Тема. Алгоритми в нашому житті.
Мета: узагальнити поняття алгоритму, познайомити з використанням алгоритмів в повсякденному житті; формувати навички складання алгоритмів, їх аналізу, використання, формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, узагальнювати; виховувати прагнення учнів до праці, до отримання нових знань, виховувати любов до предмета.
Обладнання: презентація, картки із завданнями, агоритм пирога.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
-
Організаційний момент
-
Привітання.
Починається урок.
Тож і ми часу негаймо
Працювати починаймо.
-
Перевірка готовності до уроку.
-
На нашому уроці вам потрібно: зошит, книга, ручка, щоденник. Все інше приберіть, щоб незаважало.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Введення елементів нестандартності.
-
Діти, до нас сьогодні завітав Незнайко. Він приніс нам багато дуже цікавих завдань. Він сьогодні буде провіряти ваші знання. Хто буде добре працювати, той отримає гарні оцінки.
-
Повторення правил техніки безпеки.
-
Діти, але поки Незнайко йшов до нас, він забув всі правила техніки безпеки.
-
Тож давайте допоможемо йому згадати.
-
Не можна заходити з їжею та напоями.
-
Руки повинні бути чисті і сухі.
-
Не можна чіпати дроти, від’єднувати їх та гратися з ними.
-
Не можна вмикати апаратуру без дозволу вчителя.
-
Не можна нічого натискати на клавіатурі та мишці.
-
Не можна торкатися екрану монітору, аби спробувати його гладкість.
-
Слідувати всім вказівкам вчителя.
-
Вимкнути комп’ютер тільки за командою вчителя.
-
Гра « Віднови рецепт».
-
Діти відкрийте зошити, запишіть число, і вставляємо пропущені слова. Хто перший, той приносить зошит на оцінку.
-
Незнайко знайшов книгу своєї прабабусі. Книга була така стара, що в деяких місцях не можна було прочитати. Рецепт яблучного пирога мав такий вигляд.
-
….. 3 яйця. (Збий)
-
….. склянку цукру і знову…( Додай, збий)
-
….. 1 склянку борошна….( Додай, збий)
-
…. два яблука. ( Поріж)
-
…. чайну ложку соди, гашеної оцтом. (Додай).
-
…. на лист,…. в нагріту до 180 градусів духовку на 10-15 хвилин. ( Виклади, поклади).
-
Ось ми і відновили рецепт прабабусі. Молодці!
-
Фронтальне опитування.
-
На минулому уроці ми розбирали алгоритми в навчанні, складали алгоритми для виконання завдань із різних предметів. Згадаємо деякі команди з програмою середовища Scratch.
-
Ми вчили Восьминіжка постійно рухатися. Які для цього потрібні команди? ( Завжди - переміститись на 10 кроків – якщо границя відбити).
-
Якщо виконавець рухається на сцені догори ногами, то що потрібно зробити? ( Вибрати кнопку Приймати тільки зліва на право).
-
Як додати нового виконавця на сцену? ( Вікрити вікно Новий виконавець, відкрити папку Образи та папку з виконавцями, вибрати потрібного виконавця та натиснути кнопку Гаразд).
-
Чи можна змінити розмір виконавця? ( Так, за допомогою інструментів, які розташовані над сценою).
-
Мотивація навчальної діяльності.
-
Оголошення теми і мети уроку.
-
Діти Незнайко запросив нас на виїзну зйомку телепередачі « Форум», я буду її вести. Назва передачі означає « місце, де обговорюється цікава тема», така як, наприклад, « Алгоритми в нашому житті». Ми будемо аналізувати, з якими алгоритмами щодня стикаються дорослі і діти.
-
Передача записується в студії 3-го класу нашої школи. Ефірний час становить 30 хвилин. Для успішної роботи на зйомках ви повинні об’єднатися у « профільні клуби».
( На парти роздаються таблички з назвами та номерами клубів: Домашній №1, Екстренний №2, Професійний №3).
-
Ми весь час будемо на зв’язку зі студією, до якої зазвичай приходять цікаві гості. Як і всі передачі, наша теж має свій рейтинг, яка визначається за 12-ти бальною шкалою. Кожен бал дорівнює відповідній вам шкільній оцінці. Якщо учасники успішно дають відповіді на запитання ведучого, то отримують високий бал, а за додаткові відповіді можуть підвищити свій особистий рейтинг.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь з елементами бесіди.
-
Що ми знаємо про походження слова « алгоритм»?
-
Воно походить від імені великого перса- математика Аль- Хорезмі, який винайшов цифру 0. Після цього світ прийняв цифри, якими ми нині користуємося, як арабські. Цей винахід дозволив людству спростити деякі математичні розрахунки. Коли вчення Аль- Хорезмі перевели на європейські мови, його спочатку називали Алгарезм.
-
Лист від Хорезмі.
-
Послухайте лист, який написав вам Аль- Хорезмі.
« О, наймудріші вельмишановні скарби моєї душі! Я впевнений, що цивілізація досягла неймовірного рівня! О, Сім-салабім рахат ібн лукум! Мені приємно, що ім’я моє живе в сучасній науці! О, радість моєї душі! Я впевнений, що складаються дуже складні алгоритми . Я хочу почути, які алгоритми використовуються щодня в різних сферах вашого надзвичайно прецікавого життя.
Ваш покірний слуга Абу Абдула Джафар Мухаммед ібн Муса Аль- Хорезмі.»
-
Робота в групах.
-
Члени кожного «профільного» клубу протягом 6 хвилин мають виконати такі завдання.
Кдуб «Домашній №1».
-
У повсякденному житті ми щодня використовуємо такі алгоритми, як, наприклад, « Прибирання», «Збори в школу», «Приготування страв» тощо.
Завдання. Складіть алгоритм приготування якоїсь страви та навести ще декілька прикладів алгоритмів. ( Приготування бутербродів, яєчні, салата).
Клуб « Екстренний №2».
-
Є алгоритми, що використовуються в надзвичайних ситуаціях, а також у правилах для безпечної життядіяльності. Наприклад, правила переходу дороги , дії в разі виявлення пожежі, надання першої допомоги тощо.
Завдання. Скласти алгоритм «Дії в разі винекнення пожежі» та навести ще декілька прикладів алгоритмів.
Клуб « Професійний №3».
- Є алгоритми, що застосовуються в різних професіях. Так, лікар виписує пацієнту рецепт , архітектор розробляє конструкцію будівлі, льотчик виконує алгоритм керування літаком, перукар робить зачіску тощо.
Завдання. Скласти алгоритм для кравця « Пошитя шкільної форми» та навести ще декілька прикладів алгоритмів.
-
Захист проектів.
-
Зараз по черзі один із членів команди виходить до дошки, і розповідає свій алгоритм.
-
Фізкультхвилинка ( електронна)
-
Зараз час трохи відпочити, тож підніміться.
-
Практична робота за ПК.
-
Інструктаж до практичної роботи.
-
Діти, ваше завдання: анімувати рух Восьминіжки.
-
Для цього ви повинні виконати таку послідовність дій:
-
Запустіть на виконання програму Scratch.
-
Відкрийте проект Aquarium.
-
У списку виконавців виберіть Восьминіжка та перейдіть на вкладку Образи.
-
Додайте новий образ. Для цього:
-
Виберіть кнопку Імпортувати
-
У вікні імпортувати образ відкрийте послідовно папки Образи та Animals
-
Перейдіть на вкладку Скрипти та змініть алгоритм для Восьминіжка- додайте команду Наступний образ.
-
Запустіть проект на виконання за допомогою зеленого флажка.
-
Поспостерігайте за рухом Восьменіжка, для того щоб зупинити виконання проекту, виберіть червону кнопку.
-
Збережіть проект для подальшого використання.
-
Закріплення вивченого матеріалу.
-
Релаксація для очей.
-
Розслабтеся. Закрийте очі. Уявіть, що кінчик носа - це ручка, якою можна писати (або уявіть, що лінію носа продовжує довга указка-ручка, - все залежить від того, як вам зручніше, головне, щоб ви і ваші очі не напружувалися). Тепер пишіть (або малюйте) у повітрі своєї ручкою. Що саме, не важливо. Напишіть різні букви, назви міст і країн, невеликий лист коханій людині. Намалюйте будиночок з труби якого виходить дим (такий, як малювали в дитинстві), просто кружечок або квадратик.
-
Складання алгоритму із команд.
-
Я даю 8-ми учням лист, на якому написана команда, а ви маєте як умога швидше стати у такій послідовності, щоб вийшов алгоритм виконання певної дії. Всі останні мають відгадати назву цього алгоритму . Складіть правильний порядок слідування дій в алгоритмі.
Чищення взуття
♦ Покласти взуття.
♦ Вийти на сходи.
♦ Натерти взуття щіткою до блиску.
♦ Протерти ганчіркою взуття від бруду.
♦ Принести все в квартиру.
♦ Прибрати щітку і крем на місце.
♦ Взяти щітку для взуття і крем.
♦ Намазати кремом взуття.
-
Самостійна робота.
Пронумеруйте усі команди так, щоб вийшов алгоритм приготування піци.
Алгоритм 3 «Приготування піци «Кияночка»
-
поклади шар тіста для піци у форму.
-
Змасти поверхню тіста томатною пастою.
-
Покласти на пасту нарізані шматочки ковбаси та помідорів.
-
Присип піцу зверху натертим сиром.
-
Ввімкни духову шафу.
-
Вистав регулятор температури на 180 градусів.
-
Постав піцу в духову шафу.
-
Вимкни духову шафу через 20 хвилин.
-
Дістань піцу з духової шафи.
-
Постав піцу на стіл.
-
Складання алгоритмів за презентацією.
-
Підведення підсумків.
-
Узагальнююча бесіда.
-
Яка була тема нашого уроку?
-
Що вам найбільше сподобалося?
-
Що ви нового дізналися?
-
Що ви найбільше запам’ятали?
-
Оцінювання.
-
Прощання.
-
До побачення! До нових зустрічей!