Урок № 23
Клас:7-А
Тема. А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.
Мета: охарактеризувати образ Павлуся, з’ясувати, у чому полягають родинні цінності й патріотизм у творі; зробити компаративний аналіз творів А.Чайковського «За сестрою» та В.Скотта «Айвенго»; розвивати навички роботи в групі, творчі здібності; критичне, образне, логічне мислення, навички роботи з цитатним матеріалом; формувати предметні компетентності спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя; підприємливість; загальнокультурна грамотність; виховувати патріотизм, родинні цінності, благородство, лицарські чесноти.
Тип уроку: комбінований урок із застосуванням технології «перевернутий урок».
Обладнання: власна мультимедійна презентація, листки формату А3, фломастери, олівці, пелюстки для квітки, картки самооцінювання, роздатковий матеріал (завдання для роботи в групах).
Прийоми, форми й методи роботи: робота в групах, індивідуальна робота, колективна робота, прийом «квітка цінностей», рефлексія, робота над проблемними запитаннями, самоперевірка, робота з текстом (цитатний матеріал), написання листа, складання діаманти, компаративний аналіз творів В.Скотта «Айвенго», А.Чайковського «За сестрою», вибіркова робота з текстом твору (сюжетні та позасюжетні елементи).
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, українська мова
Технології навчання: особистісно зорієнтоване навчання, інформаційно-комунікаційні технології навчання, елементи критичного мислення, «перевернутий урок».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент (з’ясування готовності учнів до уроку)
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Квітка цінностей».
Учитель: Чи замислювалися ви, хто або що для вас є найціннішим у житті? Подумайте і запишіть на пелюстках, які лежать у вас на парті. Зробіть це за допомогою словосполучень, наприклад, щаслива родина, усміхнена мама, любов до ближнього, рідний край…
(Учні записують на пелюстках свої цінності, озвучують, створюють «квітку цінностей»)
Проблемні запитання:
1.Якщо у людини є всі названі вами цінності, чи можна назвати її щасливою?
2. А якщо вона втратить хоч одну пелюсточку цієї квітки? (щастя буде неповним).
3. А чи пожертвували б ви своїми найбільшими цінностями заради інших?
4. Як ви вважаєте, чи складно робити такий вибір у житті?
Тож про що ми сьогодні будемо говорити, а конкретніше про кого?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
(Учні з’ясовують мету уроку, завдання, очікувані результати).
Учитель: у вас на партах лежать картки самооцінювання. Протягом уроку ви матимете змогу накопичувати бали, виконуючи певні завдання. Ваше завдання вносити бали у свої листки самооцінювання. Підпишіть, будь ласка, їх.
Зараз ми з’ясуємо, як ви попрацювали вдома, наскільки уважними були читачами.
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Цитатний диктант «Найуважніший читач» (по 1 балу)
Індивідуальні завдання для творчих учнів (по 1 завданню для 2 учнів).
(Самоперевірка на слайді)
Учні записують бали в картку самооцінювання.
V. Основна частина уроку (відпрацювання опрацьованого вдома матеріалу).
Сьогодні ви попрацюєте в групах.
Напередодні кожна група отримала своє теоретичне питання, яке сьогодні повинна розкрити, виконавши практичні завдання.
Отже, розпочинаємо.
1 група.
Ваше завдання: заповнити таблицю, назвати сюжетні та позасюжетні елементи повісті А. Чайковського «За сестрою».
2 група.
Ваше завдання: за поданим планом охарактеризувати Павлуся Судака, обов’язково використати цитати.
3 група.
Ваше завдання: зробити порівняльний аналіз повісті А.Чайковського «За сестрою» й роману В.Скотта «Айвенго». Що спільного між цими творами?
4 група.
Ваше завдання: за поданою схемою скласти діаманту до слів «Павлусь» або «родина».
5 група.
Ваше завдання: написати лист до Павлуся, у якому розкрити зміст «Лицар XXI століття… Хто він? Реальний чи фантастичний цей образ для вас? Яким лицарським чеснотам ви надаєте перевагу?».
Учні працюють у групах до 10 хвилин.
Презентація роботи до 3 хвилин.
Під час презентації роботи 1 групи інші записують позасюжетні елементи, які зустрічаються у творі, у зошит.
Під час презентації роботи 2 групи інші записують ключові слова, які характеризують Павлуся.
Під час презентації роботи 3 групи інші записують дієприкметники, які група використала під час складання діаманти.
Прослухавши лист, який склала 4 група, підготувати усні коментарі щодо розуміння слова «лицар XXІ століття».
VI. Рефлексія.
Що на уроці вас найбільше вразило, запам’яталося?
Що хотіли б запропонувати, можливо, не використовувати на уроці?
Чи можемо Павлуся вважати лицарем XXI століття?
Чи хотіли б ви бути схожим на нього? Чому?
Чи можемо ми стверджувати, що родина – це найцінніший діамант у нашому житті?
Самооцінювання (учні записують відповідні бали в картки самооцінювання, підраховують їх).
VIІ. Інструктаж із виконання домашнього завдання.
Переказувати найбільш вражаючі епізоди.
або підготувати інсценізацію уривку, який найбільше сподобався.
Сумський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №26
Сумської міської ради
Конспект уроку з української літератури
А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.
Підготувала і провела
вчитель української мови та літератури
Малофєєва О.С., спеціаліст І кваліфікаційної категорії