Урок "Африка -найспекотніший материк"

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку за темою "Материки та океани".До розробки уроку ще входить презентація
Перегляд файлу

Тема. Чому Африка найспекотніший материк Землі

Мета. Ознайомити учнів з  особливостями  природи Африки, активізувати знання про географічне положення , особливості клімату; формувати вміння досліджувати, робити висновки, вчити узагальнювати набуті знання. Розвивати  вміння працювати з фізичною картою та контурними картами. Розвивати допитливість, спостережливість, пам`ять, увагу, мислення, діалогічне та монологічне мовлення.

Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, контурні карти, ребус, відеоматеріали для досліду (пісок, каміння, вода, форма, синя фарба),презентація.

Тип уроку. Комбінований.

Форма проведення. Урок-подорож.

Методи : практичний, частково-пошуковий

Хід уроку

І. Організаційний момент

Діти, сьогодні на урок до нас прийшли гості.

-Чи знаєте ви ,як зустрічають гостей?

-Їм намагаються зробити щось приємне.

- Я сподіваюся, що ми як добрі господарі зробимо все, щоб від нашої зустрічі у них залишилися приємні спогади .

-Який настрій у вас? Прикріпить ,будь ласка , смайлик.

-Добре. У всіх гарний настрій. Тоді починаємо урок.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

  • Які зміни відбулися в неживій та живій природі за минулі дні?

Рубрика «Синоптик»:

Сьогодні   20 лютого 2023 року. Зима. Зранку температура повітря становила  ___С (градусів Цельсія). Ми всі знаходимося в різних містах України та інших країнах. Прошу вас повідомити про погоду.

1.Стан неба.

2.Опади. У якому вигляді вони випадають ?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальне опитування

На минулих уроках ми з  вами  вивчали материки нашої планети Земля.

-Що таке материк? (Ділянки суходолу, які з усіх боків омивають води морів та океанів)

-Скільки материків на Землі?(6)

-Який самий великий? (Євразія)

-Який самий маленький та найсухіший материк?( Австралія)

-Який найхолодніший материк?(Антарктида)

-Які материки належать до однієї частини світу?(Північна Америка та Південна Америка) А до якої частини світу належать?(Америка)

Молодці, добре знаєте про материки. А чи запам’ятали ви їх зображення?

  1. Гра «Впізнай материк ».(СЛАЙД 1)

(На презентації знаходяться світлини материків)

  • Зробіть співвідношення назви материка із зображенням .
  1. Ребус «Африка»(СЛАЙД 2)
  • Про який материк ми будемо говорити сьогодні. Ви дізнаєтеся відгадавши ребус.

4.Асоціації  (СЛАЙД 3)

-Які асоціації у вас виникли зі словом Африка?

1. Це континент найвищих температур

2. Тут знаходиться найбільша пустеля світу

3.Тут тече найдовша річка планети

4. Сюди прилітають перелітні птахи

5. Унікальний тваринний та рослинний світ

6.Тут з`явилася людина сучасного виду Homo Sapiens

  ІV. Повідомлення теми, мети уроку (СЛАЙД 4)

  • Сьогодні ми закінчуємо вивчати материки планети Земля. Дізнаємося більше про Африку, чому це найспекотніший материк Землі.
  • Мета. Ознайомитись з особливостями природи Африки. Розвивати вміння працювати з фізичною картою та контурними картами. Розвивати допитливість, спостережливість. Виховувати інтерес до вивчення географії. Вчитися виконувати самостійні та пошукові роботи.
  •    Знайдіть материк на фізичній карті півкуль (СЛАЙД 5) 

Проблемне питання

  • А чому його називають – найспекотнішим?
  •      Тоді ми з вами почнемо нашу уявну подорож по материку Африка.  А допоможуть мені наші учні-помічники.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Щоб більш конкретно уявляти якою є Африка, я пропоную переглянути відео.

(відео)(СЛАЙД 6)

  • Сподобалося відео? Я думаю, що нам буде дуже цікаво дізнатися це більше інформації про цей дивовижний материк.

 

Африка - другий за величиною після Євразії материк земної кулі. Майже посередині Африку перетинає лінія екватора. Тому материк Африка - найспекотніший. Таке розміщення сприяє надвисоким температурам упродовж усього року. На материку майже не буває холодних зим. Сніг тут – украй рідкісне явище. Як не дивно, його можна побачити біля екватора на гірських вершинах вище за 5000 м.  На південному сході материка розміщений великий острів - Мадагаскар. ( Розповідь учня-помічника)

  1.  «Природа Африки»

Природа Африки. Поверхня материка – переважно рівнинна. Є і гори. Найвища точка Африки - гора Кіліманджаро (5895 м). В Африці поблизу тропіків температура сягає +32°С улітку і +24 °С узимку. Біля північного тропіка випадає найменше опадів, тому тут простяглася найбільш спекотна й суха область не тільки Африки, а й усієї Землі – пустеля Сахара. (Розповідь учня-помічника)

Літо в Сахарі неймовірно спекотне, небо майже безхмарне. Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70 °С, температура повітря сягає +40 °С і вище. Удень розпеченим сухим повітрям важко дихати. Усе живе ховається в ущелинах каменів, у коренях висохлих трав. Пустеля здається мертвою. Улітку часто дме сильний вітер, що несе хмари піску. Пил закриває сонце. Люди й тварини задихаються - рот, ніс і очі забиває піском. Біда тому, хто не сховається вчасно від бурі.

2. «Води Африки»

Води Африки. Материк Африка з усіх боків омивається водами Атлантичного та Індійського океанів, а також Середземного моря. Вони теж впливають на природу Африки. Територією Африки протікають річки.  Ніл - одна з найдовших річок у світі. Біля екватора протікає повноводна річка Конго.(Розповідь учня-помічника) Більшість річок Африки швидкі, рясніють водоспадами, озера зосереджені переважно на сході, де вода заповнює тріщини розломів землі. Найбільшою прісною водоймою в Африці є озеро Вікторія. Воно не глибоке.(Розповідь учня-помічника)

3. «Корисні копалини»

Африка багата на корисні копалини. Тут є великі запаси золота, платини, алмазів, уранових руд, нафти і газу.

4. «Населення Африки»

Населення Африки. - Африку часто називають Чорним континентом, маючи на увазі темний колір шкіри її жителів. Більша частина народів Африки потерпає від голоду й бідності. Значна частина населення Африки має темний колір шкіри. На півночі живуть народи зі світлою, смаглявою шкірою. Основна частина населення мешкає в селах, займається сільським господарством. Завдяки великій кількості тепла в Африці вирощують такі культури: каву, какао, фініки, ананаси, банани та ін. На території Африки розміщено понад 50 держав.

 

5. Фізкультхвилинка (СЛАЙД 7)

 

VII. Закріплення та осмислення знань учнів

 

  1. Робота з фізичною картою та контурними картами (СЛАЙД 8)

Знайдіть та підпишіть :

  • о. Мадагаскар ;гору Кіліманджаро; річки Ніл, Конго; озеро Вікторія; пустелю Сахара.
  1. Дослід-відео  (СЛАЙД 9)

 «Як утворилися острови, материки».

Вони бувають:

1.Материкові (утворилися внаслідок відколу частини материка; в основі залягають древні платформи)

2.Вулканічні (пов`язані з вулканами)

3.Тектонічні (утворилися внаслідок підняття океанічних хребтів чи острівних дуг; таких найбільше)

4.Коралові (утворені живими організмами коралами)

 

Підготувати матеріали: пісок, вода, каміння, форма

Виконання:

* у форму викласти пірамідкою каміння;

* по колу  піраміди насипати пісок;

* налити воду у форму так, щоб вода не перевищувала кількість піска

* зафарбувати синім кольором воду ,прикрасити травою(по можливості).

 

   VIІІ . Домашнє завдання. (СЛАЙД 10)

1. Прочитати сторінки підручника с.31-33

2.В зошиті с.18 виконати завдання 1-3 ( підкреслити назви півкуль; підписа-

ти культурні рослини; дати відповідь на питання)

  ІХ. Підсумок уроку. (СЛАЙД 11)

 

   Увага! Проблемне питання.

Чому Африка найспекотніший материк? 

- він знаходиться в екваторіальному ,тропічному та субтропічному поясах

- більшу територію займають пустелі

- материк перетинає екватор

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку