Тема. НАУКА О. ПЧІЛКА «КОТОВА» (БАЙКА). УЗАГАЛЬНЕННЯ СУТТЄВИХ ОЗНАК БАЙКИ
Мета: збагатити знання дітей про життя і творчість О. Пчілки; вдосконалювати вміння виразно читати байку, характеризувати дійових осіб, знаходити головну думку, визначити суттєві ознаки байки; виховувати інтерес до байки, почуття відповідальності.
Обладнання: портрет О. Пчілки.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
Бесіда. Яку тему ми вивчаємо?
Чим відрізняються байки від інших жанрів?
Твори яких байкарів ви читали?
Зачитайте мораль байок.«Зозуля і Півень» Л. Глібова та І. Крилова.
Інсценізація байок.
Підготовка до вивчення нового матеріалу.
— Що ви знаєте про Олену Пчілку? Які твори вона писала?
Повідомлення теми і мети уроку
Робота з підручником. Читання учнями (самостійно) статті про життя «письменниці.
Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова, в одруженні — Косач) народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині. Батько її, дрібний поміщик Петро Якимович Драгоманов, передова й освічена для свого часу людина, служив юристом при військовому міністерстві. Він мав і літературний хист — писав оповідання і вірші російською мовою. Стежив за сучасною літературою, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей. Михайло Петрович Драгоманов (1841-1895), старший брат Ольги, став відомим вченим-істориком, літературним критиком, громадським діячем. Його вплив на становлення молодшої сестри як письменниці незаперечний.
1866 року Ольга закінчила зразковий пансіон шляхетних дівчат у Києві, де здобула ґрунтовні знання з літератури, оволоділа німецькою і французькою мовами. Ідеї, якими жила у той час громадськість Києва, захоплювали брата і сестру Драгоманових, їхнє найближче оточення. Серед знайомих Михайла Драгоманова був і Петро Антонович Косач, який згодом став чоловіком Ольги, батьком Лесі Українки, її братів і сестер. Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля), де після закінчення університету П. А. Косач одержав посаду голови з'їзду мирових посередників. 25 лютого 1871 року у Звягелі народилася друга дитина — донька Лариса (Леся Українка). 1879 р. Косачі переїхали до Луцька (Петра Антоновича переведено сюди на ту ж посаду), а 1880 р. — до села Колодяжного у Ковельському повіті.
Ознайомлення з байкою «Котова наука»
І. Робота над байкою.
Читання байки вчителем. Перевірка сприймання.
— Між ким відбулась розмова в байці?
— За що сварив Петрусь Мурку? Що на це відповів кіт?
Словникова робота.
Поясніть значення слів: розманіживсь, наморився, хижа, іншого займа.
3) Читання байки учням (мовчки).
Завдання: поділити байку на логічно завершені частини.
Читання байки вголос за частинами.
— В якій частині розкривається мораль байки? Зачитайте. —Які малюнки можна створити за сюжетом байки?
Закріплення матеріалу.
—Чому байка називається «Котова наука»? Яким у байці зображено котика, а яким — Петруся?
4. Читання байки за особами.
V. Підсумок уроку
1. Гра «З'єднай назву байки з її автором».
Отже,
Назва |
Автор |
«Двоє приятелів і ведмідь» «Зозуля і півень» «Котова наука» |
Леонід Глібов Олена Пчілка Іван Крилов Езоп |
2. Творча робота.
— Об'єднайтесь у групи. Спробуйте створити власну байку (прозову або віршовану) таким чином, щоб одне з поданих прислів'їв було її мораллю.
Варіанти прислів'їв
Якщо будеш працювати — крізь успіх будеш мати.
Слово чемне кожному приємне.
Під лежачий камінь і вода не тече.
Здобудеш освіту — побачиш більше світу.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Рання пташка росу п'є, а пізня сльози ллє.
Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже.
Той дає раду, хто знає правду.
На чужу роботу дивитися — ситому не бути.
Виразно читати байку за особами.
Варіанти прислів'їв
Якщо будеш працювати — крізь успіх будеш мати.
Слово чемне кожному приємне.
Під лежачий камінь і вода не тече.
Здобудеш освіту — побачиш більше світу.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Рання пташка росу п'є, а пізня сльози ллє.
Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже.
Той дає раду, хто знає правду.
На чужу роботу дивитися — ситому не бути.