УРОК
Тема. Контрольна робота. Аудіювання . «Усмішка».
Мета: перевіряти вміння сприймати па слух незнайомий текст з одного прослуховування й розуміти фактичний зміст, причинно-наслідкові зв'язки, основну думку висловлювання; розвивати спостережливість, уважність; виховувати повагу одне до одного.
Пригадайте, чи змінювала коли-небудь усмішка іншої людини ваш настрій?
Чи вдалося вам змінити комусь настрій, подарувати людині усмішку?
Послухайте оповідання Василя Сухомлинського «Усмішка».
Затьмаритися — покритися тьмою; стати темним.
Почимчикувати — швидко йти маленькими кроками.
Повагом — повільно, не поспішаючи.
Ціпок — палиця.
Був травневий сонячний ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітли жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, у блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок.
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, або цілий світ бачив її усмішку. .
Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.
Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов й назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка, несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться. Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним? Уже в глибині її душі піднялася маленька хвиля страху, але вона усміхалася, вона несла назустріч дідові свою усмішку й закликала його: «Усміхніться й ви, дідусю!»
Та дід не усміхнувся. Погляд його залишився похмурий, брови — насуплені, очі — злі.
Страх оволодів серцем дівчинки. Усмішка погасла на її обличчі. І тієї ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ. Зелений луг посірів. Жовті сонечка кульбабок перетворилися на фіолетові плями, блакитне небо стало бліде, а срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре.
Дівчинка заплакала. За хвилину дід уже був далеко. Вона бачила тепер його спину, але й спина здавалася їй злою і непривітною.
Дівчинка йшла собі луками далі. Її серце затремтіло, коли вона побачила г - знову назустріч хтось іде. Придивляється — аж то бабуся, з ціпком старенька дибає.
Дівчинка насторожилась і запитливо глянула в її очі. Бабуся усміхнулась. І така була добра та щира її усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами. Мов маленькі сонця, знову заясніли кульбабки, задзвеніли бджоли й джмелі, заграв на срібних струнах жайворонок.
(291 слово)
В. Сухомлинський
Перевірка розуміння прослуханого за питаннями .
1. Коли дівчинка вийшла з хати?
а) Удень;
б) зранку;
в) увечері.
2. Куди побігла, дівчинка?
а) До лісу;
б) па річку;,
в) на луки.
3. Маленька дівчинка усміхнулася після того, як побачила:
а) джмеля;
б) пташку;
в) метелика.
4. Що хотіла дівчинка подарувати дідусеві?
а) Усмішку;
б) барвистого метелика;
в) сонячний ранок.
5. Коли страх оволодів серцем дівчинки?
а) Коли вона сама опинилася на луках;
б) коли дід не усміхнувся;
в) коли метелик, полетів від неї.
6. Чому світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав?
а) Дідусь посміхнуся маленькій дівчинці;
б) дівчинка зустріла Добру бабусю, яка їй посміхнулася;
в) сонечко вийшло з-за хмар.
Підсумок уроку