Мета: навчати дітей писати слова з апострофом; розвивати вміння аналізувати звуко-буквений склад слова, удосконалювати слухо-вимовні навички учнів, мовлені дітей.
Тема. «Апостроф. Написання слів з апострофом»
Мета: навчати дітей писати слова з апострофом; розвивати вміння аналізувати звуко-буквений склад слова, удосконалювати слухо-вимовні навички учнів, мовлені дітей.
Додаткове обладнання: м'ячі для різних ігор або їх зображення (футбол ний, баскетбольний, тенісний, більярдний, волейбол ний тощо).
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вправа «Настрій»
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Бесіда за матеріалами уроку читання.
- Який надрядковий знак ми вивчали на уроці читання? Апостроф
- Прочитайте склади парами. Чим відрізняються вони на слух?
вя пя мя ря
в'я п'я м'я р'я
- Який звук позначає буква л в першому рядку складів? Що вона «допомагає» позначати попереднім буквам?
- Які звуки позначає буква я- в другому рядку складів? (Звуки [й],[а].)
- Який знак «допомагає» букві л, позначати звукосполучення [йа]? (Апостроф.)
- Які звуки позначають перші букви в цих словах? (Тверді приголосні.)
- Коли вживається апостроф в писемному мовленні? (Після букви, що позначає твердий приголосний звук, перед буквами я, ю, є, ї, що позначають буквосполучення [й'а], [й'у], [й'е], [й'і].)
- Отже, на що вказує апостроф у складах другого рядка? (Апостроф указує на те, що буква я позначає звукосполучення [й'а].)
2. Звуко-буквений аналіз слова.
- Послухайте скоромовку.
- Про яку рослину в ній ідеться?
Посадила м'яту мати,
Пахне м'ята коло хати.
Буду м'яту поливати,
Хай цвіте пахуча м'ята.
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова м'ята.
- Накресліть схему.
- Позначте звуки відповідними буквами.
- Який знак необхідно додати, щоб указати, що буква я, позначає звукосполучення [йа], а буква иь — твердий приголосний звук [м]?
IIІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми будемо навчатися писати слова з апострофом, правильно читати їх.
IV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зображення апострофа в сітці зошита.
- Розгорніть прописи на с. 59. Які знаки написані в рамочці?
- Зверніть увагу: апостроф пишеться так само, як і кома, тільки на верхній лінії робочого рядка: легким дотиком ставиться крапка, потім ведеться невеличка дужечка вниз.
Учні пишуть знаки за зразком у прописах.
2. Письмо слів з апострофом.
- Подивіться на слова, написані на с. 59. Чим вони відрізняються від усіх слів, написаних раніше?
- Прочитайте перше слово
- Що воно означає?
- Складіть із ним речення.
- Що позначає буква Му у слові сім'я! А буква я-?
- Діти записують слово біля зразка за пунктиром і самостійно. Аналогічна робота проводиться зі словами об'єм, комп'ютер, від’їзд,
Відеофізкультхвилинка.
Розвиток мовлення учнів. Звуко-буквений аналіз слова.
— Відгадайте, що це.
Б'ють мене старі й малі
І в повітрі й на землі,
Та від цього не вмираю,
Тільки весело стрибаю.
(М'яч)
- Які бувають м'ячі?
- У які ігри з ними грають?
Під час відповідей дітей учитель виставляє різні види м'ячів або їх зображення. (Футбольний, волейбольний, баскетбольний, тенісний, пінг-понговий (настільний теніс), більярдний, для гри в регбі, дитячий.)
- Чим відрізняються ці м'ячі? Як залежить їх зовнішній вигляд від правил спортивної гри?
- Які спільні риси всіх м'ячів ви можете назвати? Які з них названі у вірші?
М'ячик — це вам не санчата,
Не пенал, не олівець.
Є в усіх речей початок,
Є в усіх речей кінець.
М'яч стрибає без упину
Із животика на спину,
Тільки що у нього де —
Ніхто в світі не знайде.
5. Письмо речень.
- Прочитайте перше речення в прописах; Що робить Мар'ян?
- Для якої гри в м'яч потрібна сітка
- Скільки разів використовується апостроф в реченні? У яких словах?
Учні записують речення в прописах. Учитель нагадує дітям про роз'єднане написання слів з апострофом.
— Прочитайте скоромовку, що написана на останньому рядку в прописах. Які слова в ній римуються?
Учні вимовляють скоромовку хором у швидкому темпі, потім записують її-у прописах.
6. Вибіркове списування.
— Подивіться на слова, що надруковані на дошці. У яких іменах треба
писати апостроф, а в яких — ні?
- Спишіть лише ті імена, у яких уживається апостроф. (Дем'ян, Мар'яна, Лук'ян.)
- Прочитайте вірш. Із чим порівнюється апостроф, на що він схожий?
П'явка, в'юн, пір'їна, в'ється — Знак апострофом цей зветься.
— Спишіть цей вірш. Зверніть увагу на написання слів у першому рядку.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
- Які слова ми писали сьогодні на уроці?
- Коли на письмі вживається апостроф?
Учитель слідкує за тим, щоб діти ні в якому разі не говорили, що апостроф розділяє звуки.
1