Урок . "А. Чехов. «Скрипка Ротшильда». Дослідження «дрібниць людського життя» через підтекст та художню деталь в оповіданні."

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури за оповіданням А. Чехова "Скрипка Ротшильда" з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Тема . А. Чехов. «Скрипка Ротшильда». Дослідження «дрібниць людського життя» через підтекст та художню деталь в оповіданні.

Мета. Дати можливість учням відчути себе читачами – дослідниками художнього твору, вчити аналізувати його зображально-виражальні засоби, з’ясувати їх функціональну роль у розкритті проблем твору; розвивати пошукові здібності, вдосконалювати навички аналізу оповідання; виховувати уважного читача, кращі моральні якості людини.

Обладнання. Портрет Чехова, комп’ютерна презентація «Чеховськими місцями», виставка книг письменника.

Епіграф. Моя мета – правдиво намалювати життя

                                       і показати, наскільки це життя віддаляється від норми

А.Чехов

Хід уроку

Ι.  Мотивація.

Звучить скрипка (або запис ).

Учитель. Ми чуємо звуки чарівної скрипки.

  • Які асоціації викликають у вас звуки скрипки?
  • Який зв'язок скрипки з темою уроку?

 ΙΙ.  Оголошення теми й мети уроку.

 ІІІ. Формування нових знань, вмінь та навичок.

    Учитель. Чехов – майстер короткого оповідання, творець нового типу прози, стислої, насиченою думкою й емоціями. Двома-трьома штрихами він розкриває душу пересічної людини. «Скрипка Ротшильда – зайве тому підтвердження. З творами Чехова ми вже неодноразово зустрічались, пригадайте їх.(«Хамелеон», «Товстий і тонкий»). Ім’я Чехова досить відоме. Нащадки не забувають творчу спадщину. Періодично проводять чеховські читання, відзначають ювілейні дати.

Пропонуємо екскурс «Чеховськими місцями». ( Показ слайдів, їх коментар).

1. Таганрог. 17 січня 1860 року народився майбутній письменник. Прадід був кріпаком, тільки дід зміг отримати «вільну». Батько був дрібним торговцем, він примушував сина сидіти в лавці. Згодом Чехов напише: «У дитинстві в мене не було дитинства».

Навчався Чехов в грецькій школі, а потім в гімназії. Рятуючись від кредиторів, батько переїздить до Москви, а Антон ще три роки живе в Таганрозі, де змушений був заробляти на життя репетиторством.

2. Москва. А. Чехов вступає до Московського університету на медичний факультет. Студентом у пошуках заробітку співпрацює з гумористичними журналами «Стрекоза», «Будильник» під псевдонімами «Антоша Чехонте», «Людина без селезінки», «Лікар без пацієнтів». Його твори швидко стають популярними . Лише за перші 5 років своєї діяльності він написав близько 400 оповідань.

3. Суми. У 80-ті роки Чехов оселився під Сумами в садибі Линтварьових. Він був хворим . а тут почував себе краще.

У Чехова склалися добрі стосунки з місцевими жителями. Його захоплювали поетична глибина народної душі, тонкий український гумор. Він не тільки спостерігав життя українських селян, а й допомагав їм як лікар. Саме тут була написана повість «Степ», в якій Чехов вперше відтворив українське Приазов’я.

4. Сахалін. У 1890 р. Чехов їде на Сахалін, де бере участь у переписі населення, а головне – вивчає життя його мешканців. Каторжан і політв’язнів. «Сахалин – это место невыносимых страданий…», - писав письменник. Результат – книга «острів Сахалін», після виходу якої була створена комісія для вивчення життя засланців.

5. Меліхове. У 1892 році Чехов оселяється під Москвою, де за власні кошти будує школу, допомагає хворим на холеру. Цей період був надзвичайно плідним. Письменник пише такі твори: «Палата №6», «Мужики», п’єси «Чайка», «Дядя Ваня». Загострення хвороби змушує Чехова їхати на південь Франції, а потім до Ялти.

6. Ялта. Саме тут письменник зустрічається з Горьким, Л. Толстим, І Буніним, О. Купріним. Встановлюються зв’язки з Московським художнім театром, в якому з успіхом ставляться п’єси Чехова, а актриса О. Кніппер стає дружиною письменника.

7. Баденвейлер (Німеччина). Улітку Чехов виїхав до Німеччини. Стан здоров’я погіршувався. За словами дружини Чехов попросив покликати лікаря. «Я помираю…», - сказав він лікарю. Це були його останні слова. У ніч з 1 на 2 липня письменник помер. Липня відбулося поховання у Москві.

Учитель. Як бачимо, життя Чехова пов’язане з Росією, Німеччиною, де він жив остання роки, а також з Україною. Його бабуся з боку батька була українка. Чехов любив українську літературу. Йому були відомі імена М. Коцюбинського, І.Франка, Л.Українки, він радів можливості читати Т.Шевченка в оригіналі. «Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю її літературу, музику і чудову пісню, сповнену чарівної мелодії. Я люблю український народ, який дав світові такого титана, як Т. Шевченко», - писав Чехов у своїх листах.

Листи… Ніякий підручник з літератури чи монографія не розповість нам про письменника так , як його щоденник або листи.

Прочитайте та прокоментуйте вислови письменника. Що для нього головне?

- «Мистецтво писати – мистецтво скорочувати».

- «Коли я пишу, я розраховую на читача, передбачаючи, що елементи, яких недостатньо в оповідання , він додасть сам».

( Чехов говорить про стислість, лаконізм. Але разом з тим він залишає читачеві широке поле для роздумів, місце для висновків.

За роки творчої діяльності жанр оповідання був доведений до досконалості).

Прочитайте та прокоментуйте вислів Л. Толстого про Чехова:

« Чехова как художника нельзя даже сравнить с прежними русскими писателями - Тургеневым, Достоевским или даже со мной. У Чехова своя собственная форма… Смотришь – человек будто без всякого разбора мажет красками, какие попадаются ему под руку, и никакого как будто отношения эти мазки между собою не имеют, но отойдёшь, посмотришь – и в общем получается удивительное впечатление: перед вами яркая неотразимая картина».

Отже, за допомогою дрібниць, «окремих мазків» письменникові вдається створити цілісну картину. У Чехова своя особлива форма – оповідання.

Теорія літератури

- Пригадайте, що таке оповідання? (Це невеликий прозовий твір, в якому замальовується одна подія з життя головного героя).

- Назвіть ознаки оповідання. (Учні спочатку заповнюють першу колонку таблиці , а потім - другу).

Ознаки оповідання

У творі

Невелика кількість дійових осіб

Бронза,Марфа, Ротшильд, Шакхес, фельдшер

Короткий час дії

3 доби

Невеликий обсяг

4-5стор.

Прозова форма

---

Зображена 1 подія із життя героя

Переосмислення свого життя

Час дії у творі – 3 доби, та Чехов зумів за такий короткий час показати усе життя героїв оповідання.

Етап «першовідкриття» тексту

     Які враження справив на вас твір?

     Чи є такі учні, які прочитали твір із захопленням?

     Що його викликало?

     Приємно, чи неприємно вразив цей твір?

     Що для вас залишилось незрозумілим?

     Чи легко було читати оповідання?

Робота з текстом

Бесіда.

1. Де відбуваються події у творі?

2. Хто жив у містечку

3. Назвіть героїв твору.

 

 

 

 

Робота в парах.

Завдання 1 пари

Життя Якова Бронзи

1. Вік.

2. Чим займався?

3. Стосунки з дружиною.

Завдання 2 пари

Життя Марфи

1. Вік.

2. Чим займалась?

3. Чому перед смертю Марфа мала щасливий вигляд?

Завдання 3 пари

Ротшильд

1. Що вам відомо про Ротшильда?

2. Як ставився Бронза до Ротшильда?

2. Чому Яків заповідає віддати скрипку Ротшильду?

 

Міні-дослідження тексту.

Художня деталь

1. Що таке художня деталь.

2. Розкрийте значення деталей у цитатах:

- «В кімнатах містились він, Марфа, піч, двоспальне ліжко, труни , верстат і все господарство».

- «Захворів мій предмет. Подруга життя , як кажуть, вибачте за вислів».

- «За весь час він ні разу не подумав про неї, не звернув уваги, наче вона була кішка або собака…»

- «Марфі Івановій труна – 2крб. 40 коп.»

Учитель. Отже, ми переконалися, що Чехов є майстром художньої деталі. Як художню деталь можна розглядати і використання автором «говорящих фамилий».

 

Інформація «учнів –консультантів»

Чому Чехов дає Якову Іванову прізвище Бронза?

Бронза – це сплав міді з оловом. З такого сплаву виготовляли художні вироби, медалі, бо поєднання компонентів надавали металу особливих властивостей: міцність, стійкість. Отже, за асоціацією з природою металу, Яків Бронза містить в собі своєрідний сплав різнорідних початків: трунар і скрипаль, матеріальна і духовне. Міцність і стійкість металу цілком передають характерні риси трунаря.

      Чому автор дав Ротшильду прізвище багатія?

Ротшильд – міжнародна династія банкірів і громадських діячів. Засновником династії є Ротшильд Майєр Амшель (1744-1812), що заснував банк у Франкфурті-на-Майні: 5 його синів контролювали 5 банків в найбільших містах Європи.Це всесвітньо відоме прізвище викликає асоціацію з багатством, вагою в суспільстві.

Ротшильд Чехова володіє усім спектром людських почуттів: йому не чужі почуття жалості, люті, образи, розпачу, болю. Саме тим він і багатий. Багатство людини не вимірюється матеріальними благами. Людяність – це найбільший скарб. А ще Ротшильд талановитий музикант, здатний поважати талант іншої людини, і це теж його багатство. Тому вибір прізвища не випадковий, а досить промовистий у смисловому розумінні

 

Учитель. Окрім художніх деталей, оповідання містить чимало образів-символів.

1. Що таке символ?

2. Знайдіть в уривку А ось широка стара верба… до слів помчали величезні стада білих гусей») символи та розкрийте їх значення.

(Річка – символ швидкоплинності часу

Стежка – дорога в житті

Верба – жіночість

Табуни  білих гусей – нездійсненність мрій

Скрипка – духовність, людяність

Трунар – професія, закопує в землю талант).

 

ІV. Підведення підсумків.

Робота над епіграфом

Зачитайте епіграф до уроку. Чи є життя Бронзи нормою звичайного людського життя?

Проблемні підсумкові запитання

- Чому оповідання називається не «Скрипка Бронзи», а «Скрипка Ротшильда»?

- Яка головна думка твору?

Вустами головного героя автор порушує філософські питання:

«Чому людина не може жити так, щоб не було отих втрат і збитків?»

« Чого люди завжди роблять не те, що потрібно?»

«Чого люди взагалі заважають жити одне одному?»

 

Визначення проблем твору

1. Проблема духовності , людяності

2. Марно прожитого життя.

3. Співіснування з іншими людьми.

4. Ототожнення людини з предметом.

Прийом «Незакінчені речення»

  • Цей урок допоміг мені усвідомити…
  • Я думаю, що образи, створені Чеховим…
  • Мені запам'яталося…
  • Заключне слово вчителя

Людина за Чеховим суперечлива. З одного боку, вона трунар, який закопує в землю свої кращі якості, свій талант. З другого боку, музикант, творець, здатний примножувати Добро, Красу, Духовність. Автор стверджує ідею невмирущості духовності. Він використовує художню деталь, образи-символи, глибокий підтекст, що переконують, що високе і прекрасне житиме, допоки є воронячі гнізда на вербі, молода струнка берізка, скрипка в руках людини. Адже не Бронза, а Ротшильд зумів пробудити духовність міщан. У руках Ротшильда скрипка стала корисною.

Домашнє завдання. Написати міні-твір «Про що співала скрипка Ротшильда?»

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку