Урок
Клас. 7
Тема. Атоми, молекули, йони. Хімічні елементи, їхні назви і символи.
Мета: ознайомитися з періодичною системою хімічних елементів і її будовою, навчитися розрізняти періоди і групи, визначати елементи за місцем у періодичній системі й місце елементів у ній; сформувати поняття «атом», «хімічний елемент»; розвивати вміння учнів працювати з таблицями; виховувати інтерес до вивчення хімії на основі історичних фактів із життя Д. І. Менделєєва.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва, моделі молекул, таблиця «Будова атома», портрети хіміків.
Базові поняття та терміни: атоми, молекули, йони, ядро, електрони.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративні, словесні: бесіда,
розповідь; репродуктивні; частково-пошукові; дослідницькі.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Фронтальна бесіда.
Робота в групах.
Кожній групі роздаються пазли з назвами методів розділення сумішей. Учні обирають із запропонованих потрібний пазл і прикріплюють до дошки, на якій висить частина пазлів із відповідними завданнями. Перед початком роботи нагадуємо правила роботи в групах.
Завдання.
Група 1. Назвіть усі способи розділення сумішей. Поясніть, як розділити суміш води й солі.
Група 2. Назвіть усі способи розділення сумішей. Поясніть, як розділити суміш води й пінопласту.
Група 3. Назвіть усі способи розділення сумішей. Поясніть, як розділити суміш води й піску.
Група 4. Назвіть усі способи розділення сумішей. Поясніть, як розділити суміш сірки й залізних ошурків.
(Презентація відповідей групи проводиться учнем із початковим рівнем знань.)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Сьогодні на уроці ми працюємо над темою «Атоми, молекули, йони. Хімічні елементи, їхні назви і символи».
Проблемне питання.
Як ви гадаєте, від чого залежать властивості речовин?
Повідомлення теми та мети уроку.
На аркушах записані слова «атом», «ядро», «електрони», «йони», «молекули», «хімічний елемент», «Періодична система», «Дмитро Менделєєв», «Михайло Ломоносов». Учням пропонується заповнити перші три стовпчики таблиці 1.
Таблиця 1
Самооцінка знань учнів
Знаю |
Думаю, що знаю |
Не знаю |
Дізнався! |
|
|
|
|
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учні згадують із курсу природознавства й фізики етапи розвитку вчення про будову атома.
Користуючись матеріалом підручника с. 64-65, поясніть схеми на дошці. Учні однієї групи виготовляють із пластиліну моделі цих атомів (Гідрогену, Гелію, Літію).
е + р = нейтральний заряд
Запитання.
Вивчаємо будову атома. Складаємо схему його будову, замальовуємо її в зошит.
Кількість протонів = кількості електронів = номер елемента.
На дошці прикріплено різні кружечки, у яких записано заряди атомів. Кожен вид кружечка зображено кілька разів.
Завдання.
Визначте, що розміщено на дошці, знайдіть закономірність і об’єднайте в групи.
Запитання.
Що таке хімічний елемент? (Учні записують визначення поняття у зошиті, коментують його.)
Ознайомлення з будовою періодичної системи.
Усі хімічні елементи також об’єднані в таблицю хімічних елементів, яку створив видатний учений Д.І. Менделєєва. Демонструємо учням різні варіанти періодичних таблиць. Звертаємо увагу учнів те, що один і той самий хімічний елемент належить як вертикальному, так і горизонтальному ряду. Даємо поняття періоду і групі.
Період – це горизонтальний ряд елементів (7 періодів, 1-3 – малі, 4 – 7 великі);
Група – це вертикальний стовпчик хімічних елементів (8 груп), підгрупи: головна і побічна.
У кожного елемента є порядковий номер, символ, назва, маса.
Учні знаходять елементи, які називає вчитель: елемент І групи, І періоду: …; елемент VІ групи, ІІ періоду: …; елемент V групи, ІІ періоду: …; елемент V групи, ІІІ періоду: … та ін.
Учитель. Зверніть увагу, що назви елементів пишемо з великої літери.
У природі хімічні елементи поширені нерівномірно. Одні елементи трапляються в природі часто, інші – надзвичайно рідко. Поширеність елемента в повітрі, воді, ґрунті можна оцінювати, порівнюючи кількість його атомів із кількістю атомів інших елементів. У космосі He – 24 %, Н – 75 %,
1 % - решта хімічних елементів.
Вміст хімічних елементів у земній корі: О – 47 %, Al – 8,8 %, Fe – 4,4 %, K – 2,4 %, Si – 27,6 %, Ca – 3,4 %, Na – 2,6 %, Mg – 2,3 %, решта хімічних елементів – 1,2 %.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Учні «перевтілюються» в будь-який хімічний елемент і розповідають всю інформацію, яку можна прочитати з періодичної таблиці Д. І. Менделєєва.
Вставте пропущені слова.
Сьогодні на уроці ми вивчили будову… . Ядро має … заряд, електрон заряджений… . Атом має … заряд. Якщо атом втрачає електрон, він перетворюється на … , що має… заряд. Якщо до атома приєднати електрон, то він перетворюється на …, що заряджений… .
Заповніть таблицю (див. таблицю 2.)
Таблиця 2
Величина заряду частинок
Назви частинок |
Заряд |
Атом |
|
Електрон |
|
Протон |
|
Нейтрон |
|
Катіон |
|
Аніон |
|
VІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання знань учнів.
Рефлексія. А тепер я прошу всіх заспокоїтися. Сядьте зручніше, закрийте на хвилинку очі та поміркуйте про те, чим ми сьогодні займалися на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
с. 46 – 56 § 5 (вивчити), № 2 – 3 (усно), № 5 (ІІ рівень), № 6 (ІІІ рівень), № 7 (ІV рівень) - письмово. Підготувати картки із хімічними елементами.