Урок-агітбригада з фізики "Наука і моральність"

Про матеріал
Мета уроку: формування у учнів уявлення про роль науки в житті суспільства, про гуманістичну сутність науки про значення моральної позиції ученого, про його моральну відповідальність за наслідки застосування наукових досліджень
Перегляд файлу

 

 Тема уроку: НАУКА І МОРАЛЬНІСТЬ

Мета уроку: формування у учнів уявлення  про роль науки в житті суспільства, про гуманістичну сутність науки про значення моральної позиції ученого, про його моральну відповідальність за наслідки застосування наукових досліджень

Обладнення уроку:

  • комп’ютерна презентація;
  • портрети учених-фізиків;
  • плакати з висловами про фізику.

 

( На екрані демонструються  слайди про досягнення науки та техніки ХХ-ХХІ ст. на імпровізовану сцену виходять учні, лунає музика)

1уч Цілий світ охопив від землі до небес,

  Схвилював не одне покоління,

  По планеті крокує науковий прогрес.

  Що стоїть за цим сьогоденням?

2 уч Це питання просте. Що тут вам не зрозуміло?

   Ми сильніші і щасливіші будемо…

   Будемо більше вміти і точніше…

3 уч Стріляти…

2 уч Як стріляти?

3 уч Дуже просто – по людях. Той хто винайшов меч, той почав ним рубить. Нам історія про це розповість.

4 уч Я не згодний і сміливо можу заявити:

   Нас вперед штовхає наука. Людина опанувала космос, була на Місяці, клонували різних тварин, роботи замінили людину майже в усьому. У природи все менше секретів.

5 уч Але будь який винахід – це шлях до війни: той же атом і ті ж ракети.

6 уч Як використовувати знання –  це піклування людей.

   Не наука винна , а вчені. Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

Разом:  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

7 уч Чим прогрес обернеться планеті?

( слайд «Прометей» або «Вогонь»,

за лаштунками лунає голос Прометея)

 Людям я вогонь дарував, аби з темряви гіркої і вічної

Вийшла на світло людина. Щоб вогонь зігрівав і будив її розум. Щоб добро процвітало в теплі, що зійшло із небес. Люди б в пітьмі наробили б біди без кінця і без краю. Але зараз все закінчилося: в тінь відійшла темнота. Я це зробив. І нехай мене покарають. Смертний титан, але безсмертні вогонь і мрія.

 

5 уч   Від печер, від каміння і луку, ми крокуємо  вперед, за собою веде нас наука.

6 уч І сьогодні стоїмо над проблемою проблем, яка виділяється чітко: очевидно настав той час, коли всім замислитись треба про науку і моральність.

7уч  Все заплутано в нашому стрімкому столітті. Розбиратися в історії будемо. Що важливіше всього на землі?

Разом: Людина.

1уч  Тобто все починається з людини.

( слайди «Архімед», «Види древньої Греції», музика

Голос за лаштунками)

Древня Греція. 3 ст. до н.е..В місті Сіракузи на острові Сицилія  працює видатний вчений Архімед, що поклав початок механіці, гідро- і аеростатики. Всім добре відомий закон Архімеда, гвинт Архімеда. Відома також легенда про те, як Архімед за допомогою жителів Сіракуз спалив римський флот Марцелла, використовуючи сонячне проміння, яке відбивалося у багатьох дзеркалах.

Довгий час Сіракузи боронилися від ворогів за допомогою металевих машин, які винайшов Архімед.

Легенди говорять, що коли римські легіонери увірвалися в Сіракузи, дуже постарілий Архімед сидів на березі моря і розв’язував геометричну задачу. Побачивши над своєю головою занесений меч, він вигукнув: « Не чіпайте мої креслення!»

Архімед до кінця своїх днів був відданий науці.

1 уч Як здорово сказав. Оце людина! Недаремно ми в пам’яті зберігаємо його справи.

2 уч Він бачив далеко вперед, на всі попередні століття. А століття  крокувало за ним.

3 уч Тільки як же вогнища з чужих кораблів?

4 уч Але ж можна його зрозуміти. Він хотів природу вивчати.

5  уч А прийшлося вбивати. Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

Разом: Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

(слайд «Коперник», музика

Голос за лаштунками)

 Європа. Похмурі роки середньовіччя. Людський розум скуто релігією. В середині ХУІ ст.. польський вчений – астроном  Коперник здійснює науковий подвиг, зруйнувавши основи релігійного світосприйняття.

«Дослідження Коперника не тільки проклали шлях сучасній астрономії, сприяли рішучім змінам відношень людини до космосу. Якщо було прийнято, що Земля не є центром всесвіту, а лише однією із самих маленьких планет, то іллюзорне уявлення про центральну роль самої людини стало неспроможним. Таким чином, своїми працями і величчю своєї особистості Коперник призивав людей бути

скромнішими.»

                                                                                                            (А.Енштейн)

(слайд «Дж. Бруно», музика

Голос за лаштунками)

Італія. 17.02.1600р. Рим. Площа Квітів. На вогнищі інквізиції спалено Джордано Бруно – активного соратника вченого Коперника, що висловив ідею існування інших світів, єдності законів природи, ідею про безмежність Всесвіту.

(слайд «Г.Галілей», музика. 

Голос за лаштунками)

Італія 1633 рік. В суді інквізиції привселюдно зрікається від своїх космологічних поглядів Галілео Галілей – людина, від якої бере початок фізика як наука.

Учень Низькій кам’янній дах… Гаки… Ланцюга… Лещата

          Від жаровні з вугіллям світіння…

          Розпеченим залізом скрутило віски…

          Зречення чекають всі… Зречення…

          На кам’яній площі по в’язанці народ…

          Складе ешафот… Звідусюди стікаючись,

          Біснувався натовп…І, вдарившись в височінь,

          Пролунало в безтямі: « Я… Зрікаюсь!»

Прошу, друг мій, не відчиняйте вікна –

За вікнами сьогодні непогода.

Як від волосся коханої лишився тільки локон –

Лишилось від життя мені лиш одна четверта року.

          Хто вірним був – той прахом став,

          Хто мудрим – згас в тіні поневірянь,

          Хто власним – спочиває в склепі,

         Мені ж залишилося страшне – « Я… Зрікаюсь!»

Зрікаюся від жадібного натовпу, від влади обману і зради

Зрікаюся від світу, який від жорстокості вже закипає.

Зрікаюся власних слів, які промовляв в час тортури.

Від бажання жити у світі отрути.

          Як бачиш я не зрікся віри в соє ремесло.

          Каяття… Йдеш… Зачини щільніше двері…

          І, Господи, прости мене Джордано Бруно.

1 уч Виходить так, що у страху перед катом зрікався Галілей?..

2 уч … А мені не віриться. Хіба вам не говорять ні про що його слова: « А все ж планета крутиться!»

3 уч Його слова – легенда, а не факт:

        Ні документів, а ні записів ні фактів.

        А є одне -  і це вже не дрібниця

      На площі квітів спалено Джордано

      За те, що не зрадив він вогонь ідеї,

       Суду і катам він не здався.

4 уч Але, Галілей живе в серцях людей,

        тому він може виправданим бути.

3 уч Жалю він вартий, може бути,

         Але не виправдання, ні прощення,

          Тому, хто заробив відпущення,

          Зрадив себе.

4 уч Його могли вбити.

         Та що могли! Його спалили б, як тільки

         Над Ватиканом сходила б зоря.

         Безглузда смерть. Не бачу сенсу.

3 уч Так, значить смерть Джордано була марна?

5 уч Про що ми з вами сперечаємось, скажіть?

        Був Галілей ученим, фізиком – так.

        Не міліонер і не політик.

         Чого він зрадив? Кого він зрадить міг?

         Кому, скажіть, від цього стало гірше в світі?

         Проте живою лишилися Людина.

6 уч Ти вузько судиш.

5 уч Поміркуйте ширше.

6 уч Спробуємо. І так. Ось ще вам приклад.

2 уч  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

Разом: Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

(слайд «Л. Больцман», музика. 

Голос за лаштунками)

     На міському кладовищі у м. Вена, привертає увагу відвідувачів білий мармуровий пам’ятник с з викарбованою на камені незрозумілою для багатьох формулою  S = klnW

Це пам’ятник засновнику статистичної фізики Людвігу Больцману, а формула на ньому подяка вченому за відкриття основного закону природи, визначального напрямку всіх фізичних процесів, які прагнуть до рівноваги як найбільш ймовірному стану.

       За, сухою, локанічною, математичною формулою стоїть історія пристрасної боротьби вченого-матеріаліста проти ідеалізма, боротьби, що призвела Больцмана до передчасного трагічного кінця.

     Кінець ХІХ ст.. Австрійський вчений Людвіг Больцман відстоює існування атомів, доводить необхідність вивчення будови матерії, тим самим виступаючи проти Ернста Маха – ярого прихильника ідеалізма.

     Протягом всього свого життя ідеалом для Больцмана слугує образ людини, яка не зважає на свої особисті інтереси. Він говорить : « Найбільше щастя полягає в тому, щоб робити добро іншій людині таким чином, щоб ця людина не мала жодної можливості відплатити тим же».

    Безкорисливість в ті роки була в великій шані. Небажання вчених-ідеалістів визнати роботи Больцмана, а іноді й різкі напади на нього самого остаточно підірвали сили вченого.

         5 вересня 1906 року Людвіг Больцсан покінчив життя самогубством.

1 уч Це важко відстоювати свої погляди

         Навіть якщо ти знаєш, що правда твоя.

2 уч Світ- ідеальний – на тому й стоїмо.

         В цьому спочатку причина всього.

3 чу  Помиляєшся,  м’яко кажучи, друже.

         Світ- матеріальний, це скаже будь хто

         Больцман це все життя намагався довести

         І загинув, довівши.

4 уч Больцман виграв свій бій,

        Помилявся в своїй філософії Мах,

        Але сперечався й боровся, його тільки зачипи.

5 уч  Вогнище науки було в невірних руках.

Разом: Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

1 уч Мені здається, що наблизилися до логічного кінця.

2 уч Ні, зачекай, розмову ще не скінчено.

         ХХ ст. – століття жаху і казки, 

         Зараз про нього поведемо мову,

         У ньому криються розв’язки.

І зробимо останній вирок.

3 уч  Не вирок. Він нам зрозуміти допоможе – чого людина варта в цьому світі.

4 уч  Пора вже зрозуміти – що означає бути вченим у той час.

5 уч Він мав бути дуже розумним…

6 уч Стривайте, це все зрозуміло. Давайте почнемо із фактів та імен.

7 уч І так, ХХ століття – грізне століття війни.

Разом: ХХ століття – століття приборкання вогню.

(слайди «нацистської Германії», метроном. 

Голос за лаштунками)

ХХ століття. Це все ХХ століття.

      Йоган Штарк (1874-1957), фізик, фахівець з питань оптики і атомної фізики. Лауреат  Нобелівської премії. Активний противник теорії відносності. Ярий нацист. Під час другої світової війни працював на фашистську Германію.

      Філипп Едуард Антон фон Ленард (1862-1947), фізик, фахівець з питань оптики, молекулярної і атомної фізики. Лауреат  Нобелівської премії. Активний противник теорії відносності. Ярий нацист. Під час другої світової війни працював на фашистську Германію.

       Жан Батист Перрен (1862-1947 ), фізик, фахівець з питань оптики, молекулярної і атомної фізики. Лауреат  Нобелівської премії. Активний противник теорії відносності. Ярий нацист. Під час другої світової війни працював на фашистську Германію.

        Жан Батіст Перрен (1870-1942), французький фізик. Лауреат  Нобелівської премії.

Його дослідження в області броунівського руху підтвердили теорію Ейнштейна – Смолюховського. Працював над дослідженням катодних і рентгенівських променів, провідності газів, в області  атомної фізики, акустики. Боровся проти фашизму, був діячем Народного фронту Франції.

( слайд «Ейнштейн»

Голос за лаштунками) 

   Навряд чи існував інший такий вчений, особистість якого була б така популярна серед людей нашої планети і визивала б загальний інтерес.

  Причина – це життя і наукова діяльність Альберта Ейнштейна. Він створив теорії, які перетворили облік всієї фізичної науки. Але справа тут не тільки в цьому. Ейнштейн  - це людина, погляди якої на всесвіт, на життя, на поведінку і відношення людей змушує замислитися над особистим життям.

Ейнштейн постійно виступав на захисту миру, проти фашизму. В 1934 році Ейнштейн в Пристоні дає свої концерти з гри на скрипці і всі виручені кошти передавав вченим, які покинули фашистську Германію. В 1936 році гонорар за книгу «К электродинамике движущихся сред»  А.Ейнштейн відправляє борцям за свободу іспанського народу.

Свою батьківщину – Германію Ейнштейн покинув в роки, коли до влади прийшов Гітлер. Книжки Ейнштейна були спалені у великому вогнищі на одній з берлінській площі разом з книжками Ґете і Шилінга, Гейне і Толстого, а за його голову була визначена нагорода у 50 тисяч марок.

У Германії був виданий альбом з світлинами противників гітлеровського режиму. Альбом відкривався фотографією Ейнштейна і списком його «злочинних»  вчинків, який починався створенням теорії відносності, а  безпосередньо під світлиною стояла позначка: «Ще не повішаний».

Друзі  з еміграції вимушені були організувати охорону життя Ейнштейна.Йому було запропоновано компроміс. «Одне Ваше слова на захист Германії, - писали йому з Берлінської академії наук, - призвело б велике значення за кордоном». Ейнштейн нехтуючи смертельну загрозу, відповідає, що «слова на захист Германії» закреслило б всю його боротьбу за справедливість і свободу, яку він вів все своє життя.

Теорія відносності з її явним раціоналізмом і призначенням об’єктивності світу суперечить фашистській  концепції науки, в якій істина залежить від вказівок фюрера,  а головним критерієм якості наукових робіт – расова приналежність автора.

Ленард і Штарк зрозуміли, що тепер настав час реванша за безславний фінал їх атак в минулі роки   на теорію відносності і на самого Ейнштейна.

Ось що писав Філип Ленард: « Найбільш важливий приклад небезпечного впливу… на вивчення природи має Ейнштейн з своїми теоріями…Зараз його теорія розбита вщент…Наш фюрер виганяє цей дух з політики і політичної економіки, де він називається марксизмом».

1 уч  Що це таке?

2 уч Образчик наукової критики.

        Прикмети століття. І тільки невдахи

        Здатні наївно плекати надії

        На те, що наука чиста від політики.

3 уч Поки один з одним воюють народи,

        Поки народ та правителі – вороги,

        До тих пір пізнання законів природи

        Корисно одним але небезпечно другим.

4 уч Ніде і ніколи, ні в якому столітті, вчений не міг залишатися нейтральним.

5 уч  У ХХ   столітті про нейтралітет мова зовсім не йшлася.

(слайд «Бомбардування Хіросіми»

Голос за лаштунками)

    6 серпня 1945 року над японським містом Хіросіма з’явилися три американських бомбардувальники Б-29. На висоті 8,5 тисяч метрів, коли на перехрестя їхніх прицілів  почали напливати центральні райони міста, у ведучого літака - «Елони Гей», названого на честь матері командира екіпажу, - відкрилися створи бомбового люка. Від літака відділилась і почала падати вниз бомба. Було 8 годин 15 хвилин.

Через с43 секунди на висоті 600 метрів бомба розірвалася, перетворившись в гігантський вогняний шар,який увібрав в соє вогняне черево все місто, а потім піднявся над ним невиданим грибоподібною хмарою. Вибухова хвиля дістала  і  літаки, які до цього часу встигли піднятися на висоту 20 тис. м.  Але вони все ж таки уникли небезпеки потрапити у те пекло, яке розгорнувся  під ними.

 

(слайд «Атомний вибух»

Фонограма  «Метроном»)

 

3 уч Під час вибуху атомної бомби в Хіросімі загинуло 200 тисяч чоловік.  Більше ніж 375 тис. загинуло від наслідків ядерного бомбардування. І це не остаточні дані.

4 уч Чи правий був Прометей?

Всі  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

5 уч « Мені дуже часто доводилося спостерігати, що символи влади і ранги діють на вчених сильніше, ніж на військових»: - Генерал Леслі Грове – головний адміністратор роботи по створенню бомбі. Першій бомбі він дав милу назву «Малиш», а другій потішну « Товстун».

Коли літаки з атомними бомбами на борту вилетіли на Хіросіму у  Леслі видався вільний час – від початку польоту  до атаки  повинен пройти  деякий час. Він пише чорним по білому: «Повідомлення затримувалися, і я вирішив піти пограти у теніс». Потім Леслі поспілкувався з дружиною та донькою. Коли закінчив з десертом, йому повідомили, що бомба розірвалася…

1 уч Я хочу бути об’єктивним. Я знаю, що порятунок людства, нашої планети полягає в об’єктивності.

« Я міг би зрозуміти генерала у всьому. Навіть в тому, що він зашвирнув атомні бомби на ворожу країну. Війна є війна, і на війні, як на війні. Генерал отримав нову зброю і застосував її.

Я можу зрозуміти все, крім того, що генерал Леслі грав в теніс, обідав, їв десерт. Я навіть міг би зрозуміти його, як би генерал Леслі після виліту літака пішов би до церкви і помолився. Але він не молився.»     (Жак Леге)

Всі  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

2 уч  28 травня 1945 року один з видатних фізиків Лео Сциллард в розмові з особистим радником президента Бірнсом вимагав припинити атомне бомбардування Японії. Бірнс відповів: «Треба ж продемонструвати, куди пішли 2 мільярди доларів, які були витрачені на бомбу».

3 уч « Ми визнаємо, що наш борг перед країною вимагає використання зброї для спасіння життя американців у війні проти Японії…

Ми не бачимо іншої альтернативи  прямому застосуванню зброї».

        ( З доповіді комісії вчених у складі Артура Комптона, Ернста Лоуренса, Енріко Фермі – усі лауреати Нобелевської премії).

4 уч «Так, я натиснув на кнопку».    ( Альберт Ейнштейн )

         (слайд «Альберт Ейнштейн»)

5 уч  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей? Світ рушив вперед, світ зіскочив з пружин.

6 уч З чарівного лебедя виріс дракон. З забороненої пляшки було випущено джина.

7 уч Подивись, Прометей, це все ти накоїв, ти навіки подарував  людству пожежу.

1 уч Якщо світ приречений на прокляття ідей, час спросить з тебе за смертельну пожежу. Чому не дивився ти в душі людей, коли давав їм в руки божественний дар? 

2 уч Прометей  тут причому? Це все люди! Вони, обігрівшись в теплі, вихопили головешки з полум’я  стали кидати у вікна вогорів.

3 уч Алегорії геть! Ми признати повинні! Знадобилась для страшної справи війни все, що створено було наукою.

4 уч Так, час ейфорії безповоротно зникає.

        Злочин лежить на науці. Але  до вчений, повинних у скоєнні зла поступово приходить прозріння

5 уч  У 1945році Ейнштейн надсилає листа Рузвельту. Зміст його передається словами  Сцилларда з книги Р.Юнга «Яскравіше за тисячу сонц»: « Ми перестали турбуватися про те, що німці можуть зробити з нами, ми почали турбуватися про те, що уряд США зробить з іншими країнами». Але лист не дійшов до Рузвельта.

6 уч У 1949 році «батько атомної бомбі» Р. Оппенгеймер висловився проти програми створення термоядерної бомби і відмовився брати участь в цьому проекті. У 1953 році ця відмова стала причиною звинувачування Оппенгеймера у шпигунстві та взяття під арешт. Не дивлячись на старання друзів-вчених утримати органи юстиції від поспішних висновків, Оппенгеймер був позбавлений права доступу до секретної документації на підставі того , що він представляв собою «ризик для безпеки США».

7 уч Енріке Фермі – творець першого в світи ядерного реактора, Отто Ган і Лізе Мейтнер – видатні фізики-теоретики – відмовляються від робіт з розробки ядерної зброї, зробивши тим самим науковий подвиг в ім’я людства.

Разом   Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

         (слайд «І.В.Курчатов», музика)

1 уч Ігор Васильович Курчатов – видатний фізик, академік, м’яка і добра людина. Під його керівництвом у 1949 році в колишньому Радянському Союзі була створена атомна, а у 1953 перша в світі водородна бомба. Після випробувань термоядерної бомби Курчатов схвильовано сказав: «Це було таке жахливе видовище! Неможна допустити, щоб цю зброю почали застосовувати».

(Метроном)

2 уч « Як би люди знали, що це було за видовище, то вони б платили по 10 доларів за квиток» - ( полковник Тибетс – командир екіпажу «Елони Гей», що скинув бомбу на Хірасіму ).

( слайд «Атомна електростанція»)

3 уч Піл керівництвом Курчатова в СРСР у 1954 році була побудована перша в світі атомна електростанція. Її багато хто називав «іграшка фізиків», але Курчатов твердо був впевнений в тому, що майбутнє за атомною енергетикою.

4 уч  Є дати і є дати символи.  Тепер 26 квітня – це не просто якась дата, це символ, сповнений глибочайших скорботних подій, зміст яких кожне наступне покоління буде відкривати для себе знову і знову.

1 уч Нет! Атом не рожден солдатом!

Ты уличен, двадцатый век,

Закупоривший бомбы в атом.

Я – твой судья. Я – человек!

…Мне доброта твоя знакома

И дел великих чудеса…

На берегу реки  песчаном

Средь сосен, бора и озона,

Поднялись гордо корпуса –

Нет, не обычного завода,

А века прошлого прогресс.

Эмблемой мира всех народов,

Где протекают тихо воды,

Взметнулась песнею АЭС.

Ну что же, атом, значит атом!

Пусть это слово прозвучит

Во всех делах его набатом.

Рабочим будешь – не солдатом,

К тебе подобраны ключи.

Здесь в генераторах огромных

( их все фиксирует экран)

Не упрощенный – укращенный

Умом и волей всех ученных

В турбины просится уран.

Кому еще вот так служил он?

И был всегда служить готов,

Не смертной, пагубною силой,

А жизнью, бъющеюся в жилах

Высоковольтных проводов!

2 уч В ніч з 25 на 26 квітня 1986 року в реакторі  четвертого блоку Чорнобильської  АЕС відбулася некерована реакція ділення  - реактор «пішов на прискорення»…

Температура вставлених в цирконієвих трубках уранових топлених осередків виросла до декількох тисяч градусів і вода, що їх охолоджує вмить перетворилася на пару. В умовах високої температури цирконій вступив в реакцію з водою – виділився водень. Це посилило аварію. Стався вибух.

 3 уч   Чорнобиль – це закономірний результат розвитку людства, десятиліттями приученого жити лише за наказами згори і втратившого в значній мірі інстинкт самозбереження.

На авось думали пройде і на четвертому блоці. Не вийшло. Чорнобильська аварія зачепила самі болючі точки нашого життя.

4 уч Да, вчений сьогодні схожий на бійця…

        Ми впевнено наближаємося до відповіді.

        Тільки все ж дослухаємо століття до кінця,

        Століття космічних ідей, ракетний.

         ( слайд «К.Е.Ціолковський», музика)

5 уч початок ХХ століття. В Росії мріють про міжпланетних польотах. К.Е.Ціолковський – засновник сучасної космонавтики. Метою його життя було здійснення польотів людини у космос. «Всесвіт належить людині!» - це його слова. За життя Ціолковського його мрія не здійснилася.

