Календарно-тематичне планування 7 клас (оновлена програма)2017-2018н.р. Планування складено відповідно до оновлених програм 2017 року та методичних рекомендацій. Програма складена на 52 год. (1,5 год на тиждень)
7 клас, 52 год,
(1,5 год на тиждень)
№ |
|
Зміст (тема) уроку |
Практичні роботи, лабораторні досліди, демонстрації |
Примітка |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
|
|
Вступ 3 год |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії. Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
|
1 |
|
Вступний інструктаж з БЖД Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії.
|
Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
Навчальний проект №1: «Хімічні речовини навколо нас.»
|
||
2 |
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
|
Лабораторні досліди 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). (Інструктаж з БЖД)
|
Навчальний проект №2:«Історичне значення вогню.»
|
||
3 |
|
Практична робота№1: «Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.»
|
Практична робота№1 (Інструктаж з БЖД) |
|
||
|
|
|||||
|
|
Тема 1. Початкові хімічні поняття 23 год |
|
|
|
|
4 |
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин.
|
Лабораторний Дослід №3 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.» (Інструктаж з БЖД) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій. Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
|
5 |
|
Молекули. Атоми. |
|
|
||
6 |
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
|
Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів. |
|
||
7 |
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
|
|
||
8 |
|
Практична робота №2: «Розділення сумішей». |
Практична робота №2 (Інструктаж з БЖД) |
|
||
9 |
|
Тематичне оцінювання (усно) |
|
|
||
10 |
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
|
|
||
11 |
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. |
Лабораторний дослід №4 «Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.» (Інструктаж з БЖД) |
|
||
12 |
|
Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи.
|
Демонстрації 4. Зразки металів і неметалів. |
|
||
13 |
|
Валентність хімічних елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
|
|
||
14 |
|
Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
|
|
||
15 |
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розв’язання розрахункових задач №1:«Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.»
|
|
|
||
16 |
|
Контроль робота |
|
|
||
17 |
|
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язування розрахункових задач №2: «Обчислення масової частки елемента в складній речовині». |
|
|
||
18 |
|
Розв’язання розрахункових задач№3: «Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою». |
|
|
||
19 |
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
|
Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» (Інструктаж з БЖД)
|
Навчальний проект №3 «Хімічні явища у природі», №4 «Хімічні явища в побуті.»
Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
||
20 |
|
Хімічні властивості речовин. |
|
|
||
21 |
|
Практична робота №3: «Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів». |
Практична робота №3 (Інструктаж з БЖД) |
Навчальний проект №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
||
22 |
|
Представлення результатів навчальних проектів |
|
|
||
23 |
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» (Інструктаж з БЖД)
Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
|
||
24 |
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» (Інструктаж з БЖД) |
|
||
25 |
|
Контрольна робота |
|
|
||
26 |
|
Аналіз контрольної роботи та коригування знань учнів. |
|
|
||
|
||||||
|
|
Тема 2. Кисень 11 год |
|
|
|
|
27 |
|
Повітря, його склад.Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
|
28 |
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
|
Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
|
||
29 |
|
Практична робота №4 «Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.» |
Практична робота №4 (Інструктаж з БЖД) |
|
||
30 |
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
||
31 |
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння.
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
||
32 |
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду).
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
||
33 |
|
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. |
|
|
||
34 |
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. |
|
Навчальний проект №7 «Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.» №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
||
35 |
|
Представлення результатів навчальних проектів |
|
|
||
36 |
|
Тематичне оцінювання (самостійна робота) |
|
|
||
37 |
|
Аналіз самостійної роботи та коригування знань учнів. |
|
|
||
|
||||||
|
|
Тема 3. Вода 12 год |
|
|
|
|
38 |
|
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник.
|
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
|
39 |
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
|
|
|
||
40 |
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
||
41 |
|
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
|
Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
||
42 |
|
Практична робота №5 «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.» |
Практична робота №5 (Інструктаж з БЖД) |
|
||
43 |
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.
|
Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» (Інструктаж з БЖД)
Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
|
||
44 |
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.
|
Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» (Інструктаж з БЖД) Демонстрації 12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
|
||
45 |
|
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. |
|
Навчальний проект №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» |
||
46 |
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. |
|
|
||
47 |
|
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. |
|
Навчальний проект №11: «Способи очищення води в побуті.»; №12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості »№13: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». |
||
48 |
|
Контрольна робота |
|
|
||
49 |
|
Аналіз контрольної роботи та коригування знань учнів.
|
|
|
||
50 |
|
Повторення: Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. Взаємодія води з оксидами. |
|
|
|
|
51 |
|
Повторення: Розв’язання розрахункових задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.» |
|
|
|
|
52 |
|
Підсумковий урок |
|
|
|
|