Урок "Атоми, молекули, йони. Хімічні елементи, їх назви та символи." Конспект уроку з хімії 7 клас до нього додається ще презентація "Атоми, молекули, йони. Хімічні елементи, їх назви та символи."
Тема: Атоми, молекули, йони. Хімічні елементи, їх назви та символи.
Мета:- Поглибити знання учнів про атоми й молекули, як складові частинки речовини;
- дати поняття про йони та хімічний елемент;
- ознайомити учнів із сучасною українською номенклатурою;
- формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-
наслідкові зв’язки;
- розвивати пізнавальну мотивацію, уміння самостійно шукати інформацію;
- виховувати навички взаємодії та взаємодопомоги.
Тип: засвоєння нових знань.
Базові поняття: атом, йон, хімічний елемент, атомне ядро, електрон, протон, нейтрон.
Обладнання: ілюстрації портретів видатних учених; моделі та таблиці будови атома, йонів; Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; навчальні презентації.
Форми роботи: евристична бесіда, розповідь, «мозковий штурм», робота з опорною схемою, групова робота, дидактична гра.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи. 2 хв
Давайте привітаємо один одного посмішкою І хай вона буде у нас і в кінці уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань 3 хв
Бесіда:- Пригадайте, з яких частинок складаються речовини.
-Що означає слово «атом»?
-Чи можна побачити атом?
-Чи відомо вам, що таке молекула?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. 2 хв
Вчитель звертає увагу на тему уроку, разом з учнями визначають мету та завдання. (Слайд 1)
III.Мотивація навчальної діяльності. 2 хв
На дошці записано епіграф до уроку:
Природа має лиш один секрет -
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет -
Із елементів складене єдиних.
С.Щипачев
На прикінці уроку треба дати відповідь: « Чи згодні ви з епіграфом уроку?»
ІV. Вивчення нового матеріалу. 20 хв
1. Повідомлення вчителя.
У поемі Тіта Лукреція Кара « Про природу речей» ( I ст. до н. е.) існування в природі небачених частинок доводиться такими фактами:
(фон прибой) (Слайд 2)
Ветер, во-первых, неистово волны бичует,
Рушит громады судов и небесные тучи разносит.
…Стало быть, ветры – частицы, незримые нами,
Раз и по свойствам своим и по действиям могут сравниться
С водами мощных рек, обладающих видимым телом.
…Далее, запахи мы обоняем различного рода,
Хоть и не видим совсем, как в ноздри они проникают.
…И, наконец, на морском берегу, разбивающем волны,
Платье сыреет всегда, а на солнце вися, высыхает.
Видеть, однако, нельзя, как влага на нем оседает,
Как и не видно того, как от зноя она исчезает.
Значит, дробится волна на такие мельчайшие части,
Что недоступны они совершенно для нашого взора.
Як називаються частинки, про які йдеться мова у творі, мовою сучасної науки? З яких частинок складаються молекули?
Протягом бесіди колективно складаємо схеми будови речовини: тіла - речовини - молекули, тіла - речовини - атоми, тіла - речовини - йони (з наведенням прикладів ). (Слайд 3)
2.Демонстрація презентації:
- створення атомно-молекулярного вчення М.В.Ломоносовим
і Дж. Дальтоном. (Слайд 4)
3. Постановка проблемного запитання: на вашу думку атом - подільна частинка?
4. «Мозковий штурм».
У ході висловлювань робимо висновок: атом – це найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини. (Слайд 5)
5. Розповідь учителя. Відео «Будова атома» 24 с
6. Робота в зошитах:
- заповнення таблиці Оксиген
Частинка атома |
Позначення |
Маса |
Заряд |
Протон |
р |
8 |
+ |
Нейтрон |
н |
8 |
0 |
Електрон |
е |
|
- |
- формування та запис визначення В атомі сумарний заряд протонів дорівнює сумарному заряду електронів, тому атом електронейтральний (Слайд 6)
7. Молекула. (Слайд 7)
Молекула — найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та здатна до самостійного існування.
Так вода, вуглекислий газ, кисень, озон, спирт, крохмаль — речовини молекулярної будови. Молекули — це їхні структурні частинки.
Інші речовини, наприклад алмаз, графіт, кремнезем (річковий пісок) складаються з атомів. Атоми — це їхні структурні частинки.
8. Проблемне запитання: що станеться з атомом, якщо він буде приєднувати або віддавати електрони?
9. Робота з підручником (стор.43 ). (Слайд 8)
Йони - атоми , які втрачають, або приєднують електрони і стають
зарядженими частинками
Розглядаємо схему будови атомів і іонів Натрію та Хлору.
Учні записують у зошиті поняття йон, катіон, аніон.
Електрон - це аніон, а катіон - це позитивний йон
10. Формування поняття про хімічний елемент, як окремий вид атомів.
(Слайд 9)
Нині відомо 118 видів різних атомів, із них 90 зустрічаються в природі і 28 - добуті штучно.Вид атомів із певним зарядом ядра називають хімічним елементом.
Усі відомі нині речовини, а їх уже майже 20 000 000, утворені атомами різних хімічних елементів. У цій безлічі речовин неможливо було б орієнтуватися, якби не було чудового винаходу, що нагадує азбуку. За пропозицією шведського хіміка Й. Берцеліуса хімічні елементи почали позначати однією або двома літерами їхньої латинської назви.
(слайд 10)Наприклад, Оксиген позначається літерою О від Oxygenium (Оксигеніум), Сульфур — S від Sulfur, Ферум — Fe від Ferrum тощо.
Такою хімічною символікою користуються з 1814р. й досі. Твоє завдання полягає в тім, щоб поступово запам'ятати символи найважливіших хімічних елементів, навчитися їх писати, вимовляти й розуміти, що вони позначають. Зверни увагу: назви хімічних елементів пишуться з великої літери.
Усі хімічні елементи за властивостями поділяють на металічні й неметалічні. До елементів-металів належать Алюміній AI, Натрій Na, Магній Mg тощо, до елементів-неметалів — Оксиген О, Хлор СІ, Фосфор Р тощо. Така класифікація дещо умовна, оскільки між елементами-металами й елементами-неметалами не можна провести чіткої межі, проте ця класифікація широко використовується.
Всі відомі до 1869 року хімічні елементи , а їх було відомо на той час 63 елементи, систематизував та записав в таблицю Д.І.Менделєєв, (слайд 11) ця таблиця названа в його честь. (слайд 12)
Давайте ознайомимося з таблицею.
Хімічні елементи розповсюджені в усьому Всесвіті, а на планеті Земля найбільше зустрічаються: Оксиген, Силіцій, Алюміній, Ферум. (слайд 13)
А ви знаете, що наше з вами тіло складається з хімічних елементів? (слайд 14)
Знайомимося з роздатковим матеріалом.
V. Закріплення нового матеріалу. (слайд 15)
Робота в групах за картками.
№1
1). Атом – це …
2). Катіон – це …
3). Із запропонованих сполук Н2O, Нe, НNO3, НgO, NН3, Н2SO4, NaOН випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Гідрогену. (слайд 16)
4). Зайвий йон? а) Н+ б) К+ в) ОН- г) Al3+(слайд 17)
5) Який символ відповідає Карбону: а) К б) Са в) С г) Со (слайд 18)
№2
1). Хімічний елемент – це …
2). Аніон – це …
3). Із запропонованих сполук Н2SO3, Os, KOН, СоCl2, Н2O2,O3, МоS2 випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Оксигену.
4). Зайвий йон? а) S2- б) Na+ в) Cl- г) NO3-
5) Який символ відповідає Фepуму: а) F б) Fe в) Fr г) Fm
VI. Узагальнення нового матеріалу.
1.Дидактична гра « Так чи ні?». (слайд 19)Фронтальна бесіда за питаннями:
- молекула - подільна частинка? +
-уявлення про існування двох видів найдрібніших частинок речовини — атомів і молекул вперше запропонував М.Ломоносов? +
- атом - найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини? +
- йон - це нейтральна частинка? -
- електрон - це аніон? +
- катіон - це позитивний йон?+
- заряд протона +1? +
- маса нейтрона дорівнює 0?-
- протони знаходяться у ядрі атому?+
- хімічний елемент - це речовина?-
2.Картки «Хімічні елементи» (слайд 20)
Берилій, Карбон,Флуор, Натрій, Кальцій,Хлор, Калій, Гідроген, Магній, Оксиген,
Літій, Нітроген
VII. Підбиття підсумків роботи учнів на уроці. (виставлення оцінок)
VIII. Рефлексія: Що корисного ви дізналися на уроці?
Чи згодні ви з епіграфом уроку? (слайд 21)
Як ваш настрій?
IХ. Домашнє завдання: (слайд 22) прочитати параграф 6 ( підручник П.П.Попель, Л.С.Крикля) стор.41- 45 і відповісти на запитання №№ 39 - 41 стор. 48. Підготувати повідомлення (презентації) про походження назви хімічних елементів.