урок "Африка. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Об’єкти Світової природної спадщини ЮНЕСКО"

Про матеріал
Африка. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Об’єкти Світової природної спадщини ЮНЕСКО
Перегляд файлу

Урок.

Африка. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Об’єкти Світової природної спадщини ЮНЕСКО

Мета уроку: сформувати уявлення учнів про стихійні лиха і їх наслідки; розповісти про екологічні проблеми материка, об’єкти Світової природної спадщини ЮНЕСКО та їх значення.

Обладнання: підручник, атлас, кліматична карта, карта природних зон.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: учні зможуть: характеризувати стихійні лиха та основні екологічні проблеми материка; оцінювати наслідки екологічних проблем; називати найвідоміші національні парки Африки (Серенгеті, Нгоронгоро, Кіліманджаро, водоспад Вікторія, Вірунга, Цабо).

I. Організаційний момент

Вітання з учнями, побажання хорошого  настрою та ефективної роботи.

Аутотренінг

А тепер сядьте зручно.

Заплющте очі.

Повторюйте за мною:

«Я спокійний....»

«Я розумний....»

«Я впевнений у собі....»

«Я маю чуйне серце....»

«Я віддаю його добрим справам ....»

Візьміться за руки

Відчуйте тепло долонь один одного

Подумки подаруйте один одному добро, щирість

Розплющте очі

Подаруйте один одному посмішку

Посміхнулися один до одного, до  мене і починаємо працювати

 

II. Актуалізація опорних знань 

Фотовікторина. ( слайд  № 2-6  )  

Завдання: перегляньте наступні слайди із зображенням представників рослинного і тваринного світу різних природних зон Африки. Назвіть зображені рослини і тварини та вкажіть в якій природній зоні вони мешкають.

1.Екваторіальні ліси – гілеї.

2.Савани і рідколісся.

3. Пустелі і напівпустелі.

* Завдання. Покажіть на фізичній карті ці природні зони.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

*Розповідь учителя.

На території материка Африка знаходиться одне з чудес світу – єгипетські піраміди. На одній із них, а саме піраміді Хеопса, учені знайшли такий напис «Люди загинуть від невміння користуватись силами природи і незнання істинного світу».

*Що означають ці слова на вашу думку?

Так,  справді сили природи надзвичайно могутні. Особливо непередбачуваними є стихійні явища природи, тому знання про них дуже важливі. Крім цього, одним зі «стихійних лих» для довкілля є господарська діяльність людини. Я думаю, що ключі до успішного і гармонійного існування людства на Землі – в наших знаннях.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми і мети уроку.

  – Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати формувати знання про особливості природи Африки. Зокрема,  розглянемо стихійні явища, екологічні проблеми та ознайомимося з об’єктами Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

    Основне наше завдання – визначити, як діяльність людини впливає на природу. А що б ви хотіли дізнатися під час вивчення даної теми?

1. Отримати інформацію, які стихійні явища в Африці небезпечні для всього живого.

2. З'ясувати, які екологічні проблеми характерні для Африки, та запропонувати шляхи їх вирішення.

3. Дізнатися у яких національних парках Африки охороняються природні комплекси материка.

1. Стихійні явища природи (Слайд № 7 - 8  )

Стихійні явища природи – це надзвичайні природні явища, що діють із великою руйнівною силою, завдають значної шкоди району у якому відбуваються, порушують нормальну життєдіяльність населення, знищують матеріальні цінності.

Розповідь учителя

Великих збитків природі Африки і її населенню завдають стихійні явища природи.  Які явища на вашу думку називають стихійними? …Так, явища, які завдають шкоди людині й господарству.

? Які характерні ознаки стихійного явища – НЕПЕРЕДБАЧУВАНІСТЬ  І НЕМОЖЛИВІСТЬ своєчасно попередити

*Робота з текстом підручника.

 Завдання. Прочитайте текст підручника «Стихійні явища природи» сторінка 63-64 , і розкажіть про перелік стихійних явищ, що поширені на території материка.

До найбільш небезпечних належать засуха (слайд № 9  )

Зливові дощі (слайд № 10 ).

У Сахарі вдень майже завжди дме сухий вітер «Дихання смерті»  , який несе масу піску і пилу - пилові бурі (слайд №11  )  

Страшні наслідки для рослин, у тому числі сільськогосподарських, приносять нашестя сарани (слайд № 12 )

   Завдання

1. Розкажіть про причини та наслідки засухи.

2. Поясніть, що загрожує продовольчій безпеці жителів Африки.

*Прийом «Проблемне питання»

Чи можна стверджувати, що господарська діяльність людини найчастіше сприяє виникненню та поширенню стихійних лих? Яких саме?

Висновок 1. (слайд 13  )   Значні території Африки відчувають вплив різноманітних стихійних явищ природи, найбільш масштабними з яких є періодично повторювані посухи. Господарська діяльність є однією з причин, що посилює появу та поширення стихійних явищ.

2. Екологічні проблеми

Розповідь учителя. 

 Екологія – наука, вчення про взаємини організмів із середовищем їхнього життя. Екологічні проблеми Африки – це складні ситуації, які виникають у зв´язку з втручанням людини в природні процеси й призводить до порушення рівноваги природних комплексів. (слайд № 14 )  

    Зміна природних комплексів материка розпочалася ще в епоху його колонізації європейцями. Вивезення коштовної сировини, вирубування лісів призвели до збільшення площі саван, виснаження грунтів. Наслідком неправильного ведення сільського господарства (випалювання лісів, надмірне випасання худоби) протягом століть стало посиленням процесів опустелювання. За останні 50 років площа Сахари збільшилась на 650 тис.км2.

   Значна кількість великих тварин в Африці (савана), привертала увагу любителів полювання і як результат, деякі види тварин було знищено, а інші перебувають під загрозою знищення (носороги, леви, слони, жирафи …)

!!! Екологічні проблеми материка в першу чергу пов’язані з господарською діяльністю людини. На сьогодні в Африці дуже гостро постали екологічні проблеми, пов´язані насамперед з господарською діяльністю людини. Причому ці проблеми мають зональне поширення, тобто в кожній природній зоні вони різні.

    На сьогоднішньому уроці я пропоную вам побувати у ролі справжніх дослідників Африки.  Щоб дослідити екологічні проблеми основних природних зон материка,  ви об'єдналися в 4 групи. Користуючись   підручником (ст. 64-65) та додатковими матеріалами про певну екологічну проблему, кожна група досліджує її.  Результати  досліджень заповнює в  таблицю, та визначає доповідача, який презентує виконану роботу.

 

Завдання для юних дослідників

№ групи

Назва екологічної проблеми

Причини виникнення проблеми

Наслідки

Заходи щодо вирішення

№ 1

Проблема знищення лісів екваторіального поясу

 

 

 

 

№ 2

Проблема зменшення кількості тварин та знищення рослинного покриву в саванах

 

 

 

 

№ 3

Проблема збільшення території пустель

 

 

 

 

 

(слайд № 15-21 )   

Запитання

1. Чому екологічні проблеми материка в першу чергу пов’язані з господарською діяльністю людини?

Висновок 2. Господарська діяльність людини на материку призвела до виникнення екологічних проблем та необхідності створення системи природоохоронної діяльності. (слайд № 22 )   

3. Об’єкти Світової природної спадщини ЮНЕСКО (слайд №23  )  

Розповідь учителя, дітей. Діти отримали випереджувальні завдання і приготували невеликі розповіді про природоохоронні об´єкти (слайд №  )   і відеосюжети.

!!! Розвиток людства викликає зміни у навколишньому середовищі. Деякі природні об’єкти зникають, а великі природні комплекси змінюються і для захисту тварин від винищування в африканських країнах вже в 30 роках минулого століття почали розробляти спеціальні програми. Природоохоронні території ( сторінка 66)заповідники – суворий природоохоронний режим !!!, національні парки – можуть відвідувати туристи,які зобов’язані дотримуватись встановлених правил. На цих територіях заборонена господарська діяльність.. Для збереження найбільш цінних і рідкісних видів тварин у 1972 р. ЮНЕСКО (Організація Об’єднаних Націй із питань освіти, науки й культури) прийняла спеціальну конвенцію з їх охорони.

*Робота з картами атласу. На  фізичній карті Африки знайдіть найвідоміші національні парки материка. У яких природних зонах вони розташовані?

Більшість природоохоронних територій Африки відкриті для відвідувачів. Багато туристичних компаній пропонують захоплюючі маршрути й даний вид туризму користується великою популярністю. Чи хотіли б ви побувати в одному з національних парків сонячної Африки? Зараз  отримаєте таку можливість.

 Розгляд національних парків (слайд №24-28  ) Демонстрація слайдів супроводжується виступами учнів, які отримали випереджальне завдання.

 Сьогодні маєте змогу переглянути відеосюжет про деякі з національних парків материка. Під час перегляду, з’ясуйте в межах яких природних зон вони розміщені,  які саме тварини охороняються на їх території, наведіть приклади співіснування людей та дикої природи в їх межах?

*Розповіді про національні природні парки

Висновок 3. Природоохоронні території відіграють важливу роль у відновленні та збереженні природних комплексів материка. (слайд №29)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

* “Географічний крос” (слайд № 30 )

1.Основними екологічними проблемами Африки є … вирубування лісів, опустелювання, браконьєрство.

2.Виникненню цих проблем сприяла …  господарська діяльність людини.

3. Щоб подолати екологічні проблеми на материку, потрібно… берегти.

4.В Африці часто трапляються такі стихійні явища … засухи, суховії, пилові бурі, нашестя сарани.

5.”Літаючою чумою”  місцеві жителі називають … нашестя сарани.

6.Відомими національними парками на материку є …   

V. Підсумки уроку

Висновки (слайд № 31 )

Великих збитків природі Африки та її населенню завдають стихійні явища. До найбільш небезпечних належать засухи. Страшні наслідки для рослин, у тому числі сільськогосподарських, приносять нальоти сарани. Стихійні явища є однією з причин складностей із забезпеченням жителів Африки продовольством. Екологічні проблеми материка в першу чергу пов’язані з господарською діяльністю людини. Загострюється проблема опустелювання, яка полягає у поступовому погіршенні якості земель і втраті родючості. Серед об’єктів Світової природної спадщини ЮНЕСКО найбільше значення мають природоохоронні території.

 VII. Домашнє завдання

1. Опрацюйте § 17 підручника.

2. Установіть причинно-наслідкові зв’язки між господарською діяльністю людини і екологічними проблемами материка

Випереджальне питання населення Африки.

Інтернет-ресурси

Інформація про національні парки Африки: http://nisan-sv.com.ua/afrika/parki-afriki.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Великих збитків природі Африки і її населенню завдають стихійні явища природи. До найбільш небезпечних належать посухи. Вони являють собою тривалий період відсутності опадів в поєднанні з високою температурою і зниженою вологістю повітря. Із 1968 по 1973 рр. найсильніша посуха вразила зону Сахеля (це вузька смуга африканських саван, розташована на південь від Сахари). Сахель перетворилась на випалену пустелю, джерела води поступово пересихали, міліли водойми. Намагаючись відшукати воду, жінки годинами ходили по розпеченій савані. Вони брали брудну рідину з віддалених джерел, копали землю на місці висохлих русел річок, проходили багато кілометрів до колодязя. Засуха принесла голод. Урожай згорів, без кормів гинули зебу (місцевий різновид великої рогатої худоби), кози, вівці. У людей не залишилось ні молока, ні м’яса, ні овочів, ні борошна.

Посухи призводять не тільки до голоду, але й змінюють традиційний спосіб життя африканців. Це пов’язано з масовим переміщенням населення із сільської місцевості у міста.

Страшні наслідки для рослин, у тому числі сільськогосподарських, приносять нальоти сарани. Пустельна сарана поширена в субтропічних і тропічних районах Африки. Вона унікальна тим, що в ній закладено дві форми розвитку. Перша — це одиночна форма, в якій комаха перебуває, коли достатньо їжі. Якщо кормів стає менше, сарана зазнає змін у формі та забарвленні тіла, збирається в зграї. В Африці їх налічується до 28 млрд особин. Зграї перелітної сарани здатні повністю знищити посіви сільськогосподарських культур, особливо бавовнику і бобових.

Дотепер в Африці існують великі райони, на яких практично неможливе скотарство через муху цеце.

У Сахарі вдень майже завжди дме вітер, який несе масу піску і пилу. «Дихання смерті» — таку назву отримав один із вітрів Сахари. Вітри — причина тривалих бур, які викликають справжні страждання. Від них немає порятунку — пил і пісок забиваються у вуха, ніс, рот. Пилові бурі бувають частіше, ніж піщані, вони схожі на велику пожежу, коли клуби диму піднімаються високо в небо. Із шаленою силою мчать вони через рівнини і гори, «злизуючи» пил зі зруйнованих гірських порід. Сахара — один із найпотужніших природних «виробників» пилу на Землі.

Стихійні лиха є однією з причин складностей із забезпеченням жителів Африки зерном. У доповідях продовольчої і сільськогосподарської організації ООН відзначається, що стихійні лиха серйозно загрожують продовольчій безпеці, що утруднює і без того непросте життя місцевих землеробів і скотарів.

 

2. Екологічні проблеми материка в першу чергу пов’язані з господарською діяльністю людини. Ви вже знаєте, наскільки багатий рослинний світ екваторіальних лісів, але він дуже вразливий. Поступово люди освоюють його ділянки, розчищають їх для землеробства, вирубують цінні породи дерев. Це призводить до скорочення площі лісів, до зміни корінної рослинності вторинною, з переважанням чагарників і лазячих рослин. У місцевості з дуже великою кількістю опадів поживні речовини вже не накопичуються, а вимиваються з ґрунтів. Тут можуть розвиватися процеси ерозії, поступово збіднюється тваринний світ. Нерідко людям доводиться залишати землі, які вони самі зробили непридатними для життя.

Загострюється проблема опустелювання, що полягає у поступовому погіршенні якості земель і втраті родючості. Учені встановили, що межа найбільшої пустелі світу потроху зміщується на південь.

Серед інших проблем слід відзначити засолення ґрунтів. Цей процес пов’язаний із накопиченням шкідливих для рослин солей у ґрунті, головним чином хлористого і сірчанокислого натрію (хлориди, сульфати, карбонати).

 

1

 

docx
Додано
5 квітня 2022
Переглядів
3247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку