревського- перший   твір   нової  української      літератури”.                                                                                12 балів.                                                                                               10  клас                                                                        1. Випишіть  із  поданих    слів  слова   з  помилками  та  виправте    їх.                                 Уманський,    військо,  палиць,   кобзар,  сілью,  бринчати,   проміньчик ,дівчинонці,   робицця,  всаньте,   рибалство,  в'язький,  меньше,  інший,   громадяньський, русальчин,  каміння, креолці.                                                                               5  балів.            2.  Утворіть  форми    І особи   однини    від  дієслів.  Складіть  із  двома  з  них  по  одному     реченню.     Поясніть   чергування    приголосних  звуків.                   Збудити,   мостити,  пестити,  садити,   їздити,  летіти,  лазити,   лагодити,мастити.                                                                                                                                                                 6 балів.                    3.  Вставте,  де   потрібно,   букву    н.                                                                                   Нездолан...а   країна,    не   зрівнян...а     ні   з   ким    примадон...а,  буквен...а  орфограма,   дівчина   незрівнян...ої   краси,      мерзен...ий   вчинок,   жадан...а  мрія,  олов'ян...а  миска,    чотиритон...ий     вантаж.                                          6 балів.                  4.  Запишіть      речення, поставте   розділові   знаки,  побудуйте   його   лінійну   й   структурну   схеми,   зробіть   синтаксичний   робір.                                                               Це   той   степ   де  елеватор   що   видніє  на  обрії  здається  зовсім  близько   хоч   до   нього   пішки    два   дні   ходьби.                                                                7  балів.                 5. Позначте    рядок,  у  якому   всі   іменники    належать  до  мішаної    групи.                  А. Бунтар,   гендляр,   ведмежа,  збіжжя, вишня.                                                                     Б. Дігтяр,   бетоняр,   межа,   дощ,    ковзаняр.                                                                          В. Школяр,   бондар,  лікар,  лялькар,   круча.                                                                                  Г. Пузир,   димар,  якір,   аптекар,   шахтар.                                                                                          Д . Явище,   слоненя,  секретар,   пісняр,  вугляр.                                             1  бал.              6. Запишіть   відомі   вам    стилі    мовлення,   дайте    характеристику    кожного з них.                                                                                                                                                                          5  балів.      7.Напишіть  твір - роздум  на  тему:                                                                                         Раби  -  це  нація,                                                                                                                          Котра    не    має  слова,                                                                                                               Тому  й  не   може                                                                                                                           Захистить    себе.                                                                                                     12  балів.                                                                                                11  клас                                                                           1.Запишіть  речення,  розставте  розділові   знаки,  зробіть   його   синтаксичний                розбір.                                                                                                                                                 Ніякі   бесіди  ніяке  тлумачення  не  розкриють  тієї  емоційної  наснаги  слова   яку  несе  в  собі  мелодія  пісні  якщо  ви  хочете   щоб  рідне  слово  назавжди  ввійшло  в  духовне   життя   дитини  стало   її   багатством  не   забувайте   рідну  пісню.     8 б.     2.  Запишіть    числівники   словами, узгодьте  їх  з  іменниками.                                          Довжина    цієї    річки   досягає  2685\кілометр\,  а   площа  басейну   дорівнює 1480000 \квадратний   метр\.                Урни   з   бюлетнями      для  голосування   було  відкрито  в  присутності   236\виборець\ .               Довжина    озера  дорівнює  636\кілометр\.         За  останні  роки  було  надано   квартири   1456048\житель\ столиці,  а  для  9265\мешканець\  столиці  вони   будуть  збудовані цього   року.   Висота  Джомолунгми   дорівнює   8774\метр\.                                                          5б.               3.    Відредагуйте      речення.                                                                                                         По  вашим    вулицям    їздять   дуже   багато   машин  і   не   можна    переходити    дорогу   перед  рухаючимся   транспортом.        Саме   по  собі    зрозуміло,  що  іменно  ця  книга  становила  для  мене  самий  більший     інтерес.        Це   зауваження  не  торкається  всіх   пропускаючих   роботу    по  хворобі.    Згідно  рішення  міської  ради  були    прийняті      міри   по   врятуванню  пам'ятників    архітектури.                         В  півп'ятого  хлопці   відправлялись        на   рибалку.                                           5б.            4. До  даних  фразеологізмів   дібрати  антоніми.                                                                      Як  на   долоні    - ....                                                                                                                            Як  камінь  під  гору   котити   -  ....                                                                                               Як  бджіл   у    вулику   -    ....                                                                                                      Як   дві    краплі    води  -   ....                                                                                     4б.                5.Установити               відповідність.                                                                                                        Слово                                                     Його   синонімічний    ряд                         1.Означальне                                      А .Він працював бадьоро, хоч втома брала своє.          2.З'ясувальне                                      Б. Приміщення було переповнене, так що ніде було                                                                                     голці впасти, не те що чоботові зайти.                      3.Обставинне умови                         В. Якби  я  турбувався  лиш  про себе, вже онімів                                                                                                                                                        давно  од  самоти.            4.Обставинне наслідку                      Г. Добре  тому, в кого  душа  не  з  лопуцька.                                                                                                    Д. Як  не  порадіти  за  людину,  що  загублену                                                                                                                                              радість  знайшла.2б.

6.Допишіть  пари  слів,  щоб  друге  слово  відрізнялося  від  першого  лише   одним         першим  звуком.                                                                                                                            Джас- ....           Джміль- ....    Дзень- ....    Дзявкати - ....  Льон - ....  Їсти -....                           7.Розгорніть    подану цитату  в  роздум:                                                                                  Блаженний   муж  на  лукаву                                                                                                     Не  вступає   раду,                                                                                                                      І  не  стане   на   путь   злого,                                                                                                    І   з   лютим  не  сяде.                                                                                                                                                                                      Т. Г. Шевченко                                                                       Уведіть  у  текст   роздуму   цитатний       матеріал.                                                                                                                                                                                             12б.

docx
Додано
24 травня 2019
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку