Конспект уроку з природознавства у 4 класі
Тема : АФРИКА — НАЙСПЕКОТНІШИЙ МАТЕРИК ЗЕМЛІ
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(див. додатковий матеріал до уроку на с. 64)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про особливості природи Африки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Африка — другий за розміром материк на Землі. Назва материка походить від латинської «африкус» — безморозний, той, який не знає холоду. Африка — найспекотніший материк на Землі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій її частині розподіл на зиму і літо є умовним. Більшість жителів Африки ніколи не бачили снігу. Навіть сріблясто-крижані вершини високих гір, що виблискують поблизу екватора, місцеві жителі довго вважали скупченням коштовних металів...
На півночі Африки знаходиться найжаркіше місце на Землі — пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті — Ніл. Пісок у Сахарі нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які мешкають у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.
В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплі дощу, а в інших щодня бувають зливи. В Африці сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.
Так, як і Євразія, Африка міститься у західній і східній півкулях. Через ці два материки проходить початковий меридіан, який ділить Землю на західну і східну півкулі. Африка — материк, поділений екватором навпіл. По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхового будинку.
Двоє-троє учнів показують на карті материк Африка.
2. Робота за підручником (с. 62-65)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 62.
Учитель пропонує учням розповісти про материк Африка за малюнком 51.
— Що ви дізналися про пустелю Сахару?
— Розкажіть за малюнком 53 про природні зони Африки.
— Які корисні копалини добувають в Африці?
— Які моря і океани омивають береги Африки та як вони впливають на природу цього материка?
— Що ви дізналися про річки й озера Африки?
— Що таке Мадагаскар?
— Чим займається населення Африки?
— Скільки держав розміщено на території цього материка?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
—Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 65
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за таблицею
Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю «Африка».
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головні особливості |
Африка |
Кіліманджаро |
Ніл |
+ |
Сахара |
Найжаркіший |
2. Робота в парах
• Яке твердження є правильним?
а) Сахара — найменша пустеля планети;
б) Сахара — найпосушливіша пустеля планети;
в) Сахара — найбільша пустеля планети.
• Яке твердження є правильним?
а) Ніл — найповноводніша річка Африки;
б) Конґо — найповноводніша річка планети;
в) Ніл — найдовша річка світу.
• Яке твердження є правильним?
а) Африка — найжаркіший континент;
б) Африка — найбільший континент;
в) Африка — найсухіший материк.
3. Цікаво знати!
У пустелі Калахарі (Африка) дуже спекотно. Але 1 вересня 1981 року там уперше випав снігі
Дерево баобаб живе до 5 тисяч років. (Африка)
4. Гра «Вірю — не вірю»
Чи вірите ви в те, що?..
• Африка — материк, поділений меридіаном навпіл. (Екватором)
• В Африці сонце весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.
• Африка — найбільший за площею материк.
• Африка розташована у всіх півкулях.
• На півночі Африку омиває Чорне море.
• По обидва боки від екватора простягаються степи Африки. (Ліси)
5. Гра «П'ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Євразії.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яку тему вивчали на уроці?
— У яких півкулях розташований материк Африка? (У західній і східній півкулях)
— Що найбільше запам’яталося про цей материк?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 62—65).