Урок 8. ЗДОРОВЕ ХАРЧУВАННЯ
Мета: поглибити знання учнів про вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров'я; довести перевагу натуральних продуктів; розповісти про негативний вплив смажених страв; виховувати навички культури і гігієни правильного харчування, бережливого ставлення до свого здоров'я; формувати мотиваційну установку на споживання корисної для здоров'я їжі.
Мета: поглибити знання учнів про вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров’я; довести перевагу натуральних продуктів; розповісти про негативний вплив смажених страв; виховувати навички культури і гігієни правильного харчування, бережливого ставлення до свого здоров’я; формувати мотиваційну установку на споживання корисної для здоров’я їжі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Назвіть деякі ознаки інфекційних хвороб.
— Що слід робити, щоб не захворіти на інфекційну хворобу?
— Згадайте, які призначення лікаря ви виконували, коли хворіли.
— Назвіть правила поведінки під час епідемії грипу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні наш урок присвячений вивченню основ правильного повноцінного харчування та його впливу на здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, що містить вітаміни різних груп.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 42)
Читання статті «Джерело енергії і росту»
— Що ви відчуваєте, коли голодні?
— Що ви відчуваєте, коли хочете пити?
— Чим їжа забезпечує організм?
— Розгляньте малюнок на с. 42 Розкажіть, який шлях проходить їжа в нашому організмі.
Запам’ятайте! Їжа забезпечує організм енергією і будівельними матеріалами для росту.
2. Розповідь учителя
— Щоб бути здоровим, активним, бадьорим, нормально рости і розвиватися, треба їсти корисні продукти. Вони мають бути багаті на вітаміни.
Це речовини, які необхідні для життя людини, її росту і розвитку. Недарма
«віта», перша частина слова «вітаміни», у перекладі з латинської мови означає
«життя». Вітаміни підвищують стійкість організму до захворювань. Вони містяться в овочах, фруктах, ягодах, а також у різних крупах, м’ясі, яйцях, молоці та інших продуктах.
У наш час відомо близько 30 вітамінів. Для зручності їх позначають буквами латинського алфавіту — А, В, С тощо.
Вітамін А сприяє росту. Корисний для зору, шкіри, кісток.
Вітамін В сприяє засвоєнню поживних речовин. Корисний для крові, нервів, шкіри.
Вітамін С сприяє захисту від застуди, загоюванню ран. Корисний для кровоносних судин.
Нестача вітамінів може призвести до порушення здоров’я і розвитку. Наприклад, коли бракує вітаміну А, дитина погано росте. Нестача вітаміну В призводить до порушення діяльності нервової системи тощо.
Для нормальної роботи організму потрібні також мікроелементи — кальцій, фосфор, залізо та інші. Вони містяться в їжі у незначній кількості.
Кожний мікроелемент виконує певну роль в організмі. Так, кальцій і фосфор потрібні для росту здорових зубів і кісток. Вони містяться в молоці, молочних продуктах, рибі.
Залізо входить до складу крові і бере участь у забезпеченні організму киснем. Якщо в крові бракує заліза, то може з’явитися головний біль, шум у вухах, запаморочення, слабкість. Залізо міститься в таких продуктах, як печінка, м’ясо, яйця, яблука, білокачанна капуста, петрушка, квасоля тощо.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 43–45)
1) Вода і поживні речовини.
— Доведіть, що без води людина не може жити.
— Чим можна втамувати спрагу?
— Яких поживних речовин потребує наш організм?
— Прочитайте пояснення слів білки, жири, вуглеводи у словничку на с. 156.
— Розгляньте таблицю на с. 43. Для чого потрібні білки, вуглеводи, жири?
У яких продуктах вони містяться?
2) Робота в групах.
— Об’єднайтесь у групи й уявіть, що вам необхідно купити в магазині три корисні продукти. Один із них має містити багато білків, другий — жирів, третій — вуглеводів. Намалюйте свій кошик і поясніть свій вибір.
Запам’ятайте! Організм щодня потребує достатньої кількості води і поживних речовин.
3) Вітаміни і мінеральні речовини.
— Прочитайте пояснення слів вітаміни, мінеральні речовини у словничку на с. 156.
— До чого може призвести нестача мінеральних речовин? Поясніть свою думку.
— Чому свіже яблуко чи апельсин корисніші, ніж джем або мармелад?
4) Читання історії про відкриття вітамінів (с. 139), віршів про вітаміни (с. 44).
Запам’ятайте! Нестача вітамінів або мінеральних речовин може спричинити захворювання.
5) Способи приготування їжі.
— Поясніть, чому не всі продукти можна їсти сирими. Поясніть, як корисність страви залежить від способу її приготування.
— Як можна приготувати найкорисніші страви? Чому?
6) Робота в групах.
— Назвіть якнайбільше страв, які можна приготувати з овочів.
Запам’ятайте! Страви, приготовлені у пароварці, корисні для здоров’я.
2. Робота над загадками (див. додаток на с. 24)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Для чого людині потрібно їсти?
— Як вітаміни і мікроелементи впливають на здоров’я?
— Якою має бути їжа?
— У чому полягає перевага натуральної їжі від штучної?
— Чому шкідливо їсти смажену їжу?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 8
Робота над загадками
Жовтогрудий і смугастий.
Я чудовий дар осінній,
З гарним та смачним насінням.
Хто їсть кашу цю чудову,
Буде сильним і здоровим. (Гарбуз)
На городі — мов цариця.
Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна,
І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає. (Морква)
Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор)
Висить, а не скаче.
Рум’яне, гладеньке,
На смак солоденьке. (Яблуко)