         ( слайд «С.П.Корольов », музика)

6 уч Мрії Ціолковського втілив в життя – генеральний конструктор космічних кораблів С. Корольов. 4 жовтня 1957 року було запущено перший штучний супутник Землі.

 12 квітня 1961 року!  Ця дата назавжди залишиться у пам’яті людей. В цей день Ю.О.Гагарін на космічному кораблі «Восток» зробив перший в історії людства політ в космос. 

         ( слайд «Ю.Гагарін», музика, слайд «Космічний корабель»)

1 уч Курчатов, Корольов, Келдиш внесли значний внесок в захист всього світу від загрози атомної війни. А в кінці минулого століття пішов з життя не просто великий фізик, помер пророк ХХ століття – Андрій Дмитрович Сахаров.

2 уч Ми знаємо про велику  роль Сахарова в створенні термоядерної зброї і про те, що він єдиний з учасників цього проекту, який активно вів боротьбу проти його поширення.

3 уч А.Д.Сахаров захищав світ силою створеної ним термоядерної зброї і силою розуму, свого власного морального відчуття. Неможливо зрозуміти, як в одній людині неподільно злилися сила теоретика, міркування про неосяжність космосу і атомного ядра та те що несуть вони людству.

4 уч   Нелегка доля Сахарова багато чому нас навчає.

5 уч Відповідальності за кожну свою дію. Здатність бачити свою конкретну справу в цілому русі цивілізації, оцінювати її критеріями вищої загальнолюдської

значимості.

6 уч Вірність своїм моральним почуттям, своїм переконанням,підсумкам власних шукань, здобутих муками розуму.

1 уч Мужності боротися, іноді самотужки з наївною відкритістю, але вперто і безкорисливо, за справедливість істини, що й рухає вперед людину і людство.

2 уч «Культ війни народжений безкультур’ям». -  Вернер Фон Браун – який був соратником Гітлера, винахідником літаків-снарядів ФАУ-1 і ракет ФАУ-2 після розгрому гітлерівської Германії брав активну участь у створенні ракетних сил США.

3 уч «Людство другої половини ХХ століття, вийшовши у космос,повинно залишити нащадкам глобальний на декілька віків план розвитку космічних заходів, які вивили нашу цивілізацію з Сонячної системи в інші світи, до інших відповідних зірок. В цьому полягає наша відповідальність перед майбутніми поколіннями!» (Льотчик-космонавт Віталій Севастьянов).

 (Голос за лаштунками)

Людям я вогонь дарую, щоб з пітьми і негараздів на ноги встала людина,

Щоб його шлях осяяний був добрим і ясним полум’ям,

Щоб захистив він людство від злої навали – війни.

Щоб горів він в людській душі чистою і світлою мрією.

Людям я вогонь дарую, щоб з пітьми і негараздів на ноги встала людина…

4 уч Все…Досить…Достатньо …Серед розмаїття слів на Землі є високе слово – «відповідальність»

5 уч  Колективний розум і єдина воля людства можуть і повинні зупинити  згубну тенденцію до підсилення військової загрози! Ми можемо і повинні запобігти ядерній катастрофі на Землі! 

6 уч Наука і техніка нашого часу дає можливість забезпечити на Землі матеріальні умови для процвітання людства, для всебічного розвитку особистості. І вони ж, ці творіння розуму та рук людства, заради збагачення повертаються проти нього самого. Таке кричуще протиріччя, з яким прийшло людство у ХХІ століття

1 уч Ми вступаємо в бій з війною. І сьогодні ми з вами стоїмо на порозі проблем, яка чітко дає змогу замислитися всім над питанням «Наука і моральність».

2уч Ми відповідальні за все людство, наше покоління.

3 уч Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

4 уч  Давши людям вогонь – чи правий був Прометей?

5 уч Все залежить від нас.

Разом Все залежить від нас і від людства!

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2021
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку