Урок."Антуан де Сент-Екзюпері. «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності у казці- притчі."

Про матеріал
Познайомити учнів з творчою біографією Екзюпері; розвивати навички аналізу художнього тексту та інсценування його уривків; формувати уміння висловлювати свою думку; розвивати увагу; виховувати почуття добрих взаємовідносин між людьми, відповідальності за свої вчинки.
Перегляд файлу

Тема уроку: Антуан де Сент-Екзюпері. «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності у казці- притчі.

Епіграф: "У кожної людини свої зірки....”

(А. де Сент-Екзюпері)

Мета уроку: 

• познайомити учнів з творчою біографією Екзюпері;

• розвивати навички аналізу художнього тексту та інсценування його уривків; формувати уміння висловлювати свою думку; розвивати увагу;

• виховувати почуття добрих взаємовідносин між людьми, відповідальності за свої вчинки.

Зміст уроку.

I. Активізація пізнавальної діяльності.

- Коли на небі зорі засвічують свої вогні, на землю спадає таємнича ніч, в цій загадковій пітьмі кожна зірка сповіщає про диво людського духу.

Хтось уночі довіряє один одному найпотаємніше, хтось освідчується в коханні, а хтось, може, намагаючись охопити простори Всесвіту, занурюється в роздуми... А чи живе там хтось на он тій далекій яскравій зірочці? А який він, той житель? І як би туди добратися та зазирнути за завісу таємничості?

Дивлюсь на небо, а зірки холодні Блищать далеко у височині.

Яке ж самотнє Людство

У Всесвіті безлюднім,

У недосяжній далеч-далені?

Чому ж впродовж століть не поріднились

Земляни між собою, як брати?

Чому ж нічому їх самотність не навчила?

А зорі світять зі своєї висоти ...

Ніч допомагає нам зрозуміти самих себе.

Діти, а що ви відчуваєте, коли дивитесь на зоряне небо? (Стимуляція уваги.)

(Варіант відповіді - беззахисні, маленькі, одинокі, всіма забуті)

- А коли ви відчуваєте себе одиноким, покинутим, більш за все хочеться бути щасливим. Про те, як іти до свого щастя, що це означає, як бути щасливим на своїй планеті - казка А. Де Сент-Екзюпері "Маленький принц”.

II. Запис теми уроку.

III. Розповідь вчителя про письменника.

"Я живу у польоті” - говорив письменник, який народився 29 червня 1900 року в Ліоні. З 13 років хлопчик мріє про небо, вперше підіймається в небо на літаку. Дитяче захоплення переростає у велику мрію, яка стає смислом життя. В 1921 році - Екзюпері військовий льотчик. Молодий пілот відчуває необхідність розповісти людям про те, що він відчуває в небі. І пише свої перші твори: "Південна пошта”, "Нічний політ”, "Планета людей”.

Коли почалася Друга світова війна, Екзюпері проситься на фронт, але йому відмовляють на деякий час за станом здоров’я. Та все-таки він потрапляє на фронт і приймає участь в обороні рідної Франції. В 1943 році його знову відсторонили від польотів за станом здоров’я, він емігрує в США, де пише знамениту казку "Маленький принц”.

Казку цю ви прочитали, знаєте її зміст.

- А що б ви сказали про її автора, поглянувши на його портрет? Якої вдачі, на вашу думку, була ця людина? (Стимуляція уваги.)

(Учні називають окремі риси характеру Екзюпері.)

- А ще доброзичлива, весела, життєрадісна, дружелюбна. Всі свої твори він присвячував і дарував своїм найкращим друзям.

Послухаємо нашого репортера. (Особистісно-зорієнтоване навчання. Рольова гра з метою активізації учнів сангвінічного та холеричного типу темпераменту.)

Учень зачитує:

"В знак нашої дружби, найміцнішої, найстарішої, найдорогоціннішої, яка тільки є у мене на цій планеті” - так пише Екзюпері на книжці "Планета людей”, посилаючи її льотчику, другу Анрі Гійоме.

Книга "Нічний політ” присвячена директорові авіалінії Дідьє Дора.

Казку "Маленький принц” Екзюпері подарував теж другу і письменнику Леону Верту. Вона написана в Нью-Йорку в 1943 році.

IV. Бесіда за казкою.

1) Що вас вразило, здивувало, коли ви відкрили книгу, ще не читаючи її?

2) А хто намалював ці малюнки? (Автор у шестирічному віці.)

3) Для чого вони тут розміщені? Про що вони говорять? У чому їх смисл? (Люди не хочуть і не можуть зрозуміти одне одного, відсутнє взаєморозуміння.)

4) А хто ж зрозумів ці малюнки?

- Отже, автор порушує проблему самотності і нерозуміння. Ці малюнки символічні. Це могли бути і слова, і поступки, і почуття, які люди відмовилися розуміти.

5) З якої планети прилетів Маленький принц? Якою була його планета? Що таке астероїди? (Астероїд В-612, планета крихітна, баобаби, три вулканчики, троянда.)

- Ми говорили про планету Маленького принца. Та в кожної людини також є своя планета. Це твій дім, твоя вулиця, твоя школа, клас. Так званий зовнішній світ. Але в кожного є ще і внутрішній світ. Який? (Почуття, думки, роздуми.) Маленький принц учить, як же треба відноситись до своєї планети: (Діти працюють з підручником. Глава 5. Хто швидше, оперативніше? Активізація уваги. Читання та обмірковування тексту з метою попередження виникнення психічного стану монотонії. Завдання насамперед для холериків та сангвініків.)

- "Є таке правило. Встав уранці, умився, привів себе в по-рядок - і одразу ж приведи в порядок свою планету”.

6) А що це значить? (Думки, почуття, поступки привести в порядок також.)

7) Чи потрібно і чи обов’язково кожному дотримуватися цього правила? (Потрібно, щоб у природі відновлювалася гармонія.)

8) Чому розповідь про баобаби змінюється розповіддю про пре-красну квітку? (Йому не вистачало друга.)

V. Інсценування діалога Маленького принца із трояндою.

(Рольова гра переважно для дітей сангвінічного та холеричного типів темпераменту з метою стимуляції уваги.)

9) Чому Маленький принц вирішив подорожувати? (Шукає друга, людей, смисл життя, істину.)

10) Що ж він знайшов, кого зустрів? (Король, честолюбець, п’яниця, ділова людина, ліхтарник, вчений-географ.)

11) Все це образи конкретних людей, чи образи-символи? (Символи. Вони символізують різні прояви людської сутності.)

12) Що таке символ? (Запис у зошити визначення терміну. Символ - (гр.), умовний знак. Це предмет, який умовно виражає сутність якогось явища.) (Активізація уваги шляхом стимуляції вольових зусиль учнів.)

- Не випадково після всіх зустрічей Маленький принц по-падає на Землю, адже у казці проблеми не космічні, а земні.

- "Земля - планета не проста”. А чому? (Робота з підручником. Гл. 16. Хто швидше зорієнтується, де про це написано? Будьте дуже уважними! Зовнішня стимуляція уваги вчителем.)

(Відповідь учня: "На ній 111 королів, 7 тисяч географів, 900 тисяч ділових людей, 7,5 мільйонів п’яниць, 311 мільйонів честолюбців - всього понад 2 мільярди дорослих”.)

13) Чи почуває себе Маленький принц на Землі щасливим? Чи знайшов він людей? (Гл. 19.)

- Живу людську думку, яку шукав Маленький принц, він не знайшов. А тому ліг  у траву й заплакав. У чому ж його трагедія? (Гл. 20.)

- Троянда втратила свою індивідуальність, неповторність. Маленький принц теж почав губитися у світі. Він гостро відчув самотність. Самотність у натовпі. Він побоявся бути таким, як усі (королі, п’яниці, честолюбці.) І тільки Лис допомагає Маленькому  принцу позбутись самотності.

VI. Інсценування діалога Маленького принца з Лисом.

(Рольова гра переважно для дітей протилежних типів темпераменту з метою стимуляції уваги. Учасники - 1) учень меланхолічного типу темпераменту з метою утвердження ним віри у власні сили; 2) учень сангвінічного чи холеричного типу темпераменту.)

14) Які ж істини відкрив Лис Маленькому принцу? ("Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш.” "Ти назавжди береш на себе відповідальність за того, кого приручив.)

15) Що зрозумів Маленький принц, відвідавши Землю? Чому вирішив повернутися на свою планету? (Зрозумів, де його зір-ка, де він може бути щасливим; він відповідає за приручену троянду.)

- Отже, щастя - це знати, що ти людина унікальна, неповторна. Екзюпері пише: "У кожної людини свої зірки ...”. Одним вони вказують шлях, для інших це просто вогники надії, для вчених - об’єкт дослідження. Для Маленького принца - це чистити вулканчики, доглядати троянду. Тобто, в кожної людини своє призначення, своя роль на Землі (нехай навіть зовсім невелика). Якщо ви знайдете свою зірку, відкриєте своє призначення і достойно виконаєте його - ви будете щасливими.

16) Які ж шляхи до щастя? Якими "розумними” думками ділиться з нами Екзюпері? (Діти - шукачі "золотих розсипів” зачитують їх. Попередження виникнення психічного стану монотонії методами активізації вольових зусиль, зміни виду діяльності учнів.)

- Не кожному вдається виконати своє призначення, знайти свою зірку. І, якщо це станеться, то "зірки сміються”. Бо люди мало турбуються про зоряний світ своєї душі, вони не бережуть його. Але він є у кожного з нас і його треба тільки відкрити. І тоді ви зустрінетеся з Маленьким принцом.

VII. Творче завдання.

(Для учнів усіх типів темпераментів. Активізація сталої уваги шляхом обмірковування вивченого, наведення власних прикладів)

- А зараз кожен із вас отримає "зірку” і напише на ній відповідь на питання: "Чи є в моєму серці зірочка? Чи світить вона людям?” (Іншими словами, в чому я бачу моє призначення на Землі. Кому і чим я приношу світло і радість?)

(Під час виконання творчого завдання звучить музика.)

(Потім зачитуються кращі творчі завдання.)

- Отже, шукайте, діти, в житті свою зірку і будьте на ній щасливими!

VIII. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання: твір-мініатюра "Якби я зустрів Маленького принца” (пофантазувати).

 

 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
1195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку