Мета уроку узагальнити і систематизувати знання учнів про відсотки: запис відсотків у вигляді дробу, запис числа у вигляді відсотків, знаходження відсотка від числа, числа за його відсотком, відсоткового відношення; розвивати в учнів обчислювальні навички, логічне мислення творчість, збагачувати математичну мову.
«Нажити багато грошей – хоробрість,
зберегти їх – мудрість,
а уміло витратити – мистецтво.»
Б.Авербах
Тема уроку. Відсотки в задачах бізнесово-фінансового змісту
Мета уроку: навчальна: узагальнити і систематизувати знання учнів про відсотки: запис відсотків у вигляді дробу, запис числа у вигляді відсотків, знаходження відсотка від числа, числа за його відсотком, відсоткового відношення;
розвивальна: розвивати в учнів усний рахунок, обчислювальні навички, логічне мислення творчість, збагачувати математичну мову;
виховна: виховувати інтерес до предмета, любов до прекрасного.
Тип уроку. Узагальнення і систематизації знань.
Обладнання. Картки – завдання, ілюстрації.
Хід уроку
І. Організаційно психологічний етап.
Учитель читає епіграф уроку , який написано на дошці.
- Вітаю вас! Запам’ятайте цей день і цей вислів, бо можливо через кілька років під час урочистої прес-конференції молодий допитливий журналіст запитає вас: „ Шановний ........., а з чого розпочався ваш фінансовий шлях? Як ви досягли такого успіху?”. А ви й скажете: „Все почалось з уроків математики. Мені допомогло знайомство із курсом задач економічного змісту, яке розпочалось із славетних слів Авербаха.”
- Діти, нажаль я не зможу навчити вас, як „ нажити багато грошей”, але я дуже хочу підказати вам, як їх уміло зберегти чи витратити, щоб ви, ваша родина і наша держава в цілому крок за кроком прямували до фінансового успіху!
Цьому можна навчитися, якщо розумно використовувати свої знання! І у першу чергу знання з математики!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-„ Доросле життя” ставить перед кожним з нас багато питань. Як ви гадаєте, які питання ставить життя перед дорослою людиною?
Можливі варіанти відповідей: ( учитель допомагає дітям )
- На безліч подібних питань вам дасть відповіді чарівна наука – економіка, яку ви почнете серйозно вивчати у старших класах. Але деякі економічні проблеми ми можемо розглянути вже у шостому класі , бо рівень нашої математичної компетентності дозволяє нам розв’язувати задачі економічного змісту.
Скажіть, які асоціації викликає у вас словосполучення „задачі економічного змісту”? Як ви гадаєте, якою буде тематика задач сьогоднішнього уроку?
Складається „асоціативний кущ”:
Можливі варіанти відповідей:
Учитель підводить підсумки, узагальнює відповіді дітей. Висновок: сьогодні, як ніколи, ми побачимо, що мета нашої роботи не в тому, щоб розв’язати якусь задачу ( одержати відповідь ), а в тім, щоб одержати від цієї задачі користь.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Метод «Мікрофон»
Усний рахунок.( на дошці)
IV.Розв’язування задач на повторення
Розв’язання.
Відповідь: 62,27 грн.
100%-1600 грн.
15%-х грн.
Х==240 (грн.)
1600-240=1360 грн.
Відповідь 1360 грн.
Розв’язання.
1200 грн – 15%
х грн. - 100%
Відповідь: 8000 грн.
13 % - прибутковий податок,
2 % - відрахування у пенсійний фонд,
1 % - відрахування у фонд зайнятості,
1 % - профспілковий внесок.
Скільки одержить працівник після всіх відрахувань?
Розв’язання.
13+2+1+1=17%
100%-17%=83%
2 395 грн – 100%
х грн – 83%
грн
Відповідь: працівник одержить 1987,85 грн.
Де застосовуються відсотки? Людям яких професій потрібно вміти розв’язувати задачі на відсотки? ( доповіді учнів)
V. Систематизація навчальних досягнень (вмінь і навичок).
Завдання класу: Розв’яжи завдання, запиши букви, що відповідають правильним відповідям. З отриманих букв склади слово.
1. Вартість товару збільшилася на 50%. В скільки раз зросла вартість товару?
5 разів; 1,5 рази; 150 раз.
2. Від якого числа 40 складає 25%?
160; 80; 120.
3. Число 60 збільшили на 20% від 60. Яке число одержали?
94; 82; 72.
4. Вартість товару збільшилася в 2 рази. На скільки відсотків збільшилася вартість товару?
100%; 200%; 50%.
5. Банк виплачує вкладникам кожного місяця 2% від внесеної суми грошей. Вкладник поклав на рахунок 200 гривень. Яка сума буде на його рахунку через півроку?
226 грв; 224 грв; 324 грв.
Яке слово ми отримали? Надія - так називається наш банк. Я в свою чергу теж маю надію, що сьогоднішній урок буде корисним для вас і ми отримаємо взаємне задоволення від нашої співпраці.
Отже, кожен з вас зараз зробив грошовий внесок на рахунок банку, або на депозит, і тепер, панове акціонери, нам цікаво, а скільки грошей прибутку ми можемо отримати за збереження вкладених грошей?
Розглянемо задачу:
Банк „Надія” за збереження грошей на довгостроковому вкладі виплачує 20% річних, з урахуванням того, що ця сума не буде братися клієнтом протягом усього терміну. Скільки грошей одержить клієнт банку через 2 роки, якщо він спочатку року вклав 1000 гривень?» (на другий рік відсотки нараховуються із суми, що вийшла наприкінці попереднього року).
- Складіть вираз до задачі: – на кінець першого року;
+ ( ) 0,2 – на кінець другого року;
1200 + 240 = 1440 (грн)
Індивідуальна робота:
– А тепер складіть вираз до задачі і обчисліть, яка сума буде на рахунку через 5 років.
Виявлення причини утруднення і постановка мети діяльності.
– Чому ви не змогли розв’язати задачу, адже з аналогічною, попередньою задачею ви справилися? (У попередній задачі термін, зазначений в задачі був невеликий, а в цій задачі 5 років, прийдеться довго розв’язувати цю задачу)
– Як ви думаєте, що ж нам робити? (Знайти швидкий спосіб розв’язання таких задач).
– формула простого відсоткового зростання.
S – сума, внесена в банк;
р – відсоток, який сплачує банк щомісяця вкладникові від внесеної суми;
n – кількість місяців;
– сума, яка буде на рахунку через n місяців.
– формула складних відсотків, або закон накопичення грошей.
VI. Самостійна робота із самоперевіркою по еталону.
У банку „Надія” оголошується конкурс на заміщення вакантних посад: економіста, бухгалтера, бізнес аналітика, банкіра. В залежності від того, який рівень задач ви в змозі розв’язати, таку посаду і можете отримати.
№ 1 (для слабо встигаючих учнів) (на 7 балів)
Яка сума буде на рахунку через 3 роки, якщо на нього поклали 2000 гривень під 30% річних?
Еталон:
(1 + 0,3)3 2000 = 1,33 2000 = 2,197 2000 = 4394 (грв.)
№ 2 (для учнів із середніми здібностями) (на 9 балів)
Початковий вклад клієнта банку становить 5000 гривень. Річна відсоткова ставка банку 20%. Яким стане вклад через 3 роки, якщо:
а) банк нараховує прості відсотки;
б) банк нараховує складні відсотки?
Еталон:
При простому відсотковому зрості через 3 роки сума складає: = 8 000 (грн);
При складному відсотковому зрості: = 1,728 * 5000 = 8640 (грв).
№ 3 (для учнів з високим рівнем знань) (на 11 балів)
Через 2 роки знаходження грошей в банку, вкладник одержав 14 520 гривень при нарахуванні 10% річних. Яку суму поклав вкладник два роки тому?
Еталон:
(1 + 0,1)2 S = 14 520;
(1,1)2 S = 14 520;
1,21S = 14 520;
S = 14 520 : 1,21;
S = 1 452 000 : 121;
S = 12 000. Відповідь: вкладник поклав 12 000 гривень.
Учні самостійно перевіряють виконану роботу, звіряючись з еталоном, виправляють помилки.
- А тепер я допоможу вам з’ясувати, ким ви можете працювати у нашому банку.
Якщо ви отримали від 6 – 7 балів, то бухгалтером.
Якщо ви отримали 8 – 9 балів, то економістом.
Якщо ви отримали 10 балів, то бізнес аналітиком.
Якщо ви отримали 11 балів, то банкіром.
VII. Включення в систему знань і повторення.
№ 1. Через 3 роки знаходження грошей в банку, вкладник одержав 10 000 карбованців при нарахуванні 20% річних. Яку суму поклав вкладник два роки тому?
(1 + 0,2)3 S = 10 000;
(1,2)3 S = 10 000;
1,728S = 10 000; S = 10 000 : 1,728;
S 5787; S 5800
Відповідь: треба покласти 5800 гривень.
№ 2. Говорять, що в 1723 році гетьман Полуботок поклав до англійського банку великий капітал з України під 4 % річних. У скільки разів збільшився б той капітал до наших днів?
(1 + 0,04)287 = 1,04287 =
Додаткова задача.
Одного разу, розв’язуючи домашнє завдання, син власника нафтової компанії випадково вліз у систему ціноутворення і знизив ціну на гас, який коштував 2000 грн. за тонну, на 10%. Коли це з’ясувалося, перед компанією постала проблема. На скільки відсотків потрібно підняти нову ціну, щоб отримати початкову?
Початкова ціна (2000 грн.) становить 100%, а знижена ...
100% - 10% .... 90%. Знижена ціна становить 90% від початкової.
Нехай ціна після зниження дорівнює х грн.
Тоді:
2000 грн. — це 100%;
х грн. — 90%.
х = 90% ∙ 2000 і поділити на 100%.
х = 1800.
Отже, знижена ціна – 1800 грн/т.
Щоб знайти, на скільки відсотків потрібно підняти нову ціну, щоб отримати початкову, порівняємо з новою ціною (1800 грн.) стару. Нова ціна становить 100 відсотків, а початкова ціна (2000 грн.) - х відсотків від нової. Тоді:
1800 грн. — це 100%;
2000 грн. — х%.
х = 2000∙100% і поділити на 1800 = відсотка.
Отже, нову ціну слід підняти на %.
VIII. Рефлексія діяльності.
«Закінчіть прислів'я»
1. Зароблена копійка краща за крадений…(Карбованець)
2. Не взявшись за сокиру, хати не… (Зробиш)
3.Боржник коли бере – плаче, а віддає…(Скаче)
4. У базарі два дурні: один дешево дає, другий дорого …(Просить)
5. Дорого – не дорого, а поторгуватися …(Треба)
6. Достаток чинить…(Статок)
7.Від прибутку голова не …(Болить)
8. Загубив – смутися, знайшов – не …(Веселися)
9 Грошей кури не …(Клюють)
10 Гроші – сила: одних підкуплять, других напоять, а третім лиха …(Накоять)
11. На гривеник покупки, а на карбованець …(Крику)
12. Копійка гривню…(Береже)
13. З чужої кишені платити …(Легше)
14. Бачили очі, що …(Купували)
15. З розумом торгувати, а без розуму …(Бідувати)
16. Що не продаси, то так …(Даси)
17. На дешеве шкода …(Грошей)
18. Аби добрий товар, а купець …(Знайдеться)