Урок "А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі"

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 7-х класів з теми: "А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі" (модель навчання "Перевернутий клас").
Перегляд файлу

Урок № 23

Клас:7-А

Тема. А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.

Мета: охарактеризувати образ Павлуся, з’ясувати, у чому полягають родинні цінності й патріотизм у творі; зробити компаративний аналіз творів А.Чайковського «За сестрою» та В.Скотта «Айвенго»; розвивати навички роботи в групі, творчі здібності; критичне, образне, логічне мислення, навички роботи з цитатним матеріалом; формувати предметні компетентності спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя; підприємливість; загальнокультурна грамотність; виховувати патріотизм, родинні цінності, благородство, лицарські чесноти.

Тип уроку: комбінований урок із застосуванням технології «перевернутий урок».

Обладнання: власна мультимедійна презентація, листки формату А3, фломастери, олівці, пелюстки для квітки, картки самооцінювання, роздатковий матеріал (завдання для роботи в групах).

Прийоми, форми й методи роботи: робота в групах, індивідуальна робота, колективна робота, прийом «квітка цінностей», рефлексія, робота над проблемними запитаннями, самоперевірка, робота з текстом (цитатний матеріал), написання листа, складання діаманти, компаративний аналіз творів В.Скотта «Айвенго», А.Чайковського «За сестрою», вибіркова робота з текстом твору (сюжетні та позасюжетні елементи).

Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, українська мова

Технології навчання: особистісно зорієнтоване навчання, інформаційно-комунікаційні технології навчання, елементи критичного мислення, «перевернутий урок».

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент (з’ясування готовності учнів до уроку)

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Квітка цінностей».

Учитель:  Чи замислювалися ви, хто або що для вас є найціннішим у житті? Подумайте і запишіть на пелюстках, які лежать у вас на парті. Зробіть це за допомогою словосполучень, наприклад, щаслива родина, усміхнена мама, любов до ближнього, рідний край…

(Учні записують на пелюстках свої цінності, озвучують, створюють «квітку цінностей»)

Проблемні запитання:

1.Якщо у людини є всі названі вами цінності, чи можна назвати її щасливою?

2. А якщо вона втратить хоч одну пелюсточку цієї квітки? (щастя буде неповним).

3. А чи пожертвували б ви своїми найбільшими цінностями заради інших?

4. Як ви вважаєте, чи складно робити такий вибір у житті?

Тож про що ми сьогодні будемо говорити, а конкретніше про кого?

 

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

(Учні з’ясовують мету уроку, завдання, очікувані результати).

 Учитель: у вас на партах лежать картки самооцінювання. Протягом уроку ви матимете змогу накопичувати бали, виконуючи певні завдання. Ваше завдання вносити бали у свої листки самооцінювання. Підпишіть, будь ласка, їх.

Зараз ми з’ясуємо, як ви попрацювали вдома, наскільки уважними були читачами. 

 

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Цитатний диктант  «Найуважніший читач» (по 1 балу)

  1. «Без шапки, босий, в одній свитині, із зав’язаними руками?» Так написано про…(Степана Судака).
  2. «Він поліг перший… Він стримав на собі цілу татарську навалу» (О.Тріска)
  3. «Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, …а тоді Павлусь стане сиротою…» (С.Судак)
  4.  «Цей татарин для нас вартніший, ніж сьогоднішня перемога» (І.Недоля).
  5.  «У Сулеймана-ефенді живе невільник…, українець, земляк мій. Викупи його і подаруй мені» (О.Швидкий).
  6. Про кого йдеться «Його огорнув страх. Дідусь розказував йому, що козаки били татар; та ось він бачив, як татарву нічого не стримало…» (Павлусь)

Індивідуальні завдання для творчих учнів (по 1 завданню для 2 учнів).

  1. Якби Павлусь був деревом, то яким? Кольором, то яким? Квіткою, то якою? (написати 6-7 речень) (6 б.)
  2. Написати коротке висловлення, що починається так: «У повісті «За сестрою» мене найбільше вразило…» (6б.)

 

(Самоперевірка на слайді)

Учні записують бали в картку самооцінювання.

V. Основна частина уроку (відпрацювання опрацьованого вдома матеріалу).

Сьогодні ви попрацюєте в групах.

Напередодні кожна група отримала своє теоретичне питання, яке сьогодні повинна розкрити, виконавши практичні завдання.

Отже, розпочинаємо.

1 група.

Ваше завдання: заповнити таблицю, назвати сюжетні та позасюжетні елементи повісті А. Чайковського «За сестрою».

2 група.

Ваше завдання: за поданим планом охарактеризувати Павлуся Судака, обов’язково використати цитати.

3 група.

Ваше завдання: зробити порівняльний аналіз повісті А.Чайковського «За сестрою» й роману В.Скотта «Айвенго». Що спільного між цими творами?

4 група.

Ваше завдання: за поданою схемою скласти діаманту до слів «Павлусь» або «родина».

5 група.

Ваше завдання: написати лист до Павлуся, у якому розкрити зміст «Лицар XXI століття… Хто він? Реальний чи фантастичний цей образ для вас? Яким лицарським чеснотам ви надаєте перевагу?».

Учні працюють у групах до 10 хвилин.

Презентація роботи до 3 хвилин.

Під час презентації роботи 1 групи інші записують позасюжетні елементи, які зустрічаються у творі, у зошит.

Під час презентації роботи 2 групи інші записують ключові слова, які характеризують Павлуся.

Під час презентації роботи 3 групи інші записують дієприкметники, які група використала під час складання діаманти.

Прослухавши лист, який склала 4 група, підготувати усні коментарі щодо розуміння слова «лицар XXІ століття».

VI. Рефлексія.

Що на уроці вас найбільше вразило, запам’яталося?

Що хотіли б запропонувати, можливо, не використовувати на уроці?

Чи можемо Павлуся вважати лицарем XXI століття?

Чи хотіли б ви бути схожим на нього? Чому?

Чи можемо ми стверджувати, що родина – це найцінніший діамант у нашому житті?

Самооцінювання (учні записують відповідні бали в картки самооцінювання, підраховують їх).

VIІ. Інструктаж із виконання домашнього завдання.

Переказувати найбільш вражаючі епізоди.

або підготувати інсценізацію уривку, який найбільше сподобався.

 

Сумський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №26

Сумської міської ради

 

 

 

 

 

Конспект уроку з української літератури

А. Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.

 

 

Підготувала і провела

вчитель української мови та літератури

Малофєєва О.С., спеціаліст І кваліфікаційної категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
777
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку