Тема: Алкоголь та наркотики – міфи та реальність
Мета: сформувати в учнів поняття про причини, наслідки та прояви дії наркотичних речовин та алкоголю на людину; визначити основні шляхи профілактики алкоголізму й наркоманії; розвивати вміння логічно мислити, аналізувати, працювати з роздавальним матеріалом; переконати учнів у неприпустимості вживання наркотичних речовин, сформувати активну антинаркотичну громадянську позицію учнів.
Цілі: - пропагувати здоровий спосіб життя; викликати в учнів негативне ставлення до вживання наркотиків, алкоголю та паління, які завдають великої шкоди здоров’ю людини; – формувати вміння сприймати оцінку своїх учинків іншими і наводити приклади такої оцінки; – виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, уміння самооцінювати їх; – спонукати дітей до роздумів: вибір залежить від тебе самого.
Тип уроку: здобуття нових знань (використання елементів ділової гри)
Обладнання: підручники, проектор, колонки, комп'ютер, ілюстративний матеріал
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Гра «Асоціації» Перш ніж почнемо нашу бесіду, щоб трішки відпочити від попереднього уроку і налаштуватися на потрібний лад, давайте зіграємо в гру «Асоціації». Правила дуже прості: я кажу слово, а ви по черзі говорите перше, що приходить в голову при цьому слові. Отже, почнемо зі слова ВІДПОЧИНОК.(Хлопці по черзі перераховують, що у них асоціюється з названими словами. Відповіді можна записати і в кінці уроку зіграти ще раз і порівняти результати) Потім: СВЯТО, СТІЛ; ПИТИ, АЛКОГОЛЬ, ПИВО, ВИНО, КОНЬЯК, (Починати потрібно з позитивних слів — ВІДПОЧИНОК, СВЯТО. Тільки після того, як аудиторія згадає про алкоголь, пропонуються «алкогольні» терміни)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Сьогодні, наша зустріч пройде у форматі діалогу. У мене є багато цікавого для вас, але я хочу, щоб і ви сьогодні висловлювали свою думку, задавали питання, і хтось, я впевнена, що мені розповість щось нове. Тому давайте уявімо, що ми сьогодні не на уроці в класі, а просто в колі друзів ведемо бесіду. Але при цьому не будемо забувати про елементарну вихованість, давайте будемо поважати себе та інших, не будемо перебивати виступаючого і говорити одночасно з ним.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Міфи і правда про алкоголь. Ми з'ясували, що у нас досить різні асоціації з алкоголем. Для когось це веселощі, свято, а для когось — головний біль, хвороби, смерть. (Можна перерахувати, що говорили хлопці). Ми поговоримо трохи пізніше, чому ми по-різному ставимося до алкоголю. А тепер давайте розберемося, що ж дійсно правда, а що неправда з того, що ми знаємо про алкоголь.
Почнемо з того, що знаєте про алкоголь (питання для аудиторії):
А ще є алкоголіки — люди, які не можуть утриматися від зайвого вживання цього харчового продукту і в результаті опускаються до тваринного рівня існування і завдають величезної шкоди суспільству.
А тепер, правда:
Насправді алкоголь — ніякий не харчовий продукт.
ВООЗ ще в 1975 році своїм рішенням на 28-й сесії в Женеві постановила вважати алкоголь наркотиком, підриває здоров'я людства.
ГОСТ 1972 р. прямо визначав етиловий спирт як наркотик: «Етиловий спирт — безбарвна легкозаймиста рідина з характерним запахом, належить до сильнодіючих наркотиків, що викликає спочатку збудження, а потім параліч нервової системи».
Правда, вже в 1982 році ми там же бачимо: «Етиловий спирт — безбарвна легкозаймиста рідина з характерним запахом, відноситься до сильнодіючих наркотиків».
А в1993 році: «Етиловий спирт — безбарвна легкозаймиста рідина з характерним запахом».
Питання: що змінилося за цей час?
Або комусь вигідно, щоб змінилося наше ставлення до алкоголю? Про це ми поки що говорити не будемо...
Саме наркотичною дією пояснюються багато з тих ефектів, які викликає алкоголь.
«Розслаблення і зняття стресу» викликається пригніченням діяльності центрів головного мозку. Пригнічення цих центрів викликає неадекватне сприйняття ними інформації і призводить до того, що сигнал тривоги (те саме занепокоєння, від якого хочеться позбутися) перестає надходити в свідомість людини. При цьому сама проблема, яка бентежить свідомість, не зникає, а просто перестає розпізнаватися свідомістю. І вона, відповідно, перестає шукати шляхи її вирішення. А вранці — похмілля і головний біль не тільки від невирішеної проблеми, але і від випитого з вечора.
«Покращення» настрою — звичайна наркотична ейфорія, притаманна діянню всіх наркотиків. Саме її шукають всі наркомани. «Користь від червоного вина або від інших видів алкоголю»... Тут весь фокус у тому, що алкоголь це спирт С2Н5ОН, а ті самі «напої», про користь яких говорять, розмірковуючи про користь алкоголю, це (з наукової точки зору) водні розчини алкоголю і інших речовин. Та користь, про яку можна говорити (і яку ще треба довести), обумовлена ніяк не наявністю спирту в розчині, а саме наявністю тих самих «інших»речовин. Що ж це за речовини? Ну, наприклад, для вина-це залишки винограду (з якого, власне, робиться вино), які дріжджові бактерії не встигли переробити в спирт. Тобто це те, що вони не встигли доїсти. Таким чином зрозуміло, що у винограді міститься все те, що і у вині (звичайно ж, крім спирту) тільки в набагато більшій кількості. Резюмуючи, можна сказати, що в будь-якому вині корисних речовин буде міститися на порядок менше, ніж у вихідному продукті. Тому, що більша частина цих речовин втрачається у процесі технологічної обробки і, зокрема, внаслідок життєдіяльності дріжджів. У медичному довіднику червоне вино рахується у списку речовин, які ускладнюють засвоєння організмом заліза, а за останніми науковими дослідженнями, у жінок, які регулярно навіть у невеликих кількостях вживають вино, підвищується ризик захворювання на рак молочної залози на 15%. «Алкоголь шкідливий у великих кількостях»... Алкоголь шкідливий у будь-яких кількостях, просто коли людина випила багато за один раз, організм не в змозі боротися і наслідки шкоди, заподіяної організму людини, вже видно неозброєним оком. Дослідним шляхом встановлено, що після прийому 200 г вина здатність до творчості, аналітичної діяльності, узагальнення інформації — тобто всіх вищі життєво необхідні функцій мозку — паралізується і частково відновлюється лише через 18-20 діб. Виходить, що ті, хто труїться алкоголем навіть 1-2 рази в місяць, постійно перебувають у стані розумового ступору. (Ступор (від лат. stupor «заціпеніння, оглушення») - в психіатрії один з видів рухового розладу, який представляє собою повну нерухомість з мутизмом і ослабленими реакціями на подразнення, у тому числі больові). А ми дивуємося, куди ділися великі письменники, композитори, вчені... Через 20 днів в мозку відновлюються зворотні процеси, а незворотні наслідки накопичуються і вже через 4 роки у 85% культурно питущих спостерігається початок процесу зморщування мозку. Наступний оман, що алкоголь найбільшу шкоду приносить печінці. Запам'ятайте, що від вживання алкоголю в будь-якій кількості страждає весь організм, але найбільшої шкоди алкоголь завдає мозку людини. (Ролик з серії «Бережи себе»: «Мозок»)
Як ви думаєте, хто приносить нашому суспільству більшу шкоду — алкоголік або культурно, помірно питуща людина?
Насправді, з точки зору теорії тверезості, алкоголік — найкращий агітатор за тверезий спосіб життя. Чому так? Все дуже просто. Згадайте себе маленькими, коли весь світ бачився в особливо яскравих фарбах. Уявіть: ви йдете по вулиці, сонце світить, пташки співають, і тут всю цю ідилію псує смердючий, брудний алкоголік дядя Вася, який валяється під парканом. Як ви думаєте, як скоро після цього вам би захотілося потягнути в рот щось, що містить алкоголь?
Так чому тоді 98% відсотків українського населення вживають спиртне? Невже всі 98% ніколи в житті алкоголіків не бачили?
Справа тут ось в чому. Крім п'яниці дяді Васі, якого ми бачили лише кілька разів, ми, починаючи практично з самого народження були присутні на всіх сімейних святах. А що є незмінним атрибутом, наприклад, Нового року? Так, на жаль, шампанське. Ось і виходить, що з дитинства, нашими ж батьками нам в голови були закладені стереотипи, ніби алкоголь — це не тільки злидні, хвороби та смерть, а що це ще й свято, радість, веселощі, об'єднання сім'ї. Ось саме завдяки таким «культурно питущим» і почали пити всі ці 98% населення України, саме завдяки таким «помірно питущим» батькам в Україні найбільш питуща молодь у світі.
Скажіть, хто знає алкоголіка-пілота літака, алкоголіка-інженера на заводі, алкоголіка-водія пасажирського транспорту? Я думаю, ніхто. А ось «помірно питущих» людей, які займаються відповідальною працею — мільйони. І саме із-за них наша держава щомісяця терпить величезні збитки від виробничих аварій, які відбулися після вчорашнього «свята», або після «чергових 50 грам» в обід. Були випадки, коли льотчик після «вчорашнього» був допущений до управління літака і не зміг вдало здійснити посадку. А про аварії на дорогах, вчинені у стані алкогольного сп'яніння, я взагалі говорити не стану.
Отже, тепер стає очевидно, що не алкоголіки, а саме люди, які «культурно», «помірно» вживають алкоголь завдають величезної шкоди нашому суспільству.
Більшість з вас може сказати, власне, кому яке діло, якщо я іноді в компанії друзів випиваю трохи хорошого пива або чогось іншого. Нехай на шкоду своєму здоров'ю. Свою «норму» я добре знаю. Нехай я проживу на 20 років менше. Зате буде що згадати. Це моє життя і мій вибір.
А це наш вибір? І чи впевнені ми, що це дійсно стосується тільки нас? Скажіть, чи можна змусити людину вживати алкоголь? Назвіть способи за допомогою якого, можна змусити людину виконати чиєсь бажання. Є кілька способів, з допомогою яких можна керувати як окремою людиною, так і цілими народами:
1. Сила 2. Вплив на генетику нації 3. Економіка 4. Пропаганда 5. Історія 6. Філософія
Давайте разом розберемось, як за допомогою цих способів можна змусити пити цілий народ.
Історія. З допомогою спотворення історії теж можна керувати народами. Як ви думаєте, скільки років слов'яни п'ють?
Слов'яни почали пити приблизно 300 років тому. З часів Петра 1. Раніше слов'яни ніколи не мали пристрасть до алкоголю. За заповідями богів дозволити собі хмільне всього 2 рази в рік могли тільки чоловіки, які виконали обов'язок перед Родом — 9 дітей. І ця заборона неухильно дотримувалася багато століть. Всі пам'ятають рядки «...бенкет на весь світ, де я був, мед-пиво пив, по вусах текло, а в рот не попало». Це означає, гість проявив повагу до зібрання, але алкоголем себе не отруїв. Навіть у 1905 році в п'яній царської Росії ми пили 3,5 л чистого алкоголю на душу населення. А в 1914 — були введені жорсткі обмеження на продаж і вживання алкоголю, внаслідок чого рівень його споживання скоротився практично до нуля. Після скасування сухого закону вже у травні 1925 ми вийшли на рівень 0,9 літра. 1940 — 1,9 л 2000 р — 20 л. Ось він, результат впровадження теорії «культурного, помірного пиття». Якби ми пили, як вважають багато хто, протягом століть, то замість нас тут би вже сиділи китайці.
А ось в якому суспільстві ми живемо зараз:
Якщо систематично вживаючи алкоголь з друзями ніхто не завдає шкоди нікому, крім самого себе, то звідки ж всі ці дані? Хто їздить в нетверезому вигляді, хто виховує питущих дітей, хто в стані алкогольної інтоксикації скоює злочини, хто, врешті-решт, закидав всі парки та заповідники країни пляшками і недопалками? Невже незначний відсоток алкоголіків (приблизно 2,1%) накоїли все це в нашій країні?
Пам'ятайте, що кожним нашим учинком ми закладаємо фундамент не лише для свого майбутнього життя, але й для життя всього нашого народу. Живіть тверезо! Заради світлого майбутнього всіх нас, наших дітей, онуків, нашої країни.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ: Шановні діти і батьки! Не долучайтесь до алкоголю. Ви маєте усвідомити, що життя дарується нам Всесвітом. І ми самі повинні дбайливо ставитися до нього. А саме тому поважати і берегти свій організм. Батьки стають взірцем і зразком для своїх дітей з моменту їхнього народження. Тому контролюйте своє життя, підтримуйте свій фізичний стан. Привчайте себе до активного, здорового способу життя. Думайте про майбутнє, тому що кожна здорова дитина це майбутнє людства в цілому.
Пам’ятка для учня 1. Не долучайтеся до вживання алкоголю. 2. Алкоголь не може цілком зняти нервові напруження, вивести з депресії – це тільки тимчасове запаморочення свідомості. 3. Якщо ви знаходитесь в компанії, де всі люди вважають нормою вживати алкоголь, пам’ятайте, що Ви особистість. 4. З дитячих років привчайте себе до спорту. 5. Майте силу волі відмовлятись від пропозиції товаришів щодо вживання спиртних напоїв. 6. Знайдіть собі корисні і цікаві заняття (танці, співи, музика, малювання). 7. Отримуйте задоволення від тверезого спілкування. 8. Відпочивайте під час свят, не вживаючи спиртних напоїв. 9. Заздалегідь загартовуйте і піклуйтеся про здоров’я свого організму, з дитячих років замислюйтесь над майбутнім. Пам’ятайте: ви несете відповідальність за стан свого здоров’я, народження майбутніх дітей.
2. НАРКОМАНІЯ ХВОРОБА, ЩО ВІДБИРАЄ ЖИТТЯ Наркоманія це хвороба, що виникає внаслідок вживання наркотичних речовин та призводить до глибокого руйнування організму і навіть смерті. Існує два види наркоманії мононаркоманія (вживання якогось одного наркотику) і полінаркоманія (вживання декількох видів наркотиків одночасно). Якщо наркоман не отримує наркотик тривалий час, у нього з’являється абстиненція болісні відчуття, які не кожен витримує і може навіть померти. Підлітки вживають наркотики у шість разів частіше, ніж люди інших вікових груп. За останні 10 років смертність від вживання наркотиків збільшилась у 12 разів, а серед підлітків у 42 рази! Середня тривалість життя наркоманів 4 4,5 роки після першої спроби! Наркоманія є джерелом поширення ВІЛ-інфекції. 70% ін’єкційних наркоманів є носіями вірусів СНІДу! Кількість злочинів, пов’язаних з наркотиками та сильнодіючими речовинами наркотичного походження за останні п’ять років збільшилась у шість разів. Наркотичні речовини — проблема номер один у молодіжному середовищі не тільки в Україні, але й у всьому світі. Але що ж таке наркоманія? Адже хтось і каву, і тютюн вважає наркотиком, інші ж говорять, що анаша і маріхуана практично безпечні. Хто ж правий? Справа в тому, що викликати наркотичний стан можуть багато які речовини, й усі вони без винятку отруйні. Це досить широке коло речовин — від ліків, що чинять психотропний ефект, до засобів побутової хімії. Алкоголь і нікотин — також наркотичні речовини, і пристрасть до них теж є токсикоманією.
Класифікація наркотичних речовин Людині давно відомі наркотичні речовини. У багатьох східних культурах цілком звичайним є вживання психотропних речовин. Кава, тютюн, алкоголь — безсумнівно, найпоширеніші психотропні речовини, споживані в суспільстві. Кокаїн одержують з південноамериканського чагарнику коки. Це теж збудливий засіб. Людина, що перебуває під впливом кокаїну, почувається сильною та діяльною, вона чітко бачить життєву перспективу, відчуває надлишок сил, упевнена в собі. Але такий стан швидко змінюється занепокоєнням, а іноді й неприємними слуховими галюцинаціями. Барбітурати та транквілізатори. Понад 2 тис. барбітуратів використовуються як снодійні засоби. У разі отруєння невеликими дозами барбітуратів виникають симптоми, подібні до симптомів алкогольного сп’яніння. У великих дозах вони викликають кому. Барбітуроман страждає на погіршення пам’яті, ослаблення розумової діяльності й інтересу до роботи або подій поточного життя, губить контроль над емоціями. Транквілізатори — заспокійливі засоби, що зменшують занепокоєння. Однак уживання навіть таких слабких транквілізаторів, як валіум або лібриум, може спричинити фізичну або психічну залежність. Опіати — продукти переробки маку. Активні компоненти опіуму — морфін і кодеїн (спочатку їх використовували як болезаспокійливі засоби). Наприкінці ХІХ століття було відкрито похідне морфіну — героїн. Усі ці речовини діють на головний мозок, блокуючи больові синдроми й активізуючи центри задоволення. Уживання героїну викликає відчуття блаженства, благополуччя. На жаль, дуже швидко настає фізична і психічна залежність, через яку наркоман змушений постійно збільшувати дозу. Галюциногени та психоделітики — найсильніші психотропні агенти, до яких належать ЛСД, мескалін, псилоцибін, буфотенін, що впливають головним чином на сприйняття навколишнього світу, спотворюючи сприйняття форми, кольору, часу. Усе це дуже часто супроводжується ідеями величі та переслідування. Результат — емоційні розлади. Маріхуана і гашиш — продукти переробки коноплі. Це найбільш поширені наркотики, що одночасно мають галюциногенну, збуджувальну та ейфорізуючу дію. Великі дози можуть викликати агресивне поводження. Часто воно буває результатом нездоланних імпульсів або маревної думки про переслідування.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ:
Наркоманія найтяжча хвороба, яка без сумніву веде до смерті. Залежність від наркотиків емоційний стан, для якого характерно: – непереборне бажання постійного прийому наркотика, мста придбати його будь-якою ціною; – збільшення вживаної дози наркотичного засобу в залежності від потреби організму; – психічна залежність (психологічна або емоційна) вживання наркотиків; Звикання – фізично необхідна звичка людини, для якої характерно: – підвищене бажання подальшого вживання наркотичних засобів з мстою поліпшення настрою; – незначна тенденція до збільшення дози наркотиків; – незначна фізична, але висока психічна залежність.
Пам’ятка для учня Усвідом, що ця хвороба має 4 етапи: 1. «Я не наркоман!» (перекладаємо: відмова від своєї залежності, яка для всіх, окрім пацієнта, є наявною). 2. «Я ненавиджу всіх» (перекладаємо: агресія на все навколо і на всіх навколо від розчарування у п. 1). 3. «У мене повна депресія і нудьга!..» (перекладаємо: депресія від усвідомлення розвитку свого шляху до цвинтаря). 4. «Так, я такий, але з цим треба щось робити…» (перекладаємо: усвідомлення своєї хвороби і пошук шляхів вилікування).
НАЙКОРИСНІША ПОРАДА ПСИХОЛОГІВ:
За будь-яких обставин необхідно відмовитись від спроби «скуштувати» наркотичні засоби. Бо навіть перші спроби можуть скінчитися звиканням до цих отруйних речовин. Ви повинні чітко собі уявити: наркоман це смертник, він обов’язково загине, якщо своєчасно не припинить вживати наркотики. І чим довший час вживають наркотики, тим складніше стає вилікування. Не треба приховувати свою хворобу. Навколо є багато людей, які готові допомогти вам: батьки, вчителі, лікарі, старші товариші. І якщо ви потрапили до лабіринту наркозалежності, знайте, що є люди, які здатні допомогти вам знайти дорогу до виходу з нього. Розгляд ситуацій Ситуація 1.Михайло прийшов на день народження до однокласниці, де зібрались однокласники. Батько іменинниці дістав шампанське і став потроху наливати в склянки. Михайло відставив свій бокал, сказавши… (Дайте варіанти відповіді). Ситуація 2.Діти всім класом пішли у турпохід. Дійшли до місця, розбили табір, дівчата стали готувати обід. До Андрія підійшли Сергій, Женя і Вітя. «Пішли з нами», — сказав Вітя і показав щось заховане під курткою. Андрій не відразу, але побачив пляшку з вином. «Ні», — сказав він, … (Дайте варіанти відповіді). Ситуація 3.Ви працюючи медсестрою в одній із лікарень і пристрастившись до наркотиків, вирішила випробувати новий засіб… на восьмирічній дівчинці, яка лежала із запаленням легенів і нещодавно виписалася. Цілий тиждень лікарі боролися за життя дитини… її ледве вдалося врятувати! Коли дівчинці стало легше, вона розповіла: «На перерві в школі до неї підійшла тьотя і сказала: «Олю, ти лежала в лікарні й тобі робили уколи, так от, треба зробити ще один». Після цього завела мене до туалетної кімнати й зробила в руку укол, а потім я нічого не пам’ятаю…» Громадянку В. заарештовано і за всією суворістю закону на довгі роки позбавлено волі. Цей нечуваний випадок зайвий раз свідчить про те, до якого нелюдського вчинку може призвести пристрасть до наркотичного дурману.
Що спонукає молодь до таких жахливих вчинків? (Думки учнів.)
V. Узагальнення та систематизація знань Тест «Міфи й факти» (самостійна робота). Підтвердьте твердження словами «факт» або «міф». 1) Усі наркотичні засоби негативно впливають на організм, спричиняючи захворювання та ускладнення. 2) Алкоголь також є наркотичним засобом. 3) У результаті вживання наркотиків не формується залежність, людина може припинити вживати їх у будь-який момент. 4) Після вживання алкоголю досить випити чашку міцної кави або стати під холодний душ і можна сідати за кермо автомобіля. 5) Можна випити взимку порцію алкоголю і зігрітися. 6) У результаті алкогольного отруєння смерть ніколи не настає. 7) Наркотики позитивно впливають на розвиток уваги та пам’яті, а це призводить до успіхів у навчанні. 8) Вживання алкоголю та інших наркотичних засобів вагітною жінкою негативно впливає на плід, що розвивається. 9) Вдихання аерозолю з балончика не вважається вживанням наркотиків. 10) Вдихання клею не може призвести до смерті. 11) Ризик звикання до наркотиків підвищується в тих, хто вживав алкоголь у підлітковому віці. 12) Вживання алкоголю — це тільки спосіб приємно провести час, який не призводить до захворювань і зловживань іншими наркотичними засобами.
VІ. Підбиття підсумків Профілактика «шкідливих звичок» це в першу чергу інформація про вилив на організм людини нікотину, алкоголю, наркотичних речовин. Кожен учень повинен знати, що нікотин, алкоголь, наркотики отрута, яка знищує людину, руйнуючи здоров’я, послаблюючи волю, позбавляючи людину життєвих і моральних цінностей. Отже, ви дізналися про шкоду, якої зазнають організм і психіка від вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. Подумайте про те, що чекає вас в майбутньому, якщо ви будете курити, вживати спиртне або наркотичні речовини. Треба ставитись з повагою до свого організму та поважати здоров’я оточуючих, тому що шкідливі звички однієї людини негативно впливають на організм іншої. Пам’ятайте: здоров’я, справжня радість життя і щастя не сумісні з тютюном, наркотиками і спиртними напоями. Живіть здоровим життям! Дайте змогу вашим дітям і онукам народитись здоровими і щасливими!
VІІ. Домашнє завдання
Скласти схему «Розвиток шкідливих звичок».