Урок "А.Камю.Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір"

Про матеріал

Урок націлений на аналіз вчинків героїв роману А.Камю. Його мета - зосередитися на символічному змісті роману, розглянути чуму як універсальну метафору зла; вдосконалювати навички виявляти авторську позицію, обґрунтовувати свою оцінку прочитаного твору; сприяти усвідомленню багатозначності світу і людини. Використовується робота в парах, аналіз малюнків учнів,

Перегляд файлу

Тема. Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір

Мета: продовжити аналіз твору, зосередитися на символічному змісті роману, розглянути чуму як універсальну метафору зла; вдосконалювати навички виявляти авторську позицію, обґрунтовувати свою оцінку прочитаного твору; сприяти усвідомленню багатозначності світу і людини; формувати компетентне ставлення до свого здоров ’я; виховувати відповідальність за вибір життєвої позиції, за свої вчинки.

Обладнання: портрет А.Камю, малюнки учнів.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

Перебіг уроку

Чума не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви, загибель безневинної дитини в лікарні, суспільство, влаштоване погано... Вона звична, природна, як подих, тому що ми нині всі трохи зачумлені.

А.Камю

   І. Організаційний момент.

 

   ІІ. Актуалізація знань, умінь,навичок

1. Продовжити думку:

«На перший погляд, роман А.Камю «Чума» - це... (скупа розповідь про жахливу епідеміюконкретної хвороби, про моральний вибір кожним з персонажів свого місця в чумній епідемії. Проте цим не вичерпується глибинний зміст твору, адже він має ще й символічний підтекст).

2. Побудувати асоціаційний ряд: чума - це ... (інфекційна хвороба,    страждання, нещастя, війна, фашизм, абсурдність життя, СНІД тощо).

3. Уявити, що лікар Ріє робить повідомлення про чуму як інфекційну    хворобу. Щоб він міг сказати мешканцям Орану?

Учень - «лікар».

  • Чума - гостра, інфекційна хвороба, що відноситься до особливо небезпечних. Збудник - чумна паличка.
  • Резервуар інфекції - гризуни (пацюки, ховрахи та інш.)
  • Зараження людини відбувається при проникненні через шкіру, слизові оболонки дихальних шляхів і травного тракту.
  • В залежності від шляхів потрапляння інфекції розрізняють шкіряну, шкірно-бубонну, септичну і легеневу форми чуми.
  • При підозрі на захворювання чумою встановлюється карантин. Хворих ізолюють. Всі особи, що мали контакт з хворими, підлягають індивідуальній ізоляції на 9 днів.
  • Увесь медичний персонал працює у протичумних костюмах.

 

 

Учитель. Багато хто з вас асоціює чуму із СНІДом. Чому його називають чумою XXI століття?

Повідомлення учнів:

  • Загальна кількість померлих від СНІДу - біля 30 млн.
  • Україна посідає перше місце в Європі за кількістю ВІЛ- інфікованої молоді віком до 24 років.
  • Легковажна поведінка та ін’єкційне вживання наркотиків - найпоширеніші шляхи інфікування ВІЛ.
  • Щоб уникнути зараження, важливо дотримуватися простих правил: утримання - відкладення початку статевого життя до шлюбу; вірність - уникати позашлюбних статевих контактів; тестування донорської крові; використання презерватива; уникання контактів із кров’ю інших людей; користування стерильними інструментами для медичних або косметичних маніпуляцій; дотримання правил особистої гігієни при користуванні колючими та ріжучими предметами.

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та мотивація учіння школярів

1. Робота з епіграфом.

  • На що спрямовує читача епіграф до уроку?
  • Доведіть, що роман А.Камю є філософським.

 Учитель. За свідченням самого Камю, «явний зміст «Чуми» - боротьба європейського Опору проти фашизму».

  - Навіщо знадобилося автору вдаватися до вигаданої притчі чи «зображати те, що існує, за допомогою того, чого не існує зовсім»? ( В контексті роману чума - універсальна метафора зла в усій його багатоликості й нездоланності).

 - Визначте жанрові особливості твору.

( Твір побудований як своєрідний літопис. Водночас пряма оповідь змінюється алегоричною притчею. У ній увага читачів зосереджується на певній ідеї. Кожен з героїв хроніки так чи інакше охоплений бажанням дібрати морально-філософський ключ до подій, осягти зміст кожного свого кроку. Тому цей роман можна вважати романом-притчею з глибоким філософським підтекстом).

Учитель. Письменник дає читачеві привід замислитися. Чума залишилася позаду. Місто оговтується від страшного мору, але в романі Камю, як і в житті, ще зарано ставити крапку. Радість від спаду епідемії може бути тимчасовою, адже затишшя часто передвіщає бурю. Доктор Ріє висловив переконання, що "чума — це нескінченна поразка". Ця думка співзвучна філософії самого  Камю стосовно того, що людям доброї волі під силу перемогти якесь конкретне зло, але вони ніколи не переможуть всесвітнє зло. Письменник водночас веде боротьбу проти "зачумленості" суспільства. "Зачумленість" — це особливий стан людини — це не лише здатність чинити зло, а й нездатність чинити опір злу, це той стан духовного спустошення, коли все байдуже, коли з усім погоджуєшся. У цих міркуваннях автор виходить далеко за межі хроніки епідемії чуми в алжирському місті.

 

IV. Осмислення змісту

 1. Робота в парах «Момент істини для героїв твору» ( сформулюйте  життєві кредо борців з чумою; працюючи з текстом, доберіть уривки для виразного читання):

  • Доктор Ріє.
  • Рамбер.
  • Тарру.
  • Гран.
  • Панлю.

2. Звіт учнів про роботу, обѓрунтування результатів, висновки.

3. Проблемна ситуація : уявіть, що пошесть чуми охопила будь-яке сучасне місто. Як, на вашу думку, будуть діяти люди, які вас оточують, ви особисто?

      4. Перегляд малюнків учнів - їх уявлення про обкладинку книги

«Чума».( Додаток №1)

 

 

   V. Підсумки уроку

1. Літературний диктант. (Додаток №2)

 

 

      VІ. Домашнє завдання.

        Написати твір-мініатюру на тему «Суспільне добро - це і є щастя кожної окремої людини».

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\img003.jpgДодаток №1

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\img004.jpg 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\img005.jpg 

 

 

 

 

 

Додаток №2

Літературний диктант за романом А.Камю «Чума»

  1.              Хто з персонажів роману першим помирає від чуми? (Мішель - воротар у домі, де мешкав доктор Ріє).
  2.              З якою метою приїхав до Орану з Парижа Раймон Рамбер? (Написати репортаж про умови життя арабів і санітарний стан корінного населення).
  3.              Чому Раймон Рамбер хотів вибратися із зачумленого Орану? (Його в Парижі чекала кохана).
  4.              Хто з персонажів веде статистику чуми? (Жозеф Гран).
  5.              Кому з персонажів належать слова: «Соромно бути щасливим одному»? (Раймону Рамберу).
  6.              Кого з персонажів задовольняє стан речей в зачумленому місті? (Коттара).
  7.              Який вид міського транспорту порадив використовувати для перевозки трупів один із службовців мерії? (Трамвай).
  8.              Яка подія змінила світогляд отця Панлю? (Смерть сина слідчого Отона).
  9.              Хто з персонажів займався розробкою нової вакцини від чуми? (Доктор Кастель).
  10.          Батько якого з персонажів був прокурором? (Жана Тарру).
  11.          Хто з персонажів перехворів на чуму і одужав? (Жозеф Гран).
  12.          Хто з персонажів є автором хроніки? (Доктор Ріє).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2019
Переглядів
4923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку