Урок з хімії 7 клас. "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та ознаки, що їх супроводжують"

Про матеріал
Даний матеріал містить розробку відкритого уроку з хімії 7 клас "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та ознаки, що їх супроводжують", на якому можна використати цікаві досліди, взяті з ютуба.
Перегляд файлу

ФІЗИЧНІ Й ХІМІЧНІ ЯВИЩА.
ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ ТА ОЗНАКИ,
ЩО ЇХ СУПРОВОДЖУЮТЬ

Мета:    -   y розширити знання про фізичні явища, познайомити учнів з поняттями «хімічні реакції» та «хімічні властивості», розширити уявлення про зміни, що відбуваються з речовинами під час хімічних явищ

 -   навчити учнів самостійно визначати хімічні явища за їх  ознаками та відрізняти хімічні явища від фізичних;

 -   розвивати вміння користуватись лабораторним посудом та обладнанням; працювати у малих групах  також прагнення до пошуку кращих варіантів розв’язання навчальних завдань;
  -   виховувати інтерес до хімії,допитливість, самостійність, доброзичливість, здатність висловлювати свою думку, слухати інших.

Тип уроку: комбінований урок –дослідження

Епіграф: «Найкраще, що можна відчути – це відчути таємницю»

Альберт Енштейн

 

                                                                     ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні поділені на 3 групи. Кожній дано завдання: скласти кулестрижневу модель молекули, вирахувати молекулярну масу та вирахувати масову частку С (карбону) у відповідних формулах.

Молекули: СО2, СН4, СО.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель на дошці малює схеми:

СО2                                             С6Н12О6 

 

 СН4                                                        СО2

   С                                         СО

При фотосинтезі карбон з вуглекислого  газу переходить до складу молекули глюкози, при згоранні природнього газу з цього елемента утворюється знову вуглекислий газ, а при згоранні вугілля може утворитися чадний газ, в якому знову ж є карбон. Згадайте з уроків основ здоров’я, що ви про нього знаєте?

Часто в природі чи в наслідок діяльності людини відбуваються явища, за яких одні речовини перетворюються на інші. А де ви ще чули поняття «явища»? Які вони бувають? (фізичні, біологічні, хімічні)

Дивлячись на схеми на дошці, дайте визначення, що таке хімічне явище.

Явища, при яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.

У процесі перебігу хімічних явищ частинки однієї речовини (атоми, молекули чи йони) перетворюються на частинки іншої, тобто з однієї речовини утворюється інша речовина з іншими властивостями.

Часто замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес або хімічна реакція. Про речовини, що вступають у хімічну реакцію, говорять, що вони реагують, або взаємодіють, між собою. Ці речовини називають реагентами або початковими речовинами, а нові речовини, що утворюються в результаті реакції,— продуктами реакції.

         Дуже часто хімічні та фізичні явища відбуваються одночасно. Наприклад, при горінні свічки парафін спочатку плавиться і випаровується (фізичні явища), а потім випари парафіну починають горіти (хімічне явище). Якщо нагрівати шматочок цукру, то він розплавиться (фізичне явище), а в разі тривалого нагрівання перетвориться на вуглеподібну чорну масу (хімічне явище).

       Горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів , прокисання молока, пригорання їжі на сковорідці — усе це приклади хімічних явищ.

         Як же відрізнити хімічні явища від фізичних? Звичайно ж, можна сказати, якщо молекули речовини змінилися, то явище належить до хімічних, а якщо не змінилися, то до фізичних. Але молекули надзвичайно складно побачити навіть у найпотужніший мікроскоп.

            Оскільки в процесі хімічної реакції утворюються нові речовини з новими властивостями, то про перебіг реакції свідчить зміна фізичних властивостей реагуючих речовин. Так, якщо поставити молоко в тепле місце, то через деякий час воно перетвориться на кисле молоко. При скисанні молока з молочного цукру утворюється молочна кислота, про перебіг цієї реакції можна судити за зміною смаку.

Якщо жир на сковорідці починає підгоряти, то про перебіг цієї реакції ми дізнаємося за появою запаху акролеїну — продукту розкладання жиру.

При кипінні водопровідної води з розчинених у ній речовин утворюється речовина, що не розчиняється у воді, тому осідає у вигляді накипу на стінках чайника — випадає в осад

Виділення газу також свідчить про хімічне перетворення: гашення харчової соди столовим оцтом або лимонною кислотою супроводжується характерним шипінням унаслідок утворення вуглекислого газу. Якщо в склянку зі столовим оцтом насипати соду, то газ починає виділятися так активно, що здається, ніби рідина закипає.

А як же в хімічній лабораторії бачать хімічні явища, за якими ознаками їх розрізняють.

Я вам зараз буду демонструвати деякі реакції, а вам необхідно в зошитах робити записи змін, що побачите. Це ж і будуть ознаки реакцій.

 Ознаки проходження хімічних реакцій

Дослід 1.    Взаємодія соди з кислотою.                                     Виділення газу.

Дослід 2.     Взаємодія калій хромату з арґентум нітратом             Поява або зникнення осаду.

Дослід 3.    Горіння сірнику (бенгальської палички).                 Поява полум’я та тепла

Дослід 4.    Реакція «Світлофора». (розчин марганцівки з’єднати з розчином цукру із лугом)  

                                                                                                    Поява та зникнення кольору.

Дослід 5.     Взаємодія амоній хлориду з  натрій гідроксидом      Поява запаху

Вчитель:   А тепер ви самі будите дослідниками, і з’ясуєте де хімічні проходять явища, тобто реакції, а де явище фізичне.

Інструктаж з техніки безпеки.

Завдання в групах:

  1. Танення снігу, дія йоду на розчин крохмалю, дія оцтової кислоти на шкаралупу яйця,
  2. Розчинення цукру, дія йоду на крохмаль хліба, дія оцтової кислоти на мушлі молюсків.
  3. Випаровування води, дія лимона на чай, дія оцту на молоко

ІV. Лабораторне дослідження.

Учитель демонструє досліди, учні записують спостереження у зошит для лабораторних робіт.

Цікаві хімічні перетворення з відео з ютуба.

Компетентнісне завдання.

У ч и т е л ь. Англієць Б. Хенней заповнював залізні трубки сумішшю гасу, кісткової олії та металевого літію. Потім трубки заварював, нагрівав упродовж 14 годин і різко охолоджував у крижаній воді. В одній з уцілілих трубок було виявлено 12 закопчених кристалів. Понад 60 років, усіма забуті, пролежали вони у Британському музеї, поки 1943 р. з допомогою рентгеноструктурного аналізу не було доведено, що 11 із них — алмази. І донині ці перші штучні алмази зберігаються  у Британському музеї.
З олії та літію — алмази? Що це?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (робота в групах). 

1 група:  Визначити фізичні та хімічні явища

 вода замерзає;
сіль розчинилася у воді;
сірку змішали із залізними ошурками;
магніт притягує залізні предмети;
молоко скисає;
сніг розтанув;
у чайнику утворився накип;
почорніння срібних виробів;
утворення інею;
зі скла виготовляють пляшки, банки, інший посуд;
парафін плавиться;
змішування холодної та гарячої води;
спалюють дрова;
розчин фільтрують;
утворення туману;
шматочок цукру розтирають товкачиком;
спалили папір;
восени листя жовкне

 2 група:  «Вася прийшов додому з уроку хімії та з подивом з’ясував, що його скрізь переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з аквареллю та висихають бризки бруду на взутті; тепло виділяє сірник, що горить, батарея опалення; бульбашки газу виділяються зі здобного тіста та з гарячої сковороди, на яку потрапила вода, згоріла яєчня.  Вася відніс усі ці явища до хімічних, вирішив, що хімія — найголовніша з наук, і зайнявся нею».
Які свої помилки Вася незабаром побачить?
Відповідь поясніть

3 група:  Учень Андрійко, повернувшись з уроку хімії подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось, наприклад:
випаровується вода з калюжі;  мама гасить соду оцтом, готуючи пиріг;  охолодження напоїв у холодильнику;  горять іменинні свічки;  з відкритої пляшки «Живчика» виділяється газ; стовпчик термометра підіймається; після додавання цукру чай стає солодким;  на цвяхах у гаражі з’являється іржа;  іде тепло від батареї опалення; падає сніг».
Допоможіть знайти помилки, яких припус­тився Андрійко. Які з наведених явищ належать до фізичних чи хімічних?
 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ: До якої ж таємниці ви сьогодні доторкнулися, яку відчули?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
3489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку