Африка (підсумковий урок)
Мета:
Обладнання: атласи, настінні великомасштабні карти Африки, картини, фотоматеріал, що стосується Африки.
Методи: розповідь, бесіда, робота у групах, робота з настінними картами.
Тип уроку: урок узагальнення знань і вмінь.
Хід уроку
Учитель заздалегідь за кілька днів до уроку розбиває клас на окремі команди дослідників. Кожна з них готує вказаний матеріал, збирає додаткову інформацію (з книжок чи мережі Інтернет), відповідає на домашні письмові запитання.
(Учні розв’язують кросворд, що лежить у них на парті. Ключова фраза – дивовижна Африка).
Учитель: а зараз поговоримо про цей загадковий і дивовижний континент.
Учні розповідають про загальне географічне положення Африки, видатних дослідників, показують об’єкти, якими омивається материк, найближчі острови, течії тощо. Розповідаючи про дослідників Африки (Давида Лівінгстона та ін.), показують маршрути їхньої подорожі, називають і показують об’єкти, відкриті ними. Називаються і показуються крайні точки, зчитується найбільш цікавий матеріал.
Учитель: а зараз час заглибитися на територію материка і з’ясувати його особливості.
Учні розповідають про геологічну будову та рельєф Африки, називають та показують елементи рельєфу (у тому числі найвищу точку влк. Кіліманджаро та її географічні координати), називають корисні копалини та показують їхні родовища. За допомогою тектонічної та фізичної карти з’ясовується зв'язок між геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами.
Учитель: як відомо, Африка славиться пустелями і тропічними зливами, має своєрідний клімат і поверхневі води. Про це нам розповість наступна група дослідників.
Учні розповідають про особливості клімату Африки, показують основні кліматичні пояси та водні об’єкти материка. За допомогою фізичної карти розкривають вплив географічного положення, рельєфу та морських течій на клімат Африки, а вплив клімату – на поверхневі води. Зачитується коротка доповідь про найбільш цікаві водні об’єкти материка.
Учитель: пам’ятаєте пісеньку з мультфільму про Бармалія?
«В Африці акули,
В Африці горили,
В Африці великі
Злії крокодили…»?
Настав час з’ясувати, яким є органічний світ Африки.
Учні розповідають про рослинний, тваринний світ Африки, ґрунтовий покрив, показують на карті природні зони, зачитується коротка доповідь про найбільш цікавих представників африканської флори і фауни. Спираючись на карту кліматичних поясів і поверхневих вод, пояснюється територіальний розподіл природних зон Африки, робиться висновок, що екосистема материка – не випадкова.
Учитель: нарешті, настав час познайомитися з населенням і країнами Африки.
Учні називають і показують на карті країни Африки, характеризують населення, раси і етнічні групи, більш детально розповідають про одну з країн, а також про зв’язки Африки з Україною. Пояснюються причини політичного районування і економічного розвитку материка.
Учитель: а тепер, щоб підвести підсумки, дайте відповідь на запитання – чим особлива Африка? Що вас найбільше вразило і що ви вважаєте найбільш дивовижним на території цього материка?
Учитель підводить підсумки уроку, збирає письмові роботи та реферати на перевірку, оголошує оцінки, а також методом голосування обирає найкращого і найактивнішого дослідника та найбільш цікаву доповідь.
Вивчити матеріал параграфа, підготуватися до письмової роботи.
Запитання: