Тема. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання
Мета: ознайомити учнів із поняттями «адаптація», «мімікрія», «бейтсівська мімікрія», «мюллерівська мімікрія»; розкрити значення адаптації для живих організмів;
розвивати уміння порівнювати, співставляти та робити відповідні висновки;
виховувати бережливе ставлення до оточуючого світу живих організмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання ігрових схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика, картини із зображенням рослин і тварин.
Основні терміни і поняття: адаптація, відносний характер, мімікрія.
Міжпредметні зв’язки: географія, історія, українська література, психологія
Обладнання: підручник, комп’ютер, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Вправа №1“ Подорож у світ уяви ”. (музика – релакс)
Запрошуємо учнів у світ уяви.
Учням пропонується зручно сісти, заплющити очі:
- Уявіть, що ви в майбутньому.
- Як ви себе почуваєте в нових умовах?
- Як реалізуєте свої цілі і мрії?
- Які змогли розв’язати проблеми і труднощі минулого?
- Як вам це вдалося?
Після подорожі учні розповідають про свої враження.
Девіз уроку
Еволюцію здійснюють
певні « робочі сили»,
які з «будівельного матеріалу» на
«будівельному майдані» будують
нескінченні конструкції пристосувань.
О.Яблоков
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети уроку і завдань, які необхідно виконати для досягнення цієї мети.
Запитання до учнів:
— Якою може бути основна мета нашого уроку?
— Які завдання можна їй підпорядкувати?
Мета уроку: ознайомитися з адаптаціями як результатом еволюційного процесу.
Завдання уроку:
1. Дізнатися: що таке адаптація і якою вона буває; про значення адаптації для живих організмів.
2. Ознайомитися з поняттям «мімікрія», її видами.
4. Навчитися наводити приклади різних видів адаптації.
5. Розвивати уміння порівнювати, співставляти та робити відповідні висновки.
6. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого світу живих організмів.
III. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Вправа №2 «Встановити відповідність»
Природний добір – це наслідок боротьби за існування, який проявляється у переважаючому виживанні і розмноженні найпристосованіших до умов довкілля організмів певного виду.
Штучний добір – добір, який людина проводить з метою виведення сортів, порід, чи штамів із корисними для неї властивостями.
Боротьба за існування - усі взаємовідносини живих істот із навколишнім середовищем.
Внутрішньовидова боротьба – відбувається між особинами одного виду за їжу, місця розмноження…
Міжвидова боротьба - відбувається між особинами різних видів.
Вид – сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, які населяють певну частину біосфери, вільно схрещуються між собою в природі, дають плідних нащадків.
Видоутворення – еволюційний процес виникнення нових видів.
Мікроеволюція – сукупність еволюційних процесів, які відбуваються в популяціях одного виду.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Як ви гадаєте: «Що таке адаптація?»
Адаптація – це пристосування організмів до умов середовища існування.
Адаптації поділяються на:
Отже, розглянемо морфологічні адаптації:
Морфологічні адаптації пов’язані з особливостями будови тіла: зміна форми тіла, забарвлення, розмірів. Приклад такої адаптації - твердий панцир черепах, що забезпечує захист від хижих тварин.
Фізіологічні адаптації пов'язані з хімічними процесами в організмі. Так, запах квітки може служити для залучення комах і тим самим сприяти запиленню рослини.
Поведінкова адаптація пов'язана з певним аспектом життєдіяльності тварини. Типовий приклад - зимовий сон у ведмедя.
https://www.youtube.com/watch?v=NVh12wCyxPQ
Розподіліть перерахований текст на види адаптацій.
Далі ми з вами розглянемо поняття мімікрії і її види.
Мімікрія — властивість деяких організмів імітувати зовнішній вигляд або інші ознаки організмів або неживих об’єктів.
Дві форми мімікрії у тварин відкрили англійський ентомолог Г. Бейтс та німецький зоолог Ф. Мюллер. Їх було названо на честь учених: бейтсівською і мюллерівською.
Попереднє завдання «Довідка» розповідь учня.
Англійский дослідник. Народився в родині фабриканта. В 13 років він завершив навчання в школі: його віддали навчатися в місцеву трикотажну фабрику. Бейтс в 18 років видав свою першу статтю про жуків. Пізніше він подорожував в басейні Амазонки, збирав комах для англійських колекціонерів, відкрив 8000 нових видів. За проханням Чарльза Дарвіна Бейтс надрукував декілька підручників про свої подорожі і вивчення ним комах. Бейтс відкрив явище мімікрії і дав йому пояснення (надруковане в 1862р). Мюллер Фріц німецький зоолог. Закінчив Берлінський 1844 і Грейфсвальдский 1849 університет. В 1852 переїхав в Бразилію де з 1856 року працював професором в декількох навчальних закладах. Основні роботи по ембріології безхребетних, зокрема, по мімікрії. Розвивав багато положень Дарвінізма.
Вправа
«Вставте пропущені слова».
За бейтсівської мімікрії гірше захищений вид наслідує добре захищеного, наприклад деякі тропічні метелики-білани подібні до неїстівних; наші їстівні метелики несправжні пістряки нагадують отруйних для птахів справжніх пістряків…
Різні метелики, мухи, жуки наслідують отруйних ос та бджіл, неотруйні змії – отруйних…
Суть мюлєровської мімікрії полягає в тому, що кілька захищених видів нагадують один одного за забарвленням і формою, утворюючи «кільце»; їхні вороги виробивши ефект відрази до одного з видів такого «кільця», не чіпають також і інших. Такі «кільця» утворюють, наприклад, отруйні комахи, що мають попереджувальне червоне з чорними плямами (сонечка, клоп-солдатик….) або жовто-чорне (різні види ос, деякі павуки) забарвлення.
«Розподіліть організми на групи»
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Пошта»
Скринька № 1 «Бейтсівська мімікрія»
Скринька № 2 «Мюллерівська мімікрія»
«Листи» для «листонош»:
1. Лисички та несправжні лисички.
2. Сонечко і клоп-солдатик.
3. Бджола й оса.
4. Несправжні і справжні пістряки (метелики).
5. Гадюка степова і гадюка Ренарда.
6. Муха-дзюрчалка і бджола.
7. Глуха кропива і пекуча кропива.
8. Справжня оса і піщана оса.
Вправа «Знайти слова»
VI. Домашнє завдання.
Опрац. § 36, стор.211-218
Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про докази макроеволюції.