Урок "Антарктида - материк холоду

Про матеріал

Ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди; розвивати пізнавальний інтерес до природознавства; вчити працювати з картою, атласом, глобусом, додатковою літературою; розширювати знання за допомогою відеоматеріалів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств материка.

Перегляд файлу

                                            Урок природознавства   ( 4клас)

Тема. Антарктида – материк холоду

Мета. Ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди; розвивати пізнавальний інтерес до природознавства; вчити працювати з картою, атласом, глобусом, додатковою літературою; розширювати знання за допомогою відеоматеріалів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств материка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: фізична карта півкуль і Антарктиди, атлас, підручник з природознавства, наочність до теми уроку, відео, презентація.

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

Станьте, діти, всі рівненько.

Поверніться, привітайтеся з гостями гарненько: «Доброго дня!»  Сідайте.

Сьогодні на уроці ви повинні не просто слухати, а й чути.

Не просто дивитися, а й бачити.

Запам’ятовувати, міркувати, нові знання здобувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Синоптик»
  • Яка зараз пора року?
  • Яке число? Який місяць?
  • Що ви можете сказати про стан неба?
  • Сьогодні тепло чи холодно?
  • Чи є сьогодні опади?
  • Чи є вітер? Який?
  1. Перевірка знань, які здобули на попередніх уроках

а) Бліц – опитування

- Який розділ вивчаємо? (Материки і океани)

- Що таке материк?

- Скільки материків на Землі?(Показати на карті)

- Що таке океан?

- Скільки океанів на Землі? (Показати на карті)

- Назвати частини світу.

- Який материк найбільший? Найменший?

- Який океан найбільший? Найменший? Найтепліший? Найхолодніший?

- Яка найвища гора світу? Де вона знаходиться?

- Показати найбільшу пустелю?

- Що таке Арктика? Де вона розташована?

- Показати на глобусі Північний полюс, Південний полюс, екватор.

- Що таке екватор?

б) Гра «Асоціації»

Назвати місце, де можна побачити…

  1. Анди, Амазонка, Анхель  (Південна Америка);
  2. савани, баобаб, окапі, Ніл (Африка);
  3. Каспійське море, Байкал, Еверест, Китай (Євразія)

 

 

          4)білий ведмідь, дрейфуюча крига, Північний полюс (Арктика);

          5)Муррей, евкаліпт, качконіс, коала (Австралія).

          в) Гра «Фотогалерея» Де зроблені ці фотознімки?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Чи заєте ви, де на Землі існує п’ятий океан?
  • Чи знаєте ви, де найсухіше місце на Землі?
  • Чи знаєте ви, де Сонце найбільше віддає свого тепла?
  • Чи знаєте ви, де на Землі один раз на рік сходить і один раз  заходить Сонце?
  • Що ж це за місце? Здогадалися? Якщо ні, то послухайте загадку.

                         Проти Арктики вона

                         Ця країна крижана

                         І у будь – яку погоду

                         Все навкруги там з льоду.

                                                   (Антарктида)

                       Як тільки не називають цей материк – «край Світу», «королева холоду», « світовий холодильник»,  «царство прісної води».

Сьогодні ми здійснимо віртуальну подорож на цей загадковий материк і зможемо дати відповіді на ті питання, які я вам задавала.

  • Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово Антарктида?

Побудова «Асоціативного куща»

 

           холод         мороз     сніг       крига    лід   заметіль   вітер 

                                             Антарктида

           льодовик    полярна ніч    полярний день    айсберг

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Перегляд відео «Антарктида»

Діти, дивіться уважно і знайдіть тут серед сурової природи щось приємне і тепле для душі.

2.Складання плану подорожі.

    1) Розташування материка.

    2) Відкриття Антарктиди.

    3) Природа.

    4) Дослід.

    5) Погода.

    6) Населення.

    7)Відпочинок.

    8)Робота в парах.

    9) Робота з підручником.

  10) Підсумок.

3. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Розташування Антарктиди.

        Антарктида -  шостий материк Землі. Розміщений  у південній півкулі. За уявною лінією, яка називається  Південне полярне коло.  В центрі Антарктиди знаходиться Південний полюс Землі. Антарктида з усіх сторін оточена водами трьох океанів – Тихого, Атлантичного та Індійського. Вчені називають ці три океани навколо Антарктиди Південним океаном.

 

  • Позначте на контурних картах Антарктиду.

Відкриття Антарктиди.

Цей суровий материк був відкритий останнім.

  • Як ви думаєте, чому? (Дістатися до нього було дуже складно)

         Першим у 1792 році  вирушив на пошуки материка англійський мореплавець Джеймс Кук. Але він так і не дістався до нього. Перетнувши Південне полярне коло, потрапив у крижаний полон. І сказав, що цей материк відкрити неможливо і нічого цікавого на ньому немає.

     А в 1820 році російські мореплавці Фадей  Беллінсгаузен та Михайло Лазарєв вирушили на пошуки материка. Вони йшли невідомими морськими просторами, їхні кораблі обмерзали льодом, снігом засипало палубу. Але вони дісталися  до берегів Антарктиди  і побачили її  крижаний покрив.

     Цікавий факт!  Пізніше, слухаючи розповіді Беллінсгаузена,  відомий художник – мореніст Іван Айвазовський  написав картину «Крижана гора», за що його визнали видатним географічним діячем.

   В 1911 році норвезький дослідник Руаль Амундсен, якого називали «залізний Руаль» досяг Південного полюсу Землі.

Природа материка.

    Вся Антарктида покрита потужним льодовим покривом. Товщина його досягає до 2000 м і більше. Тому Антарктида є найвищим материком. Площа її становить 14млн. кв.км Під льодовим панциром в надрах материка є корисні копалини: кам’яне вугілля, залізна руда, мідь, свинець. Але господарську  діяльність на материку заборонено. Антарктида нікому не належить.

       Материк Антарктида разом з прилеглими ділянками Тихого, Атлантичного та Індійського океанів утворюють Південну полярну область Землі Антарктику.

   Особливе місце займають  льодовики. Під дією припливів і відливів у товщі  льодовиків утворюються тріщини, які спричинюють відкол великих айсбергів.

Найбільший льодовик  у світі  – льодовик Росса –  шириною 800км,   довжиною 1100км,    товща криги – 700м.

Демонстрація досліду.

Вчитель показує  модель льодовика.

           -Що зберігається в льодовиках? (Запаси прісної води)

  • Що ви спостерігаєте? (Модель льодовика)
  • Що відбувається з льодовим покривом в Антарктиді?( Він повільно рухається і сповзає в океан).

Під дією хвиль утворюються тріщини в льодовиках і від них відколюються величезні брили льоду, які називаються айсберги.

Вчитель демонструє відкол айсберга (на макеті з льоду) і його розміщення в океані. Навколо океану плаває  близько 200тис. айсбергів.

  • А це добре чи погано? Яку шкоду несуть айсберги?

 

 

 

Погода материка.

На материку дуже суворі погодні умови. Літо триває з листопада по лютий.

Температура на материку в цей час розміщується так – 32°, -16°, 0°.

Літо в Антарктиді таке сонячне, що ні в якому разі не можна забувати про сонячні окуляри – можна серйозно пошкодити зір. І без губної помади теж не обійтися – без неї губи моментально тріскаються, і неможливо ні їсти, ні говорити. Влітку Сонце віддає тепла Антарктиді не менше ніж на екваторі.  Чому ж тоді так холодно, а льодовики не тануть? Майже 90% сонячної енергії відбивається від льодів і сніжного покриву, а якщо врахувати, що сонячне тепло материк отримує в основному влітку, то виходить, що протягом року Антарктида більше втрачає тепло, ніж здобуває.

В Антарктиді, так само як і в Північній півкулі, бувають полярна ніч і полярний день, які тривають цілодобово.

Зима дуже сурова. Триває з березня по жовтень. Температурні показники -70°,-40°,

 -32°, -16°. Найнижчу температуру зафіксували біля Південного полюсу в 1983 році

-89°.  На материку панують сильні вітри до 90м/с.  Опади у вигляді снігу.

Цікавий факт! А ще в Антарктиді існує особливе місце. Це найсухіше місце на Землі називається Сухі долини. Вчені вважають, що там не було дощів 2млн. років. Ще в Сухих долинах дмуть вітри зі швидкістю 320км/год і швидко випаровують вологу. Природні умови наближені до умов Марса.

Населення.

  • Як ви думаєте, чи в таких сурових кліматичних умовах є там населення?

Постійного населення на материку немає. Антарктиду відвідують наукові  співробітники. Там налічується 40 наукових станцій з 18 країн світу.

Подивіться на карту.

  • Чи є наукова станція з України?

В 1996 році розпочала свою роботу українська науково – дослідна станція «Академік Вернадський», яка розміщена на острові Галіндез.

Крім наукових співробітників  Антарктиду відвідують туристи. Там вони катаються на океанічних човнах, на лижах, ночують в наметах на льоду, фотографуються з пінгвінами, милуються суровими красотами материка.

Робота в парах. Позначити на контурних картах Антарктиди  - материк Антарктида;  Південний полюс; океани, які омивають материк; наукову станцію України «Академік Вернадський».

Відпочинок. (Музична фізкультхвилинка)   «Веселі пінгвінчики»(відео)

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань

1.Робота з підручником.(с. 94 – 95)

Прочитати статтю і заповнити картку  «Антарктида в цифрах».

Скільки океанів омивають материк

Рік відкриття

Товща льодового покриву

Найнижча зафіксована температура

Швидкість вітру

Кількість наукових станцій

 

 

 

 

 

 

 

2.Компетентністно – орієнтовані запитання.

- Чому Антарктида найхолодніший материк? ( потужний льодовий покрив, розташування материка)

- Чому в Антарктиді холодніше, ніж в Арктиці?

- Якій державі належить Антарктида?

- Чому Антарктида так важлива для нашої планети?

- Яка пора року зараз в Антарктиді?

- Чому на Зимових Олімпійських іграх не було жодного спортсмена з Антарктиди?

- Чи зможемо ми потрапити до Антарктиди, якщо сядемо на корабель на нашій річці Інгулець?

- Що ти візьмеш з собою, якщо вирушиш до Антарктиди?

3.Відеоскрайб «Антарктида».

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Охарактеризуйте Антарктиду, використовуючи префікс  НАЙ…

(Найхолодніший, найсухіший, найвітряніший, найвищий).

  1. Охарактеризуйте свої відчуття після уроку.
  • D:\ГАЛЯ\картинки\дизайн\images (64).jpg
  • -  мені було цікаво, дізнався багато нового, все зрозумів;

D:\ГАЛЯ\картинки\дизайн\images (64).jpg 

  • -       мені було нецікаво, нічого нового не дізнався;

 

D:\ГАЛЯ\картинки\дизайн\images (64).jpg                   - в мене виникли запитання по даній темі.

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
1034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку