Мета:
навчальна: сформувати поняття алгоритми з розгалуженням та навчити виконувати, створювати та записувати алгоритми з розгалуженням;
розвивальна: розвивати уважність, пам'ять, мовлення, логічне мислення, навички самостійної роботи на комп'ютері;
виховна: виховувати в учнів самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі, інформаційну культуру, активність.
Тема уроку. Алгоритми з розгалуженням
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок
Обладнання: дошка, ілюстрації, картки, презентація
ТЗН: ПК
Програмне забезпечення: PowerPoint, Scratch
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1.1 Привітання
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
1.3. Створення позитивного настрою
- Комп’юшку, а що це в тебе за цікавий малюнок? (слайд 3)
- Я вирішив з тобою пограти і приготував для тебе загадкову інструкцію. Спробуй її виконати. (слайд 4)
- Покажіть результат. Які же ви розумні учні! Ви все правильно зрозуміли! (слайд 5)
1.4. Повторення правил поведінки та безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі
- Діти, а зараз ми з вами повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі і правила поведінки за комп’ютером за допомогою гри «Корзина - папка». (слайд 6) Я буду вам говорити правила, а вам потрібно підтвердити правильно чи ні. Якщо правильно, то ви показуєте мені папку, якщо ні, то показуєте корзину. Всім зрозуміло? Добро, тож почнемо. (слайд 7)
1. В комп'ютерний зал потрібно вбігати та штовхатися.
2. Вмикати комп’ютери можна тільки з дозволу вчителя.
3. Не можна чіпати дроти та самостійно їх вимикати.
4. Не можна торкатися екрану та тильної сторони монітору.
5. У кабінет можна заходити у верхньому одязі, із їжею та напоями.
6. Коли в кабінет хтось заходить, коли ви сидите за комп’ютерами, то можна вставати с місця.
7. Якщо ви виявили несправність, то можна самостійно виправляти.
8. Перед роботою потрібно переконатися у відсутності видимих пошкоджень.
9. За комп’ютером потрібно працювати із чистими руками.
- Молодці! Наш комп’ютер задоволений вашими відповідями.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Розгадування кросворда
- А зараз, діти, зверніть увагу на екран. Ми зараз бачимо кросворд і нам потрібно його відгадати. (слайд 8)
- Яке ж слово у нас утворилось? (Алгоритм)
2.2. Повторення раніше вивчених знань
- А зараз давайте повторимо те що ви вчили на минулому уроці. (слайд 9)
- Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? (Метелика)
- Зверніть увагу на стрілочки, що ведуть від одного малюнка до іншого. Про що вони повідомляють?
- Чи міг бути спочатку метелик, а потім лялечка? Чому? (Висловлювання учнів)
- У природі все розвивається за певними законами, відбувається у заданій послідовності. В житті людини також усе виконується у певному порядку.
- Отже, що ж таке алгоритм? (Алгоритм - це послідовність точно визначених дій, що однозначно призводять до вирішення поставленого завдання) (слайд 10)
Цікавинка. Термін "алгоритм" походить від імені узбекського математика Аль Хорезмі, який у IX сторіччі розробив правила арифметичних дій над числами у десятковій системі числення. Процес алгоритмізації передує процесу програмування. (слайд 11)
- А хто може назвати алгоритм чищення зубів?
- Отже, ми пригадали що таке алгоритм.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку та мотивація навчальної діяльності
- А що таке блок-схема? (Графічне зображення алгоритму) (слайд 12)
- Які ви знаєте алгоритми? (Лінійний алгоритм, алгоритм з розгалуженням, циклічний алгоритм)
- Отже, ми сьогодні будемо говорити про алгоритми з розгалуженням. (Алгоритм, у якому ті чи інші команди виконуються залежно від заданої умови, називають алгоритмом із розгалуженням) (слайд 13)
- Сьогодні: з’ясуєте, що таке логічне слідування; дізнаєтеся про алгоритми з розгалуженням; навчитесь складати алгоритми з розгалуженням у середовищі Скретч. (слайд 14)
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Логічна розминка
- Я чарівним чином зможу відгадати число, яке здобудете ви, виконавши певні дії. (слайд 15)
- Що таке істинні висловлювання? (Висловлювання, які відповідають дійсності, мають значення «істина» (правильно)
- А хибні висловлювання? (Ті, що не відповідають дійсності, - значення «хибне» (неправильно)
- Отже, ви вже знаєте, що деякі висловлювання бувають істинними чи хибними залежно від обставин. Наприклад, висловлювання «Через три дні буде неділя» істинне за умови, що сьогодні четвер. (слайд 16)
- Розв’яжіть задачу. За день до дощу Петриків кіт обов’язково чхає. Сьогодні кіт чхнув. Отже, завтра буде дощ? (слайд 17)
4.2. Пояснення нового матеріалу.
- Отже, відношення між двома висловлюваннями, коли з істинності одного обов’язково слідує істинність іншого, називають логічним слідуванням. (слайд 18)
- У житті часто виникають ситуації, коли якісь дії потрібно виконати тільки за певної умови. Наприклад, якщо на вулиці дощ, потрібно взяти парасольку. Логічне слідування можна подати за допомогою слів «якщо… то». Наприклад: «Якщо Петриків кіт сьогодні чхнув, то завтра буде дощ». (слайд 19)
- (слайд 20)
- Алгоритмом із розгалуженням - це алгоритм, у якому ті чи інші команди виконуються залежно від заданої умови. (слайд 21)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в бок.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Присядте, діти, кілька раз.
За роботу все гаразд.
- Вам потрібно з’єднати розрізані стрілки так, щоб отримати правильні твердження. (слайд 22)
- Хто склав перше прислів’я? Хто друге? Третє?
- У поданому алгоритмі виконання певних дій передбачено, тільки якщо умова істинна. Якщо умова хибна, то жодних дій не виконується. Таке розгалуження називають неповним. (слайд 23)
- Як слід переходити вулицю в місці, де встановлено світлофор? (слайд 24)
- Підійшовши до переходу, треба зупинитись і подивитись на світлофор. Якщо сигнал світлофора зелений, то можна переходити вулицю. Інакше (якщо світло червоне або жовте), переходити вулицю не можна. Слід обов'язково дочекатися зеленого сигналу світлофора. (слайд 25)
- Команди алгоритму виконуються одна за одною, і на кожному кроці відомо, яка команда повинна виконуватися наступною. Почергове виконання команд за кінцеву кількість кроків приводить до розв’язання задачі.
- На блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба. (слайд 26)
- У середовищі Скретч для створення алгоритмів із неповним розгалуженням існує команда Якщо, яка міститься в групі Керувати. (слайд 27)
- У середовищі Скретч для складання умови використовують «цеглинки» шестикутної форми, що містяться в групах Датчики та Оператори. (слайд 28)
- Складемо програму для виконавця Мишеняти, який даватиме нам поради, як діяти під час дощу. Організувати діалог допоможе команда запитати та чекати із групи Датчики. (слайд 29)
4.3. Структура Скретч
- Для того щоб ми змогли працювати в програмі Скретч, давайте повторимо структуру програми. (слайд 30)
V. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок (Практична робота за ПК)
5.2. Інструктаж до практичної роботи (картки)
- Для того що запустити програму Скретч, вам подрібно Пуск Усі програми Scratch Scratch (слайд 31)
5.1.Інструктаж з техніки безпеки при роботі з комп’ютером
5.3. Виконання практичної роботи
- Тепер коли ми повторили техніку безпеки при роботі з комп’ютером, можемо приступати к виконанню практичної роботи. (слайд 32)
5.4. Перевірка виконання практичної роботи
5.5. Релаксація. Вправи для профілактики зорової втоми
- Давайте зробімо маленьку паузу.
Дивимося вправо-вліво не повертаючи голови.
Дивимося вгору, дивимось униз.
Замружуватися.
Відкриваємо очі і дивимося вниз, на кінчик носа, не опускаючи голови.
Дивимося вгору, на точку між бровами.
Швидко моргаємо. Здійснюємо кругові рухи очима.
VІ. Підбиття підсумків уроку
- (слайд 3-34)
VIІI. Домашнє завдання