Тема. Арифметичні дії над натуральними числами
Мета.
Навчальна: повторити, систематизувати та поглибити знання, вміння та навички учнів з теми .
Розвиваюча: розвивати пам'ять, логічне мислення, навички колективної і самостійної роботи; активізувати пізнавальну діяльність учнів.
Виховна: виховувати інтерес до математики, увагу, старанність, культуру математичного мовлення.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: таблиці, картки, рисунки до задач, комп’ютерна презентація.
Епіграф уроку:
Вчитись можна тільки весело…
Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом.
Анатоль Франс
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти ! Посміхніться, подаруйте чарівну посмішку один одному і присутнім гостям на уроці. Бачите, діти, скільки вам теж у відповідь подарували усмішок, радості. І від цього нам усім стало добре, тепло, приємно, радісно. От з таким настроєм ми й будемо працювати упродовж усього уроку.
Сподіваюся, що сьогодні на уроці на нас чекає і успіх, і радість; ви зможете продемонструвати свою обдарованість і кмітливість. Будьте уважні, наполегливі і завзяті. Думайте, питайте, пропонуйте, бо шляхом до істини нам з вами йти разом.
ІІ. Мотивація
Математика – найдавніша з усіх наук. Поняття числа – одне з основних понять математики, виникло з практичних потреб людини на світанку історії суспільства.
Ще в давні часи математику називали «царицею наук», «ключем до всіх наук».
Тому тема нашого уроку : «Арифметичні дії над натуральними числами.». Сьогодні наш урок буде незвичайним тому, що ми з вам здійснимо подорож до країни Натуральних чисел. На уроці ми повторимо правила виконання дій над натуральними числами, розв’яжемо рівняння і задачі та дізнаємося цікаві історичні факти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Зупинка Теорія
Я знаю, що ви дуже любите розгадувати кросворди. Тому пропоную розгадати математичний кросворд.
|
|
1 |
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
7 |
|
|
|
||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|||||
Кросворд
1. Знаків у математиці
Різних є багато,
Учні старших класів
Їх повинні знати.
Вчать тангенс там і синус,
А у нас є плюс і …( Мінус)
2. У навчанні допомагає,
Про числа він багато знає.
Відрізки, формули, кути,
Його нам треба берегти,
Повинен знати кожен учень
Наш друг і помічник - …( Підручник)
3. Результат дії множення ? ( Добуток)
4. Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки.
Пам’ятай же про…( Дужки)
5. Найменше натуральне число, що закінчується нулем? (10).
6. Рівність, що містить невідоме.( Рівняння)
7. Чому дорівнює добуток двох множників, один з яких дорівнює 0? ( Нуль)
8. Від числа число відняти –
Можна результат дістати.
Зовсім це не таємниця,
Зветься результат…( Різниця)
Історична довідка.
Символ як знак дії множення ввів англійський математик Вільям Оутред (1574 – 1660) у 1631р. Цей знак вказував і на порядок дій.
«Знайди пару»
Питання учням
ІV. Розв’язування вправ і задач
Зупинка Усний рахунок
Конкурс «Хто перший ?»
На дошці приклад, учні усно його розв’язують. Хто перший правильно обчислить, той і переможець.
56:7 + 502 -88:11 – 145 – 150:5
Відповідь: 0.
Робота по варіантам
Виконавши правильно обчислення, ви дізнаєтесь прізвища вчених, які ввели сучасні арифметичні знаки дій.
В-1: ( Рекорд)
7 |
13 |
20 |
25 |
12 |
15 |
В-2: ( Відман)
18 |
24 |
15 |
8 |
9 |
11 |
57 О |
93 Н |
96 Р |
84 М |
81 Р |
87 А |
99 Е |
54 І |
90 Т |
27 Д |
42 К |
36 В |
Історична довідка
V. Зупинка Рівняння
Розв’язавши рівняння і записавши корені в одну строчку ви дізнаєтеся рік, коли почали використовувати крапку , як дію множення.
До дошки виходять три учні, які розв’язують рівняння.
а) (256 – х): 16 = 15; х=16
б) 15(х + 101)=1650; х= 9
в) 7х+8х – 27 =93. х=8
Історична довідка: Знак множення (крапку) запропонував у 1698 р. видатний математик, фізик і філософ Готфрід Вільгельм Лейбніц (1646 – 1716). Він також ввів і сучасний знак ділення : (двокрапку) у 1684 р.
VІ. Зупинка Практична
Не достатньо мати лише добрий розум, головне – це раціонально застосовувати його.
Р. Декарт
Робота колективна
Розв’язати задачу за діями.
Вирушивши на ядрі в подорож на Місяць, барон Мюнхгаузен за першу хвилину польоту пролетів 234 км, що на 18 км менше, ніж за другу хвилину. За третю хвилину він пролетів на 156 км менше, ніж за першу і другу хвилини разом. Скільки кілометрів пролетів за перші три хвилини польоту ?
Розв’язання
1) 234+18=252 (км) – за ІІ хвилину
2) 234+252=486(км) – за І і ІІ хв. разом
3) 486-156=330(км) – за ІІІ хв.
4) 234+252+330=816(км) – разом
Відповідь: 816 км пролетів Мюнхгаузен за перші три хвилини.
Фізкультхвилинка
Раз, два - піднімається гора ( учні встають із-за парт)
Три, чотири - це круті гірськії схили ( підняли руки вгору)
П’ять, шість – це орли, дивний танець завели ( махають руками, імітуючи рухи крил)
Сім, вісім – це смерічки нахилилися до річки ( виконують нахили вперед)
Дев’ять, десять – це вода з водоспаду потекла.
Завдання
Скласти вираз до задачі і знайти його значення.
Кіт Том побачив мишеня Джері на відстані 28 м і кинувся за ним. Через скільки хвилин кіт наздожене мишеня, якщо Джеррі втікає зі швидкістю 298 м/хв., а Том доганяє зі швидкість 302м/хв ?
Розв’язання:
28: ( 302 – 298) = 7(хв)
Відповідь: через 7 хв кіт наздожене мишеня.
Неможливо бути математиком, не будучи поетом у душі. ( С. Ковалевська)
VІІІ. Зупинка Поетична
1) Є у хаті три кімнати –
Прямокутні і квадратні,
Коридор, і ванна, й кухня –
Теж чотирикутні.
Отже, взнати я хотіла,
Скільки є кутів у хаті ? (24)
2) Один старий господар відвіз у млин зерно.
Молов він дві години, лиш три мішка змолов,
А треба ж все змолоти.
Ще через шість годин
Залишився у нього з зерном мішок один.
Скільки ж повіз до млина господар мішків зерна ? ( 13 мішків)
3) У походи ми мандруєм,
Самі їжу там готуєм.
Вшістьох за декілька хвилин
По 9 чистим картоплин.
Швидко зварим суп із них.
Скільки буде в супі їх ? (54)
Зупинка Уважність і кмітливість
4) У даних прикладах розставте дужки так, щоб рівність була правильною:
33+3:3 – 3=3 ( 3(3+3):3-3=3)
33+3:3 – 3=9 (3 (3+3:3)-3=9)
33+3:3 – 3=1 (33+3):3-3=1)
ІХ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
На уроці я …
Х. Домашнє завдання
Достатній рівень
№№ 573(4), 515, 471(6)
Високий рівень
№№ 507(2), 517, 530(7,8)