АЛГОРИТМИ І ВИКОНАВЦІ
Урок 19. Алгоритми у навчанні. Середовища програмування для дітей: створення та змінювання послідовності команд у вигляді словесних, символьних блоків. (За підручником Г. Ломановської , Г.Проценко.)
Цілі:
- навчальна: формування навичок складання алгоритмів для різних виконавців, у тому числі для себе; складання алгоритмів дій повсякденного життя з використанням матеріалу навчальних предметів; закріплення навичок складати лінійні та циклічні алгоритми в середовищі Скретч;
- розвивальна: розвиток алгоритмічного та наочно-дійового мислення; розвиток зорової та смислової пам'яті, вміння концентрувати увагу; розвиток пізнавальних інтересів до навчання;
- виховна: розвиток предметного мовлення, культури мовлення; виховання вміння виконувати чіткі інструкції, працювати за вказівками; сприяння вихованню гігієнічних навичок роботи в комп'ютерному кабінеті; сприяння вихованню культури праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: підручники, комп'ютери, іграшковий музичний молоток для гри «Аукціон».
Програмне забезпечення: середовище виконавця Скретч, презентація.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель демонструє учням презентацію — фотоальбом з малюнками, що зображують правильне та неправильне поводження дітей у комп'ютерному кабінеті та просто під час роботи за комп'ютером. Учні обговорюють зображення та дають відповідь, чи правильно поводяться герої зображень, чи ні. Відповідь учні третього класу повинні вміти аргументувати.
Методична порада
Також для отримання колективної відповіді можна скористатися картками гри «Світлофор», але потім обов'язково викликати вибірково учня для
пояснення колективної та власної відповіді.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Ви щойно бачили презентацію — фотоальбом із зображеннями однієї тематики.
— Чи вмієте ви складати такі самі презентації? За яким алгоритмом ми зможемо скласти таку презентацію?
Учні згадують етапи створення презентації.
— Скажіть, а ми зараз вивчаємо роботу з презентаціями? (Ні, ми складаємо алгоритми в середовищі Скретч.)
— Назвіть ключові поняття нашої теми «Складання алгоритмів у Скретч».
Вправа «Аукціон понять»
Діти об'єднуються у команди (2-3, залежно від кількості дітей у групі). Учитель на дошці виділяє місце для фіксування результатів відповідей кожної команди.
Діти називають й основні поняття алгоритміки, й елементи інтерфейсу Скретч, і все, що можна пригадати.
Підсумки вправи «Аукціон понять»
Учитель визначає команду-переможця.
Вправа «А я знаю алгоритми...» (індивідуальне опитування)
Учитель пропонує учням пригадати алгоритми дій з теми, яку вивчаємо.
Наприклад, алгоритми:
• запуску Скретч;
• створення нового проекту;
• пересування Рудого кота;
• збереження проекту;
• вибору команди з іншого блоку команд;
• відкриття файла в Скретч;
• розміщення нового виконавця на сцені;
• дублювання виконавця;
• вилучення виконавця;
• збільшення виконавця;
• зменшення виконавця.
Підсумки етапу актуалізації
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка домашнього завдання за підручником
2. Перевірка завдання творчого характеру зі складання алгоритмів для вихованців Скретч
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАДАЧ УРОКУ
— Уміти складати алгоритми — це дуже добре, а вміти бачити дії алгоритмів у звичайному повсякденному житті — це ще краще. Ставати рік у рік ще обізнанішими та розумнішими — завдання кожного українського школяра! Адже для того, щоб зробити будь- яку справу, потрібно знати план його виконання.
— Саме сьогодні ми спробуємо побачити, опрацювати та скласти декілька алгоритмів виконання обов'язків звичайного школяра. Отже, тема уроку сьогодні — «Алгоритми у навчанні».
V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником ЛПРР
С. 121-122 — прочитати та обговорити алгоритм.
1) С. 121 — алгоритм виконання домашнього завдання. Після прочитання алгоритма робота з ним за питаннями.
а) Що б ви виправили чи як доповнили б цей алгоритм?
б) За яким алгоритмом ви виконуєте домашні завдання?
в) Чи є в діях повторення? Які?
2) С. 122 — алгоритм розв'язування рівнянь. Цей алгоритм бажано не тільки прочитати, а й показати, запропонувавши дітям розв'язати математичне рівняння та позначивши їх усіх виконавцями алгоритму з підручника.
— Чи всі впоралися?
— Чи привів алгоритм до результату?
— Що маємо вважати результатом виконання алгоритму — здобуте число чи саме розв'язання рівняння?
— Чи сподобалося вам працювати за алгоритмом?
3) Уявіть себе на уроці української мови та за алгоритмом визначте будову слова «інформатика», «Мудручник» чи «Рудий» (кіт).
Методична порада
Для виконання такої вправи можна викликати одного учня на дошці, а інші, читаючи по черзі команди та стежачи за виконанням, командують виконавцем.
Ознайомлення з новими командами виконавця Рудий кіт
— Сьогодні у нас урок зі складання алгоритмів у нашому житті та навчанні. Складіть дії алгоритму в таких випадках.
Приклад 1. Складіть алгоритм поїдання борщу.
Діти аналізують дії виконавця, складаючи алгоритми.
— Чи є в алгоритмі однакові дії?
— Як досягти їх виконання? (Однаковими командами чи спеціально організованим повтором.)
Приклад 2. Складіть алгоритм перевірки зошитів учнів з виконаним домашнім завдання.
Діти аналізують дії виконавця, складаючи алгоритм.
— Чи є в цьому алгоритмі однакові дії?
— Як досягти їх виконання? (Однаковими командами або спеціально організованим повтором.)
Приклад 3. Складіть алгоритм постійного проходження людини по кімнаті туди-сюди від однієї стіни до іншої (людина нервує, чекає чогось).
Діти складають алгоритм. Особливу увагу слід звернути на дії виконавця, коли він ще не дійшов до стіни, та дії, коли він вже стоїть біля стіни.
Методична порада
Автори навмисно не наводять самі алгоритми для того, щоб не формалізувати роздуми вчителя, та, відповідно, слова учнів, якими цей алгоритм буде складено. Важливо на цьому уроці те, що алгоритм буде складено у словесному вигляді, він приведе до бажаного результату та для його реалізації буде на інтуїтивному рівні застосована операція повторення.
— Реалізуємо останній алгоритм для нашого улюбленого виконавця — Рудого кота. Для цього треба проаналізувати алгоритм виконання цього завдання.
Завдання за підручником: с. 123-124 — ознайомити із завданням практичної роботи (діями алгоритма); ознайомити з новими командами виконавця та їх значенням.
VI. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вправа для розвитку синхронної дії правої та лівої півкулі
— Уявіть, що ви виконавець. Спробуйте виконати такі команди:
1) правою рукою рисуємо у повітрі квадрат, такий, який нам намалював Рудий кіт після виконання скрипту;
2) лівою рукою рисуємо коло;
3) тепер обома руками працюємо одночасно, але кожна з них виконує своє завдання;
4) спробуйте поміняти рухи руками: тепер права рука рисує квадрат, а ліва — коло.
VII. УСВІДОМЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ І ДІЙ
Практична робота за комп'ютером
1. Завдання за підручником: с. 123-124 — реалізуйте наведений алгоритм «мандри кота».
Учитель або досвідчений учень — Лаборант — допомагають учням скласти наведений алгоритм у середовищі Скретч.
2. Зберегти проект.
3. Демонстрування виконаних проектів.
Методична порада
Якщо є час, на цьому уроці бажано показати дітям також зміну зовнішнього вигляду сцени, тоді виконавці учнів «ходитимуть» на різних фонах, що, звичайно, індивідуалізує роботу учнів.
VIII. ОФТАЛЬМОЛОГІЧНА ПАУЗА
IX. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Запитання за підручником:
• с. 125, запитання 1-5 за вибором учителя;
• с. 126 — обговоріть усно проект за завданням № 6 (це завдання буде в домашньому завданні).
Х. ПІДСУМКИ УРОКУ
— Ми сьогодні багато знань отримали на уроці. Якою була тема уроку?
— Що нам треба було зробити на уроці?
— Що зробили?
— Що вдалося краще за все?
— Що викликало труднощі?
— Які дії вам сподобалися?
— Про що розкажете друзям та батькам?
— Підійдіть по черзі до дошки та намалюйте смайлик власного настрою сьогодні на уроці.
— Як чудово! Скільки посмішок ви залишили мені на дошці! Я теж додам свою посмішку до ваших.
Учитель також може приєднатися до цієї рефлексивної вправи.
ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Завдання за підручником: с. 126 завдання 6 — записати алгоритм для червоної рибки та краба.
2. Додаткове завдання
Скласти алгоритм (за допомогою дорослих) приготування манної каші (піци, бутербродів) та записати його в зошит.