Урок
Тема: Атмосферний тиск і його вимірювання. Барометри.
Мета: Навчальна: Сформувати уявлення про атмосферний тиск, з’ясувати причини ,що зумовлюють існування атмосферного тиску, вивчити будову барометра-анероїда .
Розвивальна: Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів, показати практичне значення знань про атмосферний тиск, розвивати вміння спостерігати.
Виховна: Виховувати вміння пояснювати природні явища, вміння підбирати необхідну інформацію.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: шприц, посудина з водою, соломинка, насос, барометр-анероїд ,навчальна презентація, комп`ютер.
Метод проблемного навчання –евристична бесіда
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація опорних знань.
Фронтальна бесіда(учитель сприяє активізації життєвого досвіду учнів)
1.Що таке атмосфера?
2.Чи є атмосфера на всіх планетах Сонячної системи?
3.Чому Земля має атмосферу?
4.Яка висота атмосфери?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель створює проблемну ситуацію через домашній експеримент.(Учні підраховували тиск води на дно посудини).
Спостереження: Учитель закриває склянку з водою аркушем і, притискуючи його рукою ,повертає склянку . Обережно приймає руку і спостерігають. Учні формулюють проблему: «Чому під дією сили тиску стовпа води аркуш не відпадає? , а через неї мету уроку. Вчитель спонукає до висунення ідеї та надає диференційовану допомогу через питання : «Які сили діють на аркуш паперу?» «Чи діє на нього атмосфера і в якому напрямі?» Така бесіда дає змогу з’ясувати суперечності та перейти до інших питань теми.
Важливі питання теми можна з’ясувати в ході проблемної бесіди, під час якої створюється суперечність між знаннями учнів про атмосферу як сукупність газів ,на молекули яких діє сили тяжіння. Разом з тим під її дією молекули не падають на Землю, а утворюють над нею високий шар. Загострення цих суперечностей допомагає учням зрозуміти, що існування атмосфери–це « компроміс між силою тяжіння і безладним рухом молекул».
Розглянемо набирання рідини в шприц. За цим принципом працюють всмоктувальні насоси ,що піднімають воду з колодязів. До якої висоти можна підняти воду поршнем?
Розгадку знайшов Торрічеллі: він зрозумів ,що стовп води висотою 10 м створює тиск ,рівний атмосферному. Ось чому атмосферний тиск не може підняти воду більше ,ніж на 10 м .
Вчитель знайомить учнів з дослідом Торрічеллі та ртутним барометром. Які ж прилади існують для вимірювання атмосферного тиску?(знайомство з барометром –анероїдом, барографом)
а) Дослід Торрічеллі б)ртутний барометр в)барометр-анероїд
Як розрахувати висоту літака ,використавши знання про атмосферний тиск?
альтиметр
Вчитель розповідає про зміну тиску з висотою, повідомляє ,що на кожні 11 м висоти тиск біля поверхні Землі зменшується на 1 мм рт. ст.
ІV. Закріплення нових знань та вмінь.
«Мозковий штурм»
V. Підсумок уроку. Бесіда:
1 . Які нові знання ви отримали?
2.Де вони можуть бути використані?
VI. Домашнє завдання: Прочитати § 25 (Бар`яхтарВ.Г. Довгий С .О.) Вправа № 25,розв’язати задачі 5 і 7 .