План-конспект уроку
Тема: Речовини. Чисті речовини та суміші
Мета: повторити відомості про речовини, суміші та їхні властивості; навчити учнів розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділу сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту.
Основні поняття: речовина,чиста речовина,суміш,однорідна суміш,неоднорідна суміш, молекула.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: Періодична система елементів Д.І.Менделєєва
Література для учнів: П.П.Попель, Л.С.Крикля «Хімія» Підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів.-К:Академія,2007р.
Література для вчителя:
1) П.П.Попель, Л.С.Крикля «Хімія» Підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів.-К:Академія,2007р.
2)Буринська.Н.М «Хімія» Підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів.
Структура уроку
№ |
Хід уроку |
|
|||||||||||||||||||||||||||
1. |
Організаційний момент Доброго дня діти!
|
Повідомлення вчителя
|
|||||||||||||||||||||||||||
2. |
Перевірка д/з 1. Що вивчає хімія? 2. Що таке матеріал? 3. Що називають хімічною речовиною?(записуємо визначення) 4. Що таке чиста речовина? 5. Що називають сумішшю?(визначення записуємо в робочий зошит) 6. Наведіть приклади фізичних тіл і хімічних речовин, (Цвях — залізо, свічка — парафін, стілець — деревина, ваза — скло) 7. З яких структурних частинок складаються речовини? (Атомів, молекул, йонів) 8. Що таке молекула,атом?(визначення запишемо в зошит на ст.10) 9. Згадаймо з курсу природознавства, чим відрізняються речовини одна від одної. (Фізичними та хімічними властивостями) 10. В якому агрегатному стані можуть перебувати речовини за нормальних умов? (Твердому, рідкому, газоподібному)
|
Фронтальна бесіда |
|||||||||||||||||||||||||||
3.
4.
5.
|
Мотивація навчальної дільності У природі речовини в чистому виді зустрічаються рідко. Вода з річки містить різні домішки. Повітря складається з різних газів: кисню, азоту, вуглекислого газу. Люди використовують різні суміші для своїх потреб. Наприклад, коли клеять шпалері сухий келій розводять водою. Коли варять борщ використовують суміш води, солі та овочів. Сьогодні на уроці ми дізнаємось про різні види сумішей, навчимося розділяти їх. Ці знання допоможуть вам краще засвоїти хімію та нададуть практичного досвіду. Отже, тема нашого заняття: «Речовина. Чисті речовини і суміші» Актуалізація опорних знань Наведіть приклади фізичних і хімічних властивостей речовин.
Речовини використовуються як матеріали для виготовлення фізичних тіл. Прокоментуємо ланцюжок: Речовина —> матеріал —> фізичне тіло. Наведіть приклади. (Кожен учень самостійно в зошиті проводить свій ланцюжок і розповідає в класі.) Вивчення нового матеріалу
1.Чи можна зустріти в природі чисті речовини? Наведіть приклади. 2. З наведеного переліку випишіть окремо назви речовин і тіл: цегла, сірка, залізо, підкова, кисень, парта, ложка, вода, цукор, цвях, пластмаса, пенал, склянка, крохмаль.
Більшість речовин у природі — суміші. 3. Чим відрізняються чисті речовини від сумішей? Чиста речовина має постійний склад і постійні властивості. Суміші, навпаки, мають змінний склад; властивості окремих речовин у суміші зберігаються, а властивості суміші змінюються залежно від складу; суміш можна розділити на чисті речовини залежно від складу. Приклад: чисте золото — м'який метал (з історії —- золоті монети). Сплави золота — суміші з іншими металами — досить міцні та зберігають форму. Але золото в цих сумішах, як і раніше, не розчиняється в кислотах і лугах. Суміші поділяються на однорідні й неоднорідні. Виконаємо 3 завдання з робочого зошита на стр 11 4. Називаючи чисті речовини, учень перелічив: I – а) річкова вода; б) сірка; в) залізо; г) кисень; ІІ – а) молоко; б) золото; в) повітря; г) оцет; ІІІ – а) мідь; б) грунт; в) морська вода; г) глина. В яких випадках він допустив найбільше помилок?Виправте їх, заповнивши таблицю:
У курсі природознавства ми познайомилися зі способами розділу сумішей. В основі розділу сумішей лежить той факт, що властивості речовин, які входять до складу суміші, зберігаються. - Які суміші можна розділити, використовуючи відстоювання і декантацію?
- нерозчинні речовини в рідині з використанням фільтрів — видаляє дрібні часточки нерозчиненої речовини. (фільтрування.)
- розділення розчинних одна в одній рідин (спирт і вода). 3. Робота в групах із закріплення Запропонуйте способи, розділення нижче наведених сумішей. Група 1: спирту і води; Група 2: мідних і залізних ошурок; Група 3: води і бензину. Коментування представниками груп свого шляху розв'язання проблеми, обмін думками з питання правильності й раціональності обраного шляху, коригування помилок.
|
Повідомлення
Запис на дошці
Фронтальна бесіда
Фронтальна бесіда
Запис у зошит
Запитання вчителя
Робота в зошитах
Групова робота |
|||||||||||||||||||||||||||
6.
7.
|
IV. Узагальнення та систематизація На сьогоднішньому уроці ми згадали, що таке чиста речовина, суміш, як саме взаємозалежні між собою речовини, матеріали та фізичні тіла, чим відрізняються хімічні сполуки та суміші, основні способи розділення сумішей. Назвемо ще раз, чим відрізняються хімічні речовини й суміші.
V. Домашнє завдання 1) Прочитати параграф. Відповісти на запитання до нього. 2)Виконати вправи з робочого зошита на сторінці 12 3) Складіть суміш із речовин з вашого оточення і запропонуйте спосіб її розділення .
|
Фронтальна бесіда
Повідомлен- ня вчителя |