Урок "Алгоритм. Типи алгоритмів. Лінійні алгоритми" можна використовувати для вивчення з учнями поняття алгоритму, ознайомлення з властивостями і типами алгоритмів. Міжпредметна інтеграція: інформатика, осонови здоров'я. Інтеграція тем з інформатики: "Алгоритми", "Основи роботи з текстовою інформацією"
Урок з інформатики 5-А клас. Типи алгоритмів
Мета уроку:
Навчальна: розглянути типи алгоритмів, навчитися складати алгоритми у словесній формі; пригадати тему «Текстовий процесор»
Розвивальна: розвивати комунікативні навички, логічне мислення, практичні навички учнів;
Виховна: виховувати дбайливе відношення до власного і не тільки здоров’я, дбайливе ставлення до обладнання кабінету, пригадати правила поведінки в школі.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Доброго дня! Рада всіх вас бачити знову!
Актуалізація знань(рятівне коло): Перш, ніж почати нову тему, пригадаємо те, що вивчали минулого разу. Ми з вами розглядали, що таке алгоритм і в яких формах ми можемо його представити.
Мотивація - обговорення: Чи можна уявити життя без виконання алгоритмів?
Учні висловлюють свою думку на це питання
Цікаві думки!
Вивчення матеріалу
Сьогодні ми розглянемо типи алгоритмів, навчимося складати лінійні алгоритми.
Існують три типи алгоритмів: лінійний, розгалужений (алгоритм з умовою), циклічний
В лінійному алгоритмі дії виконуються послідовно, одна за одною.
Наприклад, наш ранок або виконання домашнього завдання. Ми послідовно виконуємо дії. Також до лінійного алгоритму можна віднести і те, про що нам сигналізує світлофор.
До речі, а який це вид подачі інформації? (Умовні сигнали)
Алгоритм розгалужений передбачає виконання умови і два варіанти розвитку подій залежно від виконання чи невиконання умови.
Якщо повернутись до ранку, то виконувані події у нас дещо змінюються в залежності від того це ранок буднього дня чи вихідного. Що ж до дорожнього руху, то це перехід дороги за відсутності світлофора.
Циклічний алгоритм (алгоритм з повторенням) містить умову і одну або більше дій, повторюваних в залежності від відповіді на питання умови.
А наведіть мені приклади циклів, коли якісь дії, події постійно повторюються через деякий час.
Очікувані відповіді учнів: зміна пір року, доба, розклад уроків, числа і місці в календарі…
А тепер, докладніше про лінійний алгоритм. Ми з вами будемо поки працювати із словесною формою подачі алгоритмів.
Робота в парах(лото, антивірус - переплутані речення):
Коли я складала для вас алгоритми, в комп’ютері «завівся» вірус, який переплутав місцями речення. Перед вами картки з переплутаними алгоритмами. Ваша задача – записати в правильному порядку дії алгоритму.
Учні протягом 5-10 хвилин працюють з картками і в зошитах
Візьми зубну щітку. Відкрий кран. Змочи щітку. Візьми тюбик з зубною пастою. Відкрий тюбик з зубною пастою. Вичави «горошину» пасти на щітку. Закрий тюбик. Поклади на місце. Чисть зуби. Відкрий кран. Набери води. Прополощи рота і щітку. Постав щітку на місце.
Візьми яблуко. Відкрий кран. Помий яблуко. Закрий кран. З’їж яблуко. Залишки викинь до сміття
Зайди в дім. Поклади речі. Зніми взуття. Зніми верхній одяг. Вимий руки. Перевдягнися у домашній одяг.
Зайди спокійно до їдальні. Вимий руки. Сядь на своє місце. Присунь до себе порцію. З’їж неквапливо, але і не відволікаючись на інших. Візьми посуд. Віднеси до столу з брудним посудом.
Відкрий двері. Привітайся з вчителем. Зайди спокійно до класу. Підійди до свого закріпленого місця. Приготуйся до уроку, дістань тільки необхідне для уроку приладдя. Чекай початку уроку
Постукай у двері. Відкрий двері. Привітайся ввічливо з вчителем. Вибачся за запізнення. Попроси дозволу війти до класу і сісти на місце. Після дозволу, зайди до класу. Сядь на місце. Приготуйся до уроку. За вимоги подай вчителеві щоденник.
Збери речі в рюкзак (сумку). Вийди з класу, попрощавшись ввічливо з вчителем. Іди по коридору спокійно, не кваплячись. Підійди до кабінету, у якому буде наступний урок. Повтори матеріал минулого уроку з цього предмету. Чекай вчителя, який відкриє кабінет.
Зайди спокійно до школи. Вітайся з персоналом школи, друзями. Залиш верхній одяг у роздягальні. Спокійно, не біжучи, іди коридором до класу. На уроках будь уважним, активним, ввічливим. Після закінчення уроків, одягнись у роздягальні. Вийди зі школи.
Фізкультхвилинка: Я буду називати речення. Ваша дія на кожен вид речення: спонукальне - хлопнути в долоні, питальне – підстрибнути, розповідне – підняти руки вгору, окличне – тягнутися вгору.
Перевірка знань з техніки безпеки (Ланцюжок): учні по ланцюжку називають правила з техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі.
Практична робота за комп’ютером - робота за заданим алгоритмом в текстовому процесорі на картках.
А) Пуск – Всі програми - Microsoft Office або Libre Office - Microsoft Office Word або Libre Office Writer)
Б) Файл – Створити – Текстовий документ Microsoft Office Word або Libre Office Writer
Узагальнення матеріалу: Отже, ми сьогодні з вами розглянули типи алгоритмів і докладніше познайомились і навчились складати лінійні алгоритми у словесній формі. Також на практичній роботі ви вдосконалили своє вміння працювати за заданим алгоритмом і пригадали деякі аспекти теми «Текстовий процесор».
Так все ж таки повертаємось до нашого питання «Чи можна жити без алгоритму?»
Відповіді учнів
Домашнє завдання: вивчити записи, записати у словесній та математичній формі алгоритм розв’язання одного з завдань вашого домашнього завдання з математики
Підсумок уроку: Ми чудово попрацювали з вами! Ваші оцінки за сьогоднішній урок:…
Рефлексія: Від кожного з вас мені б хотілося почути фразу, яка починається словами: «Мені сподобалось…», «Я б хотів (-ла) навчитися…», «Мені вдалося…». Наприклад, мені сьогодні сподобалось з вами працювати! І я вважаю, що мені вдалося вас дечому навчити на уроці!
А як щодо вас? (Відповіді учнів)
Чистка зубів
Візьми зубну щітку.
Відкрий кран.
Змочи щітку.
Візьми тюбик з зубною пастою.
Відкрий тюбик з зубною пастою.
Вичави «горошину» пасти на щітку.
Закрий тюбик.
Поклади на місце.
Чисть зуби.
Відкрий кран.
Набери води.
Прополощи рота і щітку.
Постав щітку на місце.
Коли хочеться з’їсти яблуко
Візьми яблуко.
Відкрий кран.
Помий яблуко.
Закрий кран.
З’їж яблуко.
Залишки викинь до сміття
Коли прийшов з вулиці додому
Зайди в дім.
Поклади речі.
Зніми взуття.
Зніми верхній одяг.
Вимий руки.
Перевдягнися у домашній одяг.
Ти прийшов до їдальні
Зайди спокійно до їдальні.
Вимий руки.
Сядь на своє місце.
Присунь до себе порцію.
З’їж неквапливо, але і не відволікаючись на інших. Візьми посуд.
Віднеси до столу з брудним посудом.
Прийшовши на урок. Коли пролунав дзвоник на урок
Відкрий двері.
Привітайся з вчителем.
Зайди спокійно до класу.
Підійди до свого закріпленого місця.
Приготуйся до уроку, дістань тільки необхідне для уроку приладдя.
Чекай початку уроку
У разі спізнення на урок
Постукай у двері.
Відкрий двері.
Привітайся ввічливо з вчителем.
Вибачся за запізнення.
Попроси дозволу війти до класу і сісти на місце. Після дозволу, зайди до класу.
Сядь на місце.
Приготуйся до уроку.
За вимоги подай вчителеві щоденник.
На перерві. Після того як закінчився урок
Збери речі в рюкзак (сумку).
Вийди з класу, попрощавшись ввічливо з вчителем.
Іди по коридору спокійно, не кваплячись.
Підійди до кабінету, у якому буде наступний урок.
Повтори матеріал минулого уроку з цього предмету.
Чекай вчителя, який відкриє кабінет.
Прийшовши до школи
Зайди спокійно до школи.
Вітайся з персоналом школи, друзями.
Залиш верхній одяг у роздягальні.
Спокійно, не біжучи, іди коридором до класу.
На уроках будь уважним, активним, ввічливим.
Після закінчення уроків, одягнись у роздягальні.
Вийди зі школи.
Практична робота за комп’ютером
А) Пуск – Всі програми - Microsoft Office або Libre Office - Microsoft Office Word або Libre Office Writer)
Б) Файл – Створити – Текстовий документ Microsoft Office Word або Libre Office Writer
Практична робота за комп’ютером
А) Пуск – Всі програми - Microsoft Office або Libre Office - Microsoft Office Word або Libre Office Writer)
Б) Файл – Створити – Текстовий документ Microsoft Office Word або Libre Office Writer
Вірші для практичної роботи:
Бігли по снігу пухнастім
Гриць, Віталій, я, дві Насті.
Ковзалися на Сулі
Біля нас три Василі.
Підійшли Роман й Павло.
Скільки нас усіх було?
Під дубочком - їжачок,
На дубочку - павучок.
Біля заростів лози -
Козенятко й дві кози.
Поспішають до ріки
Два горласті гусаки.
А ще п'ять качок під в'язом...
Полічи-но всіх їх разом.
З лісу вибігла Лисичка.
Перший номер – одиничка.
А за нею мчить Сова.
Гляньте: в неї – номер два!
Їжачок – клубком з гори:
От так номер – номер три.
Найметкіша з усіх звірів
Білка з номером чотири.
Прудконогий – не спіймать:
Хто це? Зайчик – номер п'ять.
Залюбки медок він їсть –
Наш Ведмедик – номер шість.
Називає нірку дім
Кріт сліпенький – номер сім.
Жабка забрела до лісу.
Жабка має номер вісім.
Кіт розчісує хвоста:
Номер дев'ять у Кота.
Задрімав на сонці Песик.
А у нього номер десять!
Раз, два, три, чотири -
Вийшли звірі,
П'ять, шість - пада лист,
Сім, вісім - птахи в лісі,
Дев'ять, десять - полуниці:
Хто знайде - тому й жмуритися.
Раз, два - дерева
три, чотири - вийшли звірі,
п'ять, шість - падолист,
сім, вісім - птахи в лісі,
дев'ять, десять- це сунички
підвели червоні личка.
Качка з річки йшла,
гурт качок вела:
це - качатко сиве,
це - як жовта слива,
це - брудненький квачик,
це - м'якенький м'ячик,
це - як вовни жменька,
це - кривеньке,
це - сніжок побіг...
Скільки ж їх усіх?
Бiля двору - дві Федори,
біля ґанку - дві Тетянки,
а на лузі - дві Ганнусі,
біля річки - дві Марічки.
Ой, дівчаток тих багато.
Порахуйте їх, малята.
Раз і два — росла трава,
три, чотири — покосили,
п’ять — на сонечку сушили,
шість — в копичку поскладали,
сім — корівку годували,
вісім — молочко давала,
дев’ять — діток напувала,
десять — привела телятко,
починаймо все спочатку.
Чи можна уявити життя без виконання алгоритмів?
Типи алгоритмів