Історія 5 клас
Тема. Історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла
Грушевського. Художні твори про минуле України
Мета: пояснити зміст поняття «історичні діячі», з'ясувати, якими бувають
історичні діячі, навчити складати простий план до прочитаного тексту, аналізувати діяльність історичних діячів, використовуючи пам'ятку; виховувати інтерес до вивчення історії.
Тип уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал,
мультимедійна презентація, наочність.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання
Уявіть, що вам потрібно зняти фільм «Видатні історичні діячі України». Хто стане героями вашої стрічки? Чому?
Вправа «Корабель очікувань»
Біля дошки розташовується «корабель очікувань». Зазначити, що весь клас перебуває на початку важливого шляху, і для того, щоб шлях був успішним, треба визначити, що учні очікують від роботи на цьому уроці. Запропонувати п'ятикласникам продовжити речення: «Від цього уроку я очікую…». Свої очікування учні записують на аркушиках, які приклеюють до «корабля очікувань». Коли вітрила «корабля» напнуться вітром — очікуваннями від заняття, можна вирушати у плавання по уроку.
Дата __________ Номер уроку ___________ Історія 5 клас
Тема. Історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла
Грушевського. Художні твори про минуле України
Мета: пояснити зміст поняття «історичні діячі», з’ясувати, якими бувають
історичні діячі, навчити складати простий план до прочитаного тексту, аналізувати діяльність історичних діячів, використовуючи пам’ятку; виховувати інтерес до вивчення історії.
Тип уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал,
мультимедійна презентація, наочність.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання
Уявіть, що вам потрібно зняти фільм «Видатні історичні діячі України». Хто стане героями вашої стрічки? Чому?
Вправа «Корабель очікувань»
Біля дошки розташовується «корабель очікувань». Зазначити, що весь клас перебуває на початку важливого шляху, і для того, щоб шлях був успішним, треба визначити, що учні очікують від роботи на цьому уроці. Запропонувати п’ятикласникам продовжити речення: «Від цього уроку я очікую…». Свої очікування учні записують на аркушиках, які приклеюють до «корабля очікувань». Коли вітрила «корабля» напнуться вітром — очікуваннями від заняття, можна вирушати у плавання по уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Кожний народ пишається своїми видатними історичними діячами. Історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжує впливати на нього у наш час. У кожного покоління були і є свої кумири — ті постаті, вчинки яких ми прагнемо наслідувати.
Метод «Мікрофон»
Чи є у вас кумири? Назвіть їх та поясніть, чому вони гідні того, щоб із них брати приклад.
Кожний історичний період породжує своїх героїв — видатних правителів: князів, королів та царів. На прикладах життєвого шляху хоробрих рицарів, воїнів та полководців виховували підростаюче покоління, прищеплюючи їм сміливість, звитяжність та прагнення захищати свою батьківщину.
Однак перелік історичних діячів не вичерпується лише політиками та воїнами. До них зараховуємо «розум» нації — її вчених. Це спеціалісти у різних галузях науки — медицини, математики, фізики, біології, астрономії. Французький письменник Анатоль Франс колись сказав про вчених, що вони не можуть бути не скромними, адже, чим більше вони зробили, тим чіткіше бачать, як багато ще залишилося зробити. Тож наука не припиняє розвиватися, щодня по всьому світу вчені здійснюють винаходи, які покликані зробити наше життя кращим.
Серед дослідників історії України окремо стоїть постать «батька» української історії Михайла Грушевського.
Валеохвилинка.
Хронологічна задача
М. Грушевський народився у польському місті Холм у 1866 р., а завершив свій життєвий шлях у російському Кисловодську у 1934 р.
Полічіть, скільки років прожив «батько» української історії.
Розв’язання: 1934 −1866 = 68 (років).
Отож, Михайлу Грушевському судилося прожити 68 років. Однак, уявіть, що за ці неповні 70 років Михайло Сергійович написав понад 2000 праць!
Метод «Мікрофон»
Яким чином цей факт характеризує М. Грушевського?
(Учитель демонструє учням портрет М. Грушевського.)
«Я походжу з давньої, але бідної духовної родини Грушів, пізніше Грушевських, що загніздилася в Чигиринськім повіті», — писав в автобіографії Михайло Грушевський. Майбутній учений-історик народився в учительській сім’ї у польському місті Холм. Невдовзі Михайло разом із сім’єю переїхав на Кавказ.
Мати Михайла була родом із села Сестринівка, що на Вінниччині. М. Грушевський із любов’ю згадував батьківщину матері: «Я любив Сестринівку незвичайно, страшенно мріяв про неї і линув душею до неї цілими десятиліттями мого життя. …Я кохався у тому селі, що… мало усі українські прикмети: чепурненькі хатки, солом’яні стріхи, садки, городи, перелази, зарослі вербами береги…».
Живучи далеко від України, слухаючи розповіді батька, Михайло цікавився всім українським, захопився вивченням минулого України. Тому і не дивно, що вищу освіту М. Грушевський вирішив здобувати в Україні, у Києві. Навчався старанно і наполегливо, багато читав.
М. Грушевський став ученим світового рівня, написав понад 2000 праць з історії України, української літератури тощо. Найвідомішою його працею є «Історія України-Русі», що налічує 10 томів.
Недарма М. Грушевського називають «батьком» української історії, адже він у своїх працях описав історичний розвиток українського народу від найдавніших часів до сьогодення. Його наукова праця — невичерпне джерело мудрості на всі віки.
Робота з роздавальним матеріалом
Учитель організовує роботу із прочитання тексту вголос «ланцюжком».
Бесіда
1) Що ви дізналися про М. Грушевського?
2) Чому М. Грушевського називають «батьком» української історії?
ІV. Висновки та узагальнення.
Основні висновки:
V. Домашнє завдання.
Прочитати §2 стр. 13-15
1