В даній розробці ви можете прослідкувати , як утверджувалася демократія за Перикла.
ознайомити учнів з процесом розквіту афінської демократії
сформувати уявлення про утвердження демократії в Афінах за Перикла; охарактеризувати суспільно-політичний устрій Афін; розкрити причини, перебіг та наслідки Пелопоннеської війни; розвивати вміння характеризувати історичних осіб, порівнювати та висловлювати власну думку.
УРОК ______
Тема: Утвердження демократії в Афінах за Перикла
Мета: ознайомити учнів з процесом розквіту афінської демократії; сформувати уявлення про утвердження демократії в Афінах за Перикла; охарактеризувати суспільно-політичний устрій Афін; розкрити причини, перебіг та наслідки Пелопоннеської війни; розвивати вміння характеризувати історичних осіб, порівнювати та висловлювати власну думку.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с.,
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: стратег, «золота доба»
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота, ключ – 1.Б 2.Г 3.А 4.Г 5.А 6.А 7.В 8.Б 9.В 10.Б
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Після перемог при Саламіні та Платеях елліни об’єдналися у великий Морський союз. Часом до його складу входило понад 200 полісів. Очолили Союз Афіни, проголосивши себе головним захисником еллінів від перських варварів. Тільки окремі союзні міста мали можливість будувати й споряджати необхідні для морських битв кораблі. Інші ж замість цього повинні були щорічно робити грошові внески до союзної скарбниці. Спочатку вона зберігалася на острові Делос. Згодом афіняни, запевняючи, що там її можуть захопити перси, перевезли скарбницю до свого міста. Із того часу вони розпоряджалися грішми союзників, як власними. Ті нарікали, але нічого зробити не могли — занадто сильним був афінський флот!
Перемоги грецького флоту дозволили найбіднішим громадянам Афін відчути свою силу — адже саме вони становили більшість моряків. Біднота все активніше втручається в життя держави. Зрештою це приводить до того, що в Афінах надовго встановлюються демократичні порядки. Свого розквіту Афінська демократія досягла невдовзі після закінчення війн із персами, коли її очолював Перикл.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Афіни за часів Перикла
- Чому часи правління Перикла вважають «золотою добою» Афінської держави? с. 157.
Робота з документом
Давньогрецький історик Фукідід про Перикла
Перикл був дуже красномовним. Коли він виступав на народних зборах, друзі порівнювали його із Зевсом, а його промови — з громами й блискавицями, що їх кидає бог Самого Перикла за його величний вигляд та розум називали Олімпійцем, Перикл умів переконувати людей у своїй правоті.
- На яку рису Перикла вказує Фукідід? Чи є вона важливою і для державного діяча в стародавньому світі? А в сучасному? Чому?
2. Управління Афінською державою за часів Перикла
Робота з підручником с. 157
- Які opгани влади були в Афінському полісі? Якими справами вони керували?
Робота в групах
І - група - Права й обов’язки громадянина Афінського поліса (с.159)
ІІ - група – Права та обов’язки негромадянського населення Афін (с.160)
ІІІ- група – 431 -400 р. до н. е.- Пелопоннеська війна (с. 160)
V. Закріплення знань учнів
Зробіть підрахунки.
1) У 444 році до н. е. афінським стратегом обрали Перикла. Із тих пір він був стратегом 15 разів. У якому році Перикла обрали стратегом в останній раз? (429 р. до н.е.
Історичний диктант.
1) Як називали морський союз, де вирішальну роль відігравали Афіни? (Афінський)
2) Кого обирали стратегом 15 разів? (Перикла)
3) Як називався храм богині Афіни, побудований на афінському акрополі? (Парфенон)
4) Що в перекладі означає слово «демократія»? (Влада народу)
5) Як називають людину, що чудово вимовляє промови? (Оратор)
6) Що таке екклесія? (Народні збори)
7) Як називали союз держав на чолі зі Спартою? (Пелопоннеська ліга)
8) Як обирали гелію (суд присяжних)? (Жеребкуванням)
9) Як називалися війни між Афінами та Спартою? (Пелопоннеські)
10) Чим закінчилися війни між Афінами та Спартою? (Перемогою Спарти)
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 34
Самостійна робота ________________
(прізвище, ім’я учня)
1. Хто був перським царем під час першого та
другого походу персів на Грецію?
А) Ксеркс Б) Дарій І В) Дарій ІІ Г) Ксеркс ІІІ
2. Марафонська дистанція довжиною:
А) 45 км 120 м Б) 55 км 5м
В) 60 км 55 м Г) 42 км 195м
3. Хто був перським царем під час третього походу
персів на Грецію?
А) Ксеркс Б) Дарій І В) Дарій ІІ Г) Ксеркс ІІІ
4. Який цар очолив 300 спартанців у битві при
Фермопілах?
А) Дарій Б) Демосфен В) Перикл Г) Леонід
5. Як називалися грецькі бойові кораблі?
А) Трієри Б) Чайки В) Галери Г) Фаланги
6. Важкоозброєний грецький воїн?
А) Гопліт Б) Карпатос В) Легіонер Г) Марафонець
7. Біля якого острова греки знищили перський
флот?
А) Крит Б) Тасос В) Саламін Г) Фарос
8. Що таке фаланга?
А) Бойовий корабель Б) Бойовий стрій піхоти
В) Бойовий кіннотник Г) Піший воїн
9. Коли розпочались греко-перські війни?
А) 600 р. до н.е. Б) 550 р. до н.е.
В) 500 р. до н.е. Г) 450 р. до н.е.
10. В якому році греки та перси підписали мирний договір?
А) 456 р. до н.е. Б) 449 р. до н.е.
В) 422 р. до н.е. Г) 400 р. до н.е.
______________
Додаток до уроку №39
1