Урок "Амфібії: особливості будови, способу життя."

Про матеріал
Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 7 класу загальноосвітніх шкіл. Конспект уроку з мультимедійною підтримкою.
Перегляд файлу

Тема уроку: Амфібії: особливості будови, способу життя.

Мета: розкрити особливості будови амфібій у зв’язку з середовищем життя; виховувати бережливе ставлення до природи в цілому, а до тварин – зокрема; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати з текстом, комп’ютером, робити порівняння.

Обладнання: колекції зображень тварин, презентація, фрагменти відеофільмів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І.  Організаційний етап (Привітання. Перевірка присутніх.) (2 хв)

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання.

На попередніх уроках, ми вивчали Клас Хрящові та клас Кісткові риби. Тож  давайте    перевіримо, як ви виконали домашнє завдання. У вас на столах є картки з твердженнями, де вам необхідно навпроти кожного твердження поставити знак «+» - якщо ви згідні з цим твердженням або знак «-«, якщо не згідні.

1.Вправа «Вірю – не вірю» (1 слайд)

1). Риби поділяються на хрящових та кісткових.

2). Акули належать до кісткових риб.

3). Кісткові риби мають плакоїдну луску.

4). Риби дихають киснем, розчиненим у воді, за допомогою зябер.

5). Кісткові риби не мають зябер ні кришки.

6). Акули мають плавальний міхур.

7). Акули постійно рухаються.

8). Плавальний міхур – це виріст стравоходу.

9). Кісткові риби мають зяброві щілини.

10). Кісткові риби мають бічну лінію.

Відповіді на екрані: 1»+»; 2 «-«; 3 «-«; 4 «+»; 5 «+»; 6 «-«; 7 «+»; 8 «+»; 9 «-«; 10 «+». ( 2 слайд)

У вас на столах є оціночні листки. В колонку біологічний диктант поставте оцінку:  4 бали - за 8-10 вірних відповідей;

               3 бали -  за 7-8 вірних відповідей

               2 бали – за 5-6 вірних відповідей

               1 бал  -  за 2-4 вірних відповідей

2.Біологічне лото (3 слайд)

На екрані та у вас на аркушах  є назви таксонометричних одиниць, але вони знаходяться в неправильній послідовності.

Місце Акули у системі органічного світу

Імперія                                                   Клітинні організми

Надцарство                                           Еукаріоти

Царство                                                   Тварини

Підцарство                                            Багатоклітинні

Тип                                                           Хордові

Підтип                                                      Безчерепні

Клас                                                          Хрящові

Перевірка:  (4 слайд)

3 бали – якщо 6-7 вірних

2 бали – якщо 4-5 вірних

1 бал – якщо 2-3 вірних відповідей (виставляємо у листки самооцінювання)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку.

Сподіваюсь, що знання які ви сьогодні отримаєте, ви майстерно вживатимете не лише на подальших уроках, а й у повсякденному житті.

Ми розглянемо тварин, які у дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра.

Деякі з них  настільки ядовиті. Що можуть вбити людину.

Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах.

Виводять серенади, які чути на великих відстанях;

Здатні турбуватися про потомство.

Загадка(5 слайд)

А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші.

Кожна скривлена нога,

І не ходить, а плига

Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата

Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух? (Жаба)

 

Напевно ви вже здогадалися про які організми буде йтися сьогодні на уроці. Отже тема нашого уроку «Амфібії: особливості будови, способу життя».(слайд 6)

ІV. Вивчення нового матеріалу. (7 слайд)

  1. Особливості амфібій.

(Розповідь вчителя з елементами бесіди та демонстрацією презентації.)

Земноводні - це перші наземні тварини, більшість яких живе на суші, а розмножуються у воді. Живуть вони у сирих місцях: болотах, вологих лісах, на луках, на берегах прісних водойм, або у воді; їхня поведінка визначається вологістю; деякі живуть на деревах (квакша). Активні тільки в теплу пору року, коли настає осінь вони йдуть на зимівлю.зимують амфібії переважно на дні незамерзлих водойм, у верхів’ях річок або струмків, скупчуються сотнями особин, деякі ховаються в тріщини грунту або укриття. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17). Тіло амфібій складається з таких відділів: голова, тулуб, 2 пари кінцівок, хвіст(у деяких він редукований).

  1. Особливості зовнішньої будови та покривів.

Самостійна робота з підручником, робота в групах) 

  1. Відділи тіла жаби. (8, 9 слайд)
  2. Чому тіло жаби вкрито слизом? (10 слайд)
  3. Живлення амфібій. (11 слайд)
  4. Органи чуття. (12 слайд)
  5. Які особливості будови кінцівок та способи переміщення?(13 слайд)
  1. Статева система.

( 14 слайд) Розмноження та розвиток земноводних, як і в риб, відбуваються у воді. Земноводні – роздільно статеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення. Навесні ви часто чули гучний «жаб'ячий спів». Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки – резонатори. Вони можуть роздуватися, підсилюючи звуки. У такий спосіб самці жаб сповіщають про свою присутність. Самки жаб відкладають у воду дозрілі ікринки, а самець випускає на них рідину, що містить сперматозоїди. (відео)https://www.youtube.com/watch?v=HpA6XuXqzVo

( 15 слайд) Личинка жаб має назву пуголовок. Про розвиток земноводних давайте подивимося відео. (https://www.youtube.com/watch?v=ZZzOOBYO8TY- розмноження жаб  або https://www.youtube.com/watch?v=GTJgHJ4FnC8 – розвиток жаби

Спочатку вона схожа на личинку кісткової риби. Дихає пуголовок спочатку зовнішніми зябрами, розташованими з боків голови. Вони невдовзі замінюють внутрішні, непомітні ззовні (прорізуються зяброві щілини). У личинок земноводних є багато спільного з кістковими рибами.
    Пуголовок швидко росте, зовнішні зябра замінюються на внутрішні, через деякий час починають розвиватися кінцівки. Спочатку зовні помітні лише задні кінцівки, передні ж – сховані під шкірною згорткою, що прикриває зяброві щілини. Через деякий час з'являються легені, серце стає трикамерним. Хвіст поступово коротшає, та стають помітними передні кінцівки. Пуголовок перетворюється на жабеня. Період розвитку у воді           триває два-три місяці, після чого жабенята заселюють на суходолі придатні місця існування. Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. Таким чином, земноводним притаманний непрямий розвиток, під час якого організм зазнає значної перебудови.

V.  Узагальнення та систематизація знань.

 

Кросворд «Земноводні» (за допомогою програми Learning.apps.) ( 21 слайд)

По горизонталі:

  1. У шкірі багато слизових … (залоз)
  2. Передній відділ тіла. (голова)
  3. Парні органи руху. (кінцівки)
  4. Відділ задньої кінцівки (гомілка)
  5. На задніх кінцівках між пальцями є…(перетинки)
  6. Відділ тіла (тулуб)
  7. Відділ задньої кінцівки (стопа)
  8. Кінцівки мають…(пальці)

По вертикалі:

3. відділ передньої кінцівки (кисть)

5. відділ задньої кінцівки. (стегно)

6. відділ передньої кінцівки. (передпліччя)

8. відділ передньої кінцівки (плече)
 

Вправа «Плутанина». ( 22 слайд)

 Знайти в тексті помилки, яких припустився автор.

Земноводні – це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають 4 однакові ноги, з допомогою яких  легко ходять. Шкіра у жаби гладенька, без залоз. Ковтають їжу з допомогою очей. Органами дихання жаби є зябра. Температура тіла стала. До органів чуття належить і бічна лінія, яка як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла.

 

Відповідь: солоних, шиї, однакові ноги, ходять, без залоз, зябра, стала, бічна лінія.

Вправа «Риби та земноводні» створена за допомогою програми Learning.apps. ( 23 слайд)

http://solonynka.blogspot.com/

VІ.Підсумок уроку .

Кожний з вас дуже гарно попрацював. Свої оцінки ви підрахуєте у листках самооцінювання.

VІІ.Домашнє завдання. ( 24 слайд)

Прочитати параграф32,опрацювати висновки, дати відповідь на запитання на стор. 152(усно), пізнавальне завдання: зібрати народні прикмети, легенди про земноводних.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
1918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку