7 клас Урок 10
Тема уроку: «Аранжування в музиці»
Мета:
Навчальна: навчити дітей розуміння специфіки аранжування в музиці, на слух розрізнювати та аналізувати музичні твори з аранжуванням;
Розвивальна: розвивати вміння слухового розпізнавання музики, розуміння і сприймання її.
Виховна: виховувати цілісне ставлення до музичного мистецтва, виховувати поважливе ставлення до композиторів минулого та сучасності.
Твори для сприймання: Н.Паганіні «Каприс 24» виконання на скрипці, Ф. Ліст «Каприс 24» виконання на фортепіано, пісня «Музика слова».
Обладнання: ТЗН, ілюстрації до музичних творів, підручники портрети композиторів.
Хід уроку
1.Організаційний момент Музичне привітання.
Вчитель «Добрий день вам діти»
Діти відповідають співаючи «Добрий день»
2.Оголошення теми уроку
На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про…..
А про що, вам потрібно буде розгадати кросворд щоб дізнатись тему уроку
Щоб підняти вам настрій я пропоную відгадати кросворд і разам повторити назви музичних інструментів.
КРОСВОРД
Отже тема нашого уроку « Аранжування в музиці»
Що ж таке аранжування
Аранжування в музиці – це пристосування, переклад музичного твору написаного для певного музичного інструмента (голосу, інструмента чи ансамблю),для його виконання в іншому складі інструментів, або голосів.
- Ну що ж, давайте сьогодні з вами спробуємо дізнатися хто і коли створював аранжування в музиці. Для цього ми і вирушаємо у нашу подорож. Тож будьте уважними, ми вирушаємо у старовинну середньовічну Італію.
Ось вона казкова, неповторна Італія.
(Діти розглядають світлини з старовинною Італією)
- Саме в цій країні народився відомого скрипаль, віртуоза Ніколо Паганіні. 27 жовтня 1782 року у італійському місті Генуя народився найвідоміший скрипаль усіх часів і народів.
Хоча з тих пір минуло вже 235 років, проте у біографії скрипкового диявола залишається ще багато "білих плям". З 5 років батько почав учити хлопчика грати на мандоліні, та фортепіано а з 6 - на скрипці.
- У грі на скрипці Паганіні був справжнім віртуозом. Швидко освоївши традиційну техніку, він почав експериментувати: імітував спів птахів і людський сміх, звучання флейти, труби, ріжка, мукання корови, застосовував різноманітні звукові ефекти.
- Маестро вважав, що краще не записувати свої твори на папері, щоб залишатися єдиним виконавцем (а тих, хто міг виконати мелодії Паганіні навіть з нотами, було мізерно мало). Саме це є яскравим прикладом аранжування.
Одного разу Паганіні уклав парі про те, що зможе диригувати оркестром за допомогою скрипки, на якій будуть всього дві струни. Йому вдалося не тільки виграти парі, але і справити враження на сестру Наполеона Елізу Бонапарт. Гра на двох струнах не стала межею можливостей Паганіні: в день народження Наполеона він перевершив самого себе, зігравши на одній струні. Дуже легко, Паганіні підкорював міста і країни. Йому аплодували в Італії, Австрії, Німеччині, Франції, Англії, Ірландії. Скрізь, де він з’являвся, тут же траплялися кумедні історії, що породжували чутки. Після концерту у Відні один із слухачів стверджував, що він бачив, як за спиною музиканта стояв диявол і водив його рукою зі смичком. Журналісти підхопили цю новину і повідомляли її цілком серйозно. Погана слава супроводжувала його всюди і завжди. Скрипка, на якій грав великий маестро, після його смерті отримала ім’я «Вдова Паганіні».
Розповідь дітей про Паганіні.
Перед тим як ми будемо слухати найвідоміший твір маестро, сядьте зручно і уважно слухайте, потім скажете мені який інструмент виконував цей твір, і до якої групи він належить.
3.Слухання твору Н. Паганіні «Каприс 24» виконання на скрипці.
Чи сподобався вам твір?
(Відповіді дітей)
Давайте зробимо його аналіз, на ваших партах є картка з характеристиками характеру, темпу, динаміки, розгляньте їх і виберіть ті які на ваш розсуд підходять до цього твору.
(Діти працюють з картками, і розповідають про свій вибір)
А зараз ми з вами завітаємо ще до однієї країни це Австрія, бо саме в Австрії народився композитор Ференц Ліст, з яким ми з вами сьогодні познайомимся. Прошу переглянути світлини з красивими місцями Австрії.
(Діти розглядають світлини)
У мене є помічники і вони підготували цікаву інформацію про цього відомого композитора, піаніста, віртуоза.
(Діти розповідають про композитора)
Дякую діти, було дуже цікаво.
А тепер настав час послухати аранжований музичний твір , послухайте та скажіть чи розкриває “Каприс№24” Ференца Ліста для фортепіано образ, який створив італійський композитор Ніколо Паганіні для скрипки?
4.Слухання «Каприс 24» Ф. Ліста на фортепіано.
(Діти аналізують прослуханий твір)
Так розкриває, навіть доповнює його, дає твору нове дихання, Ширше звучання допомагає краще зануритись в музичний твір.
Яке виконання вам сподобалось більше?
ГРА «Знайди відповідність»
Ну а тепер, давайте пограємо гру яка називається «Знайди відповідність»
З запропонованих вам світлин портретів композиторів та виконавців та карток із назвами музичних творі творів потрібно знайти правильну відповідність.
Й.С Бах- Токата-фуга ре мінор
Ф. Ліст Каприс24
Н .Паганіні Каприс 24
Тріо «Мареничі» Чом ти н прийшов
Н. Матвієнко ой у вишневому садку
Людвіг Ван Бетховен Третя симфонія
Руслана Лижичко Дикі танці
Настав час нам повертатись в Україну, де ми вивчимо пісню «Музика слова».
Ця пісня про нашу українську мову.
Діти а яка наша мова?
(Відповіді дітей)
5.Вокально-хорова робота
Розспівування
Розспівка «РА» - «РЕ» - «РО»
Розспівка «Мо» - «Ма» - «МЕ»
Розучування пісні
-Робота з текстом
-Демонстрація вчителем
-Розучування
-Відпрацювання складних моментів у пісні
6. Заключна частина
- Наша мандрівка «Аранжування в музиці» підходить до кінця.
-.Чим вам запам’яталася подорож?
- З якими відомими людьми ви познайомилися під час подорожі в Італію та в Угорщину?
- Що нового ви дізналися?
До побачення!
1