Урок "Алгоритм дій при кровотечі. Само- та взаємодопомога при кровотечі".

Про матеріал
У розробці конспекту уроку подані матеріали, які допоможуть ознайомити учнів 10 класу з алгоритмом дій при артеріальній, венозній, капілярній та внутрішній кровотечах.
Перегляд файлу

Мета

АЛГОРИТМ ДІЙ ПРИ КРОВОТЕЧІ. САМО- ТА ВЗАЄМОДОПОМОГА ПРИ КРОВОТЕЧІ

Мета:

Формування компетентностей: предметна компетентність:

Удосконалити знання про кровотечі; ознайомити з основними принципами невідкладної допомоги при кровотечі, алгоритмом дій при кровотечі; ознайомити зі способами зупинки кровотечі; розвивати життєзбережну компетентність, зібраність, аналітичне мислення; виховувати відповідальність, співчуття,  небайдужість, відповідальне ставлення до власного здоров'я і здоров'я потерпілих.

ключова компетентність:

Спілкування державною мовою доречно поєднувати вербальні та невербальні засоби спілкування відповідно до мети, ситуації мовлення, тобто сформованість комунікативних навичок на заняттях із предмету «Захист Вітчизни»; брати участь у полілогах і діалогах, вести монолог з проблемних тем предмету.

Інформаційно-числова компетентність – самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій; здійснювати інформаційну діяльність по збору, обробці, передачі, збереженню інформації.

 

Уміння вчитися впродовж життя  визначати мету навчальної діяльності, відбирати та застосовувати потрібні знання і способи діяльності для досягнення мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власний освітній напрямок, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Соціальна і громадянська компетентностіаргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.

Екологічна грамотність і здорове життя надавати допомогу собі та тим хто її потребує під час травмуваннях, кровотечах та пораненні; приймати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини; діяти у небезпечних ситуаціях та надавати домедичну допомогу.

Інноваційністьздатність учня реагувати на зміни та долати труднощі; спроможність визначати і ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб навчатися і досягати успіхів.

Наскрізні лінії:

здоров'я і безпека – відповідальне ставлення до власного здоров’я;

громадянська відповідальність – формуванню відповідального члена громади і суспільства

Очікувані резуль-тати навчальної діяльності:

Знаннєвий  компонент:

знає основні принципи невідкладної допомоги при кровотечі, алгоритм дій при кровотечі та способи її зупинки..

Діяльнісний компонент:

дотримується алгоритмму дій при зупинці кровотечі; вміє розпізнати кровотечу, що загрожує життю;

Ціннісний компонент:

дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при кровотечах.

Опорні та базові поняття:

Алгоритм дій, само та взаємодопомога при  кровотечі.

Тип уроку:

урок засвоєння нових знань 

Обладнання:

презентація, підручник.

ХІД УРОКУ

 

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Тестові завдання «Види кровотеч. Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі»

  1. Кровотеча це:
  1. вихід крові із органів;
  2. витікання крові з кровоносних судин при порушенні цілості їх стінки;
  3. вихід крові із тканин.
  1. Кількість (об’єм) крові в дорослої людини 4–6 л, у середньому:
  1. 4 л.;
  2. 6 л.;
  3.  5 л.;
  4.  10 л.
  1. Розрізняють три ступені гострої крововтрати:
  1.  перший ступінь — до 0,5 л;
  2.  середньої тяжкості — до 1,5 л.;
  3.  тяжка крововтрата — понад 1,5 л крові;
  4.  легкий ступінь — до 1 л.
  1. Швидка крововтрата — небезпечна для життя:
  1. близько 0,5 л.;
  2. до 2,5 л.;
  3.  близько 1,5 л.
  1. Кровотеча буває:
  1. поверхневою;
  2.  зовнішньою;
  3. глибокою;
  4.  внутрішньою.
  1. Залежно від того, яка судина ушкоджена, кажуть про кровотечу:
  1. капілярну;
  2. зовнішню;
  3.  венозну;
  4.  внутрішню;
  5.  артеріальну.
  1. Визначте артеріальну кровотечу:

 https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/669126_1581531145.jpg         https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/864190_1581531719.png             https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/253870_1581531705.jpeg

           а)                                           б)                                в)

 

  1.  Визначте капілярну кровотечу:

 https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/669126_1581531145.jpg         https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/864190_1581531719.png             https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/3792/34009/253870_1581531705.jpeg

           а)                                           б)                                в)

 

  1. Внутрішня кровотеча зазвичай виникає внаслідок
  1. у разі порізу ножем;
  2. у разі травми об скло;
  3.  сильного удару об тупий предмет;
  4.  у разі падіння на руль під час автомобільної аварії;
  5.  у разі падіння з великої висоти.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДЯЛЬНОСТІ

  1.     Розповідь вчителя
  • Як у випадку зупинення дихання та серцебиття час першої допомоги йде на секунди, так само відбувається і у випадках загрозливих кровотеч. Прига­дайте, скільки часу відводять для того, щоб визначити наявність дихання та серцебиття і в разі їх відсутності розпочати СЛР? Так, 10 секунд. У разі пора­нення яремної вени, що розташована поруч із сонною артерією, людина вми­рає через 5—10 секунд. Отож діяти слід ще швидше. Для того, аби не розгуби­тися у випадку кровотечі, ваші дії мусять бути відпрацьовані до автоматизму.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Фронтальне опитування
  •       Внаслідок чого можуть утворюватися зовнішні кровотечі?
  •       Назвіть основні ознаки венозної та артеріальної кровотеч?
  •       Де в організмі розташовані найбільші артерії?

 

V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Розповідь вчителя  про алгоритм дій домедичної допомоги при кровотечі, способи тимчасового припинення зовнішньої кровотечі з опорою на презентацію

Головна небезпека кровотечі пов’язана з виникненням гострого недостатнього кровопостачання тканин, втратою крові, що викликає порушення їхньої діяльності.

Насамперед це стосується життєво важливих органів — мозку, серця та легень. Саме тому знати й уміти застосовувати на практиці алгоритм дій, спрямованих на зупинку кровотечі, дуже важливо. Діяти при цьому слід швидко й цілеспрямовано, адже значна втрата крові знесилює людину і навіть становить загрозу для її життя.

Отже, головне завдання рятівних заходів — мінімізувати крововтрату. Це багато в чому попередить ускладнення стану постраждалої людини і полегшить процес подальшого лікування.

ПОРЯДОК РЯТІВНИХ ДІЙ

 

Зупинка внутрішньої кровотечі

При підозрі внутрішньої кровотечі необхідно одразу викликати екстрену медичну допомогу або якомога швидше транспортувати постраждалого до медичного закладу.

Перед цим потрібно вжити певних рятівних заходів й дотримуватися чітких правил надання першої допомоги.

Алгоритм надання першої допомоги при внутрішній кровотеч

1. Звільніть постраждалого від одягу, розстебніть ремені й ґудзики. Забезпечте приплив свіжого повітря до приміщення.

2. При сильному травмуванні грудної клітки розташуйте постраждалого у напівсидячому положенні, а під ноги йому підкладіть невеликий валик із ковдри (рис. 1).

3. Якщо кров виливається в черевну порожнину, покладіть постраждалого на рівну тверду поверхню без будь-яких підвищень (рис. 2). Якщо постраждалий відчуває позиви до блювання, переверніть його на бік.

4. Прикладіть до вірогідного місця кровотечі холод (грілку з холодною водою, пакет із льодом).

5. Не дозволяйте постраждалому рухатися, розмовляти (це може спричинити погіршення стану). Якщо людину мучить спрага, слід допомогти їй прополоскати рот холодною водою.

Увага! Запам’ятайте, чого не можна робити у випадку внутрішньої кровотечі:

• давати постраждалому будь-які медичні препарати (знеболювальні, проносні, стимулюючі серцеву діяльність);

• прикладати до вірогідного місця кровотечі тепло;

• напувати постраждалого або годувати.

Зупинка зовнішньої капілярної кровотечі

Капіляри є найдрібнішими тонкостінними судинами мікроциркуляції, якими рухається не лише кров, а й лімфа. Вони є в усіх органах і тканинах організму, будучи продовженням артеріол або їхнім розгалуженням. Окремі капіляри, поєднуючись між собою, утворюють початок венозної системи.

При капілярній кровотечі втрата крові незначна, її можна швидко зупинити, наклавши на кровоточиве місце чисту марлю, вату й забинтувавши або приклеївши пластир.

Алгоритм надання допомоги при капілярній кровотечі

 

 

1. Покладіть на поранене місце клаптик чистої марлі (рис. 1).

2. На марлю покладіть шматок вати (рис. 2).

3. За допомогою бинта або пластира зафіксуйте вату на пошкодженому місці (рис. 3).

Якщо немає спеціальних медичних засобів першої допомоги, пошкоджену ділянку можна перев’язати чистим носовичком. Накладати прямо на місце поранення вату або клаптик ворсистої тканини не можна, щоб не викликати подразнення й не ускладнювати подальше видалення тимчасової пов’язки.

Зупинка зовнішньої венозної кровотечі

Венозну кровотечу краще за все можна зупинити тиснучою пов’язкою. Вона стискає кінці пошкодженої вени, і кровотеча припиняється. Але слід пам’ятати, що в такий спосіб судина може затромбуватися, отже, таку пов’язку не слід лишати на тривалий час.

Алгоритм надання допомоги при венозній кровотечі

 

1. Притисніть кровоточиве місце пальцями (якщо поранена кінцівка, надайте їй підвищеного положення). Покладіть на кровоточиве місце клаптик чистої марлі (якщо рана глибока, проведіть її тампонування).

2. На марлю покладіть нерозгорнутий рулон бинта або складені в кілька шарів ткані серветки, носовичок (рис. 1).

3. Накрийте бинт шматком вати (рис. 2).

4. За допомогою ще одного рулону бинта зробіть щільну пов’язку (рис. 3).

5. Подбайте про термінове транспортування постраждалого до медичного закладу.

Якщо вилив крові зупинився, але нижче зберігається пульсація вени, пов’язка зроблена правильно. Способи зупинки венозної кровотечі передбачають і вплив холодом. Міхур із льодом можна покласти на пов’язку. За півгодини міхур слід прибрати на 10 хвилин, щоб відновити кровоток в області ураження.

Зупинка зовнішньої артеріальної кровотечі

Якщо у потерпілого спостерігаються ознаки артеріальної кровотечі, то надання допомоги в такому випадку передбачає перетискання пошкодженої судини вище пошкодженого місця. Зупинка втрати крові відбудеться тільки в разі притискання артерії до кістки.

Алгоритм надання допомоги при артеріальній кровотечі

 

 

1. Надайте травмованій частині тіла підвищене положення. Притисніть кровоточиве місце пальцями або долонею.

2. Здійсніть пальцеве притискання артерії (рис. 1).

3. Якщо травмована кінцівка, застосуйте метод її максимального згинання в суглобі (рис. 2).

4. Якщо кровотеча триває, застосуйте кровоспинний джгут або закрутку з імпровізованих засобів першої допомоги. Обов’язково прикріпіть до пов’язки записку із вказівкою точного часу її накладання (рис. 3).

5. Подбайте про термінове транспортування постраждалого до медичного закладу.

 

  1.         ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Робота над ситуативними завданнями
  • Складіть алгоритм допомоги у випадку  носової кровотечі під час уроку в подруги.

 

  1.     ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
  • Що запам`яталося?
  • Що нового ви дізналися?
  • Чи має отримана інформація практичну значимість? Яку саме?
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1.                Опрацювати  с. 79-82.

 

Використані джерела

 

  1.               Лелека В.М. Захист Вітчизни. (рівень стандарту. «Основи медичних знань»): підр. для 10 кд. закл. загал. середн. освіти / В.М. Лелека , А.М. Бахтін, Е.В.Винограденко. – Харків: Вид-во «Харків» , 2018
  2.               Захист Вітчизни. Основи медичних знань: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
  3.               Павлюк Н.І. Захист України.. Основи медичних знань. 10 клас: навч.-метод. Посібник./ Н.І.Павлюк – Х.: ВГ «Основа», 2018.
  4.               https://uahistory.co/pidruchniki/national-defense-bases-medical-knowledge-10-class-2018/8.php
  5.               https://naurok.com.ua/test/start/34009
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сотник Владимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
8915
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку