Тема. Англія. Практична робота «Велика хартія вольностей».
Мета: формувати уявлення про розвиток Англії в період Середньовіччя: становлення централізованої держави,створення парламенту, підписання “Великої Хартії вольностей”;
Розвивати вміння та навички роботи з картою, історичними документами, встановлювати причинно-наслідкові звʼязки, співпрацювати в групі, оцінювати історичні події ;
На прикладі англійської історії, виховувати повагу до народу, що бореться за свою незалежність, демократичні цінності.
Основні поняття: парламент, війна Червоної та Білої троянд, “Велика хартія вольностей”.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Після уроку учні:
• показуватимуть на карті Англію, її основні міста;
• матимуть уявлення про розвиток Англії у період Середньовіччя;
• розповідатимуть про значення “Великої хартії вольностей”;
• знатимуть про процес формування в Англії станової монархії.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Привітання, налаштування на роботу. Вітаю на уроці з всесвітньої історії. Запрошую до Середньовічної Європи. Бажаю, щоб для кожного з нас цей урок був корисним і пізнавальним. Для цього потрібно зайняти своє робоче місце, налаштуватися на роботу. Діти, продемонструйте, чи готові ви працювати (реакції ЗУМ).
Відкриття теми (ребус). Відповісти з історією якої середньовічної держави будемо знайомитися на уроці, зможемо, коли розгадаємо ребус (Англія). Тема уроку “Англія. Практична робота “Велика хартія вольностей”. Які асоціації виникають у вас з Англією?
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель. 15 червня 2015 року, коли відзначали 800 років з дня підписання “Великої хартії вольностей” гугл створив дудл, присвячений цій події, ви його бачите на слайді. Чому це важлива подія не тільки для історії Англії, а й для всього світу дізнаємося на уроці, попрацювавши з цим документом; крім того дізнаємося про найважливіші події з історії середньовічної Англії; для цього будемо працювати з історичними текстами, картами, схемами, ілюстраціями; продовжимо вчитися висловлювати та аргументувати власну думку.
Власне цілепокладання. Робота з онлайн дошкою: закінчити речення “Від уроку я очікую….”
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Wordwall (вікторина). Для того, щоб ефективно працювати на уроці, пропоную пригадати, що ми знаємо з теми, виконавши наступне завдання. (Пригадуємо поняття: станово-представницька монархія, абсолютна монархія, Столітня війна, нормани, парламент). Яке герцогство вікінги створили на півночі Франції?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Супроводжується презентацією
Створення держави
Вчитель. З 5 століття починається масове вторгнення на територію Британії германських племен. На півдні Британських островів, вони створили свої королівства.
Робота з картою:
- Які королівства були створені? Скільки їх було? В якій частині було створено королівство Мерсія?
Вчитель. Підкорене населення почали називати англосаксами. А діалект англів з Мерсії - англійською мовою.
Вчитель. В період Середньовіччя Англією правили три династії: Англосаксонська, Нормандська, Анжуйська (Плантагенети).
Альфред Великий (871-900).
Вчитель. Познайомимося детальніше з діяльністю деяких англійських королів, зʼясуємо, які проблеми їм довелося вирішувати, щоб розбудувати державу.
Починаючи з 793 року вікінги нападали на Англію, намагалися її захопити. Служба в англійських церквах починалася з фрази “Боже, врятуй нас від люті норманів!” Як ви розумієте цю фразу? (Відповіді учнів). Король Альфред з Англосаксонської династії, теж вимушений був боротися з нападниками. Про напрямки діяльності короля дізнаємося, попрацювавши з текстом.
Робота з текстом. Відповіді учнів: розбудова армії і флоту, Лондон-резиденція, збірник законів “Правда короля Альфреда” монастирі, школи, літописання.
Вільгельм І Завойовник (1066-1088).
Вчитель. Боротися проти данців англосаксам допомогало герцогство Нормандія. У 1066 році герцог Нормандії Вільгельм розбив армію англійського короля Гарольда, захопив владу, встановивши Норманську династію.
Як ви розумієте фразу: “Король повинен знати все про своїх підданих?” Що потрібно для цього зробити? (“Книга страшного суду”),
Робота зі схемою: Які заходи Вільгельма І сприяли зміцненню центральної королівської влади в Англії? (поділ держави на графства на чолі з шерифами, торгівля (вовна)
Генрі ІІ Плантагенет (1154 -1189)
Вчитель. Як короля характеризує фраза “Я знаю, як поставити на місце баронів?”. Дуже розумний, знав шість мов, розширив територію, зміцнив королівську владу, запровадив “щитові гроші”, створив суд присяжних. (Робота з підручником)
Робота з картою. Які території входили до Англії під час його правління?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Під час правління наступних королів Англія занепадає:
Річард Левове Серце (1189-1199) та
Джон Безземельний (1199-1216).
Він втратив, частину французьких територій програв боротьбу з Папою Римським, барони відчули послаблення королівської влади, взяли короля в полон і примусили його підписати “Велику хартію вольностей”
Робота з документом (Додаток)
Генрі ІІІ (1216-1272). За його правління, барони зовсім знахабніли, захопили владу, лицарі, міщани, селяни теж почали воювати. Вже не зрозуміло було, хто на чиїй стороні. 1265 році барони вимушені були створити станово-представницький орган - парламент.
Робота з текстом. Які соціальні групи були представлені в парламенті? В чому полягає історичне значення створення станово-представницького органу?
Війна троянд (Виступ учня).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія “Гра реставратор” - онлайн інструмент learningapps
Закінчити речення “Сьогодні на уроці я…”
V. Домашнє завдання
Додаток:
ВИТЯГ ІЗ «ВЕЛИКОЇ ХАРТІЇ ВОЛЬНОСТЕЙ»
ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ НА ПИТАННЯ:
1.Про що цей документ?
2.Які соціальні групи згадуються в документі?
3.Чи обмежував, на вашу думку, владу короля документ?
4.Про що говориться в статті 39? Який принцип проголошується?
1. По-перше, ми дали перед богом згоду і підтвердили цією хартією за нас і наших нащадків на віки, щоб англійська церква була вільною і повною мірою й недоторканністю володіла своїми правами і свободами.
12. Ані щитові гроші, ані будь-які інші платежі не повинні стягувати в нашому королівстві інакше, ніж за загальною радою королівства нашого...
13. Місто Лондон... всі інші міста, і бурги, і містечка, і порти мали всі свободи і вільні свої звичаї.
14. Щоби мати загальну раду королівства для призначення нових платежів чи обкладення щитовими грішми, ми накажемо скликати архієпископів, єпископів, абатів, графів, старших баронів нашими листами кожного окремо...
39. Жодна вільна людина не буде заарештована, ув'язнена, або позбавлена майна, або оголошена поза законом, або відправлена у вигнання інакше, ніж за законним вироком рівних цій людині та за законом країни.
41. Усі купці повинні мати право вільно й безпечно виїздити з Англії та в'їздити до неї, перебувати та їздити Англією, як суходолом, так і водою, для того, щоб купувати і продавати без будь-яких незаконних мит, сплачуючи лише старовинні та справедливі, звичаєм установлені мита, за винятком воєнного часу...