Урок 66 Тема. Доброта і щирість головного героя казки «Чарлі і шоколадна фабрика»
Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).
Формувати предметні компетентності: знати основні факти біографії англійського письменника Роальда Дала та його казку «Чарлі і шоколадна фабрика»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок; визначати основну ідею та висловлювати власні думки й враження; розрізняти поняття «персонаж» і «герой»; виховувати моральні цінності, що утверджуються в казці.
Обладнання: підручник для 5 класу; ілюстрації до казки, текст повісті «Чарлі і шоколадна фабрика», чай та солодощі.
Тип уроку: комбінований.
- Любий хлопчику, - вигукнув він,
- але ж це означає, що ти переміг!
Віллі Вонка, персонаж Роальда Дала
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з епіграфом
- У чому Чарлі Бакет стає переможцем?
2. Словникова робота
- Чи можна його назвати головним героєм повісті? Доведіть.
(Герой головний - це дійова особа чи образ, що знаходиться у центрі уваги письменника, з ним тісно пов'язані основні події твору, перебіг сюжету. Цей персонаж всебічно характеризується автором. Часто іменем головного героя називається цілий твір.)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Мотивація навчання
Віллі Вонка довгий час з недовірою ставився до людей. Можливо, якби п’ятий золотий квиток не знайшовся, а серед щасливчиків були б лише Авґустус, Верука, Віолета та Майк, то Віллі Вонка знову надовго б закрився від світу на своїй фабриці. Та, на противагу цим персонажам, автор приводить на фабрику Чарлі. Доведемо, що Віллі Вонка знайшов у його особі достойного спадкоємця шоколадної імперії.
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Робота з текстом
- З якої родини походить Чарлі?
- Які стосунки між членами родини? Доведіть, що вони підтримують один одного.
- Чому, отримуючи на день народження омріяну шоколадку, Чарлі не з’їдає її відразу?
- Знайдіть опис персонажа, поданий автором.
- Реакція Чарлі та дідуся Джо, на те, що друга шоколадка виявилась звичайною? Як це їх характеризує?
- На що вирішив хлопчик витратити знайдений долар?
- Ставлення Чарлі до виграшу.
- Ставлення рідних Чарлі до виграшу.
- Хто піде з Чарлі на фабрику і чому саме ця людина?
- Як поводяться на фабриці Чарлі та дідусь?
- Чи надає Віллі Вонка перевагу Чарлі під час екскурсії фабрикою? Доведіть.
- Що означає для містера Вонки, що з дітей залишився лише Чарлі?
- Куди спрямовує ліфт Віллі Вонка, коли залишився з ним лише Чарлі з дідусем?
- Який основний подарунок вирішив зробити Віллі Вонка Чарлі Бакету?
- За що Віллі Вонка винагородив Чарлі?
- Головна чеснота Чарлі?
- Чи можна сказати, що доброта, чемність, вихованість, вміння бачити гарне – наслідок родинного виховання?
- Хто зруйнував будинок Бакетів? Навіщо?
- Яке питання турбує бабусю Джозефіну, коли вони відправляються на фабрику?
- Чарлі не просто буде керувати фабрикою, яка постійно потребує нових ідей, що б ви могли йому запропонувати для початку?
2. Смакуємо книгу. Дегустація реальна та літературна.
- Час братися до діла. Щоб написати «Чарлі та шоколадну фабрику» Роальд Дал продегустував та з’їв тисячі шоколадок. Тож і ми переходимо до практичних вправ: дегустація реальна – солодкий стіл та літературна – рецепти, які ви могли б запровадити на фабриці Чарлі Бакета.
3. Солодкий стіл
4. Рецепти нових солодощів для шоколадної фабрики Чарлі Бакета.
Виступи учнів.
VІ. Підсумок уроку.
- Які ознаки чарівної казки зберіг письменник?
- Що нового додав до традиційного жанру?
VІІ. Домашнє завдання.
УРОК 68
Тема. Контрольна робота № 5 з теми «Сучасна література. У колі добрих героїв» (тести)
Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).
Формувати предметні компетентності: визначити рівень предметних компетентностей шляхом виконання контрольного тесту: за допомогою запропонованих завдань виявити в учнів рівень знань, умінь і навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати навички самостійної роботи, пам’ять, зосередженість, логічне мислення; виховувати вміння концентрувати увагу, виділяти найголовніше.
Обладнання: тестові завдання.
Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання
Поради вчителя для успішного виконання контрольної роботи. Роз’яснення щодо оцінювання тестових завдань: правильна відповідь – один бал.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Виконання роботи
Варіант 1
1. Що таке класична література?
а) Надбання світової літератури, перевірені роками, в них порушуються питання актуальні за будь-яких часів, образи мають загальнолюдський зміст.
б) Високохудожні твори, що з’являються в останні десятиліття, набули популярності, привернули увагу широкого кола читачів, отримали премії.
в) Високохудожні твори написані в будь-який час, які отримували відзнаки на всесвітньому рівні.
г) Твори, що керуються правилами ґречності, толерантності.
2. Продовжте твердження: «Герой в літературі – це…»:
а) Головний персонаж, який відіграє активну роль у розвитку сюжету, наділений яскравим характером.
б) Будь-яка дійова особа літературного твору, утілення загального в конкретному.
в) Той, хто ризикує своїм життям заради інших.
г) Типовий представник своєї епохи.
3. Як Туве Янссон придумала Мумі-троля?
а) Він їй наснився.
б) Побачила у дзеркалі.
в) Невдало намалювала морську свинку.
г) Це була карикатура на її брата.
4. Яке хобі в Мумі-тата?
а) Ловити Мамелюка на оладки.
б) Читати книгу «Про марноту всього».
в)Писати мемуари.
г) Збирати гербарій.
5. Як представився Мумі-троль друзям, коли вони його не впізнали?
а) Король із Каліфорнії.
б) Гемуль, що мешкає за горами.
в) Мамелюк.
г) Принц Данський.
6. Які властивості мають Хропусі?
а) Звісно, Хропусі хропуть.
б)Від хвилювання змінюють забарвлення.
в) Хряпають дверима, коли сердяться.
г) Завжди сонні.
7. Що залишається на тому місці, де сиділа Мара?
а) Згарище.
б)Калюжа.
в) Паморозь.
г) Рівчак.
8. Яке замовлення зробив Віллі Вонці Індійський принц?
а) Щоб той побудував йому величезний палац з шоколаду.
б) Щоб Віллі Вонка зробив шоколадну кобру, яка роздуватиме свій капюшон під гру грильяжної сопілки.
в)Щоб зробив карамельні шахові фігури, які самі гратимуть на зефірно-шоколадній дошці.
г) Щоб Віллі Вонка створив і йому таку ж шоколадну фабрику.
9. Відомий учений з Англії, професор Фолбоді, винайшов пристрій, який дозволяв одразу, не розгортаючи батончик, знати, чи є під обгорткою Золотий квиток. Чому юрба той пристрій розтрощила?
а)Через людську заздрість.
б) Бо такий спосіб здобувати квитки несправедливий.
в)Бо пристрій ухопив зуб із золотою пломбою однієї графині.
г) Люди вирішили, що це інопланетне вторгнення.
10. Який скарб був у дідуся Джо?
а)10 центів.
б) 10 доларів.
в) Шоколадка десятилітньої витримки.
г)Золотий зуб.
11. Що таке телевізійний шоколад?
а) Шоколад, який показує мультики.
б)Шоколад, який телепортується з телевізора до споживача.
в) Шоколадна брила розміром з телевізор.
г) Кулінарна телепередача.
12. Куди спрямовує ліфт Віллі Вонка, коли залишилися лише Чарлі з дідусем?
а) У цех винаходів.
б) У директорський кабінет.
в) «Вгору й геть».
г) У їдальню.
Варіант 2
1. Що таке сучасна література?
а) Надбання світової літератури, перевірені роками, в них порушуються питання актуальні за будь-яких часів, образи мають загальнолюдський зміст.
б) Високохудожні твори, що з’являються в останні десятиліття, набули популярності, привернули увагу широкого кола читачів.
в) Високохудожні твори про сьогодення чи майбутнє, що отримали відзнаки всесвітнього рівня.
г) Твори, що керуються правилами ґречності, толерантності.
2. Продовжте твердження: «Персонаж – це…»:
а) Головний персонаж, який відіграє активну роль у розвитку сюжету, наділений яскравим характером.
б) Будь-яка дійова особа літературного твору, утілення загального в конкретному.
в) Той, хто ризикує своїм життям заради інших.
г) Типовий представник свого часу.
3. Які властивості у чарівного капелюха?
а) Перетворює все на коштовності.
б) Це капелюх-невидимка.
в) Неможливо передбачити, на що перетвориться його зміст.
г) Капелюх визначає вашу долю, дає поради.
4. Чим клянеться Тато Мумі-троля, коли збентежений?
а) Своїм хвостом.
б) Торбинкою Мумі-мами.
в) Правдивістю мемуарів.
г) Вушками Мумі-троля.
5. Гемуль сумує, бо зібрав повну колекцію. Яку саме?
а) Колекцію щелеп.
б) Колекцію марок.
в) Колекцію листівок.
г) Колекцію помилок.
6. На думку мами Мумі-троля це згодиться лише на те, щоб обкладати ним грядки.
а) Камені з узбережжя.
б) Вміст валізи Чупслі та Тряслі.
в) Золоті злитки.
г) Щелепи ондатра.
7. На що перетворились залишки трави, які Мама Мумі-троля випадково кинула у капелюх?
а) Солодка вата.
б) Нитки для в’язання.
в) Джунглі.
г) Водорості.
8. Чому Сара Рус не потрапила на фабрику?
а) На радощах з’їла золотий квиток.
б) Втопила квиток у шоколадному фонтані.
в) Не дали візу.
г) Її квиток виявився фальшивим.
9. Що обожнюють умпа-лумпа?
а) Какао-боби.
б) Шоколад.
в) Карамель.
г) Молоко шоколадних корівок.
10. Які властивості у квадратних цукерок?
а) Вони обертаються швидко.
б) Вони обертаються круглими м’ячами.
в) Вони обертаються круглими личками.
г) Вони обертаються круглими монетами.
11. Чому білки схопили Веруку?
а) Вона дражнила їх лісовими горішками.
б) Вона хотіла взяти собі білку.
в) Верука їла горіхи і розкидала лушпайки.
г) Верука сказала, що не любить шоколад з горіхами.
12. Продовжте твердження: «В останній пісні умпа–лумпа попереджають, що для дітей небезпечним є…»
а) Жуйки.
б)Телебачення.
в) Зловживання солодким.
г) Реаліті-шоу.
Ключ:
Варіант 1 |
||||||||||||
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1 |
1 |
1 |
відповідь |
а |
а |
г |
в |
а |
б |
в |
а |
в |
а |
б |
в |
Варіант 2 |
||||||||||||
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1 |
1 |
1 |
відповідь |
б |
б |
в |
а |
б |
б |
в |
г |
а |
в |
б |
б |
VІ. Домашнє завдання
1. Повторити навчальний матеріал, вивчений протягом року.