Урок" Атмосфера"( підсумковий урок )

Про матеріал
Інтегрований урок з Теми "Атмосфера"( підсумковий урок).Використано на уроці такі прийоми «Так – ні»,«Асоціації»,"склади слово", "вірю- не- вірю","знайди пару".Розповідь вчителя фізики про дослід Торрічеллі.Розвязування географічних задач. Подорож на метеорологічну станцію.Цікавинки та фізкультхвилинка.
Перегляд файлу

Тема уроку: Атмосфера.(Підсумковий урок по темі «Атмосфера»)

Очікувані результати: учні називають сутєві ознаки поняття «атмосферний тиск»,»погода», «клімат», «вітер»; наводять приклади прогнозів погоди, основних типів клімату; спостерігати і фіксувати зміни атмосферного тиску з висотою; зміну температури з висотою; добирати джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами; учні вміють користуватися барометром,термометром, гігрометром, аналізують розподіл атмосферного тиску протягом доби, сезону,року.Розвязують задачі на зміну атмосферного тиску та температури.

Тип уроку:  інтегрований урок.

Обладнання: фізична карта світу,.проектор, презентація , стакани, вода, папір,скляні палички жетони, зошити, олівці, лінійки.

ХІД УРОКУ

Девізом нашого уроку буде китайська мудрість:

 «Не бійся, що не знаєш – бійся,що не навчишся!»

 Тому, не бійтесь помилитися!

I. Організаційний момент

  Прийом «Так – ні»

Відповідайте хором: «Так – ні»     Що таке атмосфера?

Може, це літосфера?  -  Ні!

Може, це гідросфера?  -  Ні!

Може, це просто точка?  -  Ні!

Значить, це оболонка?  -  Так

Прийом «Асоціації»

Вивчаючи тему «Атмосфера», ми познайомилися з багатьма новими термінами. Треба підібрати до кожної букви слова «АТМОСФЕРА» слова, пов’язані з цією темою.

                    А  -  зот

                    Т   -  иск

                    М  - усон

                    О  -  пади

                    С  -  ніг

                    Ф  - люгер

                    Е  - кзосфера

                    Р  -  оса

                    А  - антициклон

Склади слово :

І група : Сніг, азот

ІІ група: роса, тиск

ІІІ  етап .  « Вірю – не – вірю».  Метод  «Мікрофон».

1.Вітер – вертикальне  та  горизонтальне  переміщення  повітря  з  області

низького  тиску  в  область  високого  тиску .   ( НІ. )

2. Атмосферний  тиск – сила , з  якою  повітря  тисне  на  земну поверхню

                                                                                                                  ( Так )

3. Чим  більша  різнця  в  атмосферному  тиску  між  об’єктами , тим  си-

    Льніший  вітер . ( Так ) .

4. Нормальний  атмосферний  тиск  є  750  мм  рт  ст.    ( Ні ).

5. З висотою  температура  підвищується  на  5 – 6  градусів . ( Ні ) .

6. У складі  повітря  найбільше  азоту .  ( Так ) .

7. Чим  менший  кут  падіння  сонячний  променів , тим  вища  температу-

Ра  повітря  .  ( Ні  ) .

8. Різниця  між  найвищою  і  найвищою  температурою  повітря  називає-

Ться  амплітудою  температур . ( Так ) .

9. Вода  може  переходити  з  твердого  стану  в  газоподібний . ( Так )

10. Клімат – це  стан  нижнього  стану  атмосфери  в  даний  час  і  в  даній  місцевості . ( Ні ) .

 Розповідь вчителя фізики про Торрічеллі.

Фото Торрічеллі.

 Досліди: 1.

Наливаємо у стакан води, беремо листок паперу прикриваємо зверху стакан і перевертаємо стакан з водою вверх дном. Чому вода із стакану не виливається?

Дослід 2.

 Беремо дві скляні трубочки, одним кінцем опускаємо трубочку у стакан з водою і спостерігаємо ,чи є вода у трубці, потім  виймаємо. Що сталося з водою? Другий раз опускаємо скляні трубочки, але верхній кінець закриваємо пальцем і спостерігаємо, чи витикла вода? Чому вода у трубці?

Математичний прийом

Задача 1.

.Висота м.Києва над рівнем моря – 180 м.Обчисліть  атмосферний тиск для столиці України.

Рішення.

Нормальний атмосферний тиск на рівні моря при температурі 0С на широті 45 становить 760 мм рт. ст. На кожні 100 м підйому тиск знижується на 10 мм рт. ст..

  1.     100 м – 10 мм рт. ст..

     180м – x мм рт. ст.

x = 180 м*10мм рт. ст./100 м =18 мм рт. ст. - на стільки знизиться тиск на 180 м підйому;

2) 760 мм рт. ст. – 18 мм рт. ст.= 742 мм рт.ст. – атмосферний тиск на висоті Києва.

Задача 2.

   Біля підніжжя гори атмосферний тиск становить 740 мм рт ст. Визначте тиск на висоті 500м.?

Рішення:

10 м – 1 мм рт ст

500м – х мм рт  ст

Х =500 х 1: 100 =50 мм рт  ст.

740 – 50 = 690 мм рт ст..

ІІІ  етап . «Вустами  немовляти»

Команди  по  черзі  відповідають .    

1.  * Він  утворюється  далеко  від  земної  поверхні .

     * Йому  радіють  особливо  навесні  та  влітку .

     * Він  буває  і  теплим , і  холодним .

     * Коли  під ним  погуляєш , то  можна  захворіти .

     * Від  нього  ховаються  під  парасолькою .       ( Дощ )

2.  * На  планеті  немає  такого  місця , де  б  його  не  було .

     * Він  легко  переносить  навіть  дуже  важкі  предмети .

     * Одна  з  його  характеристик – швидкість .

     * Прилад , який  допомагає  вивчити  це  природне  явище , називаєть-

        ся  флюгер.   ( Вітер )

 3. * Він  має  колір.

    * Коли  його  багато , то  часто  гудуть  пароплави .

    * Якщо  він  дуже  густий , то  кажуть , що  він  як  молоко .

    * У  ньому  заблукав  їжачок .

    * Він  зникає , коли  піднімається  сонце .    ( Туман )

4. * Він  випадає  з  хмар .

    * Взагалі – то  він  випадає  влітку .

    * Якщо  він  великий , то  кажуть – як  куряче  яйце .

    * Вага  тієї , що  занесена  до  книги  рекордів  Гіннеса , більш  як  1  кг.

 ( Град )

Прийом: . Знайди пару 

1. Термометр                        A. кількість опадів

2. Флюгер                             Б. вологість повітря

3. Гігрометр                         Г. температура повітря

     4. Опадомір                          B. напрям і сила вітру

 5. Барометр                        Д. атмосферний тиск

  6. Анемометр                     Е. сила вітру

Подорож на метеорологічну станцію. 

І група : Знайдіть гігрометр

ІІ група: Знайдіть барометр

 .

Хвилинка-цікавинка

Слово “флюгер” походить від голландського  “флюгел”- крило. В Європі зазвичай прикрашали фігурою півня і називали “погодний півень”. Цей звичай бере свій початок з ІX ст.,коли за наказом Папи Римського шпиль кожної церкви мав бути прикрашений зображенням цього птаха.

Фізкультхвилинка.  ( Музика)

Сядьмо зручно, заплющивши очі простежимо: як ми вдихаємо чисте повітря, вітерець гладить наші голови, нам вслід усміхається сонечко і дзюркоче струмок, ніби розмовляє з нами. Наші руки торкаються рослин, і ми чуємо мелодійні голоси птахів… Це неповторний світ , у якому ми живемо

Прийом «Подорож цифрами»

Яке відношення до теми «Атмосфера» мають ці цифри?

 I команда                                                                  II команда

 

  •  78    (вміст азоту в повітрі)                      -    760   (нормальний атм. тиск)
  •  5-6 градусів Цельсія                                   - 100 мм рт ст           
  •  55    (висота стратосфери)                        -    +58   (макс. температура)
  • -89   (мін. температура)                              -     18    (висота тропосфери)

 

 «Літературні роздуми»

СЦЕНКА:

У книзі шведської письменниці С. Лагерльоф»Чудесна подорож Нільса  з дикими гусьми» є казка про одного Троля, що вирішив побудувати будинок ближче до Сонця, сподіваючись, що в такому будинку навіть узимку буде тепло. Він не вгледів одним оком, що для того ,щоб вдома було тепло, люди в будинках кладуть печі.Троль узявся за роботу , він збирав камені і складав їх один на один. Незабаром гора з каменів піднялася мало не до самих хмар. «Тепер я побудую собі будинок на вершині цієї гори. Буду жити біля самого Сонця. Уже поряд із Сонцем не змерзну!» _ сказав Троль і подерся на гору.Троль дістався до вершини збудованої ним гори. «Ну,- думає-звідси до Сонця рукою подати!».А в самого від холоду зуби цокотять. Цей Троль був дуже впертий: якщо вже йому в голову що западе, нічим не вибєш, вирішив на горі будувати будинок-і побудував.Сонце начебто близько, а холод однаково до кісток пробирає. Так цей Троль і замерз.

Поясніть, чому Троль замерз, адже на горі справді ближче до Сонця?

 Задача1.

  Візначте температуру повітря на висоті 3 км. Якщо на рівні моря вона дорівнює +20 градусів Цельсія.

Рішення:

3 х 6 = 18 км

 +20 – 18 = +2

 Задача 2.

   Яка температура на вершині

   г. Джомолунгма (9000 м), якщо біля підніжжя вона становить +30 °С.

Рішення:

9 х 6 =54

+ 30 – 54 = - 24

  Прийом «Назви одним словом»

        Бриз, мусон, пасат - …    (вітер)

  • Сніг, дощ, град - …    (опади)
  • Барометр, термометр, флюгер - …   (прилади)
  • Екваторіальні, тропічні, помірні - …   (повітряні маси)
  • Перисті, шаруваті, купчасті - …    (хмари)
  • Ізобари, ізотерми, ізогієти - …    (ізолінії)

 

Прийом «Чорний ящик»

 

    Тут знаходиться незвичайна річ, яка дуже чутлива до вологості повітря. Про яку річ ідеться? В якому приладі її використовують?      (знежирена людська волосина)

 

 Прийом «Розумний куб»,  «Закінчи речення».

Перед тим, як перейти до виконання практичних завдань, пропоную вам відповісти на запитання ,які записані на гранях кубів

(Роздати  групам по одному кубу)

1куб

1.Найбільша частина атмосферного повітря припадає на газ…(Азот).

2.Вуглекислий газ необхідний рослинам для…(Фотосинтезу).

2куб

1.Нижній шар атмосфери називають…(тропосфера)

2. Прилад для визначення напрямку вітру називають…(флюгер)

3куб

1.Кут падіння сонячних променів зменшується від…(екватора до полюсів)

2.Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається …(Барометр).

4куб

1.Тонкий шар, який захищає Землю від ультрафіолетового проміння називається …(озоновий)

2.Прилад, яким вимірюють кількість опадів називається …(опадомір).

 

  • Гра « Пошта»

 

     Чотири конверти – «ВІТЕР». «ВОЛОГІСТЬ», «ОПАДИ» та конверт, в якому картки з термінами:    -

ВІТЕР-  флюгер, бриз, мусон, сила, швидкість, пасат, західний, роза вітрів;

ВОЛОГІСТЬ  -  водяна пара, випаровування,насичення, гігрометр, абсолютна, відносна,  відсоток, температура;

ОПАДИ -  опадомір, плювіограф, сніг, іній, хмари, циклон, дощ, атмосферний фронт.

     Треба терміни відправити адресату.

 ГРА «ЮНИЙ ДОСЛІДНИК»

На фізичній карті світу покажіть райони поширення :

Пасатів

Західних вітрів

Мусонів 

 

 Літературна зупинка.

 

Атмосфера!

Летиш з планетою Земля у космосі холоднім.

І бережеш її, немов мале дитя,

Бо поглинаєш згубні промені космічні,

Щоб на Землі було життя.

 

Ти не проста, повітря оболонка,

До тебе входить кисень і азот,

І вуглекислий газ, інертні гази.

Вода і пил, та ще й озон.

 

Не маєш ти ні смаку, ані кольору,

Заходиш у легені з кожним подихом.

Ти є - і небо голубе,

І на планеті – все живе.

В тобі народжуються хмари,

Вітри ширяють, блискавки горять,

Полярне сяйво в екзосфері сяє,

Крилаті літаки дороги борознять.

 

Земля без тебе, Атмосферо,

Як мандрівник в пустелі без води.

Якщо тебе не збережемо, зруйнуємо,

Зазнаємо великої біди.

 

 Відео «Захисти атмосферу»

  •  
  • Древо рішень

 

                                               Треба записати:

 

                 I команда                                                                   II команда

Джерела забруднення атмосфери                         Пропозиції щодо охорони атмосфери

 

 ВІДЕО  « ВИКИДИ В АТМОСФЕРУ»

Висновок:

Атмосфера — це «броня», яка захищає Землю від метеоритів, більша частина яких, попадаючи у щільні шари атмосфери, згоряє.

Атмосфера перетворює сонячну енергію за рахунок відбивання, розсіювання і поглинання. Вона затримує тепло, відіграючи роль утеплювача Землі. Без атмосфери не було б ні вітру, ні звуку, ні опадів.

Атмосфера є необхідною складовою існування живих організмів на Землі.

 РОБОТУ ВИКОНАЙ ПРАВИЛЬНО І ШВИДКО. ( Робота Хто швидше»

 

     1. Сьогодні на уроці ми ...

     2. Тепер я краще розумію, що...

     3. Найбільше мені запам'яталося та сподобалося на уроці...

 

Вчитель географії: Завдання для душі: частіше дивіться на зорі, захоплюйтесь красою природи, правильно оцінюйте явища погоди, прагніть стати  частиною природи , тоді і навколишнє середовище, і ваше здоров’я  будуть покращуватися.

То ж на останок: нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди

Прийом «Цікаво знати…»

  *У 1607 році у Франції випав «кривавий дощ», що дуже налякав населення.

      Такі явища в 19 столітті  траплялися в Західній Європі 25 разів. Вони часто випадали над територією Франції, Італії, Німеччини.

     Як виявилося причиною таких дощів є вітер. Набираючи ураганної сили в  далеких пустелях, він нерідко піднімає вгору і несе з собою на великі відстані багато червоного  сурикового пилу, який і надає краплям  вигляду крові.

  * Ще трапився  випадає «білий « дощ, «молочний» дощ.(частинки крейди, білої глини).

  *Дощ із в’язальних спиць обрушився на місто у США, після того, як циклон зруйнував фабрику в’язальних спиць і підняв продукцію у повітря.

   *У 1974 році в Туркменії випав дощ  із живих жаб.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Куліш Галина
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
2 листопада 2023
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку