Інтегрований урок "Людина починається з добра"

Про матеріал
Це інтегрований урок літературного читання ( позакласне читання) та основ здоров'я на тему "Людина починається з добра". Це урок-роздум, який вчить давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і вчинки, робити висновки щодо прочитаного; формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей; розвивати творчу уяву, критичне мислення, зв`язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні думки.
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК У 4 КЛАСІ

Літературне читання. Урок позакласного читання  за творами  

       В.О.Сухомлинського

 Я у світі. Людські чесноти

Тема.                             Людина починається з добра

C:\Users\Admin\Desktop\0003-002-KHoroshaja-kniga-dajot-plody-porozhdaja-drugie-knigi-ejo-slava-shiritsja-iz.png

 Мета. Формувати ключові компетентності:

Вміння вчитися – організувати робоче місце, виконувати розумові операції й практичні дії, володіти вміннями й навичками самоконтролю,

 загально – культурна  розвиток культури міжособистісних відносин, толерантної поведінки; 

здоров’язбережувальна – формувати навички здорового способу життя, потребу в дотриманні охайності.

Формувати предметні компетентності:

вчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з мудрою людиною;

ознайомити з біографією та творчістю В.О.Сухомлинського;

вчити давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і  вчинки,  робити висновки щодо прочитаного;

формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей;

розвивати творчу уяву, критичне мислення, зв`язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні думки;

виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, формувати найкращі людські якості, бажання творити добро.

 

Тип уроку: інтегрований (літературне читання, «Я у світі»).

Форма проведення уроку: урок-роздум

 

Обладнання. реквізит для сценки (пакет, портфель, 3 книжки), портрет   В. О.Сухомлинського, таблиця ромашка Блума, збірки творів В.О.Сухомлинського, картки для роботи в групах, «Веселковий квадрат», реквізит для інсценування твору «Бабусин борщ».

 

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мовленнєва розминка

1. Вправи на дихання

-На уроках літературного читання ми прагнемо навчитися гарно і виразно читати. Для цього потрібно тренувати своє дихання, удосконалювати пам`ять та увагу, розвивати кмітливість. Зараз проведемо декілька вправ на дихання.

Вправа №1 "Надування кульки"

Вправа №2 "Здування пір`їни"

Вправа №3 "Нюхання квіток"

Вправа №4 "Вдих - видих"

 (На вдих, вдихаємо повітря, а на видих - називаємо голосні звуки: а, о, у, е, и, і)

2.  Читання чистомовки

Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,

Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,

Не-не-не - засяє сонечко ясне,

Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.

Ами-ами-ами - вже весна не за горами.

Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти.

Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,

Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!

 

ІІІ Актуалізація читацького досвіду школярів

  1. Створення проблемної ситуації.

(До класу заходять дідусь та хлопчик)

- Діти, погляньте, до нас завітали гості. Давайте послухаємо їх.

Вулицею йшли двоє перехожих: дідусь, якому виповнилось 65 років, і хлопчик – учень 4 класу. Дідусь ніс в руках портфель, книжки і великий згорток. Одна книжка впала.

- У вас впала книжка! – закричав хлопчик, наздоганяючи дідуся.

- Невже? – здивувався він.

- Звичайно, – пояснив хлопчик. – У вас було три книжки, плюс один портфель, плюс один пакет – всього п'ять речей, а залишилося чотири.

- Я бачу, ти добре знаєш додавання і віднімання, – сказав перехожий,  ледве піднімаючи книжку, що впала. Але є правила, яких ти ще не вивчив.

- Діти, про які правила говорив дідусь?

- Як називаються ці правила?

2. Оголошення теми та завдань уроку.

- Отже, ми сьогодні продовжимо вивчати правила культурної поведінки, помандруємо дорогою добра, будемо читати цікаві оповідання про справи ваших ровесників, про їхні добрі вчинки, про вміння дарувати добро іншим. Ми дізнаємося, про які людські чесноти писав у своїх творах В. О. Сухомлинський. Ми проведемо інтегрований урок позакласного читання та я у світі. Це буде урок-роздум.

 - Є красива легенда. Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронця. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло, аби вона зростала розумною; в личко, щоб була красивою; в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу і були разом з нею протягом усього її життя.

  •   Отже тема нашого уроку « Людина починається з добра».

- Девізом до нашого уроку будуть слова Любові Забашти:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Хай оживає істина стара:

«Людина починається з добра!»

 

3. Інтерактивна вправа "Шифрувальник"

Визначення ключового слова уроку.

Д С О Т Б Ь Р В О Х Т К А (доброта)

Закресліть 6 букв, у написі і отримаєте ключове слово нашого уроку.

- Отже господинею нашого уроку буде доброта.

4. Словникова робота

– Але спочатку давайте з’ясуємо: що таке доброта і добро? Як ви розумієте ці поняття?

 Доброта – чуйне, дружнє ставлення до людей.

 Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям. Добра, корисна справа, вчинок.

  Ми виготовляли з вами квітку Доброти.

  • Ці якості має кожна людина, але не кожна їх розвиває.

– Де живе доброта? (Доброта живе у нашому серці).

– Все має свій початок. З чого починається доброта?

(Доброта людини починається від її народження).

5.Інтерактивна вправа" Мозковий штурм"

- Що вам відомо про В.О. Сухомлинського? (вчитель,    письменник, директор школи, писав для дітей, батьків, вчителів)

– Подивіться в ці задумливі очі, скільки в них добра, тепла, розуму. Це не

просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі – і дорослі, і малі. З творами цього видатного письменника, педагога ми будемо продовжувати знайомитися на нашому уроці.

6. Біографія ( відео)

7. Виставка книг В.О. Сухомлинського.

  • В.О.Сухомлинський вважав, що читання – це віконце, через яке ми пізнаємо світ.
  •  Діти, зверніть увагу на книжкову виставку.

Автором всіх цих книжок є Василь Сухомлинський. Героями  його творів найчастіше виступають діти. Його оповідання змушують замислитись над вчинками героїв, спонукають нас до самостійних роздумів, оцінок і висновків.

8. Вікторина «Впізнай твір»

   1. Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:
— Чому це ти сидиш на  дереві, внучку?
    Боюся струсити на вас краплі, дідусю...

(Чому дідусь такий добрий сьогодні)

   2. І ставок щез. Тільки спогад про нього зберігся. Подумайте над цією бувальщиною, діти. Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.

                                                                    (Не забувай про джерело)

3. Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.                                                                                                                                                                                                            (Горбатенька дівчинка)

4. А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку і одягнув суху.

(Красиві слова і красиве діло)

5.  Розповіли сини, як мед поїли. Мама зраділа сміється. Хлопці дивуються, питають:
    Мамо, чого ви радієте?
    Того, що ви плачете...

(Як хлопці мед поїли)

6 —    Синичка не радіє, а плаче, — сказала Оля.
        Чого ж їй плакати? — здивувався Мишко.
        Подумай, чого, — відповіла Оля.

(Чому синичка плаче)

ІУ Активізація читацького мислення

  1. Робота з твором «Дивний мисливець»
  • Висловіть своє ставлення до діда Максима в оповіданні (метод «Прес»)
  • Яка головна думка оповідання ?

 

  1. Аналіз твору «Добре слово»

- Що трапилося з Олею? Як родичі рятували дівчинку?

          - Що зробила прабабуся Надія?

          - Що повернуло дівчинку до життя?

          - То в чому велика сила? (В доброму слові)

     -Чому вчить нас це оповідання? (Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати).

 

  1. Інсценізація оповідання «Бабусин борщ»
  • Чи сподобалась вам поведінка дівчаток, адже вони сказали неправду?
  • Чому вони це зробили? (Так, вони сказали неправду, але вчинили по-доброму. Дівчатка проявили повагу до старенької, рідної людини.)
  • То чому нас навчає це оповідання?
  1. Робота над твором «Доброго вам здоров’я, дідусю»
  • Що ви дізналися про долю дідуся?
  • Чому вода в шкільному колодязі для дідуся була найсмачніша?
  • Чим звучали для дідуся слова дітей? (музикою)
  1. Робота в парах. Аналіз твору «Протоптали стежку» за допомогою стратегії «Ромашка Блума»
  1. Прості запитання         

              - Що робили діти на бабусиному подвір’ї?

             - Що відчула бабуся?

 2)Уточнюючі запитання       

- Які почуття виникли у вас, коли читали кінцівку твору?  

3)Пояснюючі запитання    

           - Чи потрапляли ви (ваші рідні) у важкі ситуації, коли вам потрібна була допомога? Хто допомагав?                                                                                                                             

            4)Творчі запитання          

          - Що було б, якщо діти не протоптали доріжку?                 

            5)Оцінюючі запитання                                  

 - Якими виростуть діти?        

 6)Практичні запитання   

 - Як і де ви можете використати досвід наших героїв у житті?

     У Розв’язування моральних завдань

  • Всюди нам потрібно поводити себе так, щоб і навколишнім і нам було добре.

Робота в групах  : закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.

 

  1. Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…

- Що відчувало маленьке пташеня?

- А його мама?

  1. У парку весело гралися діти. Вони підкидали і ловили м’яч.  До них під’їхав хлопчик у візку. У нього була травмована нога. Він сумними очима дивився на своїх однолітків і міцно притискав м’яч  до грудей. Петрик і Галинка помітили хлопчика. Вони…

 

-Придумайте ігри з м’ячем, щоб вони підходили хворому хлопчику.

Яке прислів’я підходить до цієї ситуації?

  • Щодня людина сама вирішує - чинити їй добро чи ні. Адже людина ,яка робить добро, є також щасливою, як і та кому вона зробила.

 

УІ Робота з незакінченими казками

«Найрадісніше і найсумніше»

   -Що для вас є найрадіснішим і найсумнішим? Запишіть.

Найсумніше: коли померла моя бабуся, конфлікт з братом, коли помер наш Алтай, коли тебе не розуміють.

Найрадісніше: коли є родина, коли мені подарували кошеня.

коли тебе розуміють.

УІІІ Узагальнення і систематизація знань

  1. Скринька « Народної мудрості»
  • Будеш робити добро - щасливим будеш.
  • Хто людям добра бажає, той і собі має.
  •  Не одяг прикрашає людину, а добрі діла.
  • Зерно зважують вагами, а життя – добрими ділами.

УІІ  Гра «Веселковий квадрат»

  •   А зараз цікава гра «Веселковий квадрат» .

Уважно подивіться на нього і знайдіть приховані слова.

 

ІХ  Заключне слово вчителя.

-   У житті треба не тільки чекати на добро, на гарні вчинки від інших, але й віддавати тепло своєї душі іншим. То ж робіть добро і воно повернеться до вас сторицею.

В.О.Сухомлинський казав, що «Робити добро треба не тільки тоді, коли тебе бачать. Значно важче робити добро тоді, коли того ніхто не бачить».

1. Вручення символічних сердець.

- Я хочу подарувати кожному з вас ось таке сердечко на згадку про сьогоднішній урок. Нехай воно спонукає вас на добрі справи.

Хай душа буде світлою в вас

Й промениться завжди добротою.

Йдіть робити добро! В добрий час!

І живіть в цьому світі лише добротою!

 

VII. Домашнє завдання

— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Т. Г. Шевченко — великий співець України».

 

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ

  1. Козира В. М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі: навчально-методичний посібник для вчителів. / В.М. Козира.  – Тернопіль: ТОКІППО, 2017. –  60с.
  2. Корінько Л. М. Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій. – Харків: Основа, 2010. – 96с.
  3. Навчаємо мислити критично: пос. для вчителів / автори-укладачі                      О. І. Пометун, І.М.Сущенко. – Дніпро: ЛІРА, 2016. – 144 с.
  4. Сухомлинський В. О. Бути людиною. – Веселка, 2014. – 64 с.
  5. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти 1 –  2 класи. – Київ: ТД «Освіта - Центр плюс», 2018.

 

«Інтернет – ресурси»

https://www.youtube.com/watch?v=JRXCCu_LJnA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку