Урок № 7
Тема: Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.
Мета: розкрити антропічний вплив на біорізноманіття; сформувати уявлення про проблеми акліматизації та реакліматизації видів; розглянути збереження біорізноманіття як необхідну умову стабільності біосфери.
Обладнання: фотографії різноманітних видів тварин і рослин (у тому числі видів-вселенців свого регіону)
Основні поняття й ключові терміни: біорізноманіття, збереження біорізноманіття.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Бесіда
1. Що таке забруднення ґрунтів?
2. Назвіть найпоширеніші забруднювачі ґрунтів.
3. Назвіть основні джерела забруднення ґрунтів.
4. Назвіть екологічні проблеми ґрунтів, що виникли внаслідок діяльності людини.
5. Що таке охорона ґрунтів?
6. Наведіть приклади ґрунтозбережувальних заходів.
7. Які основні джерела антропічного забруднення ґрунтів?
8. Які наслідки антропічного впливу на ґрунти?
9. У чому полягає необхідність охорони ґрунтів?
10. Яке значення у розвитку агроекосистем мають ґрунти?
2. Біологія + Екологія. ЧАЕС і ґрунти України
Учні відповідають на проблемні запитання, які отримали на попередньому уроці.
Запитання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступна вправа
Живі організми виявляють дивовижну здатність до адаптацій. Перед вами організми ендеміки найпосушливішої пустелі світу, розташованої на території країни, чий герб зображений на ілюстрації. Виберіть із поданого переліку назви організмів і пустелі: саксаул, вельвічія дивна, орлан-крикун, орлан-білохвіст, антилопа гну, антилопа орікс, Гобі, Наміб. Чому, незважаючи на дивовижну адаптованість, видове різноманіття внаслідок антропічних впливів зменшується?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ – це розмаїття організмів, видів та їхніх угруповань.
Причини деградації біорізноманіття:
1) Руйнування природного середовища життя – основна причина вимирання видів:
Загальний стан екосистем, або показники індексу живої планети, за останні десятиліття знизились на 37 %.
2) Збільшення частки чужорідних видів (біологічне забруднення).
Інвазійні види – види, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з місцевими видами за екологічні ніші.
Процес розселення диких видів на нових територіях називають біологічною інвазією.
Відомими прикладами таких видів є:
3. Надмірна експлуатація природних ресурсів
4. Швидке зростання кількості населення
5. Зміна клімату й глобальне потепління
2. НАСЛІДКИ АНТРОПІЧНОГО ВПЛИВУ НА БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1. Зникнення видів
2. Проблеми вселення нових видів
Встановлено, що з другої половини XX ст. загострилися проблеми біозабруднення, пов’язані з:
Вселення чужорідних видів часто чинить негативний вплив на аборигенні
види та природні екосистеми в цілому.
Нині чужорідні види представляють усі таксономічні групи і загрожують біорізноманіттю в глобальному масштабі.
Загальне число чужорідних видів, що адаптувалися до нових умов, зросло до 500 тисяч – це вдвічі більше, ніж 60 років тому.
До найнебезпечніших видів-агресорів в Україні належать:
3. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1) Збереження біорізноманіття – це сукупність заходів, спрямованих на охорону окремих популяцій, видів та екосистем у цілому разом з їхнім середовищем існування. Біорізноманіття як величезний генофонд планети є одним із дуже важливих механізмів забезпечення стабільності біосфери. Що він різноманітніший, то легше біосфера адаптується до нових умов.
2) Стабільність біосфери – це властивість, заснована на високому рівні різноманіття живих організмів, окремі групи яких виконують різні екологічні функції.
Значення біорізноманіття для стабільності біосфери полягає в тому, що воно:
3) Для збереження і використання біорізноманіття в інтересах теперішнього і майбутнього поколінь було прийнято:
Основні положення цих документів в Україні реалізуються на засадах Концепції Загальнодержавної програми збереження біорізноманіття на 2005 – 2025 роки (2004).
Основними напрямами діяльності щодо збереження біорізноманіття є:
оселищ, тобто місць існування видів, що дає змогу зберегти види, їх угруповання
й умови, необхідні для їхнього виживання та нормального розвитку.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Самостійна робота з таблицею.
Заповніть таблицю характеристики причин деградації біорізноманіття. Поясніть, чому втрата біологічного різноманіття є однією з глобальних екологічних проблем.
Причини деградації біорізноманіття
Причина |
Визначення |
Приклади |
Руйнування природного середовища життя
|
|
|
Збільшення частки чужорідних видів живих організмів
|
|
|
Надмірна експлуатація природних ресурсів
|
|
|
Швидке зростання кількості населення |
|
|
Загроза глобального потепління
|
|
|
2. Біологія + Екоетика.
Чи існують у природі «шкідливі» види?
В екології є класичний приклад про екологічні взаємозв’язки. Для того щоб позбутися комарів – переносників малярії, у 70-ті роки ХХ ст. на острові Калімантан в Індонезії обробили місцевість пестицидом ДДТ. Після цього там почали коїтися загадкові події. Спершу обвалювалися дахи будинків місцевих жителів, потім масово гинули кішки, а згодом на острові поширилася чума.
Поєднайте взаємозв’язками такі організми, як чумна паличка, блохи, пацюки, таргани, терміти, ящірки, кішки, людина, і поясніть, чому так сталося. Висловіть судження щодо твердження про те, що з екологічного погляду «шкідливих» видів організмів у природі не існує.
3. Біологія + Лісове господарство.
Чи варто робити заліснення Степу?
У степах є ділянки, непридатні для оранки (схили, балки, кам’янисті та крейдові відслонення). Не маючи можливості висаджувати на таких ділянках, наприклад, жито, їх передали під лісорозведення, щоб «не дати землі гуляти». На таких територіях почали створювати штучні лісонасадження. Застосуйте екологічні знання та поясніть, чому саджати ліс у Степу більш шкідливо, ніж корисно.
VІ. Домашнє завдання