Урок №75. Тема: Словосполучення. Відмінність словосполучення від речення. Головне та залежне слово в словосполученні

Про матеріал
Урок №75. Тема: Словосполучення. Відмінність словосполучення від речення. Головне та залежне слово в словосполученні
Перегляд файлу

Братченко У. В.

 5 клас                                                                                                     Урок № ________

Тема: Словосполучення. Відмінність словосполучення від речення. Головне та залежне слово в словосполученні

Мета: ознайомити школярів з основними розділами науки про мову, розповісти та пояснити, що таке синтаксис і пунктуація; дати поняття про словосполучення, його будову, відмінність словосполучення від речення; формувати вміння визначати головне та залежне слово в словосполученні, визначати спосіб їх морфологічного вираження; визначати словосполучення в межах реченнях; розвивати творчі вміння до побудови словосполучення; виховувати любов до рідного слова, прищеплювати інтерес до традицій і звичаїв українського народу.

Обладнання: підручник, презентація, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід урок

І. Організаційний момент. (Слайд 1)

Добрий день, діти. Чи всі готові до уроку?

Сьогодні у нас незвичайний урок, адже ми з вами будемо поповнювати свою скарбничку знань про традиції та звичаї рідного краю, а саме поговоримо про народні обереги.

 Хто пригадає, які існують народні обереги в українців?(відповіді учнів)

Вірно, діти, а ще  варто вважати оберегом хустку. 7 грудня – християни вшановують пам’ять Катерини – великомучениці. А також цього дня відзначається Всесвітній день української хустки.

Здавна хустка вважалась українським національним аксесуаром, який зберігає в собі старовинні традиції. Хустка є символом прихильності, любові, вірності, прощання, скорботи, оберегом і важливим ритуальним предметом. Це — невід’ємна  частина української культурної спадщини.

Хустина є оберегом жінки з давніх-давен. Дівчатка, в основному, носили стрічки, віночки, а коли жінка виходила  заміж, то вона одягала на голову хустку. Хустка  була її оберегом, оберегом сім’ї, родини.  Це — символ і необхідність.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. (Слайд 2)

Епіграф уроку

 А хустка в нас завжди була в пошані

У літню спеку й люті холоди.

 Їх гарно так замотували пані,

 Як йшли до церкви, вдома, та й завжди.

А літню хустку часто вишивали,

Щоб гарною на голові була.

І хустка людям щедро дарувала

Свій захисток від сонця і тепла.

Красоткіна Н.Г

  1. Робота із таблицею. (Слайд 3)

3.jpg

  • Пригадайте, які розділи мовознавства ви уже вивчали?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  1. Бесіда.
  • Що ви пам’ятаєте про синтаксис та пунктуацію із початкової школи?
  • Що таке слово?
  •  Що таке речення?
  • Які розділові знаки вам відомі?

Діти, прочитайте уважно тему уроку та визначте ключові слова теми ( словосполучення, головне та залежне слово).

Отже, сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося, що таке синтаксис та пунктуація, визначимо поняття «словосполучення», навчимося визначати словосполучення серед інших сполук слів, а також визначте головні та залежні слова в словосполученнях.

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. (Слайд 4)

  1. Дослідження – спостереження.
  • Доберіть прикметники до слів : нитка (рожева, синя, шовкова), хустина (вишита, кольорова, дівоча), рушник (вишитий, м’який).
  • Як називаються такі сполучення слів?
  • Що точніше передає зміст поняття – слово чи словосполучення ?
  1. Робота з таблицею. (Слайд 5)

2 (1).jpg

 

9.jpg

 

 

7.jpg

  1. Робота з підручником. Ознайомлення з теоретичним матеріалом ст. 160 – 161. Виконання вправ: 394, 395(усно), 397(письмово).
  2. Вибірковий диктант.
  • Дослідіть, які сполучення слів належать до словосполучень, випишіть їх. Виділіть у них головне і залежне слово.

Вишита сорочка, дитя малює, вовк і лисиця, лісовий дзвін, зелені китиці, барвистий килим, мати готує, чиста роса, тепле проміння.

 Вправа 1. Хто швидше?(Слайд 6)

  • З поданих слів складіть прислів’я, у кожному назвіть словосполучення.

Роботи, коровай, квітневої, не відкладай, то, їстимеш.

Спеки, хто , в, липні, боїться, взимку, той, погріться, чим, не має.

Вправа 2. Допишіть потрібні слова, щоб утворилося словосполучення. Визначте, якою частиною мови виражене кожне словосполучення.

Мова(яка?)…,  руки(чиї?)…, любов (до чого?)…, вдячний (кому?)…, схожа (на кого?)…, цікавитись (чим?).

Завдання 3. Виконайте тест.(Слайд 8)

V. Систематизація і узагальнення знань, умінь, навичок учнів.

- Що називається словосполученням?

- Яку структуру має словосполучення?

- Який зв’язок існує між словами у словосполученні?

- Які сполучення слів не є словосполученням?

VІ. Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях.

VІІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Опр. Прарграф 38, ст.. 160 – 161; вик.впр. 398,399, ст.162 - 163

Завантаження...
docx
Додано
18 січня 2021
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку